Supervixen schreef:Een paar jaar geleden was dit sportrusten helemaal hot op insta.
Het kan best, een marathon lopen en maar tot 14km trainen.
Maar of je het moet willen is een ander verhaal.
Je leert niet omgaan met de vermoeidheid en het ongemak die je voelt als je al 30km onderweg bent. Je oefent zo ook niet goed met hoe je voeding valt.
Ik zou er nooit voor kiezen. Het is een soort quick fix. En idd wat sherivey zegt.
Ik word ook echt moe als ik je verhalen lees germie. Je maakt je zo druk om van alles.
Suliko ik heb in 2022 toch echt veel kms getraind en 13 marathons en ultra's gelopen, maar ben ook nog nooit onder de 4 uur gedoken voor een marathon hoor. Snelheid is geen doel voor mij en ik denk voor heel veel mensen niet. Die gaan voor de ervaring. En is het erg dat de snelheid voor marathons daalt? Misschien is het juist beter dat mensen wat rustiger lopen.
Ik volg meerdere mensen die schema's lopen van trenara. Die vind ik ook opvallend weinig echt lange afstanden trainen voor ultra's (50-80km). Een keer of twee 30km, dan heb je het wel gehad. Daar zitten vooral veel tempoblokken en intervallen in om het aërobe vermogen, dat je nodig hebt op zulke afstanden, te verhogen.
Oh nee hoor, het is absoluut niet erg dat snelheid daalt of dat mensen langer over een marathon doen! Ik heb daar persoonlijk totaal geen waardeoordeel over. Ik wilde vooral benoemen hoe de argumentatie van de hardlooprevolutie nergens op slaat.
Het is gewoon onzin om marathons van de jaren 70 met nu te vergelijken, omdat veel meer mensen, met hele andere doelen meedoen. Dat hoeft niets te zeggen over de kwaliteit van hun trainingen. Al denk ik wel dat, doordat voor veel mensen het een bucketlist iets is om af te strepen, er wel te matig getraind kan worden waardoor mensen tijdens een marathon uitvallen of blessures oplopen.
Als je zag hoeveel mensen er uit vielen tijdens de Rotterdam marathon, mede door de warmte. Dan komt dat denk ik toch doordat mensen te weinig ervaring hebben, niet weten hoe zich aan te passen aan omstandigheden of hun lichaam overschatten.
Daardoor vind ik ook wat van dat 14 km schema, het wordt gepromoot voor beginners, maar als je de voorwaarden en eisen ervan leest en het gebrek aan verre afstanden, lijkt me dat alleen ervaren lopers die geen zin/tijd hebben voor langere afstanden hiermee uit de voeten kunnen.
Maar goed, ik ben nu ook mooi aan het praten, want ik zie mezelf ook nog als beginner en wellicht maak ik dezelfde fouten.