Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:53

Jazeker, zie de link in mijn onderschrift. :Y)

Oh, heerlijk! Dus daar zijn altijd jou mooie foto's gemaakt. :D
En leuk, dat is dan ook een trailrun voor jou om de hoek! En die is van trail events toch? Dan heb je lekker rustig je eigen startblok.
Toevallig weet ik nu via de organisatie dat het begin van het startblok het drukst is en halverwege/kwart voor het volgende startblok, het rustigste.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:58

Goede tip, die neem ik mee +:)+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:21

Boktmeeting zaterdag? :')
Ik woon er vlakbij, is 5 min fietsen haha. Loop er regelmatig langs.

Ja ben wel weer opgeknapt, nog wel gevoelige buik maar heb ik vaker met warm weer.
Morgenochtend weer een fartlek op de planning door het bos, 12 km.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 16:25

Suliko het is wel vaak dat de lange trailafstanden een paar bonuskms hebben :+ . Ik denk inderdaad dat de 7h trail zwaarder is dan je 50km.

Ieris fijn dat je uit je dip bent! Lekker weer opbouwen dan.

Dat klopt zeker met die startblokken, ik vind het erg fijn werken bij trailevents.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:43

Pfoee wat gaan jullie weer hard. Met posten en met de kilometers! :))

Ik zag een hele hoop mooie loopjes voorbij komen. En mooie doelen. :j

Zelf vanochtend een comfortabele 10 km gelopen.
Ik heb de vos weer gezien, en dit keer op beeld kunnen vastleggen! :):)
Kan 'm helaas niet hier delen, want het is een filmpje. Maar kijk gerust op mn Insta als je nieuwsgierig bent. ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgende week loop ik de Stakenbergtrail, 34 km. :D
Heb er zin in, al zal ie wel pittig worden. :o
De avond ervoor loop ik een 5 km hier in de buurt. Loop mee met stalgenoten die net begonnen zijn met lopen. Ze verwachten er 45 minuten over te doen, dus denk dat ik dat nog wel aan kan de dag voor een trail. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:15

Ik heb het boek 'De hardlooprevolutie' binnen. Eens kijken wat daar in staat.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:07

Germie, ik hoop vooral ook dat het hardlopen mijn wandelen gaat helpen! Voordeel is wel dat ik ondertussen de afstanden aardig ken, alleen daar hardlopend echt nog niet aan toe ben! Eerst maar eens rustig en blessurevrij opbouwen :j
Fijn trouwens dat je heup weer rustiger lijkt!
Je hardlopen/hardlopen-wandelen en al je schema's vind ik soms wat lastig te volgen. Maar goed dat je ook naar je gevoel luistert! Ben ook benieuwd wat er in het boek staat en of je er wat aan hebt.

Puera, de eerste keer was ik heel trots, was de balans 50,1%-49,9%
De tweede keer 50,4%-49,6%
De derde keer 49,2%-50,8%
En gister 47,6%-52,4%.

Wel echt afwijkend ten opzichte van eerdere trainingen. Morgen maar weer eens zien wat de balans dan is :')

Ik zie wat berichten over de zevenheuvelentrail: als die net zo pittig is uitgezet alles de zevenheuvelenhike de dag erna.... Mijn petje af _/-\o_

Suliko, ik heb het nu pas door dat jij de stoere fietser bent in het noorden! Vorig jaar je topic met interesse gevolgd en je was één van de inspiraties om mijn Pieterpad te gaan kamperen!
Ik heb mijn kula cloth binnen. Heb er twee besteld, want a) ik kon niet kiezen en b) misschien soms ook handig als de ene in de was zit.

Voor evenementen: ik heb bijna twee jaar geleden begon november in Losser de smokkelaars trail gewandeld. Vond het een leuke loop en goed georganiseerd. Er is ook een trail run, misschien interessant voor één van jullie? De trail run dan hè :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 19:27

Wij gaan toevallig aanstaande donderdag de 21km route doen van de smokkelaarstrail, omdat we dan in de buurt zijn.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:50

Supervixen schreef:
Wij gaan toevallig aanstaande donderdag de 21km route doen van de smokkelaarstrail, omdat we dan in de buurt zijn.

Wat leuk! Veel plezier daarmee!
Ik vertrek morgen naar het Limburgse Heuvelland om van donderdag tot en met zondag de Heuvellandvierdaagse te lopen, 28km per dag. Wil alleen vrijdag wel 'nog even' mijn les 6 doen. In mijn brein geeft het error als ik maandag mijn week 3 start met de laatste les van week 2 :') , naar overslaan is ook mijn eer te na |o ...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:43

Klinkt wel leuk supervixen, smokkelen. :D

Hier net gelopen. Ik wilde gewoon lekker rustig lopen. Had de Garmin coach wel meelopen, maar heb niet die 6 keer 800m gedaan. Het doel was de afstand gewoon aan 1 stuk te lopen op gevoel. En dat is gelukt :D Eindelijk weer. En toen ik daar mee klaar was moest ik nog 5 minuten om een uur gelopen te hebben. Nou, dan doen we die 5 minuten er bij. Oh, we zitten nu op 6.9km per uur, waarom maak je er niet gewoon 10 van? Dus ik ben rustig doorgegaan, 87 minuten exact en 10km gelopen. Dus langzaam, maar ik verwacht eigenlijk geen spierpijn morgen.

Wat ik dus merk en wat ik al eerder schreef is dat 2 keer in de maand een lange afstand die ook nog eens run-walk-run mag van Jeff dus mij breekt. Al die andere keren doe je 800m's interval, of heuveltraining of 1 mijl zo snel mogelijk. Ik kan dus prima 800m op een hoger tempo lopen, maar als ik dat dan te vaak doe, dan haal ik de langere afstanden dus niet meer. Natuurlijk is het principe van Jeff dat je in mijn geval 1 minuut moet lopen straks met de halve marathon en 30 seconden wandelen. Ik heb zondag 75 seconden hardlopen gedaan en max 20 seconden wandelen. Dat ging eigenlijk ook fijn. Je mag bij Jeff in ieder geval niet langer dan 30 seconden wandelen. Maar als je dus te weinig lange runs aan 1 stuk doet, dan gaat mij dat in ieder geval opbreken.

Verder heb ik het boek uit, ben daar tussen 6 en 8 even voor gaan zitten (ja, ik lees snel). Het gaat over ademhaling, maar dat is bij mij niet verkeerd. En over chi-hardlopen. Dat lijkt wel wat op waar ik met die trainer mee bezig ben. Lopen op gevoel. Het grote verschil is dat je volgens het boek met een cadans van 170-180 moet lopen ongeacht snelheid en dat mijn cadans bij rustig lopen rond de 145-147 is (is overigens dus wel met de oefeningen van Jeff omhoog gegaan van 142-144 naar vandaag 147).

Dan staat er een stuk in over het bepalen van je omslagpunt, dat zou bij mij volgens mijn 10km afstand 153-155 zijn. En vanuit dat omslagpunt bereken je hartslagzones. Ze noemen het iets anders, D0, D1, D2, enz, maar eigenlijk komt het overeen met Garmin.

Als je dan naar het marathonschema gaat, dan is het de bedoeling om er mee te starten als je 10km in 65 minuten kunt lopen en dan bereken je op basis van je omslagpunt en je snelheid op de 10km je marathon hartslag. Ik loop 10km in 75 minuten, maar kan natuurlijk als ik wil wel met dat schema beginnen. Mijn marathonhartslag zou dan 122 zijn ongeveer. En dat is dus weer in zone 2 die ik niet heb. ;)

Je hebt dan volgens sportrusten 4 trainingen per week en hoeft niet verder te lopen dan 14km. Er staan een paar dingen in die loodrecht op het verhaal van Jeff staan: zo moet je minstens 12 minuten achter elkaar lopen om een trainingseffect te krijgen. Dat haal ik dus heel vaak niet met die 800m van Jeff. Dus er wordt daar gesteld dat je juist langere afstanden moet trainen.
Er is een 'intensief' run, dan moet je dus 'dood' gaan of moe worden, 2 trainingen op marathon hartslag en dan een 'vogeltjes kijken' training. Die mag je zonder hartslagmeter doen op gevoel.

Ik heb vandaag echt rustig gelopen, 8.30 tot 8.45min/km. Mijn hartslag zit dan voor mijn gevoel goed, maar zit rond de 140. Ik voelde wel even zo'n dwarrel in de benen zeg maar als je na 87 minuten van hardlopen naar wandelen gaat, maar ik kan niet zeggen dat ik moe ben nu. Als ik nu van zitten weer opsta voel ik de spieren wel wat, maar niet echt veel. De pees voel ik gelukkig niet extra op dit moment.

Het lijkt er dus op dat mijn 'marathonhartslag' toch echt hoger ligt dan zone 2. Niet dat ik me er heel erg druk om maak, maar heb vandaag echt geprobeerd rustig te lopen. Ik kan ook nog wel wat praten voor mijn gevoel. Als ik mensen tegenkom kan ik ze groeten en met sommigen die ik ken een zin uitwisselen (ik loop immers wel door).

Verder gaat het in het boek nog over vet verbranden en een theoretische maximaal gewicht om te gaan hardlopen wat behoorlijk laag ligt volgens mij. Ik ben niet te zwaar en val er net binnen.

Ook staat er nog wat in over sporttesten, HRV, VO2 max, e.d. En over dat als je zweet naar ammoniak ruikt dat je te intensief sport. Zo ruikt mijn zweet niet, ik heb alleen een stinkend zweetkruis na hardlopen. :+

Kortom, een prima vermakelijk boek. En ik weet niet of iedereen met max 14km een marathon kan lopen (ik lees op internet ook wisselende reacties). Maar de achtergrond van zo'n schema en hoe toe te passen is wel interessant.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:48

Supervixen schreef:

ow dat is vlakbij bij mij alleen de data dat die 4 trails hier in de buurt zijn kan ik steeds niet... :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:50

Samantha_ schreef:
Boktmeeting zaterdag? :')
Ik woon er vlakbij, is 5 min fietsen haha. Loop er regelmatig langs.

Lijkt me leuk, maar ik heb jouw tempo gezien dus ik haak wel aan bij de koffie na de loop _O-

Sherivey, gaaf. Weer die vos.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:55

Haha Goof dat is interval, als ik 15 km door het bos moet kachelen ga ik echt langzaam. Loop meestal m’n duurloop op 6:20/6:30.

Germie, ik word al moe en raak in de war als ik je verhaal lees. Ben je nu niet met 4 verschillende manieren bezig om te lopen? Ik lees Jeff, ik lees 14 km schema, ik lees je hardloop coach op gevoel?
Is het niet veel makkelijker om 1 manier te gebruiken?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:14

Samantha_ schreef:
Haha Goof dat is interval, als ik 15 km door het bos moet kachelen ga ik echt langzaam. Loop meestal m’n duurloop op 6:20/6:30.

Germie, ik word al moe en raak in de war als ik je verhaal lees. Ben je nu niet met 4 verschillende manieren bezig om te lopen? Ik lees Jeff, ik lees 14 km schema, ik lees je hardloop coach op gevoel?
Is het niet veel makkelijker om 1 manier te gebruiken?

Het is helemaal niet verwarrend, tenminste niet voor mij. Ik gebruik feitelijk 1 manier nu, ik volg de schema's van Jeff, de Garmin coach. En verder volg ik een programma met een trainer over lopen op gevoel. Dat kan ik dan toepassen in een willekeurige training. Dus dat bijt elkaar niet. Maar omdat ik dus het gevoel heb dat ik slechter word in een lange run heb ik besloten om vandaag een intervaltraining om te zetten naar een lange run. En daarbij dus 'het gevoel' toe te passen van die trainer. En ik heb dus lekker langzaam gelopen zeg maar.

Dat boek heb ik gewoon gekocht uit interesse. En daar een soort samenvatting van gegeven. Daar doe ik niet direct wat mee nu, maar ik ben wel iemand die dan direct aan het rekenen slaat. Ik heb met dit soort dingen een fotografisch geheugen en kan dan snel rekenen en schakelen. Daarom dus ook direct de marathonhartslag berekend en geconcludeerd dat die in zone 2 ligt zoals Garmin mijn hartslagzones berekend heeft. Dus als ik zeg maar na de coach bedenk dat ik het 14km schema voor de marathon van sportrusten/Stans van der Poel wil volgen, dan heb ik daar al over gelezen.
Hartslagzone 2 zou de hartslagzone moeten zijn bij een lange run. Maar die heb ik dus niet. :+

Dus ik volg 1 manier nu, maar lees over andere manieren en hoop dan straks het toe te kunnen passen als ik mijn eigen schema ga maken zeg maar.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:17

Ik geloof dat germie zich al aan het oriënteren is op een volgend plan voor als ze met de huidige klaar is. Maar ik snap werkelijk niet hoe je dan het 14 km schema erbij haalt als een goed schema, omdat je liever geen duurlopen in de winter wilt lopen. Naast inderdaad de kritiek op het boek en schema, omdat ze een hoop kul argumenten erbij halen (dat vroeger meer mensen sneller de marathon liepen (door schema's op afstand, ze spreken zichzelf zelfs tegen), terwijl er nu ook gewoon meer mensen een marathon lopen die het eens willen afstrepen en het toegankelijker is, dus dan is het logisch dat de snelheid verandert) en zogenaamde feiten als een bepaalde cadans moeten hebben (wat allang ontkracht is, een hogere cadans kan in het begin blessures voorkomen, maar is zeker niet nodig verder). Is het verder ook nog lang niet duidelijk hoe duurzaam deze methode is en ja, er lopen mensen marathons op uit, maar deze mannen doen ook flink aan commercieel hun theorie verkopen op meerdere platformen en het blijft erg vaag hoe het de mensen tijdens en na de marathon vergaat. De meeste succesverhalen komen van mensen die al eerder marathons hebben gelopen en het schema willen testen, die een hoog tempo hebben, al getraind zijn op afstanden en de hartslag laag kunnen houden.

Persoonlijk snap ik sowieso niet waarom je niet meer dan 14 km wil lopen, je loopt toch om het lopen? Ik las laatst een artikel over dit hele schema en daar werd ook al verkondigd, het is geen quick fix om een marathon af te strepen, maar veel mensen gebruiken het daar wel voor. Ik ging erover lezen doordat een man bij de bootcamp mij begon te mansplainen dat ik te veel kilometers liep en dat ik het slechts bij 14 km hoefde te houden (die had dit leuke boek gelezen, had zelf nog nooit langer gelopen dan 14 km). Kreeg er daadwerkelijk met geen speld tussen dat ik ook gewoon geniet van lopen en niet al in 1,5 uur klaar wil zijn en dat ik wel het nut in zie van afstanden. Dus het toen eens opgezocht en mijn conclusie is, zal vast werken voor sommige mensen, maar de zogenaamd wetenschappelijke argumentatie is niet bepaald waterdicht.

Germie, ik denk echt dat het je goed zou doen om je niet zo bezig te houden met al die randzaken en theorieën. En vooral dat je er je eigen conclusies uit haalt. Je hebt wel een zone 2, alleen beland je daar nog niet, dat heeft tijd nodig. Je zegt zelf dat je je er niet zo druk om maakt, maar werkelijk elke post begin je erover. :')

Supervixen schreef:
Suliko het is wel vaak dat de lange trailafstanden een paar bonuskms hebben :+ . Ik denk inderdaad dat de 7h trail zwaarder is dan je 50km.

Ieris fijn dat je uit je dip bent! Lekker weer opbouwen dan.

Dat klopt zeker met die startblokken, ik vind het erg fijn werken bij trailevents.

Jaa bij 20+ afstanden ga ik er vaak al vanuit dat het wat meer kan zijn. Maar na afgelopen zaterdag voor het eerst 31 km te lopen en dan komende zaterdag dit, dacht ik wel even 'poeh poeh'. _O-

Nou ja, dan kan de 50 km alleen maar mee vallen na de 7h! :+
Ik ga nog wel even nadenken of ik het echt ga doen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:21

Ik heb dat boek ook gelezen.
Leuke inzichten, maar ik zou zelf niemand aanraden om zijn eerste (of tweede) marathon ermee te lopen. :n

Ga maar gewoon kilometers maken. Steek er tijd en moeite in.
Als je niet bereid bent om dat erin te steken, heb je imo niets op een marathon te zoeken en is het vragen om blessures.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:22

Samantha_ schreef:

Ja.
Jouw 'echt langzaam' is alsnog mijn snel ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:31

Ik schrijf helemaal niet dat ik dat 14km schema wil volgen? Ik wil alleen in de winter niet langer dan 2 uur lopen aan 1 stuk zoals het nu lijkt. Dan kom ik rond de 14-14.5km uit op dit moment.
Het is ook helemaal niet gezegd dat ik een marathon wil lopen, maar er is niets mis om er naar te kijken. En als ik het wel wil doen, dan wordt het niet volgend voorjaar al. Zo simpel is het ook.

Ik vind het nu wel fijn dat ik al een paar keer 21-25km in de benen heb en niet max 10km zoals in het boek beschreven wordt voor de halve marathon. Mijn ervaring is juist dat ik na 14km nog 'dood' ga. Maar het 'overtrainen' van afstanden zoals Jeff doet is misschien weer het andere uiterste. Ik weet dat ik nu misschien wel 2 uitersten van schema's heb, maar ik probeer er dus van te leren en daar dan straks wat mee te gaan doen, of juist niet.

En dat ik vandaag na een uurtje dacht ik plak er nog wat achteraan om op 10km te komen zegt ook wel wat denk ik. Dan ben je in mijn ogen bezig met fijn lopen. Vorige week was ik echt op na 5km zeg maar.

En het klopt qua afstanden die toch vaak stiekem langer zijn, zelfs als ik zeg maar later dat 14km schema zou gaan volgen voor de marathon, dan heb ik in ieder geval op dit moment toch al een keer 25.5km in de benen. En daarmee dus toch meer dan die 14km. Ik realiseer me ook dat het meestal niet gebruikt wordt door mensen die nooit verder gelopen hebben dan een 14km. Maar met lezen en er over nadenken doe je niets fout. Ik heb gewoon de samenvatting gegeven.

Zowel Jeff als Sportrusten hebben het over blessurevrij trainen. En dat is natuurlijk wel wat je wilt. Jeff door 'walk' toe te passen in de 'run', en sportrusten door de trainingen niet te intensief te maken.
Eigenlijk kom je met sportrusten weer op die theorie dat je 2 runs mag splitsen als je 1 in de avond doet en de andere de dag er na in de ochtend. Dat je dat dan zou mogen zien als 1 lange run.

Er zijn gewoon veel wegen die naar Rome lijden en leiden. Ik hou me eerst aan de Garmin Coach en lees ondertussen van alles en ga daarna verder kijken. En hoop nog wel sneller te worden.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:34

Sherivey schreef:
Ik heb dat boek ook gelezen.
Leuke inzichten, maar ik zou zelf niemand aanraden om zijn eerste (of tweede) marathon ermee te lopen. :n

Ga maar gewoon kilometers maken. Steek er tijd en moeite in.
Als je niet bereid bent om dat erin te steken, heb je imo niets op een marathon te zoeken en is het vragen om blessures.

Dit schrijft een van de schrijvers van het boek in het artikel en het is echt een gevalletje 'correlatie staat niet gelijk aan causatie'.

"Er is over nagedacht.

Omdat de trainingen niet zo lang zijn herstel je sneller. En dus begin je fitter aan je volgende training, waardoor de kwaliteit van de training beter is.

En dat is voor veel lopers geen overbodige luxe. Want marathonlopers zijn de laatste jaren veel langzamer geworden. In de jaren ’70 – toen het marathonschema waarbij je véél kilometers traint in trek was – liepen veel lopers onder de drie uur en bijna iedereen binnen 4 uur.

Dat is nu wel anders. Veel lopers doen 3u30, 4uur tot 4u30 of 5 uur over de marathon. En voor ‘langzame’ lopers is een training van 30 kilometer natuurlijk ook veel langer. "

De vergelijking slaat werkelijk nergens op. Er deden veeeeel minder mensen mee aan marathons in de jaren 70, dat was niet iets wat de 'normale mens' deed. Nu wel, nu heeft bijna iedereen het op zijn bucketlist staan terwijl ze er matig voor trainen en ja, dan zakt de snelheid flink. Als voorbeeld, bij de marathon van Rotterdam deden er in 1981 slechts 200 mensen mee. :')
Plus dat ze zichzelf tegenspreken door te zeggen dat die snelle lopers van toen, trainde op schema's met veel afstanden.

En leuk om te zeggen dat je lichaam sneller hersteld van kortere trainingen, maar je lichaam moet zich ook leren te herstellen en dat doe je niet door het niet steeds iets meer te gaan belasten. Juist door grotere belasting, leert je lichaam zich beter te herstellen. En kan het bijvoorbeeld juist goed zijn om soms 2x per dag te lopen of meerdere dagen achter elkaar. En zoals Sherivey zegt, juist die kilometers, moeite en tijd erin te stoppen. Anders leer je je grenzen niet kennen en kan je ze ook niet verleggen. Door alleen kort te trainen, ervaar je niet wat daadwerkelijk discomfort is op langere afstanden, laat staan het mentale stukje die je ook regelmatig tegen zal komen bij een afstand als een marathon. En laat staan hoe je vervolgens van zo'n marathon hersteld, als je lichaam volledig gestuurd is op herstellen van slechts korte piekbelastingen.

Oké, rant over. Ik ben nog steeds boos op die man die mij zat te mansplainen hierover en mij totaaaal niet liet praten. :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 07:04

Een paar jaar geleden was dit sportrusten helemaal hot op insta.
Het kan best, een marathon lopen en maar tot 14km trainen.
Maar of je het moet willen is een ander verhaal.
Je leert niet omgaan met de vermoeidheid en het ongemak die je voelt als je al 30km onderweg bent. Je oefent zo ook niet goed met hoe je voeding valt.
Ik zou er nooit voor kiezen. Het is een soort quick fix. En idd wat sherivey zegt.

Ik word ook echt moe als ik je verhalen lees germie. Je maakt je zo druk om van alles.

Suliko ik heb in 2022 toch echt veel kms getraind en 13 marathons en ultra's gelopen, maar ben ook nog nooit onder de 4 uur gedoken voor een marathon hoor. Snelheid is geen doel voor mij en ik denk voor heel veel mensen niet. Die gaan voor de ervaring. En is het erg dat de snelheid voor marathons daalt? Misschien is het juist beter dat mensen wat rustiger lopen.

Ik volg meerdere mensen die schema's lopen van trenara. Die vind ik ook opvallend weinig echt lange afstanden trainen voor ultra's (50-80km). Een keer of twee 30km, dan heb je het wel gehad. Daar zitten vooral veel tempoblokken en intervallen in om het aërobe vermogen, dat je nodig hebt op zulke afstanden, te verhogen.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 07-08-24 07:11, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 07:07

Het is natuurlijk een feit dat langzame lopers langer over een afstand doen en dat daarmee de training ook langer wordt. En dat die mensen dan een langer herstel hebben is ergens ook wel logisch, want de inspanning duurde langer.
Ik heb al meer theorien gelezen dat je eigenlijk geen langere trainingen dan 3 uur moet doen voor een marathon. Dus daarin zijn ze niet uniek.

Maar ik denk ook dat je je lichaam moet prikkelen om beter te worden. Ik hang rond de 10km aan 1 stuk nu, met af en toe een uitschieter iets naar boven op een goede dag. Die 14km heb ik al een keer aan 1 stuk gelopen. Maar ik kan echt niet denken 'oh de marathon is maar 3 keer 14km'. Want na die 14km ga ik wel stuk. Dat je een paar km er bij kunt pakken op een wedstrijd kan ik me nog wel voorstellen. Een halve marathonschema gaat meestal tot 16km en soms tot 18km. Dan pak je die laatste 3km er waarschijnlijk wel bij.

Ik denk niet dat er veel lopers zijn die met een matige training aan een marathon verschijnen. Ik heb ook ergens gelezen dat het een gegeven is dat 27% van de lopers gewoon fysiek niet binnen de 6 uur KAN finishen, ook trainen ze gewoon goed. Met meer lopers doen er vast meer mensen mee die matig getraind hebben, maar het merendeel zal het echt wel goed voor elkaar hebben. En tja, waar schaar je die 14km schema's onder?

Er wordt trouwens gesteld dat je een maand mag herstellen na een marathon met het 14km schema. Dat betekent dus dat het echt op dat moment een piekbelasting is.

Ik heb trouwens nog dat ik mijn onderrug begin te voelen als ik zeg maar 90 minuten of langer train. Dan zal dat ook komen bij een marathon. En dan moet je 4 keer zo lang. Dus dat moet ook nog verbeteren zeg maar bij mij voordat ik überhaupt er aan kan denken.

Ja, ik geef toe dat het boek een 'wij van wc-eend adviseren wc-eend' is, maar
neemt niet weg dat ik het wel interessant vind om te lezen. Ik neem niet alles klakkeloos aan. Er zitten dingen in waar je vast wat mee kunt zoals die marathonhartslag.
Mijn eerste indruk is dat je met het marathonschema prima een halve marathon kunt gaan lopen. Maar ook dat heb ik niet uitgeprobeerd. En zelfs als ik dat nu zou doen zou ik feitelijk al vals spelen omdat ik al een paar keer langere trainingen gedaan heb. En alles wat je in het verleden hebt gedaan telt later ook weer mee.

Er zijn zelfs theorieën die stellen dat de reden waarom het voor mij zo moeilijk is of amper lukt om voorbij de 10km te komen dat het komt omdat ik vroeger ook nooit verder ging. Nadat ik met 1-2 keer per week lopen redelijk door de pijn kon lopen ging ik ook in een paar weken van 5km naar 10km waarbij 3 september vorig jaar de eerste 10km weer was. En nu blijf ik ondanks meer intensiteit toch behoorlijk rond die 10km hangen. Die 10% per week er bij lukt mij niet. Spiergeheugen schijnt zelfs na meer dan 30 jaar nog gewoon bij mensen aanwezig te zijn.

Maar goed, ik moest gewoon gisteren van mijn standaardtraining van de coach afwijken omdat het gewoon echt niet goed voelde om die training te doen. En die vrijheid heb je nodig met elk schema in mijn ogen. Ik ben blij dat ik gegaan ben en blij dat het eigenlijk zonder al te veel moeite lukte om i.p.v. 5 km naar de 6 te gaan en toen naar de 10. En niet onbelangrijk: ik heb nu geen spierpijn. :D Dus 11 maanden na mijn eerste 10km weer sinds langere tijd neemt de spierpijn af. Ok, ik liep niet heel snel, slechts 2.5 minuut sneller dan de eerste keer toen ik het deed. Maar geen spierpijn vind ik ook wel fijn.

Ik volg dus gewoon 1 schema nu en lees over andere manieren. Niet meer en niet minder. En dan deel ik een samenvatting van een boek. Niets mis mee.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 07:30

Ooo, wat is het lekker weer! Ben net terug van les 5. Niet te warm, af en toe een paar drupjes regen, het was heerlijk!

Bij mijn tweede minuut lopen ging er wat mis en intens was mijn muziekbestand naar het einde gescrollt. Dus toch weer terug proberen te halen, maar daardoor was die minuut iets langer en ben ik dit keer over de 3km heen *\o/*
Ook mijn inschatting van de afstand voor nog 2x 2 om 2 was iets langer dan gedacht.... Dus nog een stukje extra uit moeten lopen.

Afbeelding
De gemiddelde hartslag blijft aardig gelijk

Afbeelding
I hit the jackpot :):)

En heel rustig aan is er ook al een wat sneller tempo <3 niet dat dat per definitie mijn hoofddoel is, maar wel leuk om te merken!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 07:36

Gaat goed dus. En ja, 3km is dan een mooie 'hit' en dan wordt de volgende 5km.

Ik zie dat jij 'grondcontacttijd' te zien krijgt in je Garmin app. Dat heb ik bij mij nog nooit gezien. Het kan zijn dat de Instinct 2 dit niet heeft. Cadans heb ik wel er op zitten.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 07:43

germie schreef:
Gaat goed dus. En ja, 3km is dan een mooie 'hit' en dan wordt de volgende 5km.

Ik zie dat jij 'grondcontacttijd' te zien krijgt in je Garmin app. Dat heb ik bij mij nog nooit gezien. Het kan zijn dat de Instinct 2 dit niet heeft. Cadans heb ik wel er op zitten.

Ik heb een running dynamic pod. Die bevestig ik achter op mijn broek in het midden en dan krijg ik allerlei extra data te zien.
Had gehoopt dat ie ook actief zou zijn met het rafelen, maar hij geeft alleen waarden weer tijdens een activiteit hardlopen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 07:44

Supervixen schreef:
Een paar jaar geleden was dit sportrusten helemaal hot op insta.
Het kan best, een marathon lopen en maar tot 14km trainen.
Maar of je het moet willen is een ander verhaal.
Je leert niet omgaan met de vermoeidheid en het ongemak die je voelt als je al 30km onderweg bent. Je oefent zo ook niet goed met hoe je voeding valt.
Ik zou er nooit voor kiezen. Het is een soort quick fix. En idd wat sherivey zegt.

Ik word ook echt moe als ik je verhalen lees germie. Je maakt je zo druk om van alles.

Suliko ik heb in 2022 toch echt veel kms getraind en 13 marathons en ultra's gelopen, maar ben ook nog nooit onder de 4 uur gedoken voor een marathon hoor. Snelheid is geen doel voor mij en ik denk voor heel veel mensen niet. Die gaan voor de ervaring. En is het erg dat de snelheid voor marathons daalt? Misschien is het juist beter dat mensen wat rustiger lopen.

Ik volg meerdere mensen die schema's lopen van trenara. Die vind ik ook opvallend weinig echt lange afstanden trainen voor ultra's (50-80km). Een keer of twee 30km, dan heb je het wel gehad. Daar zitten vooral veel tempoblokken en intervallen in om het aërobe vermogen, dat je nodig hebt op zulke afstanden, te verhogen.

Oh nee hoor, het is absoluut niet erg dat snelheid daalt of dat mensen langer over een marathon doen! Ik heb daar persoonlijk totaal geen waardeoordeel over. Ik wilde vooral benoemen hoe de argumentatie van de hardlooprevolutie nergens op slaat.
Het is gewoon onzin om marathons van de jaren 70 met nu te vergelijken, omdat veel meer mensen, met hele andere doelen meedoen. Dat hoeft niets te zeggen over de kwaliteit van hun trainingen. Al denk ik wel dat, doordat voor veel mensen het een bucketlist iets is om af te strepen, er wel te matig getraind kan worden waardoor mensen tijdens een marathon uitvallen of blessures oplopen.
Als je zag hoeveel mensen er uit vielen tijdens de Rotterdam marathon, mede door de warmte. Dan komt dat denk ik toch doordat mensen te weinig ervaring hebben, niet weten hoe zich aan te passen aan omstandigheden of hun lichaam overschatten.
Daardoor vind ik ook wat van dat 14 km schema, het wordt gepromoot voor beginners, maar als je de voorwaarden en eisen ervan leest en het gebrek aan verre afstanden, lijkt me dat alleen ervaren lopers die geen zin/tijd hebben voor langere afstanden hiermee uit de voeten kunnen.

Maar goed, ik ben nu ook mooi aan het praten, want ik zie mezelf ook nog als beginner en wellicht maak ik dezelfde fouten. :+