foxy80 schreef:Wat blijkt: mijn basisconditie (waarin je voornamelijk vet verbrandt) trekt het maar tot 6.7 km/u. Nog voor ik 10 minuten op die band stond, ging ik al over de aerobe drempel naar het deel waarin je alleen nog suiker verbrandt, en bij 8.4 km/u ga ik al in het rood en overschrijd ik mijn anaerobe drempel. Ergo ik moet focussen op lange, trage duurlopen, volume trainen, liefst op nuchtere maag, zodat de aerobe drempel opschuift. Langer dan 1 u aan een stuk lopen is moeilijk.
Ze hebben je de testresultaten niet goed uitgelegd, en het advies om vooral lang en traag te trainen vind ik eerlijk gezegd nogal eenzijdig.
Om te beginnen, die 6.7 km/u mag je metéén weer vergeten. Vetverbranding zegt weinig of niets over je conditie. Om te kunnen lopen heb je energie nodig. Calorieën zeg maar. Die komen van vet en koolhydraten. Om het even hoe snel je loopt, je verbrandt altijd vet. Loop je traag, dan heb je weinig energie nodig, en verbrand je procentueel meer vet. Loop je sneller, dan gaat de behoefte aan energie zeer snel omhoog, en begin je procentueel meer en meer koolhydraten te verbranden. Maar ook nog altijd vet. Bij hogere snelheden verbruik je dus procentueel meer koolhydraten, maar omdat je energiebehoefte zoveel groter is, verbruik je nog altijd veel vet, meer vet dan bij lage snelheden.
Er bestaat eigenlijk maar één situatie waarin je alleen maar koolhydraten verbrandt. Dat is bij een extreme inspanning, als je écht voluit gaat. Dat kun je zo'n 20, maximaal 30 seconden volhouden, en tijdens de pakweg laatste tien seconden verbruik je alleen koolhydraten.
Dus neen, ik zou me niet druk maken over die vetverbranding. Het omslagpunt, de (an)aerobe drempel, zegt waarschijnlijk meer over je conditie. Bij aerobe verbranding wordt lactaat geproduceerd, maar dat gebeurt langzaam, en het lichaam kan dat lactaat relatief goed verwerken. Bij anaerobe verbranding wordt veel meer lactaat geproduceerd. Het begint zich op te stapelen, je spieren gaan verzuren, en uiteindelijk val je stil.
Anaerobe drempel, het is eigenlijk een ongelukkige term. Veel mensen denken dat je lichaam dan compleet overschakelt van aerobe naar anaerobe verbranding. Dat is niet het geval. Het aerobe en anaerobe systeem werken heel lang samen. Puur anaeroob, dat maak je mee in die laatste tien seconden van een maximale inspanning waar ik het daarnet over had.
In plaats van (an)aerobe drempel spreek ik liever over het omslagpunt. En het omslagpunt is het moment waarop lactaat langzaam maar zeker begint te stapelen. Waarop je lichaam dus niet meer in staat is om het lactaat te verwerken. Bij jou ligt dat punt op 8.4 km/uur. Dat betekent niet dat je maar 8.4 km/uur kunt lopen. Het betekent dat je lichaam bij 8.4 km/uur gaandeweg lactaat begint te stapelen, en je dat tempo maar beperkt zult kunnen volhouden. Maar het betekent natuurlijk ook, puur theoretisch, dat je een tempo van pakweg 8 km/uur zeer lang moet kunnen volhouden.
Er werd aangegeven dat je vooral lange duurlopen moet doen, op een nuchtere maag. Die nuchtere maag mag je direct schrappen, dat werkt alleen contraproductief. En duurlopen, okee, als je 15km wil lopen moet je 15km kúnnen lopen, dat wil zeggen, je moet eerst en vooral 15km aan één stuk kunnen lopen. Om uithouding op te bouwen heb je inderdaad lange duurlopen nodig. Maar het gaat allemaal veel gemakkelijker als je ook het omslagpunt een beetje kunt opschuiven. En daarvoor moet je ook op snelheid trainen, korte stukken aan een tempo dat duidelijk boven je huidig omslagpunt ligt, bv. aan 10 km/uur, of zelfs nog iets sneller. Of een pittige intervaltraining.
Alleen maar mijn mening hoor. En sorry dat ik hier binnenval, maar ik ben al heel lang bezig met dit soort zaken, en ik vind het buitengewoon interessant.