Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 10:37

nps schreef:
Ha, en daar gaan we weer. Ik zei iets over mondkapjes! Point proven. We discussieren liever ons liever suf over de werkzaamheid dan dat we gewoon die dingen op onze bakkes zetten in het kader van baat het niet, dan schaadt het niet.

Nee, niks discussie. Afgelopen jaar is proefondervindelijk gewoon gekeken of die dingen daadwerkelijk bijdragen (want dat wist geen hond) en dat doen ze kennelijk. Reden om de mensen die roepen "die dingen werken niet" bewijzen te kunnen voorschotelen.

Cer

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 10:41

Dat riep, hoe heet die meneer, van het OMT, toch?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 10:41

En dat snap ik ook echt hoor. Ik heb in lockdown nog een paar keer op locatie gewerkt bij 1 van mijn opdrachtgevers omdat er in ons huis geklust werd. Er was daar he-le-maal niemand want het was middenin lockdown tijd en toch moest ik mijn mondkapje op tijdens het koffie halen 1 verdieping verderop. Dat voelt zinloos maar ik snap het wel. Anders moet je weer aanvullend regels gaan maken van ja, het hoeft alleen als er x meer mensen in het gebouw zijn. Dan krijg je daar weer allemaal discussie over en voor we dan consensus hebben in welke gevallen wel / niet, dan is er weer iemand die daar net weer niet onder valt die dan boos is, en tegen die tijd is de pandemie al een jaar of 5 onder controle of is iedereen overleden / ziek geweest.

Ik ben dat eindeloze kritisch zijn best een beetje zat merk ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 10:48

Als je regels zinvol maakt dan hoef je niet kritisch te zijn.
Het is gewoon ronduit zot te noemen om in een buitengewoon slecht geventileerde ruimte de hele dag maskers te dragen om dan vervolgens tijdens de pauzes in een nog veel kleinere ruimte zonder ramen met z‘n allen de maskers af te zetten om koffie te drinken en een broodje te eten 8)7
Dat is echt hetzelfde als: spring iedere ochtend 10x rond op 1 been, dat werkt vast wel want het is een regel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 10:50

Ibbel schreef:
Afgelopen jaar is proefondervindelijk gewoon gekeken of die dingen daadwerkelijk bijdragen (want dat wist geen hond) en dat doen ze kennelijk. Reden om de mensen die roepen "die dingen werken niet" bewijzen te kunnen voorschotelen.

En om 'één of andere reden' komen sommigen meteen aanzetten met 'dat het alles moet zijn of niets'.
Houdt een mondkapje alles tegen...?
Houdt vaccinatie alles tegen...?
Werkt testen (voor toegang etc)...?

Het is driewerf neen.
In mijn ogen zijn het zinnige maatregelen, maar die garantie van 100% ontbreekt.

Nu maar hopen op gezond verstand (ivm het voorschotelen van bewijzen).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 10:51

maar moeten mensen dan buiten eten?
Of in de slecht geventileerde ruimtes de maskers maar gewoon af te doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 10:53

Sizzle schreef:
Het is gewoon ronduit zot te noemen om in een buitengewoon slecht geventileerde ruimte de hele dag maskers te dragen om dan vervolgens tijdens de pauzes in een nog veel kleinere ruimte zonder ramen met z‘n allen de maskers af te zetten om koffie te drinken en een broodje te eten 8)7
Dat is echt hetzelfde als: spring iedere ochtend 10x rond op 1 been, dat werkt vast wel want het is een regel.

De regel "masker op tijdens het eten en drinken" is nou eenmaal niet mogelijk. Heeft niks met zinloze regels te maken.
Je kunt als werkgever natuurlijk ook zelf bedenken waar die maskers voor bedoeld zijn en zorgen voor een goed geventileerde ruimte waarin voldoende afstand gehouden kan worden tijdens de pauze. Dán handel je naar de geest van de wet ipv alleen maar naar de letter van de wet zodat je kunt zeggen dat je je aan de regels houdt. Maar vooral dat laatste, zelf even nadenken waar je meer bezig bent en waarom er regels zijn, dat schijnt erg moeilijk te wezen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 10:55

Sizzle schreef:

Zinvol is subjectief. Het is echt onmogelijk een set regels te maken die voor iedereen zinvol voelt, plus dat je alle uitzonderingssituaties waarin ze dan niet zinvol zijn dan ook nog eens hebt beschreven en geborgd in je regelsetje. Ga het maar eens beschrijven. Dan liever een duidelijke set (altijd dragen wanneer je beweegt). En als je verstandig bent, dan ga je dus niet in die kleine ruimte met zijn allen dat broodje eten en koffie drinken. Ergens waar ik werkte lunchten we bijvoorbeeld in shifts, zodat het mogelijk was om afstand te houden tijdens de lunch. Het aantal plekken aan tafel werd gehalveerd. Ook werden we creatief in het gebruiken van andere plekken in de ruimte. Vergadertafels, keukenbarretje.

En Cer - daar komen we op van Dissel. Die trekt an sich niet de mondkapjes in twijfel, maar menselijk gedrag. Dat door het valse gevoel van veiligheid mensen zich slechter aan de andere regels houden. Hij heeft er best een punt in en is ook bij zijn standpunt gebleven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 10:59

Precies dat laatste lijkt vrijwel onmogenlijk te zijn voor de meesten: logisch nadenken.

Het meest genante en gelijk toonaangevend voor de omgang met de epidemie in geval van bovenstaand voorbeeld, is dat dit slecht doordachte en extreem slecht geventileerde evenement met mensen uit meerdere landen, plaats vond in een zaaltje van het academisch ziekenhuis met als thema klinische studies _O-
Je zou denken dat deze nog wel wat ervaring zouden hebben met zinvol masker gebruik.

Ik draag die dingen braaf, maar wel vaak hoofdschuddend .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:02

Cer schreef:
En HC: het valt echt niet mee... ook als gevaccineerde niet ... Nee we zijn niet in het ziekenhuis gekomen, maar het is geen walk in the park zeg maar...

´Het´ is zeer uiteenlopend. In míj kennissenkring iedereen nergens of nauwelijks last en de uitzondering is dood; aan wat die al mankeerde.

De vaccinatie is vooor de overgrote meerderheid probleemloos; was voor mij geen parkwandeling. Was er echt héél ziek van. Vriendin wilde me naar het ziekenhuis brengen.

Er is veel te veel generalisering op basis van anekdotische ervaringen.
Van gezonde(re) levenswijze tot vaccins. Niets is 100%

Wat wel 100% is, is angst; dat is 100% niet goed voor genieten van het leven. Míjn anekdotiche ervaring is dat ik niet weer een paar dagen van koorts trillend van de wereld wil zijn door het vaccin. Realistisch? Geen idee. Heb geen kristallen bol. Bén nu gevaccineerd en volgens de voorlichting tgen de ernstigste gevolgen beschermd; kies voor mezelf voor liever natuurlijke extra weerstand dan eindeloos hervaccineren.
Deze week Ruta de Tapas in het dorp. Ga élke dag uit lunchen. Heb vriendinnen uitgenodigd; max. bubbelhoppen en *\%/* van het léven.

Ga zo mijn oude zijspan wassen. De weersverwachting is mooi. Ga de ruta met het zijspan doen. De enige ´veiligheid´ is een pothelm. Zelfs geen vering onder op 2 van de 3 wielen. Wéét dat het ´onveilig´is; rij dus een wereld voorzichtiger en voor de rest; atrévete!
Verkeer, covid; leven is risico nemen.
Ga ervoor; geniet van het leven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:04

Huertecilla schreef:

Doe ik zeker.. alleen nu even niet... :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:19

Sizzle schreef:
Het meest genante en gelijk toonaangevend voor de omgang met de epidemie in geval van bovenstaand voorbeeld, is dat dit slecht doordachte en extreem slecht geventileerde evenement met mensen uit meerdere landen, plaats vond in een zaaltje van het academisch ziekenhuis met als thema klinische studies _O-
Je zou denken dat deze nog wel wat ervaring zouden hebben met zinvol masker gebruik.

Ik lees dit toch wel met enige verbazing moet ik zeggen >;) :')

Maar ik zag van de week ook het hoofd IC van een groot ziekenhuis in BE meedoen in een tv-programma. Iedereen netjes naast elkaar en een zaal tot de nok vol gevuld met toeschouwers.
Dan denk ik ook....hmmm... ik weet het nog zo niet hoor :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:20

nps schreef:
En Cer - daar komen we op van Dissel. Die trekt an sich niet de mondkapjes in twijfel, maar menselijk gedrag. Dat door het valse gevoel van veiligheid mensen zich slechter aan de andere regels houden. Hij heeft er best een punt in en is ook bij zijn standpunt gebleven.

Ik kan me nog het argument herinneren van schijnveiligheid inderdaad. Maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat destijds het argument vooral ingegeven werd door schaarste. Om te voorkomen dat mensen mondkapjes gingen hamsteren die hard nodig waren voor de zorg.

Ben het ook totaal niet eens met dat argument. Zonder mondkapjes hebben mensen toch snel de neiging om weer terug naar het oude normaal te gaan. Het mondkapje laat ze zien dat dat nog niet kan.
Alle maatregelen dragen in bepaalde mate bij: mondkapje, 1,5 meter, max 4 mensen in huis, horeca eerder dicht, goede ventilatie, etc. Alle beetjes bij elkaar zorgen ervoor dat het virus minder kans krijgt om zich heen te grijpen. En in die zin helpen ze dus allemaal.

@HC De op natuurlijke wijze verkregen antistoffen zijn in principe net zo snel weg als de de antistoffen die we krijgen door vaccinatie. Dat blijkt uit onderzoek door Sanquin (de bloedbank). Vaccineren zal dus voorlopig nog wel nodig zijn omdat het virus voor ons nog niet minder gevaarlijk is geworden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:25

Babootje schreef:
@HC De op natuurlijke wijze verkregen antistoffen zijn in principe net zo snel weg als de de antistoffen die we krijgen door vaccinatie. Dat blijkt uit onderzoek door Sanquin (de bloedbank). Vaccineren zal dus voorlopig nog wel nodig zijn omdat het virus voor ons nog niet minder gevaarlijk is geworden.

En bij beiden? 2x zo lang? :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:30

Ibbel schreef:
Sizzle schreef:

De regel "masker op tijdens het eten en drinken" is nou eenmaal niet mogelijk. Heeft niks met zinloze regels te maken.
Je kunt als werkgever natuurlijk ook zelf bedenken waar die maskers voor bedoeld zijn en zorgen voor een goed geventileerde ruimte waarin voldoende afstand gehouden kan worden tijdens de pauze. Dán handel je naar de geest van de wet ipv alleen maar naar de letter van de wet zodat je kunt zeggen dat je je aan de regels houdt. Maar vooral dat laatste, zelf even nadenken waar je meer bezig bent en waarom er regels zijn, dat schijnt erg moeilijk te wezen.

NIemand kan 2 jaar 100% opletten. Laatst in een vergadering in een grote zaal waar iedereen met een maskertje opzat, ging na afloop de flessen open en het gebak en alle mondkapjes af. Aangezien we hier op aan het lopen zijn en groen af, vertelde ik dat ik buiten zou wachten op mijn vriendin om samen naar huis te lopen. Toen de mensen vroegen waarom ik niets wilde drinken vertelde ik dat ik het te riskant vond na 2 uur vergaderen en dan maskertjes afdoen. Iedereen schrok zich kapot. Gewoon niet bij nagedacht. De vergadering daarna was er geen eten en drinken na afloop.

Wat mij opvalt hier met de monodmaskertjes, toen we groen waren lagen er maskertjes in de intermarché die eenvoudiger waren, en nu liggen weer (voor weinig geld) maskertjes die ze ook in het ziekenhuis dragen waarvan geclaimd wordt dat er meer als 96% beveiliging geeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:34

Babootje schreef:
Alle maatregelen dragen in bepaalde mate bij: mondkapje, 1,5 meter, max 4 mensen in huis, horeca eerder dicht, goede ventilatie, etc. Alle beetjes bij elkaar zorgen ervoor dat het virus minder kans krijgt om zich heen te grijpen. En in die zin helpen ze dus allemaal.

Precies dit dus.
Maar in de praktijk worden meestal maskers ingezet omdat er aan de rest niet voldaan kan worden.
In een ruimte met slechte ventilatie is een chirurgisch masker gewoon hooguit een kleine vertraging wat in een spitstrein misschien nog zinvol is, maar na een bepaalde tijd is die ruimte alsnog gewoon verzadigd met alle virussen die in je adem zitten en dan wordt het schijnveiligheid.
Met FFP2 is dat een ander verhaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:40

Cer schreef:
Huertecilla schreef:

Tja, daar dat is imo verknoeien van de tijd waarvan je niet weet hoeveel je hebt.

Vind het angstgedoe allemaal heel humoristisch op nota bene een paardenforum; paardrijden is een risico-activiteit.
Enneh, ziekenhuis opname tgv een onverhoopt ongeval, dat belast de gezondheidszorg, betaalt iedereeen aan mee.

Durf te léven, nu! en heel belangrijk; LÁÁT leven :)*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:43

Huertecilla schreef:
Durf te léven, nu! en heel belangrijk; LÁÁT leven :)*

Verkeerde topic. Je antwoord past niet bij de vraag hoe je het virus de wereld uit krijgt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:45

't kwartje wil maar niet vallen op die berg in Spanje, of is het gewoon arrogantie, dat je meent te weten dat het allemaal 'angstgedoe' is of dat we niet durven te leven?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:46

Huertecilla schreef:
Cer schreef:

Tja, daar dat is imo verknoeien van de tijd waarvan je niet weet hoeveel je hebt.

ik zit in quarantaine :+

Vwb de openingsvraag: ik vind m lastig... dan alles in een lockdown voor 2 maanden? Dat is niet practisch..
Ik ben pro vaccinatie :j

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:33

Huertecilla schreef:
Er is veel te veel generalisering op basis van anekdotische ervaringen.
Van gezonde(re) levenswijze tot vaccins. Niets is 100%

Nee er is generalisering op basis van onderzoeken, statistieken en cijfers. Dat is iets totaal anders. Niemand beweert dat iets 100% is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:38

Sizzle schreef:
Babootje schreef:

Precies dit dus.
Maar in de praktijk worden meestal maskers ingezet omdat er aan de rest niet voldaan kan worden.
In een ruimte met slechte ventilatie is een chirurgisch masker gewoon hooguit een kleine vertraging wat in een spitstrein misschien nog zinvol is, maar na een bepaalde tijd is die ruimte alsnog gewoon verzadigd met alle virussen die in je adem zitten en dan wordt het schijnveiligheid.
Met FFP2 is dat een ander verhaal.

Hier nu in de kleine dorps super te koop en echt niet duur. Ik denk echt dat dit gesubsidieerd wordt door de overheid.

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:52

Nee hoor, dat is gewoon overschot.
Er was eerst schaartste en daarom idioot duur, toen wetd het weer normaal en nu is er overschot en daarom goedkoop. Pure commercie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:53

In NL móchten we uberhaupt geen FFP2 gebruiken toen de mondkapjesplicht werd ingevoerd vorig jaar. Als ze al verkrijgbaar waren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:57

Die hierboven hebben ze op het werk ook aangeschaft zag ik vorige week.
0.59 cent per stuk via Bol gekocht. 50 stuks in een doos.
Dus voor wie er nog zoekt voor een schappelijke prijs, er zijn er nog :D