Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:31

Er is op dit moment toch nog maar 1 vaccin ( Pfizer ) wat in omloop is ?
En dan nu heel recentelijk Moderna uiteraard.
In Noorwegen wordt dus ook gevaccineerd met Pfizer momenteel. Of ze moesten chinese vaccins gebruiken, maar dat kan ik mij niet voorstellen :+

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:25

Vayo

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:00

Dat relativeert gelukkig. Ik lees er bewust weinig tot niets meer over qua artikelen.
Ik vind dat zeker het afwegen waard. Als je op een bepaald moment op een leeftijd komt en dit in combinatie is met een zwakkere gezondheid, dan denk ik ook dat je iedere mooie dag nog moet plukken maar er ergens een acceptatie mag zijn als iemand komt te overlijden. De afweging wel te vaccineren zal dan vooral in de verpleeg- en verzorgingshuizen zijn denk ik, omdat de besmettingen anders wel hard op kunnen lopen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:12

Dat wordt inderdaad een fragiel evenwicht.
Als stokoude versleten mens moet je dus eigenlijk kiezen tussen de pest en cholera :7

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:18

Ja ik kan me voor thuiswonenden met bijv. thuiszorg aan huis voorstellen dat daar eerder gekozen wordt voor niet vaccineren. Maar als dat met veel bewoners uit een verzorgingshuis gebeurd en er komen besmettingen, dat is dan ook wel erg heftig. Bewoners ''opsluiten'' op hun kamer vind ik ook vreselijk heftig. Soms gaat kwaliteit voor kwantiteit. Maar als er een besmetting komt en veel mensen op een afdeling sterven, dan is dat mentaal ook verschrikkelijk zwaar voor de andere bewoners en het personeel.

Mijn opa's en oma's leven niet meer en hoewel ik ze mis, ben ik er nu blij om dat ze dit niet meer mee hoeven maken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:29

Arabesk schreef:
Ik ben fokking bang voor naalden. Tot ik vijftien jaar geleden in m'n arm vijlde bij het bekappen. Toen moest ik vier keer voor tetanus, janken natuurlijk.....

Sindsdien haal ik elke tien jaar preventief één, dat is beter dan vier.

Ik ga van mijn stokje na een vaccinatie dus moet even blijven zitten en een glas water nemen.

Maar ik ga zeker voor dit corona vaccin, dan maar even sip half van de wereld op m'n stoeltje. :+

Ik ben nog veel banger om corona of tetanus te krijgen dus dan ga je wel.

Voer voor antivaxers als jij out gaat! :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:31

Pandora2 schreef:
Dat wordt inderdaad een fragiel evenwicht.
Als stokoude versleten mens moet je dus eigenlijk kiezen tussen de pest en cholera

Ik zou denken: kiezen tussen twee kwaden.
'That' s life.'

Als het overlijden van deze Noorse ouderen daadwerkelijk veroorzaakt is door de werking (aka' bijwerking') van het vaccin, dan is de afweging
mogelijk sterven aan het vaccin of
mogelijk sterven door covid of
mogelijk covid krijgen en doorgeven.

En uiteraard hangt het ook samen met idd dingen als wonen : 'woon je samen', kan dat een argument zijn om toch zelf gevaccineerd te worden,
woon je alleen, dan vooral de omgeving vaccineren.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:32

Vayo schreef:
Ja ik kan me voor thuiswonenden met bijv. thuiszorg aan huis voorstellen dat daar eerder gekozen wordt voor niet vaccineren. Maar als dat met veel bewoners uit een verzorgingshuis gebeurd en er komen besmettingen, dat is dan ook wel erg heftig. Bewoners ''opsluiten'' op hun kamer vind ik ook vreselijk heftig. Soms gaat kwaliteit voor kwantiteit. Maar als er een besmetting komt en veel mensen op een afdeling sterven, dan is dat mentaal ook verschrikkelijk zwaar voor de andere bewoners en het personeel.

Mijn opa's en oma's leven niet meer en hoewel ik ze mis, ben ik er nu blij om dat ze dit niet meer mee hoeven maken.

Maar als je alle medewerkers vaccineert en gezonde medebewoners, dan bescherm je toch de zeer zwakke mensen? Op ten duur zullen zeer zwakke mensen het toch moeten hebben van anderen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:34

beert schreef:
Vayo schreef:

Maar als je alle medewerkers vaccineert en gezonde medebewoners, dan bescherm je toch de zeer zwakke mensen? Op ten duur zullen zeer zwakke mensen het toch moeten hebben van anderen?

Inderdaad ... daar heb je een heel goed punt! Ik ben niet zo helder geloof ik vandaag :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:57

Ik weet niet beter als dat hiet die afweging al gemaakt wordt. Bijwerkingen vs mogelijk corona. En dan is het aan jezelf of je familie of je een vaccin wilt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 19:49

IMJ schreef:
Arabesk schreef:
Ik ben fokking bang voor naalden. Tot ik vijftien jaar geleden in m'n arm vijlde bij het bekappen. Toen moest ik vier keer voor tetanus, janken natuurlijk.....

Sindsdien haal ik elke tien jaar preventief één, dat is beter dan vier.

Ik ga van mijn stokje na een vaccinatie dus moet even blijven zitten en een glas water nemen.

Maar ik ga zeker voor dit corona vaccin, dan maar even sip half van de wereld op m'n stoeltje. :+

Ik ben nog veel banger om corona of tetanus te krijgen dus dan ga je wel.

Voer voor antivaxers als jij out gaat! :D

Hier zat ik met mijn angst ook al over na te denken. Of dat ze denken chips die krijgt een allergische reactie terwijl je gewoon bang bent :') . 1 voordeel de antivaxers komen daar toch niet dus dat krijgen ze dan ook niet te zien. Denk dat filmen zwaar verboden is net als bij de test straten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 19:53

beert schreef:
Vayo schreef:

Ik vrees alleen dat zolang iedereen onder de 18 niet gevaccineerd is dat heel erg moeilijk wordt, gezien dit de grootste groep besmetters is op het moment..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:01

IMJ schreef:
beert schreef:
Vayo schreef:

Ik vrees alleen dat zolang iedereen onder de 18 niet gevaccineerd is dat heel erg moeilijk wordt, gezien dit de grootste groep besmetters is op het moment..

Dat klopt niet, de enige groep waarbij de besmettingen niet af maar toenemen is de groep 18-24 jarigen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:16

Maar je kan dan toch als verpleeghuis mensen weren die niet gevaccineerd zijn bij mensen die echt heel ziek of zwak zijn? Tenzij familie afscheid wil nemen.

Deze mensen overlijden aan lichte koorts of zulke bijwerkingen. Als een bezoeker griep ofzo meegenomen had, zouden ze mogelijk ook overleden zijn. Dus met elke bezoeker moet je dan voorzichtig zijn, los van corona.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:20

Ergens snap ik niet dat deze mensen gevaccineerd zijn met dodelijke gevolgen. Er staat in artikelen bij dat deze mensen zo broos waren dat ze inderdaad niets konden hebben. Wanneer een beetje koorts al dodelijk kan zijn ben je ontzettend zwak en eigenlijk zou je dan niet het risico moeten nemen.
Er worden nu nog andere overlijdens onderzocht, de 13 waar het artikel over gaat en nog eens 16. Allemaal mensen van zeer hoge leeftijd met onderliggend lijden en minimale gezondheid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:02

Die mensen gaan er met of zonder vaccin aan. Dan zou je zeggen niet vaccineren en de vaccins naar anderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:27

Arabesk schreef:
Die mensen gaan er met of zonder vaccin aan. Dan zou je zeggen niet vaccineren en de vaccins naar anderen.

Dat lijkt nu ook te gaan gebeuren in Noorwegen. Mensen met deze grote problemen en zeer hoge leeftijd en terminale patiënten niet vaccineren .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:31

Arabesk schreef:

Aangezien we zeker weten dat niet iedereen sterft
is deze rare opmerking strijdig met de medische ethiek en het streven om de kwetsbare mensen het eerst te vaccineren.

Hoogstwaarschijnlijk is vaccineren ook in Noorwegen vrijwillig en kan iemand gewoon zelf kiezen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:33

Het belangrijkste is: wat willen die mensen zelf!
Als ze zelf gevaccineerd willen worden ookal is er een risico dan is dat hun goed recht toch?
Iemand dwingen die vervolgens dood gaat is een minder goed idee.
Als iemand zegt: geef de mijne maar aan de verpleging, zou dat eigenlijk ook moet kunnen vind ik. Maar dat is waarschijnlijk niet handig met registreren.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:33

Mijn Zwitserse oma van 90 wordt komende week al gevaccineerd. Hoop dat ik er snel weer heen kan :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:43

Ik hoop met je mee Tiggs!

Helemaal mee eens Sizzle!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 01:23

Ik had wel eens willen zien dat een land eerst 40-60 en daarna jeugd (of andersom) en (eerst sowieso natuurlijk zorgpersoneel) en dan pas kwetsbare zou vaccineren en wat dat zou doen. Ik denk namelijk dat dit misschien ook wel een goede strategie zou zijn, mensen kunnen door en deze groepen dragen het in ieder geval niet meer over.

Maar goed, niemand doet dat dus het effect is helaas ook nergens te zien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 09:29

Zolang niet is vastgesteld dat je niet meer besmettelijk bent is dat ook een vrij gevaarlijke strategie. En zelfs als de besmettelijkheid wordt teruggedrongen, dan merk je dat pas bij relatief hoge vaccinatiegraad. Met die paar 1000 vaccins die we nu krijgen heb je daar dus voorlopig geen enkel effect van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 09:31

Tiggs schreef:
Mijn Zwitserse oma van 90 wordt komende week al gevaccineerd. Hoop dat ik er snel weer heen kan :)

Top.
NL staat echter weer op de quarantaine lijst -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 09:57

sureido schreef:
Ik had wel eens willen zien dat een land eerst 40-60 en daarna jeugd (of andersom) en (eerst sowieso natuurlijk zorgpersoneel) en dan pas kwetsbare zou vaccineren en wat dat zou doen. Ik denk namelijk dat dit misschien ook wel een goede strategie zou zijn, mensen kunnen door en deze groepen dragen het in ieder geval niet meer over.

Maar goed, niemand doet dat dus het effect is helaas ook nergens te zien.

Met voldoende vaccins en dan de hele groep tussen 35 en 65 vaccineren in korte tijd haal je volgens mij de angel er uit. Ze krijgen het niet meer van kinderen en geven het niet door aan ouderen . Indien het vaccin goed werkt en je het niet doorgeeft en ze belanden zelf niet in het ziekenhuis. Maar dat is een strategie die ze niet zullen volgen. En natuurlijk eerst de groepen die verantwoordelijk zijn voor de gezondheidszorg en vitale beroepen. Dus alle verzorgers, ziekenhuis personeel, onderwijzers, huisartsen politie brandweer enz meteen en dan die bovenstaande groep.