Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:49

Met dat stuk dat Margrathea post, denk ik dat het dieper zit. Mensapen kunnen zichzelf en hun kind prima verdedigen in hun eentje. Mensen zijn niet meer 'wild' en hebben een bonding ritueel nodig om een baby direct deel van de stam te laten uitmaken, zodat het kind onderdeel is en dus ook verdedigd wordt door de andere stamleden indien nodig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:49

Sizzle schreef:
Volgens mij is dat baby doorgeef spel iets heel Nederlands.
Ik heb heb het hier eigenlijk nog nooit meegemaakt en ik was zelfs veel te waaks daarvoor :+
Lijkt me ook super stressvol voor zo'n kleine smurf.

Hier in België zijn ze daar ook enorm pusherig in. Maar zoals ik al zei, ik houd gewoon mijn armen langs me. Loslaten doen ze 'm dan toch niet. :+ Als ze mijn kop koffie willen "overnemen" zeg ik meestal: "nee danku, liever de kop koffie dan de baby."
Gezien iedereen in mijn omgeving weet dat ik geen baby's wil vast houden doe ik ook geen moeite meer om enigszins beleefd te weigeren. Nee is nee. Klaar.

Ik werd al gestoord in mijn schoonzus haar plaats van al die mensen die die kleine wilde vast houden. := Blijf met je tengels van dat kind af! :')
Ik zou echt een ramp van een moeder zijn. :')

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:50

Ik had er vroeger ook een hekel aan als mensen mij een kind in handen duwden dus ik doe het bij andere mensen ook niet. Mijn zwager wilde mijn dochtertje niet vasthouden en ik gaf hem groot gelijk. Heb het daarna nooit meer gevraagd maar mijn familie blijft erover zeuren tegen hem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:52

Moet ik ook niks van hebben hoor, een baby vasthouden. Blegh! Ik vind het niks en voor die baby heeft het ook geen toegevoegde waarde :n Je eigen kleine is nog wat anders maar zelfs nieuwe nichtje daar bedank ik liever voor hoor, hou maar lekker zelf vast of geef het maar aan iemand die het wèl leuk vindt :j

Ik pak ze niet aan iig en heb dat ook nooit gedaan. Jammer dat mensen het raar vinden maar nee dank u :n
Laatst bijgewerkt door pmarena op 17-04-17 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:53

Wij wonen gelukkig flink vrijstaand.
Zelfs dan wil het nog dat je de sirenes hoort van de kleinkinderen van de buren, kun je nagaan hoe hard die jong schreeuwen. Je zou daar maar naast wonen _-:(
Voor ons is de afstand dan vrij acceptabel al ga ik dan wel aan de andere kant van het huis wat doen.

Magrathea

Ibbel schreef:
Met dat stuk dat Margrathea post, denk ik dat het dieper zit. Mensapen kunnen zichzelf en hun kind prima verdedigen in hun eentje. Mensen zijn niet meer 'wild' en hebben een bonding ritueel nodig om een baby direct deel van de stam te laten uitmaken, zodat het kind onderdeel is en dus ook verdedigd wordt door de andere stamleden indien nodig.

Jup, het is een best interessant stuk. De theorie is als volgt: eerst waren er mensen, die werden intelligenter en gingen rechtop lopen, de baby's werden hulpelozer maar overleefden omdat de ouders intelligenter waren. En 'schattige' baby's hadden een hogere overlevingskans omdat meer mensen de behoefte voelen om voor hen te zorgen. Waarschijnlijk is het vermogen om van baby's te houden hetgeen dat aan de grondslag ligt van ons vermogen nu om van geliefden te houden, van paarden, van honden, van sport. Erg interessant :) En blij toe dat onze verre voorouders dit geregeld hebben met de evolutie, hoef ik het niet meer te doen *\o/*

_Summerly_

Ayasha schreef:
Ik werd al gestoord in mijn schoonzus haar plaats van al die mensen die die kleine wilde vast houden. := Blijf met je tengels van dat kind af! :')
Ik ook hoor. := Ik vind het altijd zo sneu als een kind na een verjaardag o.i.d. (of in ieder geval een voor hen drukke dag) naar huis gaat en dan eerst nog oom/tante/opa/oma/cavia/achternichteen kusje en een knuffel moet geven terwijl het kind duidelijk aan het eind van z'n Latijn is en alleen maar wil slapen of veilig tegen papa of mama aan wil kruipen. Laat dat kind met rust, denk ik dan, zo'n kleine heeft m.i. net zoveel recht om 'nee' te zeggen tegen aanrakingen als ieder ander. En dan die opmerkingen als zo'n kleine begint te brullen: "Aaaaach, ze zijn echt wel heel moe! Kom, geef ome Jan nog even een knuffel." _-:(

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:55

Oh nee baby vasthouden doe ik ook niet. Niemand hoeft zo'n apparaat bij me op schoot te zetten, pak ik niet aan. Daarbij, laat dat jong lekker liggen of bij zn moeder. Dat geleur met zo'n kind.. maarja ik ben geen moeder he dus wat weet ik ervan :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:56

Inderdaad. Mormeltje hier was gisteren ook doodmoe, dan moet iedereen nog kusje geven en god weet wat allemaal. Ik ben langs haar maxi cosi gelopen, heb haar een kriebel op de buik gegeven en ben door gegaan. Niet te lang lemmeteren met dat kind. Ze is moe. Als ik moe ben moeten ze me ook met rust laten. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:56

_Summerly_ schreef:
Ayasha schreef:
Ik ook hoor. := Ik vind het altijd zo sneu als een kind na een verjaardag o.i.d. (of in ieder geval een voor hen drukke dag) naar huis gaat en dan eerst nog oom/tante/opa/oma/cavia/achternichteen kusje en een knuffel moet geven terwijl het kind duidelijk aan het eind van z'n Latijn is en alleen maar wil slapen of veilig tegen papa of mama aan wil kruipen. Laat dat kind met rust, denk ik dan, zo'n kleine heeft m.i. net zoveel recht om 'nee' te zeggen tegen aanrakingen als ieder ander.

Dit is ook best wel in opkomst hoor. Ouders die hun kinderen leren dat je bij begroeten mag kiezen tussen een hand, een knuffel of een kus (bijvoorbeeld). Zo fijn! Ik kan me nog herinneren dat er vroeger bij mijn oma mensen altijd aan mijn haar wilden zitten omdat het zo mooi lang was, vreselijk vond ik dat :o
Bovendien, zo redeneert men, als een kind beseft dat hij/zij zelf kan kiezen wie hij/zij toelaat in de persoonlijke ruimte voor knuffels etc, dan betekent het ook meer als het kind daarvoor kiest ipv dat het een moetje is.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:58

Ik snap dat niet dat je als ouder niet ingrijpt. Op een verjaardag geef ik aan dat ze naar bed gaat en dan kan ze mensen nog een kus geven maar als ik haar nachts uit bed haal omdat we weggaan dan word er niet meer gezoend of iets. Dan is het zo rustig mogelijk naar de auto zodat ze gelijk verder kan slapen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:00

Oh die van ons zegt (soms) gewoon nee hoor als ik zeg: we gaan naar huis, oma kus? En dan niet, prima toch :) Maar meestal begint hij zelf al zo'n mmmmmmmmmh geluid te maken dat vooraf gaat aan een kus weet je wel :))

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:02

Er is best een interessante beweging/theorie in opgang momenteel dat als je je kind leert dat het verplicht kusjes moet geven aan familie en vrienden, zo'n kind dus ook niet goed kan beoordelen wanneer het écht ongewenste intimiteiten zijn (zowel door familie als vreemden). En dat een kind daar dan dus ook geen nee tegen zegt.
Ik had me dat nooit zo gerealiseerd, maar dat zou best eens een rol kunnen spelen...

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:04

Magrathea schreef:
Dit is ook best wel in opkomst hoor. Ouders die hun kinderen leren dat je bij begroeten mag kiezen tussen een hand, een knuffel of een kus (bijvoorbeeld). Zo fijn! Ik kan me nog herinneren dat er vroeger bij mijn oma mensen altijd aan mijn haar wilden zitten omdat het zo mooi lang was, vreselijk vond ik dat :o
Bovendien, zo redeneert men, als een kind beseft dat hij/zij zelf kan kiezen wie hij/zij toelaat in de persoonlijke ruimte voor knuffels etc, dan betekent het ook meer als het kind daarvoor kiest ipv dat het een moetje is.
Precies. :j En ik denk dat het ook belangrijk is om vanaf het begin al aan je kind duidelijk te maken dat het zijn/haar grenzen te allen tijde aan kan geven en dat die grenzen ook gerespecteerd dienen te worden, ongeacht de "status" van degene tegenover je. Want eigenlijk is het best wel gek dat men die grenzen de eerste paar jaar totaal negeert en vervolgens plotseling wil dat kinderen "nee leren zeggen". Dat hoeven ze helemaal niet te leren, dat doen ze al, alleen vinden de meeste mensen hun 'nee' niet valide genoeg om ernaar te luisteren. :x

pmarena schreef:
Oh die van ons zegt (soms) gewoon nee hoor als ik zeg: we gaan naar huis, oma kus? En dan niet, prima toch :) Maar meestal begint hij zelf al zo'n mmmmmmmmmh geluid te maken dat vooraf gaat aan een kus weet je wel :))

Ik vraag het ook altijd aan het zoontje van m'n nicht. :j Soms heeft hij er geen zin in, soms wel en dat is allebei helemaal prima. Ik laat het dan lekker of geef alleen een 'boks', dat vindt 'ie vaak nog wel leuk.
Laatst bijgewerkt door _Summerly_ op 17-04-17 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:05

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n probleem om het even vast te houden, maar als ze het niet aanbieden, zal ik ook niet de eerste zijn die erom vraagt :o Heb gewoon bijzonder weinig met baby's en kinderen in het algemeen. Moet ook wel zeggen dat de mensen die tot nu toe kinderen hebben gekregen, ook mijn moeder goed kennen en ik dan samen met haar ga. Dan krijgt zij ze meestal in haar armen. Ze weet dat het van mij niet hoeft, dus als ze er dan klaar mee is, geeft ze ze terug of legt ze in hun bedje. Mooie buffer dus :D

Ik vind mijn oppaskindjes dan weer wel leuk. Maar die vermaken zichzelf en hoor je eigenlijk nooit brullen. Hun moeder is ook wel heel gedisciplineerd en dat merk je toch wel vind ik.

Wat betreft eigen ruimte, ik moest als kind niks hebben van kusjes of wat dan ook. Ik dook gewoon naar achteren, dat was vaak wel duidelijk genoeg. Zat toen ook nog op turnen, dus als iemand aandrong, kon ik me echt in een brug vouwen. Knap familielid die me dan nog een zoen kan geven :Y) Ze wisten het vrij snel en gaven sindsdien alleen nog maar een handje.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:10

Je moet kinderen inderdaad leuk vinden :+
Ik kreeg mijn neefje nog in mijn armen gedrukt (die ik doorgaf aan mijn ex, die kende nog iets van kinderen), maar nichtje niet meer. Ik voel me onwijs ongemakkelijk en weet niet eens wat ik er mee moet. Ik ben geen vastpak mens, dus weet ook niet wat ik met zon kleine aan moet. Maar als vrouw moet dat blijkbaar in je genen ofzo :=

Ik snap het wel hoor, familie wil je laten deelnemen aan het gebeuren, oma en opa ook volledig in de wolken... ik kijk liever van een afstand maar dat wordt niet geapprecieerd en als ik dan wel iets doe is het meestal verkeerd omdat ik er net niets mee heb. Ik weet gewoon echt niet wat te zeggen of wat te doen met zo'n kind.

En van dat doorgeven... nog een reden waarom ik geen kinderen wil. Ik zelf kon niet tegen mensen, als ze over de wieg hingen en ik kende ze niet ging ik keihard huilen. Dus ik wil het een kind niet aan doen, zo zijn zoals mij, en ik zou net hetzelfde doen: mijn kind! }:)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:18

Aria_zz schreef:
Ik snap het wel hoor, familie wil je laten deelnemen aan het gebeuren, oma en opa ook volledig in de wolken... ik kijk liever van een afstand maar dat wordt niet geapprecieerd en als ik dan wel iets doe is het meestal verkeerd omdat ik er net niets mee heb. Ik weet gewoon echt niet wat te zeggen of wat te doen met zo'n kind.

Ja erg is dat he! Een tijdje terug kwam er ineens een kind naar me toe terwijl ik buiten met een nogal vies schoonmaakklusje bezig was. Ging allemaal vragen stellen. Ik was bezig dus ik antwoord nogal kortaf. Krijg ik van de mensen die met mij waren te horen dat ik zo bits deed _O- Ja eh ik gaf toch gewoon antwoord? Waarom moest ik gelijk een heel gesprek gaan voeren met dat kind dan?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:26

Bij mij doen ze dat niet hoor, die baby in mijn handen drukken. Maar zeg ook volmondig nee wanneer ik voor zoiets wordt gevraagd. Gelukkig heb ik een hond die stapel op baby's is en daar dan ook heel lief voor is. Dus die neemt het dan even over. En vaak is er dan wel een een of andere hysterische volwassene die dan snel het kind bij me uit de buurt haalt.

Mars

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:48

Ik vind dat een heel goed ding om kindjes te laten kiezen wie ze wanneer een kus geven. Had als kind zo'n hekel aan dat verplichte zoenen (nog steeds). Ze houden niet minder van oma of oom Jan als ze geen zin hebben in lichamelijk contact. Waarom zou dat dan opgedrongen moeten worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:50

Ik was ooit bij een kennis die net bevallen was (was niet per se kraamvisite, gewoon met vriendinnen langsgaan voor het eten en toevallig was die baby er). Goddank snapte de kersverse moeder ook niet waarom iedereen per se de baby moet vasthouden van sommige moeders. Ze vond het prima als iemand het zelf graag wilde, of een flesje geven ofzo, maar waarom mensen hun baby forceren in iedereens armen snapte zij ook niet :') Toen ik daar zat en de rest die baby ongeveer opat kwamen haar twee hondjes ineens bij mij liggen! Heb niks met van die kleine wurmpjes maar dit was echt heel schattig, ik zat nog geen minuut en de eerste lag al op schoot te knorren, en snel daarna de tweede ook <3 Zo lief! Iedereen blij :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:36

pmarena schreef:
Ik moet er ook niet aan denken om in een kinderbuurtje of godbetert naast een school of speelpleintje ofzo te wonen :=

Ik woon aangrenzend aan een basisschool en weet je, daar heb je dus nooit last van!
Die kinderen zijn er namelijk alleen doordeweeks en overdag, dus als je zelf ook 'normale' werktijden hebt heb je er niets mee te maken.
Heel soms hoor ik het als ze buitenspelen en ik ben die dag vrij, maar goed, als er kinderen in de wijk buitenspelen hoor ik dat ook.
Ik woon echt prima naast die school.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:39

Wat hebben jullie allemaal vreselijke vrienden, familie en kennissen zeg! Bah! Ik heb echt wel dik medelijden met jullie dat je verplicht wordt om een baby vast moet houden en droefgeestige trucjes moet verzinnen om het niet zover te laten komen. Ik zou dit wel eens willen ervaren, want uit mijn eigen kring heb ik die dwang nooit ervaren. Zo te lezen is het een hele sensatie :))

:+

Kortom, ik haak hier af. Ik merk dat de ergernis an jullie groter is dan de herkenbaarheid van de beschreven situaties inmiddels.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:57

Gelukkig is de leeftijd van baby's hier voortaan voorbij, anders had je het wel even mogen komen ervaren.
Ik begrijp zelf die moeders niet, waarom zou je willen dat zovele met zijn tengels aan jou kostbare bezit zit. Met de kans dat het nekje alle kanten opzwiebert.

Als ik een pup heb wil ook ook echt niet dat iedereen die maar op tilt.

Goof lijkt me echt verschrikkelijk, parttime werkend, waarvan ook weekenden en nachten.
Dus met wat pech bijna de hele week thuis of dat je moet slapen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:59

bruintje123 schreef:
Goof lijkt me echt verschrikkelijk, parttime werkend, waarvan ook weekenden en nachten.
Dus met wat pech bijna de hele week thuis of dat je moet slapen.

Ja da zou je wellicht wel wat horen ja.
Ik moet zeggen; ik ben 1 dag in de week vrij en hoor als ik binnen ben dus niets. Ook niet als ramen en deuren open staan. Ik hoor enkel wat als ik zelf in de tuin ben in de zomerperiode en ze spelen toevallig buiten.
Ik ben hier zelf blijer mee dan dat er woningen achter mijn huis hadden gestaan waardoor ke zo in elkaars tuin kijkt. Ik zit nu vrij en heb eigenlijk nooit last.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:09

Haha ja Goof jij werkt natuurlijk precies tijdens schooltijden :)
Denk dat het ook wel scheelt of je net naast het hek zit van het plein waar ze allemaal in en uit stromen. Of welke kant van het plein. Ons schoolplein was ook niet om de hele school heen.