Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:47

Diva is lekker stevig. Klapt altijd open. Organicup en Meluna deden dat bij mij niet en gingen soms alsnog dubbel

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:42

De kleine divacup is wel weer een stuk groter. Heb jij de sporty variant getest Corine?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:07

Ja ook... ik vind het materiaal van de Meluna ook minder fijn voelen. Echt rubberachtig.

Maar goéd, iedereen is verschillend, qua bouw en qua voorkeuren.

Het is jammer van cups dat het geen eenheidsworst is zoals bij tampons, anders zou iedereen het wel doen denk ik. Maar soms moet je flink doorzetten om te vinden wat bij je past.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:20

corine1981 schreef:
Ja ook... ik vind het materiaal van de Meluna ook minder fijn voelen. Echt rubberachtig.

Maar goéd, iedereen is verschillend, qua bouw en qua voorkeuren.

Het is jammer van cups dat het geen eenheidsworst is zoals bij tampons, anders zou iedereen het wel doen denk ik. Maar soms moet je flink doorzetten om te vinden wat bij je past.

Ergens is het ook heel fijn. Waren tampons maar wat verschillend geweest

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 15:32

Ik ben er wat idealistischer in denk ik, probeer ermee bij te dragen aan minder afval etc... dochterlief mag er straks ook aan

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 19:08

corine1981 schreef:
Ik ben er wat idealistischer in denk ik, probeer ermee bij te dragen aan minder afval etc... dochterlief mag er straks ook aan

Dat is precies de reden dat ik hem heb aangeschaft. Maar haalt niet weg dat het al die jaren dat ik hem niet heb gehad het fijn zou zijn geweest als tampons ook wat meer verschil zouden hebben.
Het concept wat tegenwoordig wordt aangehaald is dat iedereen lichaam verschillend is en er dus voor iedere menstruatie iets passends moet zijn. Ik denk dat tampons daar in achter blijven

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:33

Amber_anne schreef:
corine1981 schreef:

Dat is precies de reden dat ik hem heb aangeschaft. Maar haalt niet weg dat het al die jaren dat ik hem niet heb gehad het fijn zou zijn geweest als tampons ook wat meer verschil zouden hebben.
Het concept wat tegenwoordig wordt aangehaald is dat iedereen lichaam verschillend is en er dus voor iedere menstruatie iets passends moet zijn. Ik denk dat tampons daar in achter blijven

Misschien maar goed ook dus...

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 00:32

Supertje schreef:
Ik ontdek dit topic nu pas :+
Maar ik heb sinds kort ook de overstap naar cups gemaakt, tenminste, dat probeer ik :=
De eerste die ik kocht was de organicup die bij de Kruidvat verkocht wordt. Twee maten, en aangezien volgens de verpakking boven de 30 de gebruikt moest worden, die meegenomen. Die is dus veel te groot, wat vooral te merken is aan het feit dat hij gewoonweg niet open klapt. Kleinere maat geprobeerd, klapt met veel moeite open, maar gedurende het dragen wordt hij blijkbaar toch weer vaak dicht gedrukt.
Daarna op aanraden de ladycup besteld, maat S, maar die is nog steeds aan de grote kant en wordt ook soms weer dichtgedrukt :\
Dus mijn vraag is, weet iemand of er een nog kleinere is, en liefst behoorlijk stevig? Inhoud is niet belangrijk, ik kan met de ladycup maat S 10-12 uur doen.

Ik herken me in jouw verhaal, niks wilde openklappen! Wat bleek..m’n spieren waren heel erg sterk (door 10+ jaren paardrijden). De MeLuna sport was te heftig in z’n kracht en lekte soms alsnog. Wat bleek? Ik had zelfs een grotere nodig...snapte er niks van haha. Heb nu dus (na 4? Verschillende) de juiste gevonden voor mij: de Lunette 2. Perfect vanaf het begin :) heel stevig maar iets minder dan de sport van MeLuna.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 01:12

Heb ook zitten denken aan de lunette. Maar ik ben bang dat die te lang is. Mijn meluna is 41mm, de lunette maat 1 48mm.
Misschien toch eens gaan proberen

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 08:23

Ze kunnen compleet anders zitten door de pasvorm en materiaal...

Lunette lijkt mij ook een prima cup, wil die bestellen naast de diva. De diva is, ondanks netjes uitkoken en wassen erg smoezelig (lees ziet er niet uit) en een 2e ernaast is nooit weg..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 08:42

Ik heb bij ali gewoon tig verschillende besteld en heb er nu één die heel fijn zit.

Alleen dat vacuüm zuigen is wel vervelend, moet ik nog eens naar kijken. Ik lek in ieder geval niet meer door. Vergeet soms zelfs dat ik nog ongesteld ben na de eerste 2 dagen...

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:09

De mijne is na zoveel jaar toe aan vervanging, maar na al die verhalen hier ga ik het maar gewoon veilig houden bij hetzelfde model dat ik nu heb en niet eens kijken naar andere opties.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:54

Hmm, de lunette maat 1 is zachter dan de meluna classic. Misschien toch anders de sport versie van meluna proberen. Mijn cup wordt ook wat samen geknepen.

Lunette maat 2 gaat echt niet passen :+

Ik heb een meluna short maat L. Zou ik dan beter de maat M moeten nemen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 16:45

corine1981 schreef:

Lunette lijkt mij ook een prima cup, wil die bestellen naast de diva. De diva is, ondanks netjes uitkoken en wassen erg smoezelig (lees ziet er niet uit) en een 2e ernaast is nooit weg..

En het is toch zonde als je trots je cup wil laten zien aan je vrienden en visite en hij is smoezelig!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:02

Sheran schreef:
corine1981 schreef:

En het is toch zonde als je trots je cup wil laten zien aan je vrienden en visite en hij is smoezelig!

Ja ha ha, ontzettend. Nee maar stoor me er toch zelf aan :x

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:06

Hoe weet je of zo'n cup goed zit? Ik heb er nu 1 op tafel staan, mijn ecologische nieuwe leefstijl heeft gewonnen van mijn afkeer.

Nu snap ik best dat ie op tafel weinig uithaalt. Maar ik kan nergens vinden hoe ik na het inbrengen weet dat hij goed zit. Zoals ik dat wel weet bij een tampon. En weet op welke plek mijn maandverband moet liggen in het ondergoed.

Dus, help! En liever geen filmpjes maar gewoon tekst, ik heb zulk traag internet.

Ik wil het echt proberen en wil dat het lukt. Maar weet niet hoe.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:26

Eerste stap, RELAX!

Plan een dag in waarop u thuis kan blijven en ontspannen om uw cup voor de eerste keer te gebruiken. Een douche nemen voor of tijdens het proberen in te brengen kan een goed idee zijn, aangezien de bekkenbodemspieren zich dan ontspannen, wat het inbrengen van de cup makkelijker maakt.

Inbrengen

Vind een positie om de cup in te brengen – u kan op uw rug gaan liggen, hurken, op het toilet zitten of simpelweg gaan staan. U zal na een tijdje de positie vinden die het best voor u werkt!

Vouw de cup met uw favoriete vouwtechniek en breng deze in! (we raden de “punch down-vouw” of de “7-vouw” aan, aangezien deze vouwen de kleinste diameter hebben) Houd de cup bij het inbrengen gericht naar uw staartbeen.

Wanneer de hele cup in u zit, haalt u er simpelweg uw vingers vanaf en laat u de cup openspringen. Soms hoort u een “pop”-geluid of zuigend geluid, wat betekent dan de cup compleet uitgevouwen is. Als u twijfelt, gaat u met uw vingers omhoog en voelt u rond de basis van de cup – deze zou rond of ovaal moeten zijn zodra de cup ingebracht is. Als u deukjes of vouwen op de basis voelt met uw vinger, betekent dit dat de cup niet uigevouwen is. Denk eraan om water of glijmiddel op waterbasis te gebruiken om de inbreng makkelijker te maken.

Probeer, wanneer hij op zijn plaats zit, een beetje aan het steeltje te trekken. Als u wat weerstand voelt, is het vacuüm gecreëerd en is de cup succesvol geplaatst!

Vrouwen met een sterke bekkenbodemspier of hoge baarmoederhals zullen ervaren dat de cup op natuurlijke wijze zijn eigen optimale positie vindt na inbreng. Sommige vrouwen zullen er ook achter komen dat de cup hoog in de baarmoederhals “zit” na inbreng, wat helemaal prima is, maar het verwijderen kan wat meer oefening vragen.

Een goede tip voor bij het inbrengen van de cup is om uw kaakspieren te ontspannen – geloof het of niet, het ontspannen van uw kaak heeft ook invloed op uw bekkenbodemspieren.

Als u het steeltje oncomfortabel vindt na een paar keer proberen, kunt u het korter knippen. Sommige vrouwen verwijderen het steeltje helemaal.

Verwijdering

Wanneer het tijd is om de cup te verwijderen, zou u moeten beginnen met het wassen van uw handen en het ontspannen van uw bekkenbodemspieren. Ga dan op het toilet zitten of hurk, zodat uw vaginale kanaal korter wordt en de cup verder naar beneden duwt, wat het makkelijker maakt om hem te bereiken en te verwijderen.

Probeer de cup te verwijderen terwijl u een douche neemt om een mogelijke knoeiboel te vermijden. Breek, wanneer u het steeltje van de cup bereikt, simpelweg de sluiting door in het onderste deel te knijpen tot u hoort dat het vacuüm wordt verbroken. “Wiebel” de cup dan zachtjes heen het weer totdat hij volledig is verwijderd.

Spoel de inhoud door het toilet en was de cup met koud, stromend water, en zorg dat u ook de luchtgaten schoonmaakt voordat u het terug inbrengt.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:31

Ik vouw m dubbel en breng hem dan in.
Daarna probeer ik m met 1 vinger te draaien, op die manier voel ik of die is uitgeklapt. Als hij goed is uitgeklapt kan ik m makkelijk draaien en voelt de cup ook zo, anders voel ik nog een vouw zitten.

Oh en een tip. Ga oefenen als je ongesteld bent. Bij mij is alles dan wat flexibeler daar beneden. Als ik hem inbreng zonder dat ik ongesteld ben krijg ik m niet eens uitgeklapt :D

En verder is het gewoon een kwestie van oefenen en proberen. Gebruik voor de zekerheid een maandverbandje aan het begin (of altijd als je dat fijn vind natuurlijk). Verder zijn er geen risico's als het niet goed is uitgevouwen, op het lekken na.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:43

Ik kan hem dus echt niet draaien ookal zit hij goed uitgeklapt :P

Ik controleer altijd even of hij goed is uitgeklapt door met mijn vinger rond de bolling te voelen. Daarnaast trek ik er heel even aan, als hij vacuum is gezogen voel je weerstand.

Oja en niet te hoog plaatsen, als je even een paar keer met je bekkenbodemspieren aan- en ongspant komt hij vaak ook wel op de goede plek te zitten. Althans, dat werkt voor mij.

Ik gebruik trouwens de 7-vouw, bij de anderen krijg ik hem niet uitgeklapt.
Laatst bijgewerkt door Air op 26-11-18 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:44

Ik heb de zware dagen sowieso altijd een inlegkruisje in maar het is inderdaad echt aftasten. :j De ene keer breng je het net wat beter in dan de andere keer.
Ik ga op de toilet zitten, benen ver uit elkaar en achterover leunend krijg ik het dan het beste ingebracht. Meestal voel ik ook even na of het is uitgeklapt, maar eigenlijk merk je dat vanzelf wel.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:00

Ik heb 3 tips:
1 voel waar je bmm zit
2 ontspan
3 ontspan

Ik gebruik ook de 7 vouw.

Overigens heb ik wasbare inlegkruisjes, ideaal!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:14

Als hij een soort van rond is als hij ingebracht is, zit ie bij mij goed. Als er nog een deuk in zit, moet ik nog even draaien of trekken of juist iets verder duwen heb ik gemerkt.

Ik maak overigens een C ervan, ik duw met 1 vinger en deel naar binnen en vouw dan de rest tegen elkaar aan. Het is dan het een soort fortune cookie.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:18

Ik denk ook dat bijna iedereen wel een andere techniek heeft. Ik merkte een gegeven moment dat hij ook beter uitklapte als ik m met de vouw naar link of rechts inbracht. Als ik m met de vouw naar voren of naar achteren in breng klapt hij slecht/niet uit.. :')

Conclusie is dus gewoon proberen!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:41

Dank allen! Echt, ik haat dit soort dingen. De eerste paar keer gebruik ik er uiteraard maandverband naast, maar dat is dus wel datgene waar ik vanaf wil stappen.

Dus even heel platonisch. Jullie vouwen naar voorkeur, cup zit tussen vingers en word naar binnen geschoven. Hoever?
En dat voelen of hij rond zit. Gaan jullie zeg maar met een vinger buitenom erlangs? En rond is dus goed? Daarmee bedoel ik dus niet doorlekken?

Wat ben ik blij met bokt, ik heb sowieso meer mannengezelschap en de weinige vrouwen waar ik mee omga zijn lief maar staan hier niet voor open. :)

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 06:06

Ik schuif 'm eigenlijk zo ver naar binnen dat hij volledig binnen is, klein duwtje verder en mijn lijf doet de rest. Het idee is dat een cup in principe een stuk lager zit dan een tampon.

Ik ga er inderdaad ook met mijn vinger langs om de ronding te controleren. Op de erge dagen haal ik 'm er soms twee keer direct na elkaar uit en in, om zeg maar schoon te maken, om te voorkomen dat er nog wat lekt. Ik lek nooit erlangs en was na de eerste oefenweek ook gelijk gestopt met maandverband er voor de zekerheid bij te gebruiken.