"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:52

Als jij dat zelf in ziet HC, waarom dan wel hakken en zeuren tegen op anderen die ook uit hun eigen egoisme een paard hebben dat ze wat aan hun lichaamsconditie zouden moeten doen.
Die hoeven dus evenmin wat toe te geven niet waar :)*
Dat zijn immers hun paarden.

In iedergeval zijn we nu op het punt waar ik weer terug naartoe wilde waar het in dit topic wat mij betreft voor een groot deel om gaat: Kritiek op anderen is makkelijk en goedkoop en zou niet moeten, onegacht welke leefstijl of uiterlijk ze er op na houden.

Het is mooi als mensen hun leven in zulke perfecte banen kunnen leiden dat alles perfect is, maar het leven is niet perfect. Zelfs als je voor jezelf het best haalbare hebt bereikt (misschien zelfs perfect) dan ben je bijv. misschien nog altijd niet perfect voor je paard of gemiddelde kroegbezoeker, misschien is de buurvrouw of man nog perfecter. Who cares zolang je zelf tevreden bent.

Pas als je je eigen ontevredenheid gaat uiten op een ander: dan gaat er wat mis en dat ben ik met TS volledig eens :)

NatasjavE

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:59

Sizzle +:)+

He-le-maal mee eens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:04

lisa_pluisje schreef:
Waarna jij haar voor jouw lol berijdt *\o/*

Nou nee, dát is faliekant naast de spijker.

Het paardrijden op zích moet de moeite waard zijn.

Ik wil alleen een carnale relatie als een volstrekt gelijkwaardige beleving onbelast door om het even welke ´verplichting´ voor of achteraf.

Verder gaf ik met horses-for-courses al aan dat de ideale paardrij-dame niet mijn carnale voorkeurskeuze is.

Dát brengt ons weer naar to be or not to be slank.
Lekker is subjectief, net als mode. Gezond is dat niet en dat maakt het verschuiven van de norm naar overgewicht ongewenst voor iedereen behalve de fabriekseigenaars. Het is niet voor niets dat die honderden miljoenen in marketing en lobbies investeren; gewéldig te hoop lopen en groot geld smijten tegen anti-suiker en anti-te-grote porties initiatieven als door de burgemeester van NewYork.

Wie dik (zoals die kabouter in fetish-pakje) promoot of naar dunnerds kat, steunt de kwalijke zaak van de dik-maffia.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:15

Hey HC ik wil wel paardrijdame worden hoor :7
maat 34, 1.65 groot, om en bij de 52kg
Heb ook een stuk titanium in mijn enkel dus dat schept wel een band :')

In de rest heb ik geen interesse, daar heb ik een leuke echtgenoot voor

grapje he

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:19

Sizzle schreef:
Als jij dat zelf in ziet HC, waarom dan wel hakken en zeuren tegen op anderen die ook uit hun eigen egoisme een paard hebben dat ze wat aan hun lichaamsconditie zouden moeten doen.
Die hoeven dus evenmin wat toe te geven niet waar :)*
Dat zijn immers hun paarden.

Je mist volstrekt mijn argument, begrijpt in het geheel niet wat ik volgens jou ´zelf in ziet´.

Als je overgewicht hebt belast je jouw rijdier onnodig. Met hoeveel kilos je in het zadel zit is (mits binnen de belastingsgrenzen van dát paard) daarvoor niet relevant. Het gaat om het ´onnodig´.
Of het paard wat ze berijden van hen is, maakt alleen maar uit voor de wettige beslissingbevoegdheid; het ethische aspect blijft gelijk.

Wederom heeft Lusitana gelijk; dat weten volslankerds best en ook wat ze eraan moeten doen. De willen het alleen niet weten en halen uit naar een ieder die hen een niet-volgoed bezorgt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:39

HC, jij ziet blijkbaar niet in dat jouw argumenten ook alleen maar je eigen etische standaard goedpraten.
Dat is echter menselijk ;)

Ik spreek namelijk op geen enkel moment over overgewicht, maar over mensen die niet perfect afgetrained nog altijd binnen een geaccepteerde gezondheidsnorm op hun paard zitten. (Echt zware mensen zijn zich namelijk heus doorgaans wel bewust van het feit dat het best minder zou mogen, ook voor zichzelf.) Het kan altijd minder, maar waarom zouden ze? Het paard weet namelijk echt niet dat jij er alles aan doet om zo weinig mogenlijk te wegen terwijl de kleine wellicht ietwat mollig dame next-door 20 tot 30 kilo minder mee brengt en ook nog verrekte goed kan paardrijden.
Voor het paard is het de keuze: de grote rugzak of de kleine. Die denkt niet: ja, maar acht mijn baasje doet zo zijn best voor me....

Dat je blijft zeggen dat het om de combinatie eigenaar-dier gaat en niet om het vergelijk van mensen onderling is gewoon 'goed praten' van je eigen 'beperkingen'. Wellicht voel je je stiekum in je hart schuldig t.o.v. je paard dat je geen 156cm groot bent? Geen idee hoor, is een gokje. Je bent namelijk rete-fanatiek in het verkondigen van je hyper-getrained profetie, fanatisme komt nagenoeg altijd voort uit een bepaalde frustratie (net als ex-rokers).

Je zal me nooit gelijk geven, ik zal ook niet met jou op 1 lijn terecht komen. Maar ook dat hoeft gelukkig niet. Mensen verschillen in hun uiterlijk net zo veel als hun meningen.

De discussie of we eigenlijk überhaupt nog op een paard zouden moeten zitten met de kennis van tegenwoordig komt bij ons op stal tijdens clinics van een zeer paard bewuste instructie vaak tersprake. Sterker nog, ik merk wel dat hoe beter en bewuster de persoon rijdt hoe meer deze de schade onderkent die hij/zij ZELF potentieel kan veroorzaken. Maar goed dat is een totaal andere discussie.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-07-13 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:40

kynshiri schreef:
Hey HC ik wil wel paardrijdame worden hoor :7

Opvallend genoeg zijn er al vier Belgische dames en een Belgische heer hier geweest!
NL blijft in verhouding vet :P achter.

Bandida (hier op Bokt) gaat heel goed met de zéér zelfbewuste merrie Luna. Zie het tweede deel onder´de beloning´ op mijn site.
Daar ga ik graag mee op pad. Maar ja, woont in België en heeft daar inmiddels zelf een heerlijk rijpaard aan haar hengst van La Huertecilla.

Maar goed, weer naar het onderwerp.
Dik is de mode in het belang van commercie, maar dun is beter; zowel voor mens als paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:42

Sizzle schreef:
HC, jij ziet blijkbaar niet in dat jouw argumenten ook alleen maar je eigen etische standaard goedpraten.

Dat ik dit zie staat al sinds in de V1.0 webtekst uit 2005.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:16

Sizzle schreef:
De discussie of we eigenlijk überhaupt nog op een paard zouden moeten zitten met de kennis van tegenwoordig komt bij ons op stal tijdens clinics van een zeer paard bewuste instructie vaak tersprake.

_/-\o_
Dat is een heel goede zaak.
Dat is echt een verdienste van de 21ste eeuwse bio-ethiek.

Dat heet voorschrijdend inzicht.
35 jaar geleden was dit helemaal geen punt. Dat speelde gewoon niet. Destijds was ethologie op zich al nieuwlichterij.
Vanwege de kennis over de etholgie van het paard besloot ik toen om in Nederland geen paard te rijden en ook geen paard te hhouden omdat ik niet de mogelijkhede had om de ethologische randvoorwaardes in te vullen.

Toen ik rond de eeuwisseling hierheen ging kwam het principieel niet horen rijden nét hoorbaar uit de extreme dierbeschermers-hoek.
Door dit geluid weer wat extra gemotiveerd is alweer ruim 10 jaar terug, vooral door het stressonderzoek met de hartslagmeters, het lopen naast het paard een groot en fundamenteel aspect van de paardhobby geworden.

Op basis van wat ik nú weet is een beperkte onder het zadel belasting ruim binnen de mogelijkheden van het paard ethisch verdedigbaar. Het stressonderzoek en de onderzoeken naar de druk op het zachte weefsel lijken dit te onderbouwen.

Maar je weet niet wat je niet weet, dus ik sluit helemaal niet uit dat ik door voortschrijdend inzicht in de toekomst niet meer rij.
Tot die tijd is paardgericht paardrijden voor mij acceptabel. Minder = meer en geen onnodige gewichtsbelasting maken deel uit van de randvoorwaardes.

Vandaag is een lading stro gebracht. Daarbij heeft de aanhanger de leuning van de brug tot een ´Gaudi´ getransformeerd. Ik ga vanwege de hitte hier pas laat sjouwen en voor die tijd met vriendin lopen (op de heenweg langs de bloeddingus). Stukje verder dan normaal om adresgegevens af te geven aan de loonwerker voor diens verzekering.
Verder lopen, balen sjouwen/stouwen stookt fiks calorieën = minder belasting te paard door ruwvoer voor paarden *\o/*

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:05

Facebook campagne

Topic beginnen met geklaag over mannen en wat wel en niet echte mannen zouden zijn en hoe de anderen gediscrimineerd worden?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:12

Lusitana, bedoel je dat het plaatje vreemdgaande mannen discrimineert?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:44

Vul zelf maar in.
Dat invullen gebeurt nl ook als men het heeft over dat mannen van echte vrouwen houden.
Dan komt men met een heel verhaal wat dat in zou houden.

Kun je hier ook wel bij verzinnen.

Wat ik eigenlijk bedoel met de post: Er bestaat een slogan op Facebook, veel mensen kunnen zich daarmee identificeren/zijn het er mee eens/vinden het wel grappig en het wordt al of niet gedeeld en leuk gevonden dat aangegeven kan worden middels een duimpje.

Als het je niet aanstaat, verwijder je het. Zo makkelijk is het.

Ik zie het nut niet van het openen van een topic omwille van zo´n plaatje.

Het is al helemaal te gek om los te lopen dat het uitdraait op wie er al of niet op een paard zou mogen zitten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:52

Mocht ik ooit een stalling hebben komt er niemand boven de 75 kilo op MIJN paarden, je moet toch een grens aangeven en aan je dieren denken, vind ik, vind het ook prima dat anderen die mening wel of niet delen met mij, daar zijn het meningen voor.

Denk dat het met het plaatje betekend dat dikke/dunne afkraken redelijk egoïstisch en vreselijk kwetsend is, terwijl iemand die de liefde van een ander verpest, vind ik, best 'gestraft' of geblameerd mag worden, het is fout (vreemd gaan, relaties verpesten) en dat weet iedereen. Dik of dun zijn is niet fout.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:24

dus laat je iedereen eerst op de weegschaal staan?
:D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:26

delvira schreef:

:j :j :j
En regelmatig opnieuw wegen als je ziet dat iemand tegen die 75 aanzit. Zijn ze het er niet mee eens zoeken ze toch een andere stal? :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:54

En je kan toch ook wel aan iemand zien in welke gewichtsklasse die ongeveer zit.
Ik ben nog erger, ik wil niet dat mijn paard zwaarder dan 60 kg op haar rug krijgt. Met zadel erbij dus wel te verstaan. Maar ik kan en mag dat beslissen. Ik heb liever niemand anders op mijn paard. ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:56

Gini, meer dan ongeveer 60 kilo komt ook niet op mijn paard, ben nu zelf 48 kilo en heb geen idee hoeveel mijn zadel weegt, maar dat zal toch een 2/3 kilo zijn, ik mag dus nog wat bijkomen, maar niet veel en zal hier op letten.
Ik heb een 1,50 m lage draver, vind 60 ook echt de max. terwijl ik dit bij de Shire die ik reed echt niet vond, kan wat meer hebben dan een pony, logisch ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:41

Denk dat je daar nog raar van staat te kijken hoeveel je zadel weegt :) ga maar eens mét zadel staan op de weegschaal en dan zonder......

Mijn Kieffer bleek even zwaar als mijn Wintec, beide ongeveer 9 kg...... so much voor dat een kunststof zadel lichter zou zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:46

Hmm, dat ga ik gelijk uitproberen, ik haal even mijn springzadel uit de kelder, mijn dressuurzadel is maar een heel klein beetje zwaarder.

Schrik, zit met zadel op een 55,5 kilo, zonder beugels en rijkleren, zal met mijn zadel dus tegen de 60 kilo zitten.
Die grens is er om haar (nog) zwakke rug en achterhand, als die beide terug op niveau zijn wil ik het bijstellen tot 70 kilo, paard gaf duidelijk aan moeite te hebben bij 65 kilo voor de rug/bilspier-oefeningen, maar toont nu met 60 geen enkel probleem, afijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:04

Vooral RVS stijgbeugels zijn heel zwaar.
Zonder stijgbeugels loop ik rustig met 3 zadels op de arm, maar met stijgbeugels krijg ik al last met 2.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:13

Yamcha schreef:
Denk dat je daar nog raar van staat te kijken hoeveel je zadel weegt :) ga maar eens mét zadel staan op de weegschaal en dan zonder......

Inderdaad. Echt rijklaar valt nog tegen.

Zo is het ook met BMI.

Of iemand dan vervolgens bewust kiest te zijn of te paard stapt is een vrijheid.
Individuele vrijheid wordt begrensd door waar de rechten van anderen beginnen zoals partnr(s), kind(eren), paard.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:52

xSlvna schreef:
delvira schreef:

:j :j :j
En regelmatig opnieuw wegen als je ziet dat iemand tegen die 75 aanzit. Zijn ze het er niet mee eens zoeken ze toch een andere stal? :)

Begrijp me niet verkeerd ik vind een gewichtslimiet goed, ik laat zelf niemand van 70+ kilo op mijn paarden.

Maar wanneer je een bijrijder hebt die tegen de grens aan zit dan zal je paard toch regelmatig meer tillen dan jouw gewenste limiet.
Zeker als het een vrouw betreft.

Het is nu eenmaal zo dat je met warm weer en maandelijkse feesten meer vocht vast houdt en ineens een stuk meer kunt wegen.
Erg banketstaaf als je bijrijder net op die slechte dag op de weegschaal staat en het geen vet is wat de weegschaal omhoog liet gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:13

Ik vraag me soms wel af waarom sommige mensen bij de aankoop van hun paard niet beter nadenken en iets kopen wat bij hun lichaam past.

Een kennis van mij heeft een kleine smalle PRE (krap 155cm). Zijn paard heeft duidelijk last van hem (zeer slanke maar ook zeer lange man van 94 kilo) en vertoond vluchtgedrag.
Hij zelf ziet ook dat zijn paard rustiger is bij vrouwen (kleiner/lichter) maar doet dit af als een grapje dat zijn paard een echte vrouwen versierder is -O-
Waarom koopt zo iemand niet gewoon een stevige Gelderse bijvoorbeeld...

Maar goed, het zijn mijn zaken niet. Er is immers geen wet die dat voorschrijft en er is ook niet gezegd dat dit paard er geen 30 mee kan worden. Ik vraag me gewoon wel af wat er dan nog leuk is aan rijden als je paard zoveel stress vertoond.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:36

Hoe weet je nou zeker dat die PRE niet gewoon bang voor mannen is, of dat het niet aan zijn rijstijl ligt? Heb je hem ook gezien met andere mánnen?

Afbeelding

(Bejaarde)Pony was zo´n 1.37m ik (jaja met overgewicht) zo´n 78 kilo. Zo´n beetje 25% van haar gewicht. Ziet dit eruit alsof ze moet zwoegen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:48

Omdat ik zie dat het paard de balans bijna niet houdt, moet wijd gaan staan met opstappen en bovendien de spieren op de rug atrofie vertonen ondanks passend zadel.
Ik weet ook dat het paard niet bang is voor mannen, het is verder een vrij cool gevalletje.
De ruiter is ook zeker geen goede ruiter, maar je ziet gewoon dat zijn lange bovenlichaam dat langer is dan de paardenrug in dit geval het paard uit balans brengt in de beweging.
Maar het is niet mijn zaak dus ik bemoei me er verder ook niet mee.
Het valt me gewoon op. Als je voor het eerst op jonge paarden stapt merk je precies diezelfde zoekerige manier van lopen in het begin.

Bij mijn eigen paard was het op jonge leeftijd ook duidelijk dat mijn gewicht nog ok was, maar als mijn vriend met 20 kg meer enkel in stap erop zat zweette ze als een gek en zwenkte uit.
We hebben dus gewacht tot ze een jaartje later wel in staat was meer gewicht te dragen, nu is het geen probleem meer. Zij is ook klein maar wel een lichaam als een tank inmiddels :+

Uiteraard is het sowieso niet voor ieder klein paard het geval, dat lijkt me duidelijk. Jij ziet er wel uit als een nette combinatie eerlijk gezegd :)