Wow, ik heb gisteren voor 't eerst een poging gedaan en wat een crisis nu zeg, spierpijn!! En ik maar denken dat ik een aardige basis conditie heb, al ging de cardio me echt zonder problemen af. Is echt de kracht waardoor ik nu zit te piepen
Winged schreef:Niet goed genoeg nagerekt gister blijkbaar.
Narekken heeft er niet zo veel mee te maken, het komt door de bewegingen die je maakt. Bij heel veel bewegingen in dit programma maak je 'excentrische' spierbewegingen. Als een spier kracht levert gebeurt dat door te verkorten, de spiervezels glijden over elkaar heen, de spierbuik wordt 'boller'. Bij een excentrische beweging is de richting van de beweging juist de andere kant op, dus de spier moet langer worden. Dit staat tegenovergesteld op het kracht leveren, dus je krijgt heel snel beschadigingen aan de spieren -> spierpijn.
Bijv. een biceps oefening met gewichten, gewicht van je pols naar je schouder door je elleboog te buigen. De beweging omhoog zal je niet zo veel spierpijn bezorgen als de beweging omlaag. De jumping jacks zorgen voor een goeie portie spierpijn in je kuiten, als je je buikspieren goed traint zal de beweging terug naar de mat hiervoor zorgen.
Spierpijn kun je dus niet voorkomen, wel verminderen door goeie warming-up en cooling-down en niet té ver over je grens heengaan. Rekken kan een lekker onderdeel zijn van je cooling down maar fysiologisch gezien doet het niet zo veel. Bij echt heftige spierpijn even ietsje kalmer aan doen, anders breek je sneller af dan dat je lichaam weer opbouwt en ga je dus achteruit ipv vooruit.