Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

maar die slikte ook melatonine bij op den duur.
  zou ene hoop schelen ...tot die tijd moet iedereen toch zijn eigen weg vinden denk ik en idd dat zal vaak een combinatie van zaken zijn 
                                                         Heino schreef:Piloetje schreef:Ik wilde zeggen dat ritalin het prestatie vermogen van de gemiddelde vmbo-er naar HAVO niveau zou kunnen tillen.
Gevaarlijke uitspraak.. Intelligentie is véél meer dan concentratie en focus namelijk
 .Menino schreef:Mja, tussen schoolniveau en intelligentie zit ook weer een verschil.
En ik denk dat je op school heel ver komt met concentratie en focus. Mss verder nog wel dan met intelligentie.
Gebrek aan intelligentie kun je in zekere zin nog wel opvangen door veel tijd aan de leerstof te besteden (al je daar de concentratie en focus voor hebt). Andersom is moeilijker denk ik. Met intelligentie kun je gebrek aan focus en concentratie ook opvangen, maar wel maar tot op een zekere hoogte... En dan houdt het gewoon op als je niet slim genoeg bent.
Ik denk dat het ook niet geldt voor de gemiddelde VMBO'er, om enige nuance aan te brengen. Maar wel voor een grote groep VMBO'ers.

Aftellen tot de kerstvakantie! 

haha maar regelmaat helpt zeker, al is het niet altijd makkelijk 

ik had 2 blikjes op en stond daarna zo strak als een aal 

?
 Mijn echte naam is namelijk ook(?) Renske, dus vandaar de associatie denk ik... haha.                                                         
 Vind het wel echt vervelend, altijd alles zwart voor mijn ogen als ik opsta enzo. Ben altijd bang dat ik flauwval 
 En die suikerverslaving is ook echt niet goed voor me 
 Als ik op sta is echt het eerste wat ik denk 'ik moet iets zoets' .... 
 Met als gevolg dat mijn bloedsuikerspiegel de hele dag lekker op en neer bouncet en ik nog meer behoefte heb aan zoet 
 .