ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:33

Rensie, je maakt me in de war met die nieuwe naam!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:46

dat je idd als niet adhd-er beter zou kunnen presteren met iets als ritalin zou best kunnen, maar een dermate grote verandering als een groep niet adhd vmbo leerlingen er de havo mee door krijgen ga je er echt niet mee bewerkstelligen :n

en ook al zou dat wel zo zijn, heeft dat geen enkel nut in de hele discussie hoe ritalin een persoon met ADHD zou kunnen helpen dmv ruis beperken waardoor iemand kan functioneren op het niveau wat de persoon eigenlijk nodig heeft .

het blijft gewoon een kwestie van goede diagnoses en juiste behandelingen in de goede combi voor de betreffende persoon...en dat verschilt weer per persoon...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:15

Piloetje schreef:
Ik wilde zeggen dat ritalin het prestatie vermogen van de gemiddelde vmbo-er naar HAVO niveau zou kunnen tillen.

Gevaarlijke uitspraak.. Intelligentie is véél meer dan concentratie en focus namelijk

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:24

Ritalin kan helpen de al aanwezige intelligentie zo goed mogelijk te gebruiken, het kan geen intelligentie verhogen.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:05

Dat lijkt me logisch toch :+
Volg niet meer helemaal waar jullie het over hebben haha. Ik denk zeker dat er kinderen zijn die op een bepaald niveau presteren maar veel beter zouden kunnen omdat ze belemmerd worden door ADHD. Maar dan nog, ritalin etc. is geen wondermiddel.
Ik denk dat dat voor iedereen wel duidelijk is.
Mijn psychiater is vandaag begonnen over lichttherapie, voor mijn dag/nacht ritme. Eens over nadenken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:17

bij een ex van me hielp lichttherapie wel iets :j maar die slikte ook melatonine bij op den duur.

was er maar een wondermiddel ;) zou ene hoop schelen ...tot die tijd moet iedereen toch zijn eigen weg vinden denk ik en idd dat zal vaak een combinatie van zaken zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:41

Heino schreef:
Piloetje schreef:
Ik wilde zeggen dat ritalin het prestatie vermogen van de gemiddelde vmbo-er naar HAVO niveau zou kunnen tillen.

Gevaarlijke uitspraak.. Intelligentie is véél meer dan concentratie en focus namelijk

Mja, tussen schoolniveau en intelligentie zit ook weer een verschil.

En ik denk dat je op school heel ver komt met concentratie en focus. Mss verder nog wel dan met intelligentie.
Gebrek aan intelligentie kun je in zekere zin nog wel opvangen door veel tijd aan de leerstof te besteden (al je daar de concentratie en focus voor hebt). Andersom is moeilijker denk ik. Met intelligentie kun je gebrek aan focus en concentratie ook opvangen, maar wel maar tot op een zekere hoogte... En dan houdt het gewoon op als je niet slim genoeg bent.

Ik denk dat het ook niet geldt voor de gemiddelde VMBO'er, om enige nuance aan te brengen. Maar wel voor een grote groep VMBO'ers :o .

Ik ben van het VWO gestuurd, oa omdat ik een 3.1 voor wiskunde haalde. Op de HAVO waren dat zonder meds 4'en. Maar met meds ging ik van zwaar onder de middelmaat naar zwaar boven de middelmaat en behoorde mijn cijfers steevast tot de hoogste van de klas (8'en hebben we het dan over) . Tevens was het ook ineens een van mijn beste vakken, qua cijfers.
Ik heb dat voor mezelf altijd heel moeilijk te verklaren gevonden omdat ik mijn gebrek aan talent voor wiskunde nooit zo zeer heb geweten aan gebrek aan concentratie. Ook wel. Maar dan nog was ik er veel slechter in dan de andere dingen waar ik iig nog 'matig' in was en waar ik ook geen concentratie voor had.
En ik kan het van mezelf niet accepteren dat ik alleen maar ergens goed in ben omdat ik pillen slik.

Maar het blijft een moeilijke kwestie. Heel persoonlijk ook, omdat het bij iedereen anders werkt. Ik geloof echt wel dat je meds op een goede manier kunt gebruiken. Maar ik ben ook bang dat het nu in de praktijk vaak niet zo werk. Ook omdat er eigenlijk nog zo weinig bekend is over hoe medicijnen nou ADHD aanpakken, en wát ADHD nou precies is. Overdiagnosticering/misdiagnosticering, en een medicijn wat mss dan wel werkt, maar niet het echte probleem aanpakt omdat de diagnosticering nog niet 'accuraat' genoeg is.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 01:19

Menino schreef:
Mja, tussen schoolniveau en intelligentie zit ook weer een verschil.

En ik denk dat je op school heel ver komt met concentratie en focus. Mss verder nog wel dan met intelligentie.
Gebrek aan intelligentie kun je in zekere zin nog wel opvangen door veel tijd aan de leerstof te besteden (al je daar de concentratie en focus voor hebt). Andersom is moeilijker denk ik. Met intelligentie kun je gebrek aan focus en concentratie ook opvangen, maar wel maar tot op een zekere hoogte... En dan houdt het gewoon op als je niet slim genoeg bent.

Ik denk dat het ook niet geldt voor de gemiddelde VMBO'er, om enige nuance aan te brengen. Maar wel voor een grote groep VMBO'ers :o .

Ik denk dat dit gewoon heel erg per persoon verschilt. Ik heb het vwo gehaald zonder iets te doen. Ik ben in eerste instantie gezakt, en heb toen 1 vak op het volwassenenonderwijs moeten inhalen. Dan zou je denken dat je als je gezakt bent, wel even extra je best doet. Maar nee, ik niet. Ik haalde dit vak wel gewoon, omdat het een gebied was wat mij ligt (dat ik het voorheen niet gehaald had was dan ook stom). Nog steeds doe ik eigenlijk naar eigen mening wat te weinig. Maar als ik het zou willen, zou ik met minimale inzet best een eind komen. Oke, dan doe ik waarschijnlijk een jaar langer over m'n opleiding, maar ik denk dat ik er wel zou komen. Bepaalde vakgebieden (wiskunde bv..), blijven voor mij gewoon vaag. Het is mij nog nooit gelukt om dat soort dingen te snappen, met of zonder focus en medicatie.
Ik heb ook zat mensen meegemaakt die gewoon de intelligentie niet hebben. Dan kun je ze dingen 1000x uitleggen, ze snappen het gewoon niet (en dan doel ik niet binnen school o.i.d., maar gewoon in het algemeen). Zeker wel dat je met focus en concentratie verder kunt komen, maar ik denk zelf dat intelligentie toch wel een grote rol speelt.

Ik heb in principe ook melatonine liggen, maarrrr.... ADHD'er als ik ben... vergeet ik het meestal :')
En ik zit zo in dit ritme.. Ik hou niet van ochtenden! Vind ze echt vreselijk. Ik lig gerust 9/10u in bed. Heeeerrrrlijk! Zeker in de winter. Heb dan gewoon een winterdipje... Geen zin in dingen, zou het liefst m'n studie dan stopzetten en lekker bij m'n paardjes zitten de hele (halve, ochtenden dus liever niet) dag. Slapen slapen slapen slapen en hangen verder.. Heerrrrlijk! Ben ook wel echt toe aan vakantie. Ben al 3 maanden non-stop met studie bezig. Geen dag echt vrij gehad. Breekt toch wel op :+ Aftellen tot de kerstvakantie! :P

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 01:25

Mijn ritme is nu toch ook wel een stuk slechter!
Als ik het ritme aan zou houden wat ik nu heb ga ik rond 3.00 naar bed en sta ik rond 11.00 op.
Niet echt ideaal en als het moet vanwege afspraken ofzo ga ik er wel op tijd uit maar niet van harte.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 01:46

Ik ben nu aan het wakker worden.... :+
Nee vreselijk is dit. Hoef dan morgen niet echt vroeg op, maar wel veel te doen. Ga m'n bed maar eens in.
(mee)lezers: Hop Tjop, Naar bed allemaal!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:47

Ik moet elke ochtend mijn poes die suikerziekte heeft spuiten en eten geven... Inmiddels al weer een jaar... Ik moet zeggen dat gaat me nu prima af (met medicatie en regelmaat)
Op werkdagen ga ik daarna de deur uit en op vrije dagen zoals vandaag kruip ik nog even terug mijn bedje in en surf wat op internet op m'n telefoon...
Soms als ik erg moe ben slaap ik nog wat, maar sinds ik meds slik heb komt dit nog weinig voor terwijl ik voor mijn meds echt elke middag even een uurtje of 2 plat moest, ik viel gewoon in slaap ! Erg lastig op je werk hoor als je vanaf half 2 rondloopt als een zombie met wallen :-/
Als ik thuis kwam uit mijn werk at ik soms niet eens maar ging naar bed omdat ik doodop was...

Wat ben ik blij dat die tijd voorbij is ! Ik heb me echt jaren (tot mijn 35ste) ellendig en gehandicapt gevoeld daardoor...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:06

ik heb ventje die de wekker om 6:15 heeft staan , als hij klaar is met douchen (6:30) ga ik er uit.
als ik mezelf dan voldoende koffie heb toegediend ga ik er met de hond uit als vriendje de deur uit is (na 7 uur) ritme helpt idd

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:13

Ik drink geen koffie, rook niet... Heb wel hond :') haha maar regelmaat helpt zeker, al is het niet altijd makkelijk :n

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:17

Koffiedrinken is voor mij best link. Zat bij een sollicitatie en had 3 kopjes op. Ik plofte zowat uit elkaar! Ik zat echt te shaken en ik krijg dan echt zo'n gabber effect rond mijn kaak! OMG.

Ik moet er echt niet meer dan 1 drinken. En niet na 11en, anders zit ik om 16.00 nog te stuiteren.

Het gekke is dat ik echt een cola junkie ben maar daarmee heb ik hier geen last van.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:31

Zo had ik laatst een foutje... Waren bezig om een stukje te bestraten voor mijn poown en ik hielp natuurlijk, ik was alleen drinken vergeten... Manlief had nog wel redbull... Je raad het al :') ik had 2 blikjes op en stond daarna zo strak als een aal :')

Dat doe ik dus nooit weer !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:40

echt joh? koffie, redbull. Maakt me niets uit.... Ik kan daarna gewoon heerlijk slapen en alles.
Had zelfs wel eens dat ik niet kon slapen, naar beneden liep. Even een blikje redbull pakte *zonder na te denken* en daarna wél heerlijk verder sliep. :')

Ik ben er niet zo gevoelig voor :P

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:48

Ik kan écht geen koffie drinken.

Had laatst m'n eerste kopje helemaal op. En vind het best lekker. Was 's avonds. M'n hele avond was ik nog 2 a 3x zo stuiterig. En kon de hele nacht niet slapen en de nacht erna was ook drama.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:50

grappig, in het vorige topic waren we juist tot de conclusie gekomen dat cafeine op ADHD'ers helemaal geen effect had :D

Maar dat wordt nu even goed ontkracht haha. Ik ben kennelijk de enige die cafeïne kan zuipen wat 'ie wil :D

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:52

Sloten vol cola gaat prima. Maar koffie ga ik echt van stuiteren. Helemaal drie kopjes achter elkaar. WOW... Lekkere indruk zal ik gemaakt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:30

hmm in cola is het ook wel veel minder geconcentreerd, dus mss scheelt het als je cafeinespiegel geleidelijk aan opgebouwd wordt :') ?

Ik heb vannacht trouwens gedroomd dat ik ineens piloetje heette _O- Mijn echte naam is namelijk ook(?) Renske, dus vandaar de associatie denk ik... haha.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:39

Hahaha dat is toch wat? Waarschijnlijk het laatste waar je over nagedacht hebt voordat je in slaap viel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:44

cafeïne heb ik geen enkel probleem mee :n hoeveelheden om een lijk te veranderen in een eekhoorn met speed op doen bij mij weinig...maar suiker :=

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:45

Cola is voor mij ook geen punt en koffie drink ik niet maar een energiedrankje mijn god nooit weer.
Laatst 2 blikjes gehad en de laatste rond 22.00 en om 4 uur lag ik nog te stuiteren in bed.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:50

Ik ben echt een suiker junkie. Maar toen mijn bloeddruk en hart gecontroleerd werden voor de ritalin, bleek ook dat ik een hele lage bloeddruk heb.

Volgens de arts was mijn suiker verslaving wel te verklaren, omdat dat bloeddruk verhogend werkt en mijn lichaam er echt om vraagt. Zelf met 15 mg ritalin op zat mijn bloeddruk nog onder gemiddeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:05

ooh, dat heb ik precies hetzelfde. Heb echt een zware suikerverslaving en ook een hele lage bloeddruk. Nooit een verband tussen gezien :P Vind het wel echt vervelend, altijd alles zwart voor mijn ogen als ik opsta enzo. Ben altijd bang dat ik flauwval -O- En die suikerverslaving is ook echt niet goed voor me :') Als ik op sta is echt het eerste wat ik denk 'ik moet iets zoets' .... :o Met als gevolg dat mijn bloedsuikerspiegel de hele dag lekker op en neer bouncet en ik nog meer behoefte heb aan zoet :') .