Stoppen met roken! Wie doet er mee?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

Re: Stoppen met roken! Wie doet er mee?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:27

Ik hou nu 6 sigaretten per dag redelijk vol. Soms kost het me wel erg veel moeite. Het is echt een rot-verslaving. Gelukkig mag ik nu ook niet drinken,dat scheelt weer.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:35

danneke80 schreef:
Ik hou nu 6 sigaretten per dag redelijk vol. Soms kost het me wel erg veel moeite. Het is echt een rot-verslaving. Gelukkig mag ik nu ook niet drinken,dat scheelt weer.

op deze manier ben je je eigen aan het kwellen....,je lichaam schreeuwd om nicotine,je geest is constant bezig met het roken...je denkt er zowat continu aan want je lichaam vraagt er steeds om.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:37

dat klopt, ik leef erg naar mijn rookmomentjes toe. Soms sla ik er een paar over en gaat het best goed. Maar als er dan weer slecht nieuws komt (heb heel veel gezeur met het krijgen van een hypotheek nu) dan zakt de moed me in de schoenen en dan neem ik er toch weer een. En daar gaat het dus fout...

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 00:07

je lichaam is verslaafd en daardoor heb je steeds dat nare gevoel....
nicotine verslaving word vaak onderschat...maar het is een heuse verslaving waar je het knap moeilijk mee kan hebben om mee te stoppen...en je echt van moet afkikken...
lichaamelijk is het eigenlijk bijna een eitje..
binnen 3 a 4 dagen is al de nicotine uit jelijf,maar geestelijk duurt het vele malen langer.
het zit zo in je systeem,en je moet echt door bikkelen om die te door breken en er achter te komen dat je nicotine helemaal niet nodig hebt,
vaak word de ''fout'' gemaakt met stoppen om je als een slachtoffer te gaan zien..
mensen roepen ook steeds ohh heb zo zin in een peuk...voel me klote pfff dit zit niet mee of .....vul maar in.
;)
vaak zijn het allemaal ''smoesjes'' die je geest je aan praat,en bij het geringste negative denk je dan al van ohh voel me zo ellendig ik moet een peuk hebben.
zelfs na maanden al te hebben gebikkeld neemt je geest je nog in de maling,denken op een feestje van ohh jo eentje kan best of een trekje kan geen kwaad...
alle allarm bellen in je lijf gaan rinkelen want er komt weer nicotine binnen...ook al is die peuk of dat trekje nog zo vies,je hebt het ''nicotine monster'' in je lijf weer aan gewakkerd.

probeer als je stopt met roken jezelf niet als slachtoffer te gaan zien,maar bekijk het positief.
zie het als een nieuw begin,.je bevrijd je zelf van een hele nare verslaving,het is echt een openbaring om te voelen hoeveel meer lucht er in je longen komt en hoe je reuk vermogen weer terug komt.
hoe fris je huis blijft en hoe mooi je huid na een tijdje op knapt,verwacht dat laatste de eerste weken nog niet want bij sommige komt de rottigheid en al het vuil letterlijk uit je lijf..
sommige worden zelfs ziek nadat ze zijn gestopt met roken. kan je nagaan hoe smerige rotzooi dat het is.

probeer aan alles een positieve draai te geven,krijg je ''trek'' ga wat doen,maar ga niet zitten denken ohh heb zo zin,want dan duurt die trek alleen maar langer en maak je je eigen moeilijk.

als je stop stop dan ook echt,heb je het moeilijk zoek de eerste weken de verleiding niet op.
de eerste maanden zijn het moeilijkst,misschien wel een heel jaar...
maar wat is nou 1 jaar,over de rest van je rookvrije leven?
het is echt zo veel fijner om niet meer te moeten roken en weer baas te zijn over je eigen lichaam en geest!

:j

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:27

Wow wat ontzettend mooi gezegd!! :j

Ik heb al maanden nog een pakje in huis, niet van gerookt maar toch ligt hij er. Nu ben ik op een punt dat ik denk weg ermee, heb het niet nodig. Dus ik ga er een strik om doen en cadeau geven op de verjaardag van een vriend van mij. Samen met al m'n asbakken en aanstekers etc _O-

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:19

@Amazone, ik ga jouw post uitprinten en in m'n huis hangen. Top gezegd, zo is het precies! _/-\o_
Ik hoop dat de mensen die zoveel moeite hebben met stoppen hier wat aan hebben :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:37

danneke80 schreef:
dat klopt, ik leef erg naar mijn rookmomentjes toe. Soms sla ik er een paar over en gaat het best goed. Maar als er dan weer slecht nieuws komt (heb heel veel gezeur met het krijgen van een hypotheek nu) dan zakt de moed me in de schoenen en dan neem ik er toch weer een. En daar gaat het dus fout...

Danneke, oei... ik voel met je mee. Ik zat in PRECIES dezelfde situatie toen ik net zwanger was... we hadden net een geaccepteerd bod op een huis en toen was ik zwanger, maar ik zat met een heel wiebelig contract. Zóveel stress gehad en dat is ook de hoofdmoot geweest waarom ik bleef roken. Was zó bang dat we levenslang in die 2 kamer flat moesten blijven zitten.
Ik heb ergens het boek van Allen Car, stoppen met roken voor vrouwen. Die heb ik gekocht toen ik net zwanger was, maar nooit gelezen (niet eens open geslagen), misschien dat zoiets jou kan helpen?

Amazone, het IS zo, maar het is ook zo onwijs moeilijk...
Ik ben nu 2,5 week gestopt, maar voel me nog steeds slachtoffer hoor :D

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:37

Dat kan dus nog wel een jaar duren las ik net ;(

Ik ben vandaag dus ruim vier weken (en 3 dagen :Y) ) onderweg en ik heb het MOEILIJK. De eerste weken gingen zo goed, maar nu.. het enige wat er in mijn hoofd past is IK WIL EEN PEUK. Ik krijg er zelfs trilhandjes van. Verslaafde :')

Quellian, ik voel me dus lekker slachtoffer met je mee hoor!

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 13:47

Slachtoffer van onze eigen stommiteit om er ooit aan te beginnen |(

Amazone heeft t prachttig omschreven ,maar meer lucht heb ik niet ,meer smaak ook niet,
en om nou te zeggen dat mijn huid ervan opgeknapt is :n
Ok er is 1 lichtje in de duisternis :)* ; ik heb de kosten niet meer van het roken.
En het is natuurlijk beter voor mijn lijf om niet meer te roken.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 13:57

haha ik hoop dat jullie er idd wat aan hebben....

ik weet als geen ander hoe het is om een nicotine junk te zijn.. :o de ergste in zijn soort.
18 jaar gerookt,laatste 4 jaar 2 pakjes camel filter ....
roken was mijn levensbehoefte nummer 1.
ik heb zelfs ouwe peuken uit een asbak opengemaakt en het gruis wat er nog in zat in een ander vloeitje gedraaid en die opgerookt omdat er niks meer te roken was....hoe gek ben je dan.. 8)7
heb allebij mijn zwangerschappen doorgerookt :o wel geminderd maar zeker nog 10 peuken per dag...godzijdank hebben mijn kids er tot nu toe niks aan overgehouden,wogen bijde ruim 8 pond en zijn zo gezond als een vis...maar het roken verpeste wel mijn zwangerschappen,want voelde me ontzettend schuldig en schaamde me dood..

mijn moeder is 8 jaar geleden overleden aan longkanker...ze was een zeer zware rookster en had al long problemen....maar het stoppen lukte haar niet.(filmpje dat ik enkele weken heb geplaatst is zo herkenbaar en zo hard....maar het is wel de realiteit)
kom uit een echte rokers familie van opa en oma die rookte tot mijn bijde ouders (vader is gestopt) tantes neven en nichten en mijn bijde zussen...alleen mijn broer die heeft nooit gerookt..
mijn vriend rookt ook nog steeds...maar is nu zover dat hij ook zit te denken om te stoppen.
zelfs nadat mijn moeder was overleden gingen mijn ogen niet open...ben alleen maar meer gaan roken..kop in het zand steken heet dat geloof ik.. tuurlijk wist ik dat het harstikke slecht is en dat je er dood aan kan gaan,maar bij de gedachten alleen al om te stoppen rookte ik alleen maar meer en meer..

pas toen ik was gestopt( met behulp van een laser behandeling http://www.prostop.nl) ging er een wereld voor mij open.
de keren daarvoor was het mij eens 3 weken gelukt om niet te roken door het boek van allen car.
door het lezen van dat boek ben ik gaan inzien hoe een verslaving in elkaar zit,en dat positievitijd de sleutel is voor succes. maar ik kwam aan in 3 weken gewoon dik 5 kilo er bij,en kon niet meer in mijn goeie broek...was zo boos dat ik weer ben gaan roken...dat was nu net dat ene momentje waar het nicotine monstertje op zat te wachten...en ik gaf er aan toe.maar door dat boek is het stoppen altijd in mijn hoofd blijven zitten en was roken nooit meer zoals het was..

ik hoorde verschillende verhalen over prostop,de een rookte nooit meer en de ander kwam rokend naar buiten..
het koste 3 jaar geleden 165 euro..ik rookte er voor dik 200 euro in de maand op,dacht baat het niet dan schaad het niet en maakte een afspraak..10 weken later was het zover,had die tijd nodig om daar naar toe te leven...die avond voor de behandeling heb ik jankend afscheid genomen van de sigaretten..heb denk tot s nachts 3 uur zitten paffen..
de volgende dag had ik om half 10 de afspraak...ik mocht tot die tijd roken,maar heb dat niet gedaan.
toen ik wakker werd had ik zoiets van vandaag is de dag....was erg positief ingesteld.
de behandeling zelf stelt niks voor..doet geen pijn en neemt 20 minuten in beslag.
kreeg wat informatie mee en heb die op mijn gemak in de auto door zitten lezen daar op de parkeer plaats.
ben naar huis gereden en ben mn ding gaan doen..
tuurlijk had ik momenten dat ik mn schoen bij wijze van op kon vreten...maar de afkik verschijnselen waren vele malen minder dan zo cold turkey stoppen.
ik heb wel eens aan een pakje peuken zitten snuiven...maar nooit geen peuk meer opgestoken sinds dien.
je moet echt willen er echt voor gaan,het is geen wonder middel maar voor mij was het een uitkomst.
en ik ben altijd positief geweest,maakte aan alle moeilijke momenten een positieve draai...als je het moeilijk hebt naar de klok kijken en denken...dit is maar een paar minuten,gaat zo weer over.
veel je tanden poetsen maak je huis weer schoon en fris en geniet er van hoe je lichaam weer opknapt en gezond word.

als je mij s morgens hoorde hoesten...zelfs nicotine overgeven boven de was bak! gatver als ik er aan terug denk krijg ik al kippenvel...hoe stom was ik en wat een enorm groot bord had ik voor mijn kop.
mijn lichaam is weer fit,ben gaan hardlopen,sportschool zwemmen,heb zoveel energie.

wel ben ik door het stoppen 12!! kilo aangekomen...geloof dat ze die punten zijn vergeten met laseren haha
tuurlijk baalde ik daar wel van,maar het weerhield mij niet om het vol te houden,voelde me zo ontzettend goed nu ik weer baas van mijn eigen lichaam werd.
de kiloos zijn er nu bijna weer van af..voerl met KEI!!! goed,bijna nooit meer ziek of verkouden.
ben 34 jaar en heb nog een heel rookvrij leven voor me.

laat je niet weerhouden als het de eerste of tweede keer niet lukt,probeer gewoon,er zijn voort zoveel verschillende hulpmiddelen te verkrijgen.
schaam je er niet voor om hulp te vragen bij je huisarts of wie dan ook.
sommige medichijnen of behandelingen worden deels vergoed.

oh ik ratel maar door zie ik hele lap tekst haha
sorry,maar ik word zo fanatiek als ik eenmaal aan het vertellen ben.
jullie moesten eens weten hoe geweldig het is om niet meer te roken,je moeten voelen zoals ik me nu voel,echt mensen het is zoveel malen beter.
ik weet hoe moeilijk het is hoe het gevoel is hoe je lichaam SCHREEUWD om die peuk..die shot nicotine,je er bijna een moord voor zou doen voor 1 trekje....
maar hou je kop er bij en denk sodemieter op jij ,jij bent niet ik die dit denkt Ik wil stoppen met roken en dat gaat me lukken ook let maar eens op.
en als je dat gevoel hebt overwonnen word je steeds sterker en sterker,tot op een gevenmoment dat je er van schrikt dat je er al even niet meer aan hebt gedacht en je weer rust gaat krijgen in je hoofd en lijf.

ik kan nog uren verder gaan maar zal het jullie besparen haha
ik heb gezegd wat ik wilde zeggen en hoop dat het jullie steun en kracht zal geven om jullie verslaving te over winnen..het zal een bevrijding zijn!!
heel veel succes allemaal!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:05

@amazone77: respekt... heel mooi omschreven en oooooooh...... hoe WAAR!

Oh, lees je 2e post ook net helemaal.... pfff.... Ja, mijn vader is ook overleden aan longkanker.
Ik heb het dus van zeer dichtbij meegemaakt. En tóch bleef ik zelf maar afhankelijk van die peuken he?
Oh ja... peukjes openmaken en in 'n nieuw vloeipapiertje rollen/roken... dat ken ik dus ook!
Ja, hoe erg ben je dan eigenlijk verslaafd?
En nu..... na ACHT maanden NIET roken, rookvrij leven, veel meer lucht, veel meer smaak, meer energie, betere conditie, niet meer stinken naar rook, geen vuile asbakken, niet meer naar de winkel moeten omdat de peuken op zijn...
Niet meer wiebelen op je stoel omdat je ergens bent waar je niet kunt roken.... haha... allemaal verleden tijd!
Ja, de geestelijke verslaving duurt langer als de lichamelijke, dat is zeker ook waar.
Maar er komt een eind aan.... de dag komt dat je gewoon helemaal niet aan roken gedacht hebt!
De dag komt dat je het van anderen gewoon vind stinken en de dag komt dat je bij jezelf denkt:
ik ben een EX-roker... ik rook nooit meer. Punt, klaar, uit....
Ik wens jullie allemaal sterkte!
Laatst bijgewerkt door countrygirl op 19-01-12 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:09

Haii allemaal,

Ik zou graag met jullie mee willen babbelen :o . Na 15 jaar gerookt te hebben MOET ik er echt vanaf....... IK BEN PAS 26!!! Ik ben nu bezig met minderen en wil vanaf woensdag ( als ik mn salaris gehad heb beetje raar I know hihi) stoppen! Aan de ene kant zie ik er ontzettend tegenop maar aan de andere kant......

Ik heb op papier gezet wat ik per maand aan geld overhou en jeetje wat schrok ik daar van. Ik ging bijna nooit shoppen oid. Al mn geld ging op aan sigaretten en mn paard, maar daar komt nu echt verandering in!

Amazone77 ontzettend motiverend stuk heb je geschreven zeg! Ik ga deze ook zeker uitprinten en op mijn koelkast hangen! Ik weet dat ik eigenlijk direct moet stoppen omdat afbouwen niet zoveel helpt, maar heb in mijn hoofd een bepaalde dag ( volgende week woensdag dus) en zo kan ik er een beetje naar toe leven :D .
Hoop dat het niet erg is dat ik mee babbel en nog niet helemaal gestopt ben :o en anders komt ik volgende week woensdag terug hihi

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:12

Ik wil mijn lolletje graag met jullie delen

Stoppers zijn Toppers!!! *\o/*

Vind mezelf errug grappig :')

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:26

@countrygirl,super !!! kijk dat zijn de berichten!
ik kan alleen maar omschrijven hoe ik het ervaar,en het is dan ook super om te lezen dat ik niet de ''enige'' ben die zich zo super voelt nu.
@kaatje,hoe lang ben je nu gestopt?
nogmaals ik kan alleen mijn ervaring en gevoel omschrijven,ik hoop zo dat ook jij dat zal gaan ervaren,want dan heb je gewoon een stok achter de deur,je weet dan hoeveel fijner het is om niet meer te moeten roken.

ik ruik ontzettend goed nu,als ik bij de jumbo in de rij sta te wachten ruik ik pressies wie er wel en wie er niet rookt...zelfs aan kinderen van school ruik ik welke ouders er (binnen) roken..alsof er een walm er om heen hangt...het ergste van alles is nog dat mijn kinderen ook stonken en ik zelf nog velen malen meer.
mijn vriend rookt dus nog steeds,spontaan kussen is niet meer aan de orde...das dan ,misschien het enigste minpuntje haha
hij kan zijn tanden poetsen en een smintje los laten weken in zijn mond voordat ie in aanraking komt met de mijne haha
tis echt zo vreselijk ranzig om aan een asbak te likken. :')

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:52

Ik hoop toch niet dat trilhandjes iet standaart is bij stoppen...
Zaterdag moet ik tattoeeren en ik denk dat mijn klantje er niet zo blij mee is als ik trilhandjes heb...
maar tot nu toe nog niets van gemerkt.
Vandaag is mijn makkelijkste dag tot nu toe! Ben vanaf afgelopen zaterdag gestopt.
De "gewoonte" begint er langzaamerhand een beetje uit te slijten...
Heb er nog wel zin in maar merk dat het minder heftig is, gister was ook de eerste dag
dat ik niet meer zo een verschikkelijk kort lontje had, ben eigenlijk weer helemaal mezelf wat dat
betreft, mn vriend zag het al gelijk aan me toen hij thuis kwam (moet je nagaan hoe erg die dagen ervoor waren haha!) maar dit geeft me wel meer energie om door te zetten met het stoppen :D

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:51

Stoppen is ff door de zure appel heen bijten. Daarna heb je er weinig last meer van. Ik ga van het weekend zelfs hardlopen/joggen met mijn vader om wat conditie op te bouwen. Dit was nl. al eerder het plan maar door een breuk in mn voet er niet van gekomen. Het is dus eindelijk wel zover ... Heb er zin in !

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:15

Citaat:
@kaatje,hoe lang ben je nu gestopt?

Gisteren 7 maanden.
Citaat:
Ik hoop toch niet dat trilhandjes iet standaart is bij stoppen...

Nee hoor , daar heb ik geen last van gehad.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:25

@ Amazone: Wat mij betreft ga je nog even door hoor, het steunt mij in ieder geval wel. Ik was een jaar gestopt en voelde me toen net zoals jij je nu voelt. Dat wil ik zo graag weer terug.

@Quellian: Ik heb het nu precies zo. Al ver voor ik merkte dat ik zwanger was waren we met een eensgezinswoning bezig.We zijn er al zo dichtbij en nu lijkt het weer erg ver weg. En dat terwijl het nu echt nodig is en geen droomplannen meer zijn, zeg maar. Ik wil echt niet met een kindje hier blijven wonen.

Zou je acupunctuur of laser mogen als je zwanger bent? Anders is zo'n boekje inderdaad wel wat voor mij, denk ik.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:01

Nou Amazone, heel knap van je hoor! Op mij kom je over alsof je het niet-roken persoonlijk hebt uitgevonden, ik hou niet zo van dat fanatisme. Je bedoelt het waarschijnlijk niet zo, maar ik krijg echt jeuk van die stukjes die je schrijft. :+

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:42

@Betteke, ik beschrijf mijn ervaring en mijn beleving alleen maar.
als dat andere mensen mortiveerd dan ben ik daar alleen maar blij om.
mijn excuus als het voor jou niet prettig lezen is.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:49

Hahaha je hoeft je niet te excuseren hoor, maar dat stukje over dat je vriend jou geen kus meer mag geven als hij niet eerst zijn tanden heeft gepoetst, dat vind ik wel een beetje heel erg overdreven.
Mijn moeder sloeg helemaal door toen ze gestopt was, jaren had ze (samen met mij) de kamer blauw gezet en ineens was roken smerig/vies/goor, het stonk en het mocht niet meer bij haar in huis. Ik hou gewoon niet zo van dat overdreven gedoe. :7

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:01

maar tis echt vies haha...ik heb samen met hem heel wat afgepaft.
ik vermoed dat je zelf nog rookt?! dan ruik en proef je niet zoals iemand die niet meer rookt..
geloof me,als je niet meer rookt ga je er heel anders over denken.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:05

Eh... nee ik rook niet meer. :D Maar ik vind het nog steeds lekker ruiken, alleen de rooklucht in kleding en haren vind ik minder, maar een sigaret/pijp/sigaar die net opgestoken is? Heerrrrrrrlijk!

Twee jaar geleden ben ik, voor mijn doen, vrij lang gestopt (maand of 4, 5) en het enige verschil was dat ik me fitter voelde, maar mijn reuk en smaak veranderden echt niet.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:55

Mag ik mij hier ook melden! Ik heb vanaf mijn 14 de gerookt, tot uiteindelijk 1 pakje sigaretten per dag, waarna ik over gestapt ben op sjag, 2 pakjes per week..... En ik gewoon merkte dat mijn gezondheid achter uit ging, ben pas 25! Heb verwoede pogingen gedaan om te stoppen, maar helaas nooit langer dan 3 uren volgehouden. Plots ben ik 2 weken geleden spontaan gestopt, wel nicotine pleisters via de huisarts opgeplakt, had ik al een halfjaar liggen..... Sinds een week ook geen pleisters meer op! Werd er beroerd van en kreeg hoofdpijn, mischien ook wel de griep, maar geef de pleisters maar de schuld, is wel zo makkelijk.... Al met al geen sigaret meer aangeraakt! Hoe ik dit gered heb, geen idee. Had ook niet verwacht dat het me zou lukken!!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:26

Betteke schreef:
Eh... nee ik rook niet meer. :D Maar ik vind het nog steeds lekker ruiken, alleen de rooklucht in kleding en haren vind ik minder, maar een sigaret/pijp/sigaar die net opgestoken is? Heerrrrrrrlijk!

Twee jaar geleden ben ik, voor mijn doen, vrij lang gestopt (maand of 4, 5) en het enige verschil was dat ik me fitter voelde, maar mijn reuk en smaak veranderden echt niet.

haha ik ben het echt precies met je eens!!als iemand naast me rookt vind ik het ook nog heeeerlijk ruiken :D
alleen die asbakken en kleding stinken :+