Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Smudges

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:19

@ yv ik heb genoten. Hij is prachtig.
Groetjes s

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:02

Hey iedereen, terug van mijn 3x 4, ging erg lekker. Volgende x 5 minuten.
Groetjes s

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:32

Wow, Smudges dan was jij vroeg op! Ik ben net terug van les 26, 37 min, 6km incl 3 min wandelen. Ik ben kapot... Snel douchen en dan rennen naar de paarden. Die zullen onderhand wel naar buiten willen.

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:21

Nou ellenb jij anders ook. Heb je 37 min hard gelopen? Daar kan ik alleen nog maar van dromen :) Heb ook nog stof gezogen en afgewassen en nog op tijd op mijn werk ook. Ben dus erg trots op mezelf.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:57

Oh, ik heb nog pauzes hoor. Volgens het schema was het vandaag 10-12-12, maar mijn iPod zei 10-14-12... Eerste keer was 2 min wandelen en de tweede keer 1 min. Ik vond 'em pittig, maar kan weer fier op mezelf zijn.

Ik zag net dat les 27 10-20 is... Balen, ik had toch gedacht dat ik in die les 5km achter elkaar zou kunnen hardlopen. Nou ja, dat doe ik dan wel in les 28 :)

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:06

Ik vind een sprong van 14 minuten naar 20 wel veel hoor. Ik loop met een schema van internet, een papieren schema. Maar dan doen ze 3x 4 en dan 3x 5 en dan weer 3x4 ik vind dat zo vaag, ga toch niet een stapje terug doen? Is dat met evy (enzo) ook zo?

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:07

Muziekje erbij, en goed opwarmen (Als je op asfalt loopt) ook genoeg rekken, anders krijg je hele stijve benen..

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:08

Ja, vorige keer liep ik ook al 10 en 20 min. Vandaag dus kortere stukjes. Schijnt een logica achter te zitten, maar die snap ik niet...

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:21

De logica is bij mijn weten dat je met alleen maar opbouwen jezelf afbreekt. Het is juist goed af en toe een stapje terug te doen om je lichaam ook hersteltijd te geven.
In mijn schema loop je 2 keer per week een relatief korte afstand (maar dan op een wat hoger tempo; bij mij meestal in de praktijk 1 keer interval en 1 keer gewoon wat sneller) en een keer per week een lange afstand (op een lager tempo). Zo train je je lijf op verschillende manieren en is er ook voldoende tijd voor herstel.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:23

Ah, daar zit wat in, ja. Dank!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:31

pff hardlopen wordt even niets deze week denk ik.
Ben gisteren van m'n paard gevallen... en heb een dikke knie en heup.. helemaal blauw! Beetje balen!

Iedereen is goed bezig zo te lezen!

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:34

@ tinkels, dat is echt balen zeg. Hoop dat je snel weer op de been bent

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:35

Jeetje, vroege vogels :+. Ik ga vanavond pas weer hoor :). Dan ga ik ook de 10-12-12 doen. Moet ik vol kunnen houden, ik heb een maandje geleden ook nog een zelfgefabriceerd geval gelopen van ongeveer 8-12-10-8 (bedoeling was 4x10 maar hij gaf een heel zielig piepje, dus was elke keer maar op de gok, omdat mijn muziek te hard stond :D)

Ja, Evy heeft ook dat je een aantal weken 2x moet doen. Denk inderdaad waarom tamtam zegt.

Oh jeetje Tinkels, dat klinkt niet fijn. Heb je verder dan de blauwe plekken niets ernistigs opgelopen? Beterschap!

Ja het Smugdes, ik ben ook verliefd <3

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:42

Heb net de 10km gedownload... en even gehoord wat ik kan verwachten. Poeh! Meteen 30 min joggen (kan ik niet, mijn tempo ligt altijd rond de 9,9 km/u. Dat langzame is gewoon niet mijn ding) dus ik denk dat het voor mij beter is om eerst een weekje (of 2) op die 5km te blijven zitten. Heb als eens 7 gelopen en vandaag dus 6. Ik ga gewoon een beetje klooien en dat zie ik wel of ik Evy ga missen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:44

Dat is inderdaad wel lekker vlot, EllenB :j.
Anders is internet ook heel erg handig; zijn ook genoeg schema's te vinden voor naar de 10 km..

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:29

Heb ik gezien ja, maar dat vind ik zo'n gedoe. Ik zie mezelf nou niet bepaald met een stopwatch in de hand 'tempo 1' of 'tempo 2' lopen. En dan intervallen... lijkt me veel makkelijker als Evy gewoon zegt 'Gaan met die banaan! En stop!' Ik ben nogal gemakzuchtig wat dat betreft. Een hartslagmeter vind ik al te ingewikkeld...

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:44

EllenB schreef:
Heb ik gezien ja, maar dat vind ik zo'n gedoe. Ik zie mezelf nou niet bepaald met een stopwatch in de hand 'tempo 1' of 'tempo 2' lopen. En dan intervallen... lijkt me veel makkelijker als Evy gewoon zegt 'Gaan met die banaan! En stop!' Ik ben nogal gemakzuchtig wat dat betreft. Een hartslagmeter vind ik al te ingewikkeld...

Als je een smartphone hebt, kan je met een app het tempo (en de afstand) bijhouden. Daarnaast zijn er ook genoeg schema's die geen snelheid opleggen.
Ik zal je anders mijn schema via pb sturen. Is voor mensen die een sportieve achtergrond hebben en naar de 10 km willen trainen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:06

tamtam, welke app is dat??

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:22

Runkeeper. Is gratis te downloaden via de market. Geeft elke 5 minuten je gemiddelde snelheid, tijd en afstand via je koptelefoon door. Rest van de tijd hoor je gewoon wat je wilt horen via je koptelefoon (dus radio of mp3 of wat dan ook). Verder kan je ook tussendoor zelf kijken als je dat wilt naar deze zaken plus verbruikte aantal calorieen en snelheid van het moment.
Ideaal vind ik zelf!

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:06

Dank je tamtam (ook voor je schema). Moet idd wel te doen zijn. Ik had ook al zitten denken om mijn app (Buddyrunner) zo in te stellen dat hij km en tijd doorgeeft. Doet ie nu iedere km, maar dan valt mijn muziek weg en moet ik op het knopje van mijn headset drukken (valt wel aan te wennen, denk ik) En anders maar Runkeeper!

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:07

Ik ga vanavond les 2 lopen maar ben zo stijf als een plank en heb behoorlijk spierpijn van de eerste les zondag hahaha Ben benieuwd of ik het ga redden.

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:39

@ wendy31 goed warmlopen. En warming up oefeningen doen. En troost je als je een aantal lessen verder bent heb je geen spierpijn meer. Ik in elk geval niet :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:44

Vanochtend heb ik ook lekker gelopen. Nadat ik vrijdag eerst les 4 eindelijk zonder benauwdheid heb kunnen uitlopen (heb de les een keer of 4 achter elkaar moeten lopen zoals alle voorgaande lessen helaas), ben ik zondag en vandaag met les 5 begonnen. De eerste keer volgens de podcast van Renate en vandaag heb ik een zelf gekozen afspeellijst gemaakt en dan klokken op mijn horloge, het ging erg lekker! Ben vandaag ook meteen even te shoppen geweest voor een korte gymbroek, mijn 3/4-broek werd onderhand wel erg warm.

Ik ben benieuwd hoe de verdere lessen gaan verlopen met mijn benauwdheid, de 3 minuten, vooral bij de laatste 2 blokken waren wel pittig daardoor.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:47

Wendy31 schreef:
Ik ga vanavond les 2 lopen maar ben zo stijf als een plank en heb behoorlijk spierpijn van de eerste les zondag hahaha Ben benieuwd of ik het ga redden.

Een goede warming-up is inderdaad erg belangrijk. Ik ben steeds een uur onderweg waarvan 15 minuten warmlopen, half uur de les en 15 minuten nalopen. Sinds ik het zo doe heb ik minimale spierpijn, zo af en toe nog wel een beetje in mijn kuiten maar dat is denk ik normaal.

Weten jullie trouwens ook een site oid. waarbij je een route van zoveel km kan uitstippelen? Ik ben nu op Google aan het kijken maar ik zie nog niet iets.

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:13

afstandmeten.nl