Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:49

Ik zeg eigenlijk nooit dat ik HSP ben. Wel altijd dat ik moe ben. Want in mijn wereld; drukke dag -> veel prikkels -> overload -> vermoeid gevoel -> kan nieuwe prikkels slecht verdragen door de overload -> geïrriteerd als die prikkels er alsnog (dreigen) te komen :+
In mijn ervaring snappen mensen HSP toch niet. Zelfs met uitleg denken ze dat ik me aanstel. Dan zeg ik beter dat ik moe ben en rust wil. Dat snapt iedereen :D

Veulen84

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:03

Zo doe ik het ook. En als het echt niet lukt... "Ik heb hoofdpijn, laat me met rust..."

Overigens snapt mijn familie hsp ook voor geen meter. Maar de uitspraak: "ik ben deze dag beu, okee" snappen ze prima. Veel beter dan het steeds weer te moeten uitleggen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:08

Ik heb het ook maar aan een paar mensen verteld. En volgens mij snappen zij het ook niet helemaal.
Voor mij is zeggen dat ik te moe ben heel moeilijk, ik wil altijd het goede doen, jong zijn en mee kunnen met de rest en dus geen nee zeggen. Maar gelukkig heb ik wel een paar hele goede vriendinnen en wanneer we weg gaan en ik kan niet meer gaan ze gewoon mee naar huis zonder enig probleem, dan voel ik me ook niet rot om te vertrekken terwijl de rest nog staat plezier te maken.

Ik heb dat van: teveel prikkels, eigenlijk niet. Of, dat is het probleem, ik besef het niet. En dan voel ik me rot en vergeet waarom. Dat vermoed ik toch. Ik ga hier toch eens goed over nadenken :)*

Shethorsie: komt vast goed in die nieuwe groep! Jezelf instellen op: het gaat leuk zijn en het gaan leuke mensen zijn waar je een babbeltje mee kan doen. Als je iemand aanspreekt is het meteen veel minder eng!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:10

Ik merk het altijd dat ik me ineens erger aan vanalles en niks. Alsof er een knop om gaat in m'n hoofd. Dan hoor ik geluiden ook ineens veel harder en lijken lichten feller.
Soms heb ik dat midden in een gesprek met iemand of tijdens het autorijden. Het enige wat ik wil op zo'n moment, is weg weg weg. Gaat niet altijd helaas..

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:12

Dat herken ik. Alles komt dan harder binnen en ik irriteer me ook overal aan. Als ik thuis ben, ga ik gelijk naar mijn kamer.
En dan krijg ik weer commentaar dat ik zo weinig beneden ben, maar dat zij dan zo.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:56

Soms is het nodig om net iets meer te vertellen dan dat je oorsprongelijk van plan bent. Het is dan ook niet de bedoeling een label op te plakken of om "zielig" te doen o.i.d. maar anders krijg je af en toe van die misverstanden die dan niet nodig zijn. Ieder schooljaar weer begin ik met mijn dochter gewoon naar school te laten gaan en niets te vertellen. Helaas blijkt dan toch weer dat het nodig is dat ik inspring omdat de leraren haar niet begrijpen. Niet dat het veel helpt maar er zijn dan toch wel 1 of 2 leraren die het begrijpen en oppakken en laat dat dan net een enorme deuropening worden voor mijn dochter! Zo ook nu weer, ze word geplaatst in een klas waar mensen in zitten waar ze 2 jaar geleden ontzettend veel problemen mee heeft gehad. Ze gaat het weer proberen maar gaat al wel weer met flinke zenuwen naar school.... wat ontzettend veel energie kost.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 19:05

Wat ontzettend dapper van je dochter dat ze het wil proberen! Ik voel heel erg met haar mee. Helaas weet ik als de beste hoe het is om je op school niet fijn te voelen.
Zou ik alle energie die ik daaraan verloren heb in een moment krijgen, dan zou ik zo de marathon uit kunnen lopen. Dat vreet aan je soms..!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:33

amber15, dat herken ik idd. Vind dat zo moeilijk en sneu voor haar.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:37

Hoi mensen, hoe gaat het met jullie??
Ik heb een vraag aan jullie, ik ben begonnen met een thuis studie.. Ik kan prima mezelf er toe zettenom te leren dat is absoluut geen probleem! Maar ik kan momenteel niks opslaan, helema niks... Net of ik overloop in mn boven kamer.. Ik kan een hoofdstuk 2x lezen, ik kan t 5x lezen ik kan t gewoon niet opslaan in mn bovenkamer... Wie herkent dit ( vervelende) probleem?? En wat hebben jullie hieraan gedaan??

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:57

Aantekeningen maken werkt bij meestal het beste. Dus stukjes markeren of overschrijven of dat soort dingen. Dan blijft het bij mij meestal beter hangen dan wanneer ik alleen de tekst lees.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:00

Ik lees het mezelf voor. Soms als het heel ingewikkeld is dan neem ik het tegelijk op en speel ik het later nog een keer af.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:03

Leren doe ik vaak dmv samenvattingen maken, dan moet je het wel lezen met je gedachten erbij en je schrijft het zo'n beetje over.
Maar concentratie is bij mij ook een struikelblok helaas :n

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:04

Beauty26, leuk, wat voor thuisstudie doe je?
Lastig dat je je zo slecht kunt concentreren, Zit je hoofd vol met andere dingen? Of heb je stress?
Dan zou ik proberen daar eerst iets aan te doen. Misschien helpt het als je op de een of andere manier wat rust en orde aan kunt brengen in je hoofd/leven. Ik kan je geen concrete tips geven helaas. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. En anders hoop ik voor je dat de anderen nog een handige tip hebben! Sterkte!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:29

Ik maak al samen vattingen etc, maar ik ben ook errug moe! Moe.. Moe en nog eens moe! Word er gewoon niet goed van!

@ Amber15: ik zit niet op mn plek in het huis waar we wonen, ik kan hier niet aarden wat ik ook doe, heb een paar jaar geleden burn out gehad, en volgens mij daar nog steeds na sleep van... Ken mijn struikel blokken maar er wat aan doen is verdraaid moeilijk! Maar ja ik pieker me suf dat doe ik de gehele dag! Word daar ook erg moe van, en ben bang dat mijn hoofd idd te vol zit, normaal kon ik ook helemaal opgaan in een leesboek maar dat lukt me nu ook echt niet! Maar waar mn hoofd mee vol zit.. Ik heb geen idee helaas... :-(

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:42

Ik weet niet meer wie het was hier, die het over nieuwetijds kinderen had. Maar ik ben er wat meer over aan het lezen, en ik kan me er steeds meer in vinden eerlijk gezegd, zeker de relatie tot HSP zijn etc.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:10

Hoi allemaal, Ik wil me graag bij jullie voegen :)
Zal mezelf even voorstellen.
Ik ben Maaike, 27 jaar, tandartsassistente, paardengek en HSPer

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:26

Welkom Maaike! :D

Beauty26, erg lastig voor je zeg.. nu ik dit lees, vind ik het niet zo gek dat je niets opslaat van wat je leest.
Vervelend dat je niet precies de oorzaak weet. Dat maakt het erg lastig om er iets aan te doen! Weet je wel een manier waarop je je hoofd leeg kan maken? Bijvoorbeeld 's morgensvroeg even hardlopen. Je leerboeken lezen bij je paardje op stal (als je die hebt)
Let wel goed op jezelf he? Je hebt er niets aan als je binnenkort weer tegen een burn-out aanzit...

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:32

dankje amber15 :)

Beauty26: klinkt inderdaad als de nasleep van je burn out. Ik heb het zelf ook. ook een burn out gehad, niets mee gedaan... gewoon doorgelopen. en nu uit zich dat in moeheid en migraine... heb de afgelopen 2 maanden meerdere malen per week migraine gehad.. Ik ga in september beginnen met een hsp/mindfulness coaching traject. Hopen dat het daarmee wat rustiger wordt in het hoofd

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:18

mijn dochter schrijft samenvatting van samenvatting van samenvatting. Zeker als het vol is in haar hoofd. Zij heeft de laatste tijd veel in haar hoofd. Daardoor helaas ook wel vaker last gehad van een black-out tijdens de toetsen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 22:38

Ik ben ook altijd door gelopen met mn burn out... Wel bij de psych gelopen, maar die kon me ook niet verder helpen... Heb 2 paarden maar daar heerst ook behoorlijk wat spanning op stal dus daar leren is ook niet echt n optie... Ik doe trouwens praktische psychologie.. erg interessant dat wel! :-)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:11

Iemand gaf me de link naar dit topic n.a.v. een post in een ander topic.

Ik moet toegeven dat ik weinig van dit topic gelezen heb, maar ik heb een paar tests gedaan en ik scoor eng hoog voor HSP. Ik ben helemaal niet van de 'stickers' en ik wil me ook niet anders voelen. Er zijn mensen zat die vinden dat ik dat ben; zodra ik toe ga geven, geef ik ze hun zin.

Ik las hier net iets over autorijden, ik heb autorijles en af en toe lijkt het wel of ik even een paar seconden weg zak en daarna is alles ineens heel fel en klinkt alles heel hard. Niet heel handig als je op de snelweg zit, de eerste keer schrok ik best wel :=

Ik heb ook last van té veel meeleven met anderen. Meestal vreemden. Dan zie ik bijv. iemand op TV die zwart gemaakt wordt en dan is het enige wat ik wil, ze vertellen dat ze daar niet naar moeten luisteren. Ik voel me zelf dan ook best wel slecht, terwijl ik de naam van die persoon niet eens ken.

Dus ja, toch maar stickers plakken? :')

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 08:28

@ Beauty26: bij de psych ben ik ook geweest. Na 3 keer er maar weer mee gestopt, want ze kunnen er inderdaad niks mee. Praktische psychologie klinkt als een leuke studie!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:30

Beauty, misschien in de bibliotheek gaan studeren? Soms helpt dat, dan kun je je rustig afsluiten en zit je niet meer in die negatieve sfeer.

Welkom Riraito! We hebben ook een HK topic, staat een aantal pagina's terug een linkje. En met een 'label' hoef je je nergens op vast te pinnen hoor, als jij jezelf hierin herkend maar het woord HSP niet in de mond wil nemen is dat ook prima. Uiteindelijk maakt het allemaal niet uit.
Er zijn hier/in het andere topic al een aantal gesprekjes geweest over het al dan niet vertellen tegen andere mensen. En veel HSP's zeggen het enkel tegen een select groepje, dus zoveel veranderd er niet als je het weet, je kunt er enkel jezelf beter door verstaan :D

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:43

Ah, beauty, dat ken ik ook. Niet alleen met leren maar dat dan gewoon mijn hele bovenkamer niks meer opslaat en/of verwerkt. En zeker uit mijn schooltijd dat het soms wel leek alsof die boeken ineens in het Russisch geschreven waren. Erg lastig inderdaad. En tja, het enige wat écht werkt is toch eerst wat aan die moeheid doen, maar ja, daar moet je dan wel de gelegenheid voor hebben, natuurlijk. Lastig als je al niet eens bij de paarden rustig kunt bijkomen, meestal wil dat wel helpen, gewoon even lekker paardfröbelen.

Rirato, je hoeft echt geen stickertjes te plakken, als je voor je eigen gevoel voelt dat je een HSPer bent is dat genoeg. Het geeft eigenlijk alleen maar wat verklaringen voor waarom je dan wat 'anders' bent en dat kan rustgevend werken. Wat Aria ook zegt, je hoeft het niet aan de hele wereld te verkondigen. Doe ik ook maar zelden. Meestal zeg ik gewoon dat ik bv drukte en lawaai gewoon niet leuk vind omdat ik erg gevoelige oortjes heb en benauwd word van massa's. Dat is meestal wel voldoende verklaring voor anderen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:47

Iedereen weer bedankt voor de reacties, ik reageer even in het algemeen... Als ik aan hey studeren ben klopt het inderdaad wat er gezegd word, het lijkt wel Russisch is Chinees, want er komt niks binnen... Erg frustrerend! Ik kon altijd goed leren & bak er nu niks van! :-(

Als ik bij mn paarden ben probeer ik wel tot rust te komen, maar mijn paard neemt mijn stemming over, en als ik niet kan ontspannen kan ik het helaas ook niet van mn paardje verwachten .. gelukkig staat het huis wel in de verkoop maar ja dat wil nog niet echt vlotten, dan zouden we verhuizen naar een ( als het meezit) vrijstaand huisje.. lijkt me heerlijk de rust!

Wbt in de bibliotheek studeren is een goeie optie, alleen de rust heb ik thuis wel, alleen het concentreren en opslaan lukt me gewoon niet. Net of je een vol Schrift hebt en je nog meer moet schrijven maar geen papier meer hebt... Ik wil wel leren en lees t wel maar komt niet binnen! Baal er zo van en kan er zo boos om worden, maar kan er niks aan doen...