wie ook te trage schildklier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: wie ook te trage schildklier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:50

Wat balen zeg dat het je je baan heeft gekost.
Komt zoveel achter weg en dat wordt wel eens vergeten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:52

bruintje123 schreef:
Mij heeft het mijn baan gekost, maar het is hetzelfde als... laat maar :D

Zoals Quir ook al probeerde aan te geven: ik vergelijk thyrax en paracetamol niet met elkaar in hun werking. Ik vergelijk ze in hoe er aangekeken wordt tegen verschillen tussen merken.

Zoals wij naar paracetamol-merken kijken, kijken de regelgevers helaas nog vaak naar allerlei medicijnen. Waaronder dus tot voor kort schildkliermedicatie.

Ik vergeleek ze met elkaar omdat ik aan wilde geven hoe er van buitenaf (dus *niet* door de patienten en betrokken artsen) wordt aangekeken tegen dit onderwerp. Het vervangen van merkmiddelen door generieke is zelfs belangrijk beleid van de minister en de zorgverzekeraars. Hun uitgangspunt is dat dat kan.

Pas na heel veel gedoe door oa de patientenvereniging en het Lareb (dat ik hier ook een paar keer heb gelinkt) is er eindelijk erkend dat er wel verschil is en dat overstappen wordt afgeraden.

Maar het is dus niet mijn mening dat het middel vergelijkbaar is met paracetamol.

Daarnaast vind ik zulke steken onder water, net als het 'ze l*lt' dat je een paar keer schrijft, niet erg nodig.

Het is ook niet terecht. Ik vind het namelijk heel belangrijk dat dit soort dingen wel aan de orde gesteld worden. Ik vind dat iedereen een goede en betaalbare gezondheid en gezondheidszorg verdient, met de juiste medicijnen, zonder dat daar door de verzekeraar of door bv leveringsproblemen steeds aangerommeld wordt.
En ik vind ook dat mensen goed werk verdienen. Ik vind het dan ook heel erg vervelend dat je hierdoor bent weggestuurd bij een nieuwe baan. Het is niet nodig om te doen alsof ik dat bagatelliseer.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:36

Mando schreef:
Wat balen zeg dat het je je baan heeft gekost.
Komt zoveel achter weg en dat wordt wel eens vergeten.

Nu was dat bij die baan niet eens heel erg. Maar inderdaad mensen begrijpen vaak niet dat het zoveel kan doen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 23:16

ik heb dus soort van andere medicijnen uit Engeland levothyroxine wel ( hihi moet 3 pillen slikken omdat ze 175 niet hadden. ) maar ben echt een wrak... zo moe en het ergste is nog wel dat mijn zicht echt minder word als mijn schildklier ontregeld is ( of nog erger dan ie altijd al is ). nu weet ik niet echt wat handig is. dit door blijven slikken of hier ( canarische eilanden ) oude medicijnen proberen te krijgen of medicijnen uit nederland op te laten sturen . ..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 07:57

Ik had dezelfde verschijnselen als jij toen ik de levothyroxine slikte.
Ik ben nu over op de euthyrox en dat gaat prima.
Misschien is overstappen dan zo gek nog niet...

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:15

Ik heb mijn oude vertrouwde Thyrax duotab weer terug :D
Sinds ik was overgestapt kreeg ik langzaam aan steeds meer vage klachten, mijn moeder wist het verband met de medicatie te leggen, en is onderzoek gaan doen. Blijkbaar toch meer mensen met klachten dan ik had bedacht. Toen ik vrijdag bij de huisarts was, vertelde ze dat levothyroxine toch wel daadwerkelijk anders werkt dan de thyrax, en ze was van mening dat mijn klachten mogelijk daar naartoe zijn te herleiden.
Vandaag mocht ik mijn doosje weer ophalen. Nu maar hopen dat het heeel snel beter gaat! :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:28

Grappig om jullie dingen te lezen. Eltroxin is dus levothyroxine en ik heb dus geen enkele bijwerking. :) ik reageer er heel,vlot op en met een relatief lage dosis functioneer ik meer dan uitstekend. Werkt wel hele vlot en je bent er snel op ingeregeld. Snap nu wel waarom veel van jullie op een te hoge dosis zaten na overstappen. :j

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:07

Bijzonder hoe iedereen totaal anders op medicijnen reageert :)

Ik slik nu een aantal dagen weer de Thyrax. Ik merk aan mijn lichaam dat het flink moet wennen; trillerig, snelle ademhaling, koud/warm en redelijk moe maar ook weer hyper. Met andere woorden, flink ontregeld maar dat ken ik van mezelf wanneer ik overstap van medicijnen. Hopelijk is het met een paar weken weer helemaal goed en kan ik hierop blijven staan.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 00:16

mirim schreef:
Ik had dezelfde verschijnselen als jij toen ik de levothyroxine slikte.
Ik ben nu over op de euthyrox en dat gaat prima.
Misschien is overstappen dan zo gek nog niet...

euthyrox is leuthyroxine toch? eerst had ik euthyrox en nu levotyroxine

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 01:44

Vraag, zijn er meer hier die nu minder klachten krijgen?
Ik heb vorig jaar 2 maanden zonder gekund, zomer ergens.
Slik een natuurlijke versie met ook bijnierhormoon ed.
Toen het herfst werd kreeg ik toch weer klachten, en weer gestart.
Nu vandaag kom ik erachter dat ik op zijn minst omlaag moet in de dosis.
Erg geïrriteerd, hyper, constant honger, heel vervelend.
Verder had ik al vermoedens, en wat dagen hiervoor 2 dagen overgeslagen en dat ging best goed moet ik zeggen.
Nu stop ik even, eens kijken wat er gebeurt.
Gelukkig hier nooit ellende met instellen met prikken, ik voel het zelf aan en uit mijn bloed toen voor de reumatoloog kwam inderdaad een goede uitslag.
Hij was namelijk onwijs sceptisch of ik het correct ingesteld had.
Heel blij mee, ik heb soms een kwart capsule nodig, maar soms ook een dag niks of maar een heel klein beetje.
Dat hangt erg af van hoe fit ik ben, hoe fitter hoe minder ik nodig heb.
Één vaste dosis werkt hier gewoon niet bleek, niks aan te doen.
Ik hoop dat ik zonder kan nu, dat zou tov vorig jaar een mooie verbetering zijn. :)

Meer mensen hier in de winter meer nodig?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 03:11

Ik krijg wel wat minder klachten, maar moet in de winter meer slikken in de hoop dat mijn kou allergie minder ernstig is. Ga waarschijnlijk toch overstappen op een ander soort schildklierhormoon, want met levothyroxine schiet ik na 8 weken weer omhoog in de bloedwaarden en hoop dat ik langer stabiel blijf met andere medicatie.

Maar helemaal stoppen gedurende een paar maanden? Moet er niet aan denken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 07:15

Ik zou niet zonder kunnen.
Als jij soms maar een kwart slik kan ik me dat wel voorstellen maar ik zit op de 0.150 mg als ik dan stop sla ik op tilt.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:13

Unihorse levothyroxine is niet hetzelfde als euthyrox.

Ik merk wel dat ik in de zomer minder klachten heb, maar ook ik kan niet zonder medicijnen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:38

Ik ga wel merken of ik zonder kan.
Het is snel weer geregeld hoor.
Mijn dosis valt inderdaad mee, maar ik functioneer ook echt niet zonder in de periodes dat ik het nodig heb.
Dan ben ik een slaapmonster en kan niks.
Maar ik sta er om bekend vaak op weinig veel te doen.
Ik heb capsules met verteringsenzymen, en als ik een hele neem ga ik echt aan de racekak.
Nu slik ik een kwart, een halve was nog teveel, best lastig soms.
Ik slik nu ook hypofysehormoon, orgaanconcentraat ook van runderen.
Geloof het of niet maar 1/12 tablet is genoeg, en dat scheelt me erg veel ellende.
Je hypofyse regelt groeihormoon, wat bij fibro tekort is door minder goede slaap.
Dankzij dat middel kan ik 2x per week zwemmen en loop ik geen blessures op.
Eerder herstelden mijn spieren zeer slecht, constant blessures.
Ik capsuleer het ook nauwkeurig, daar heb ik de materialen voor.
Ofwel voor mij is mijn schildklierhormoon nauwkeurig hercapsuleren op een goede dosis.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:36

Moonfish ik stuur je pb!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 19:43

mirim schreef:
Unihorse levothyroxine is niet hetzelfde als euthyrox.

Ik merk wel dat ik in de zomer minder klachten heb, maar ook ik kan niet zonder medicijnen.

ah dat verklaard waarom van de ene op de andere dag de andere nemen niet goed gaat. Ik heb de arts mijn medicijnen doosje gegeven en hij zei dat ik dit zonder problemen kon nemen omdat de werkzamestof van euthyrox levothyroxine natrium is.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 07:38

De werkzame stof kan het zelfde zijn, maar de vulmiddelen niet.
Ik ben trouwens wel een op een overgestapt zonder problemen .

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 00:09

Nou volgens mij is de keus om te stoppen de goede..
Gister flink verlaagd, met de helft tov wat ik slikte maar dat bleef niks.
Last van mijn keel, constant honger, ik voelde m zitten zeg maar.
Nu vandaag niks gepakt en ik voel mijn schildklier nu niet meer en ik lijk relaxter.
Ik ben dus alvan 1/4 capsule naar 1/8 gegaan gister, maar dat was teveel.
Ooit begonnen met 2x daags 3/4 capsule, dus in dat opzicht mag ik heel blij zijn dat het zo goed bijtrekt denk ik zo. *\o/* :D
Vorig jaar nog een poosje om de 3 dagen moeten slikken, ik hoop echt dat ik lekker zonder kan nu!!
Vorig jaar had ik dit pas veel later dat ik dacht dat ik kon stoppen, al zou ik maar een half jaar per jaar zonder kunnen hang ik de vlag al uit. :j

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 04:09

Laat je ook je waardes iedere zoveel weken prikken? Ben blij dat je een rustiger gevoel hebt. Snap alleen nooit zo de drang om zonder medicatie te willen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 07:19

Is er bij jou ook sprake van een auto-immuunziekte moonfish13?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:10

Dat vraag ikme ook af. Bij bv hashimoto blift je lichaam je schildklier aanvallen en de boel verzieken.
Maar de drang zonder medicatie te kunnen snap ik maar al te goed. Alles wat je er in stopt kun je bijwerkingen van krijgen, allergisch van worden enz. Ik ben ook iemand die als het met minder kan graag helemaal zou fijn zijn.

Ben op die manier aan het testen geweest met oa medicatie tegen duizeligheid. Twee was ik al allergisch voor de laatste ging maar gaf best aat bijwerkingen. Langzaam verminderd en uiteindelijk gestopt. Ik merk geen verschil. Idem de allergie pillen nu. Jeuk werd minder en langzaam bijna over. Nu paar dagen gestopt en ik merk geen verschil. Beginnen kan altijd nog.

En ook ik kan langzaam naar beneden met pillen. Zat eerst op 1,25 en eens in de 4 dagen 1,5 pil. Nu is dat al tijden 0,75 en dat lijkt ook te veel te worden, vandaag eerste keer 0,5 dan weer paar dagen 0,75. Zie wel waar ik op uitkom uiteindelijk

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:19

Ik snap wel waarom mensen het liefst zonder medicatie zijn. Zo'n grapje als met de thyrax brengt je dusdanig uit balans. Zonder medicatie zou je van al dat gedoe ook geen last hebben.
Het is gewoon niet fijn om ergens afhankelijk van te zijn.

Ik voel nu al lichte verbetering van de thyrax. Waar mijn psoriasis met de dag toenam onder levothyroxine heb ik nu echt minder jeuk. Ik denk dat ik misschien niet tegen een van de hulpstoffen heb gekund.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:21

Wat zit er bij jullie in die pillen dan? Ik ben normaal echt heel erg gevoelig voor medicatie en bijwerkingen. Maar bij eltroxin. Eerste medicijn ooit waar ik geen bijwerkingen van heb,

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:40

Heb je tirosint weleens geprobeerd Karuna? Daar zit bijna geen hulpstoffen in.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:56

StonedRomy schreef:
Laat je ook je waardes iedere zoveel weken prikken? Ben blij dat je een rustiger gevoel hebt. Snap alleen nooit zo de drang om zonder medicatie te willen.

Wat is er nou lastig aan om te snappen dat het nu onnodig lijkt?
Je voelt je gewoon k*t als het niet klopt, en dat hoort dus niet.