[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

riannetjhe

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:13

ik heb broxil 500 mg

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:10

oh sh*t kom er net achter dat ik van de week de strip van mn pil (ethinylestradiol/levonorgestrel, groen doosje) heb omgedraaid met nieuwe strip beginnen.. ben dus achteraan begonnen.. maakt dit uit? kan niet vinden of t een drie fase pil is..

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:07

Robin_S schreef:
@Zwitsal

Ik weet niet of het wel zo gezond is je pil zovaak door te slikken?

Volgens mij is je lichaam momenteel een beetje in de war...

Als je pil te licht is, dan zou je dat normaal in het begin moeten merken.
Toen ik aan mijn eerste pil begon had ik 17 dagen aan een stuk door bloedingen. Pas toen ik ze dubbel begon te slikken hield het bloeden op. Dan ben ik van pil veranderd en was het over..

Maar een te lichte pil, dat merk je normaal meteen al.

Misschien even terug om de maand een stopweek houden, en dan kijken?

Stopweek is alleen maar ingebouwd omdat vrouwen het fijner vinden om een "natuurlijke" cyclus te hebben. Oorspronkelijke pil had niet eens eens stopweek. Mijn gyn zegt ook dat je in principe gewoon onbeperkt door kan slikken.
Doorbraakbloedingen zijn inmiddels gestopt maar ik zal t even in de gaten houden.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:39

ikke129 schreef:
oh sh*t kom er net achter dat ik van de week de strip van mn pil (ethinylestradiol/levonorgestrel, groen doosje) heb omgedraaid met nieuwe strip beginnen.. ben dus achteraan begonnen.. maakt dit uit? kan niet vinden of t een drie fase pil is..

Vooruit, achteruit, ondersteboven. Maakt allemaal niet uit bij de Microgynon (merknaam van jouw pil) hoe je hem slikt, want het is een 1 fase pil. Iedere dag dezelfde samenstelling, dus al slik je ze kriskras, maakt allemaal niet uit. De dagen die erop staan zijn slechts ter controle voor jezelf dat je je pil niet bent vergeten.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:06

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen!!

Ik heb nu bijna 2 jr een mirena spiraaltje en heb er ontzettend veel profijt van gehad; maandje na plaatsing beetje ongesteld maar daarna helemaal niet meer. Echt heerlijk! Tot 3 wkn geleden beetje buikpijn, ik houd het niet meer bij maar dat zal zijn wanneer ik 'ongsteld hoor te zijn'. Maar het duurt nu al 3 wkn en sinds eergisteren vloei ik weer een beetje ???? Ben toch bang dat ik 'm kwijt ben of dat ie niet goed zit, door al die horrorverhalen op internet....

Hoe voelt het als ie evt. weg zou zijn? Ongesteld en buikpijn?? Ik durf eigenlijk ook niet te voelen.... volgende wk pas weer naar de dokter maar ben er niet gerust op.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:58

heee,
ik zit al een tijdje met een vraagje,

ik ben een half jaar geleden begonnen met de sterildin pil, op de eerste dag van mijn menstruatie, die viel toen op een maandag. Nu was ik altijd niet helemaal regelmatig, en ik heb de gewoon de strippen gevolgd en na 3 weken op de maandag weer gestopt, maar ik word dus niet gelijk daarna ongesteld, maar meestal pas op de vrijdag. (ik ben meestal maar 3 dagen ongesteld dus op de maandag als ik weer begin niet echt meer.) moet ik nu zeg maar opnieuw beginnen? dat ik morgenvroeg begin (ben net ongesteld) ipv aanstaande maandag? en werkt hij op het moment dan eigenlijk wel? :Y)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:11

@Naambordje:
Toch maar even de dokter afwachten. Je kunt via internet toch geen diagnose stellen en slechts gissen naar de oorzaak. Een dokter moet daar gewoon even naar kijken. Het zou kunnen dat je lichaam opeens in protest komt, of er zijn misschien andere factoren die meespelen (stress, lage weerstand). Als je je erg veel zorgen maakt en pijn hebt, dan moet het trouwens toch mogelijk zijn om sneller bij je arts terecht te kunnen.

@Ilse_123:
Je moet gewoon altijd hetzelfde schema aanhouden, ongeacht je "ongesteldheid". De ongesteldheid van je de pil is namelijk een nep ongesteldheid. Het is overigens heel normaal dat je niet direct ongesteld wordt na je laatste pil hoor. Het duurt meestal wel 2-4 dagen. (Ik slikte mijn laatste pil vaak op zaterdag en werd het dan pas op donderdag, waardoor ik altijd nog 1 of 2 dagen ongesteld was als ik aan mijn nieuwe strip moest beginnen)
Als je een keer je ongesteldheid wilt uitstellen, kun je je pil doorslikken of als het slechts om een paar dagen gaat, dan kun je je stopweek korter maken dan 7 dagen. Je mag echter nooit je stopweek langer laten duren dan 7 dagen. Je pil is dan niet meer veilig.

Staat overigens allemaal in de bijsluiter. ;)

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:06

Naambordje schreef:
Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen!!

Ik heb nu bijna 2 jr een mirena spiraaltje en heb er ontzettend veel profijt van gehad; maandje na plaatsing beetje ongesteld maar daarna helemaal niet meer. Echt heerlijk! Tot 3 wkn geleden beetje buikpijn, ik houd het niet meer bij maar dat zal zijn wanneer ik 'ongsteld hoor te zijn'. Maar het duurt nu al 3 wkn en sinds eergisteren vloei ik weer een beetje ???? Ben toch bang dat ik 'm kwijt ben of dat ie niet goed zit, door al die horrorverhalen op internet....

Hoe voelt het als ie evt. weg zou zijn? Ongesteld en buikpijn?? Ik durf eigenlijk ook niet te voelen.... volgende wk pas weer naar de dokter maar ben er niet gerust op.

Inderdaad even naar de HA gaan!! Misschien ben je inmiddels al geweest??
Ik heb ook de Mirena, ook helemaal perfect. Alleen de eerste paar weken naar plaatsing had ik veel last van mijn onderrug. De laatste tijd (nu 2,5 jaar na plaatsing) heb ik dat ook weer vaak. Zou het aan de Mirena liggen?? Mijn ongesteldheid is nog steeds heel weinig, al wordt het wel ietsje meer. Het kan natuurlijk zijn dat de Mirena na 2,5 jaar iets minder werkt.

Iemand anders die ook rugklachten heeft van de Mirena?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:14

Zeanine en naambordje, brutale vraag maar, is jullie libido vermindert? :o

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:38

Hier ook een mirana spiraal, na het plaatsen niet 1 x meer ongesteld geweest, wel fijn, 1 x per maand wat krampjes in mijn onderbuik maar verder nergens last van.
Geen verminderd libido ook :D :D

@ naambordje, ik zou vragen of je doorverwezen mag worden naar de gynaecoloog, die kunnen met een echo kijken of de spiraal nog op de goede plek zit, er werd mij sowieso aangeraden om eens in het halfjaar een echo te laten maken.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:19

Ilse: inderdaad gewoon je schema aanhouden en het is inderdaad heel normaal dat je niet direct "ongesteld" wordt na je laatste pil.
Las ook dat je de stediril slikt. Misschien fijn om even in de gaten te houden of dit merk je bevalt( kwa eventuele bijwerkingen vooral). Ik kreeg van de stediril flink bijwerkingen. Vooral mn stemmingswisselingen waren niet te harden. Pff, voelde me echt labiel, super vermoeiend ook. Daarbij had ik ook vaker buikpijn/misselijkheid.
Overgestapt naar de "originele" microgynon (stediril is een goedkope versie van microgynon) en dat bevalt echt veel beter.
Maar bijv een vriendin van me heeft bij de stediril echt nergens last van dus verschilt echt per persoon

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:11

Stediril is geen goedkope microgynon versie hoor. Wat prijs betreft zal het weinig schelen, tis maar net met welke je zorgverzekering een contract heeft afgesloten. Het is allebei een merk geneesmiddel.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:27

Stediril heeft exact dezelfde samenstelling als Microgynon. Bevatten allebei levonorgestrel en ethinylestradiol. Twee merkpillen met een andere naam dus.

Wat ik overigens een hele goede en betrouwbare website vind met goede informatie over de pil en andere anticonceptie is anticonceptie-online.nl

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:55

lieniminnie schreef:
Zeanine en naambordje, brutale vraag maar, is jullie libido vermindert? :o

Euh nee bij mij zeker niet. Ik denk juist toegenomen!!! :D

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:37

vraagje:
ik had een stopweek en de pil was op, dus na de stopweek had ik 3 dagen de pil niet geslikt. zodra ik de pil/strip weer had ben ik weer begonnen. ik neem aan dat de pil dan na 7 dagen weer betrouwbaar is?
ik en mijn vriend hebben namelijk seks gehad na ongeveer 11 dagen weer te hebben geslikt. dus de pil was in middels weer betrouwbaar, neem ik aan?

stel het is mis gegaan, ik ben zwanger hoe merk ik het dan zonder test? doordat ik mischien niet bloed in de stopweek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:58

zeanine schreef:
Iemand anders die ook rugklachten heeft van de Mirena?

Ja, ik heb het ook. Ik heb regelmatig zo'n zeurende pijn in mijn onderrug en onderbuik. Meestal wel op te lossen met een paracetamolletje, maar niet fijn. :n

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:02

_Charlotte_ nee omdat je langer dan 7 dagen bent gestopt is ie pas na een maand weer betrouwbaar.

Staat overigens ook gewoon in je bijsluiter..

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:04

WillemYntJee schreef:
_Charlotte_ nee omdat je langer dan 7 dagen bent gestopt is ie pas na een maand weer betrouwbaar.

Staat overigens ook gewoon in je bijsluiter..

in mijn bijsluiter staat dat hij na 7 dagen betrouwbaar is
ik zoek al heel lang op internet maar overal zie ik 7 dagen staan. is het dan toch een maand?
edit
zie nu op een andere site dat het idd een maand is.
als ik dalijk tijdens mijn stopweek bloed, zou het dan geod zijn gegaan of kan je ondanks je zwanger bent, aan de pil alsnog bloeden?
dat wordt een zwangerschapstest halen
nu zit ik te denken..
het kan ook zijn dat het bij mijn vorige pil strip was en dat het nu wel goed is gegaan, pff stressen . voor de zekerheid toch maar testen dus
Laatst bijgewerkt door _Charlotte_ op 30-01-11 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:11

Je kan zelfs je hele zwangerschap door ongesteld blijven worden, dus dat wordt even testen ;)

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:12

WillemYntJee schreef:
Je kan zelfs je hele zwangerschap door ongesteld blijven worden, dus dat wordt even testen ;)

dat ga ik nu id d doen!
dankjewel

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:15

lillytjuh schreef:
Stediril is geen goedkope microgynon versie hoor. Wat prijs betreft zal het weinig schelen, tis maar net met welke je zorgverzekering een contract heeft afgesloten. Het is allebei een merk geneesmiddel.

dit is wel wat de apotheek mij verteld heeft.
stediril was (spreek dan wel over ong 3 jaar geleden) een paar euro per doosje goedkoper en ik geloof dat een aantal hulpstoffen ook anders waren van de microgynon.
Misschien is het nu meer gelijk getrokken..
Maar ik merkte destijds echt een verschil tussen de stediril en de microgynon. (het was eigenlijk ook niet echt in me opgekomen dat mijn klachten bijwerkingen zouden kunnen zijn tot de apotheek er gewoon eens naar vroeg)

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:18

wanneer is het best om te testen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:53

Stediril kan wel dezelfde hormonen hebben als de Microgynon, de hulpstoffen zijn heel anders.. voor mij was Stediril te licht.. dus nu al een jaar tevreden gebruiker van Trigynon :j

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:11

Zwitsal schreef:
Ilse: inderdaad gewoon je schema aanhouden en het is inderdaad heel normaal dat je niet direct "ongesteld" wordt na je laatste pil.
Las ook dat je de stediril slikt. Misschien fijn om even in de gaten te houden of dit merk je bevalt( kwa eventuele bijwerkingen vooral). Ik kreeg van de stediril flink bijwerkingen. Vooral mn stemmingswisselingen waren niet te harden. Pff, voelde me echt labiel, super vermoeiend ook. Daarbij had ik ook vaker buikpijn/misselijkheid.
Overgestapt naar de "originele" microgynon (stediril is een goedkope versie van microgynon) en dat bevalt echt veel beter.
Maar bijv een vriendin van me heeft bij de stediril echt nergens last van dus verschilt echt per persoon

hee, bedankt voor de info. ik heb verder geen last van bijwerkingen ofzo ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:23

_Charlotte_ schreef:
wanneer is het best om te testen?

2 weken na het onveilige moment.