Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 19:50

Lijkt mij dat wanneer er inderdaad te weinig voeding in zou zitten dat het snachts dan ook een 'drama' zou moeten zijn...

Chiara sliep overdag ook enorm weinig rond die leeftijd en sliep snachts wel enorm goed.

Zeker omdat Tess nog zo jong is vraag ik het me af hoor... dan zou ze snachts ook voor een voeding moeten komen heb ik het gevoel :)

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:59

Dat idee heb ik dus ook Cyntje, er zijn wel een aantal dagen geweest dat ze 's nachts vreselijk was en ook constant aan de borst wilde ( ik had de wallen toen zo'n beetje ook op mijn knieeen hangen :') ) maar afgelopen nacht heeft ze heel goed geslapen en ik heb idd ook ziets van, als er te weinig voedingsstoffen inzitten dan zou ze toch wel drama gaan maken ipv weer lekker te gaan slapen?
De steken in mijn borsten zijn alleen nog erg onverklaarbaar, zoals ik al eerder zei als ze drinkt dan lijkt het ook wel alsof de melk ergens bij mijn oksels weg moet komen.
Het voeden de laatste dagen voelt ook erg pijnlijk maar het is nog uit te houden zeg maar.
Ik probeer zoveel mogelijk rust te pakken, maar dat valt alleen nog niet mee :o

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 20:26

Dat zou dan het toeschietreflex kunnen zijn, ik heb dit nooit gevoelt, alleen toen Chiara ongeveer 5 maanden was :?
Nu ook weer niet meer...

Tja... spoken snachts doen ze allemaal weleens :+
Op hoeveel voedingen zit je nu?

Hoe lang is BV eigenlijk houdbaar vanuit de vriezer? :=
Heb de voeding nu nog niet op omdat ik uiteindelijk zelf kan voeden bij de oppas.
Ik moest haar echter laten oefenen om uit een bekertje te drinken mbv Bv omdat ze met geen mogelijkheid aan de beker wil :=

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:42

Cyntje, de afgelopen dagen zaten we op de 10 voedingen.
Vandaag heeft ze al 6 voedingen gehad en met d'r laatste voeding vanavond om 23.00 wordt het 7.
Tsr voel ik wel, en het voelt anders als wat ik de laatste tijd voel en de tsr vind ik prettiger aanvoelen als de steken.

Afgekolfte bv is 3 maanden houdbaar in de vriezer mits die op min 18 staat ( heb ik van de kraamzorg)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:55

Steph, ik zou echt geen kv aanbieden na de bv, dat wordt echt door bijna alle deskundigen afgeraden.. kv is zo lekker en makkelijk drinkbaar dat ze daar snel te veel van drinken als je het aanbiedt, ook al zitten ze al vol. Dan gaan ze spugen en dan ben je nog verder van huis..

Ik kreeg van spruw ook steken in mijn borsten. Hebben jullie ook andere tekenen van spruw zoals rode glimmende tepels, blaasjes in de mond etc? Als je echt zeker wil weten dat je van de spruw af bent kan je Gentiaan Violet gebruiken, dat is een vreselijk vlekkend blauw spul, maar het werkt extreem goed tegen spruw!

Succes ermee!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:56

nu je het zo uitlegt..dat heb ik ook wel eens. heb dan zelf het idee dat ze leeg zijn en dat het van erg ver weg moet komen.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:20

Elinaa schreef:
nu je het zo uitlegt..dat heb ik ook wel eens. heb dan zelf het idee dat ze leeg zijn en dat het van erg ver weg moet komen.

Idd zo'n gevoel bedoel ik!

Batje, nee geen vlekjes/stipjes meer in haar mond, geen parelmoerachtige glans meer op haar lippen en ik zelf heb ook geen rode tepels meer.
Bied d'r ook geen kv aan na de borst, ze krijgt nog volledig de borst.
Wil eerst andere dingen proberen.

Ik hoop gewoon dat het maar van ''tijdelijke'' aard is.
Bij de jongens had ik constant pijn en achteraf had ik ook te weinig voedingsstoffen in de bv, en daar pas ik nu wel voor.

Edit: Typfout, ik ga nu ook afsluiten en zo naar bed :wave:

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 22:51

Steph86 schreef:
Cyntje, de afgelopen dagen zaten we op de 10 voedingen.
Vandaag heeft ze al 6 voedingen gehad en met d'r laatste voeding vanavond om 23.00 wordt het 7.
Tsr voel ik wel, en het voelt anders als wat ik de laatste tijd voel en de tsr vind ik prettiger aanvoelen als de steken.

Afgekolfte bv is 3 maanden houdbaar in de vriezer mits die op min 18 staat ( heb ik van de kraamzorg)

BV is zelfs langer houdbaar dan 3 maanden in de vriezer :)
Maar het ging me om de tijd wanneer de BV al in de diepvries heeft gelegen, 24 uur?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:44

steph, de lactatiekundige inschakelen hoor!

cyn, tepel doe ik nu insmeren met moedermelk, dan idd laten drogen en dan de nipplecream van de hema. lijkt tot dusver goed te gaan. qua voedingshoudingen probeer ik af te wisselen, maar de minste pijn heb ik momenteel bij de rugbyhouding. dan komt ze niet met haar kaak in de buurt van de kloof.

@hier;
dikke kloof is al aan het sluiten gelukkig! tessa draait nog flink haar dag/nacht ritme om, dat is een beetje jammer
gisteren hebben we nog even een kussen/steun gehaald waardoor ze op haar zij kan blijven slapen. zo heeft ze minder last van krampen. alleen vannacht kwam ze om 12, toen van 2 tot 4 en vervolgens om 7 uur en om 9 uur. de laatste 2x heeft ze slechts 1 borst gedronken. ga haar wel zo wakker proberen te maken door haar te verschonen. dan wassen en omkleden en dan mag ze weer drinken en slapen
hopelijk kan ik straks even met haar naar mijn werk. de collega's hebben studiedag dus zijn er allemaal en er zijn geen leerlingen. kan ik mooi ff pronken!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 11:52

Ik heb de eerste maanden sowieso maar 1 borst per keer gevoed, daar had ze voldoende aan...
In het begin was haar dag en nachtritme ook omgedraaid, gordijnen en alles open houden wanneer je haar smiddags op bed legt enzo :)

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:37

over de kloven: ik vond Purelan het fijnst. Hebben ze bij de drogist en werkte bijna per direct. Verder kun je proberen of ze tijdelijk even een tepelhoedje pikt, maar de techniek is iets anders, en het voelt natuurlijk anders, dus dat lukt niet altijd, maar dan doet het voeden even veel minder pijn.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:19

@Marja
Hoedje was hier ook drama. Was ze echt boos joh...

Ik voed ook maar 1 borst per keer, heeft ze genoeg aan.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:53

Vandaag lijkt het beter te gaan, ze heeft nu 3 voedingen gehad vandaag en is minder onrustig na een voeding, ik heb vanmiddag ook nog gekolft en de eerste 10 min kwam er alleen puur water uit ( beide borsten) het had exact dezelfde kleur als water, daarna kreeg het een blauwige kleur zoals de voormelk er altijd uitziet en daarna kwam de vettige melk ( romig wit bij mij) ik heb in 45 min 150 ml gekolft en [***] heeft er 120 van gedronken. Mijn vraag is eigenlijk: hebben jullie ook wel is 'water' uit jullie borsten gekolft?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 16:14

Dat water is denk ik ook gewoon je voormelk ;)
Je zou wat van te voren af kunnen kolven zodat ze eerder bij de vette melk is.
Voedt jij 1 borst Steph? Chiara werd rustiger toen ik 2 borsten ging voeden, er schijnt in de 2de borst een stofje te zitten waardoor ze slaperiger worden :)

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:50

Ik heb afgelopen dagen bij een voeding elke keer beide borsten aangeboden met als resultaat dat ik 40 min per keer zat te voeden.
Sinds vandaag voed ik per voeding weer met 1 borst en tot nu toe is ze goed tevreden.
Aangezien ik toch echt denk dat ze nog last van de spruw heeft heb ik vanmiddag ook weer Nystatine opgehaald, had om daktarine gevraagd maar dat mag pas vanaf 3 maand ( staat in de beschrijving dus zal ook wel zo zijn) aangezien ze wel veel gaat spugen van de nystatine doe ik het nu op een wattenstaafje en zo smeer ik haar tong en gehemelte nu in.
Op aanraden van de wijkverpleegkundige heb ik ook bosbessensap ( voor oa lekker bij desserts en taarten) gehaald en dat stip ik nu ook met een wattenstaafje in d'r gehele mond, moet blijkbaar ook goed helpen.

Moet er nu weer van tussen, moet Paabs stal nog steeds doen ( had ik vanmorgen al willen doen) en zijn deken weer opdoen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 16:56

Daktarine had Chiara al met 3 weken :=
Maar had je die Nystatine al zo snel op dan? Ik heb het zowat allemaal weg kunnen gooien...

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:18

De nystatine was nog lang niet op, het is maar een week houdbaar vandaar dat ik nieuwe heb opgehaald.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 17:19

Oh klopt ja :j

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:11

ik voed ook 2 borsten per voedingsbeurt. meestal zit ik dus zo'n 40 minuten te voeden.

gisteravond de lactatiekundige nog gebeld; voelde een keiharde bult in mijn linkerborst en die kreeg ik niet weggemasseerd. ook ontdekte ik een 2e kloof. Advies: iedere 4 uur 2 paracetamol, veel drinken, links beginnen met voeden zodat die borst zo leeg mogelijk wordt gedronken en smeren, smeren, smeren. En rust, veel rust! vandaag doe ik dus niet veel. Heb ook het kraambezoek afgebeld voor vanmiddag. had er gewoon ff geen zin in. ben vanaf de geboorte nog maar 1 dag alleen (of met hans) geweest met haar.

Vannacht heeft Tessa zich goed gehouden zeg! eerst was het van 22.00 tot 23.30 clusteren, daarna kwam ze om 1.00, toen om 4.00 en vervolgens om 7.45! vanochtend ook weer even clusteren tussen 9.30 en 10.30 en nu ligt ze al weer 2,5 uur lekker te slapen.
als ze straks wakker is en ik gevoed heb, ga ik zelf ook even liggen slapen als dat wil lukken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:59

Hier, je komt al helemaal in de vaktaal ;-)

Volgens mij doe je het hartstikke goed! Wat vindt je moeder er nu van eigenlijk?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:43

Clusteren... Nog nooit gehoord in babytaal! :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:54

Nee? Is als ze binnen een bepaald tijdsbestek heel veeel en vaaak willen tanken :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:55

Nee, werkelijk waar nog nooit van gehoord... :n Het is helemaal nieuw voor me! :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 16:01

Chiara gelukkig nooit geen last van gehad... die moest ik geregeld wakker wassen :x omdat ze echt dik over de tijd zat en ze anders op veel te weinig voeding uit zou komen.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:26

benangelique schreef:
ik voed ook 2 borsten per voedingsbeurt. meestal zit ik dus zo'n 40 minuten te voeden.

gisteravond de lactatiekundige nog gebeld; voelde een keiharde bult in mijn linkerborst en die kreeg ik niet weggemasseerd. ook ontdekte ik een 2e kloof. Advies: iedere 4 uur 2 paracetamol, veel drinken, links beginnen met voeden zodat die borst zo leeg mogelijk wordt gedronken en smeren, smeren, smeren. En rust, veel rust! vandaag doe ik dus niet veel. Heb ook het kraambezoek afgebeld voor vanmiddag. had er gewoon ff geen zin in. ben vanaf de geboorte nog maar 1 dag alleen (of met hans) geweest met haar.

Vannacht heeft Tessa zich goed gehouden zeg! eerst was het van 22.00 tot 23.30 clusteren, daarna kwam ze om 1.00, toen om 4.00 en vervolgens om 7.45! vanochtend ook weer even clusteren tussen 9.30 en 10.30 en nu ligt ze al weer 2,5 uur lekker te slapen.
als ze straks wakker is en ik gevoed heb, ga ik zelf ook even liggen slapen als dat wil lukken.

Haha, post vol vaktaal idd!
Je klinkt lekker positief, ondanks dat wat je schrijft allemaal best heavy is: borstontsteking, tepelkloven, clusterende beeb en een aantal nachtvoedingen...
Respect hoor! Goed dat je zelf je rustmomenten zoekt en neemt, dan hou je het wel vol.

Wel heerlijk dat ze overdag zo goed slaapt, 2,5 uur. Dan kun je even relaxen (en denk erom, dat huishouden komt ooit wel weer, lekker zo veel mogelijk de boel de boel laten).
En je weet wat ze zeggen, hoe beter ze overdag slapen, des te beter wordt het slapen 's nachts ook.

Ben idd benieuwd hoe je moeder er nu tegenover staat, misschien wel confronterend voor haar, dat jij nu wel bv geeft terwijl zij dat nooit gedaan/doorgezet heeft.