[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:29

IvysToeter schreef:
want dat lijkt me zo vervelend.
die onzekerheid of je wel of niet ongesteld word...

Ik voel het wel aankomen, toch een klein beetje 'ongesteldheidsgevoel'
Bij mij is het vloeien zo weinig dat ik er eigenlijk geen tampon of maandverband voor nodig zou hebben. Dus als ik er achter kom is dat als ik naar de wc ga en niet omdat ik ineens helemaal aan het doorlekken ben ofzo. Ik weet niet hoe het bij de andere mirena gebruikers is, maar bij mij is het superweinig! :D

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:43

IvysToeter schreef:
even een vraagje.
als je een mirena hebt... dan kan het dus zijn dat je nog vloeit...
maar zit daar enige regelmaat in? of moet je bij wijze van altijd tampons o.i.d. bij je hebben of met maandverband in je ondergoed lopen?

Ik ben eerst 1,5 jaar aan de prikpil geweest en in de eerste maanden had ik 1 dag in de maand een beetje kramp in mijn buik en heeeeel klein beetje bloed. Na een tijdje was dit helemaal weg. Toen ik weer toe was aan een nieuwe prik heb ik de Mirena laten plaatsen. Door het plaatsen heb ik 2 dagen heeeeel licht bloedverlies gehad, heb geen inlegkruisje of iets hoeven gebruiken. Tot nu toe heb ik nog geen bloeding of iets gehad. Dus ik hoop dat dat zo blijft.

_Jessica

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:50

Ook ik ben nog steeds tevreden met de mirena, heb alleen na het sporten vaak gigantische krampen.
Hoop dat dat wel overgaat.
Ben deze maand ook nog niet ongesteld geworden, vorige maand wel.
Heb n paar dagen geleden wel krampen gehad, ik wacht nog even een paar dagen af...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:35

VRAAGJE:

Ik slik al vanaf mijn 19e (bijna 20 jaar dus) Trinordiol. Dit is een drie fase pil.
De laatste 2 jaar kreeg ik steeds meer en langer last van hoofdpijn. Vroeger kon ik met een paracetamol een uurtje op de bank gaan liggen als ik de hoofdpijn voelde opkomen, en dan zakte die weg en had ik er de rest van de dag geen last meer van.
De laatste jaren bleef de hoofdpijn steeds langer doorzeuren, soms zelfs na een nachtje slapen. Hele dag Ibufropen of paracetamol slikken hielp niet voldoende om van de hoofdpijn af te komen.

Om de proef op som te nemen heb ik de afgelopen 5 maanden geen pil meer geslikt en ....de hoofdpijn is weg. Nou ja, zo goed als. Ik krijg weer van die lichte hoofdpijn, die na een uurtje rustig op de bank met paracetamol wegtrekt. Helemaal geweldig dus.

Alleen was het niet de bedoeling om te stoppen met pil slikken. Ik vertrouw niet voldoende op condooms en manlief wil zich niet laten "helpen" :P . Ik krijg nu ook weer last van andere kwaaltjes, zoals menstruatiepijn (buikpijn wat doortrekt naar rug en bovenbenen). Ook wordt het bloedverlies steeds heftiger. En dan nog dat getel wanneer je ongeveer ongesteld moet worden en dat natuurlijk ook net midden in je vakantie valt. Allemaal van die dingen waarvoor ik toch maar de dokter gebeld heb voor raad.

Ik had al gelezen dat hoofdpijn door een plotselinge daling van het Oestrogeen in de stopweek kon ontstaan. Daar zou je ook een oestrogeenpleister voor kunnen plakken in de stopweek, maar daar ging de dokter niet op in.

Het was wel een optie om 3 strippen achter elkaar te slikken, om zo het aantal keer hoofdpijn tot 4 keer per jaar terug te brengen. Nou ja, is een optie, maar waarom dan geen oestrogeen pleisters. Als dat de hoofdpijn helemaal voorkomt?

Ik heb in ieder geval een andere pil voorgeschreven gekregen: Ethinylestradiol/ Levonorgestrel Sandoz 0,02/0,1 mg.Kent iemand deze pil?
Ik ben deze namen wel in andere samenstellingen tegengekomen, namelijk Ethinylestradiol/ Levonorgestrel 0,03/0,15 mg.
Wil dat zeggen dat ik een lichtere pil heb, dan die 0,03/0,15 mg?

Als ik naar de bijsluiter kijk, dan durf ik al bijna niet met verder te lezen, laat staan hem te slikken. Wat een berg bijwerkingen!
Dus: heeft iemand ervaring met deze pil?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:48

Volgens mij is dat de destijds 'Rigevidon' (vervanger van de mycrogynon, goedkopere variant)?
Die kreeg ik een aantal jaren geleden, en dat was de pil waar ik vervelende bijwerkingen bij kreeg.... Vocht vasthouden (kwam veel aan), migraine in mijn stopweek.. erge emotieschommelingen. Allerlei zaken waar ik bij de Mycrogynon geen last had. (Maar de apotheek houdt wel vol dat het dezelfde werkzame stoffen bevat).

Ik heb mijn zusje aangeraden om nadrukkelijk te vragen aan de HA deze pil níet voor te schrijven. Zij heeft toen een ander gehad.

Qua samenstelling kan ik je helaas geen informatie geven, ik weet niet meer hoe dat bij mij zat..
Bijwerkingen zijn natuurlijk wel per persoon afhankelijk, en volgens mij staan in elke bijsluiter van anticonceptiepillen zo'n berg bijwerkingen. Dus dat zegt meestal gelukkig niet dat jij ze ook krijgt.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:56

Euhm... help?

Door gezondheidsredenen ben ik al ruim 2/3 jaar niet meer aan de pil.
Heb bijna een jaar een vriend van bijna 17, en ik ben 16. We doen het amper, omdat we vinden dat we beide jong zijn,
maar laatst is het toch misgegaan.. condoom gescheurd. Wel direct een morning after pil genomen. In de bijsluister stond binnen 72 uur innemen, liefst binnen 12 uur.

Ik had nog een mazzel dat ik nét ongesteld ben geweest, dus eisprong duurt nog even en de kans is dus klein.
Maar ik heb vanavond lopen spugen. Wie weet of dit gevolgen heeft voor de morning after pil?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:24

Als je binnen 3 uur gaat spugen moet je er geloof ik weer een nemen als ik het goed heb. Heb je de bijsluiter niet meer? Anders wil ik wel even voor je kijken.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:32

Pistasche schreef:
Als je binnen 3 uur gaat spugen moet je er geloof ik weer een nemen als ik het goed heb. Heb je de bijsluiter niet meer? Anders wil ik wel even voor je kijken.

Ik heb hem gisteren rond 5en ingeslikt. Was binnen 1 uur na de gemeenschap.
En net pas uitgespuugd.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:18

Isabonny: zijn dat niet de werkzame stoffen van microgynon20?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:29

Cynn_x schreef:
Pistasche schreef:

Ik heb hem gisteren rond 5en ingeslikt. Was binnen 1 uur na de gemeenschap.
En net pas uitgespuugd.

Volgensmij kan het dan nog wel! Ik ga zo even voor je op de bijsluiter kijken als het kan wijzig ik me post anders krijg je een PB'tje! :)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:31

Dankje wel!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:34

Trouwens voor de geintereseerden (denk dat dit het meest geschikte topic is, ik ga geen EA adv. plaatsen):
Ik heb nog ruim 100 rubbers hier liggen van de verzekering (krijg er al jaren 50-100 per jaar), als iemand ze wil hebben: stuur mij even een pb!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:03

Yessy schreef:
Isabonny: zijn dat niet de werkzame stoffen van microgynon20?

Ehh :o?

OP zowel het doosje, als de bijsluiter staat alleen: Ethinylestradiol/ Levonorgestrel Sandoz 0,02/0,1 mg

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:09

http://www.efarma.nl/pages/ItemInfo.asp?ItemID=15360253
Microgynon20 is de merknaam, die stoffen die jij opnoemt zijn de werkzame stoffen van die pil. Nu het patent op deze stoffen verlopen zijn, worden pillen met dezelfde werkzame stoffen door andere bedrijven verkocht, in jouw geval door Sandoz.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:57

Isabonny schreef:
Ik vertrouw niet voldoende op condooms en manlief wil zich niet laten "helpen" :P .

Ik heb geen verstand van je vragen over de pil maar wilde hier toch wel even een opmerking over maken. Van ons vrouwen wordt maar verwacht dat we ons volstoppen met hormonen en dat is prima tot op zekere hoogte. Als jullie een stabiele relatie hebben en geen kinderen meer willen en de pil voor jou een probleem is dan vind ik toch eigenlijk wel dat de man nou iets zou moeten doen. Als ik over een jaar of 20 in dezelfde situatie zou zitten zou ik het wel verwachten van mijn vriend, dat weet ie alleen nu nog niet }> . Bedoel dit zijn dingen die je met ze 2en doet, zolang je nog twijfelt over kinderen dan maar die hormonen, maar daarna, snip snip :P.

(ben overigens maar 22 en dan kijk je toch iets anders tegen dingen aan dus forgive me if i'm wrong)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:18

Ik moet zeggen dat ik het daar wel met je eens ben. Ik heb nu 2,5 jr lang een relatie, heb 9 jr lang de pil gebruikt en een jaar de nuvaring. Het begint me ontzettend tegen te staan en eigelijk wil ik een tijdje geheel zonder hormonen zitten. Maar vriendlief vind condooms maar niets en wil ze pas gaan gebruiken als het echt echt moet. Ik ben dus ook een beetje bang dat als ik zeg dat ik stop met die troep dat ik niet veel meer hoef te verwachten. :P Vandaar dat ik de mirena spiraal overweeg, ookal vind ik dat dood en dood eng en heb ik alsnog weer hormonen in mijn lijf die er van nature niet in die doses zitten. Wanneer zal er eens eindelijk een mannenpil of een mannenprikpil worden uitgevonden???

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:51

die zijn al uitgevonden, maar werken niet goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:54

Emytje, als je geen hormonen meer wilt, zou je kunnen informeren naar een koperspiraaltje?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:25

_janet_ schreef:
die zijn al uitgevonden, maar werken niet goed :)

Er zijn producten die de zaadproductie bij mannen zo goed als stil leggen, maar die kwamen er in de klinische trials slecht uit. Er werd namelijk een relatief groot aantal vrouwen zwanger. Pijnlijke van het verhaal was, dat het overgrote deel van deze vrouwen niet zwanger was van haar partner die de pil slikte... :Y)

Van mij mogen ze die dingen op de markt gooien, mag vriendlief zich daarmee bemoeien, dan is het pas dubbelveilig :D

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:53

@Emytje: een spiraaltje is niet eng hoor, maar je moet wel naar een gyn gaan die er 'handigheid' in heeft!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:38

Kev schreef:
@Emytje: een spiraaltje is niet eng hoor, maar je moet wel naar een gyn gaan die er 'handigheid' in heeft!

en ik vond het ook erg fijn dat ik mocht kiezen of ik een mannelijke of vrouwelijke gyn wilde. Heb voor de vrouwelijke gekozen trouwens.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:59

Ging bij mij toen niet op. Ging naar een vrouwelijke gyn (mijn 'eerste keer' bij de gyn, dus vond een vrouw een prettig idee'). Bij aankomst was zij overboekt, en mijn enige optie was; de mannelijke gyn. Anders een maand wachten. Ben dus bj de man geweest, op zich prima, maar was bij een vrouw wellicht meer ontspannen geweest.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:00

Koperspiraal is ook geen optie omdat ik een vrij hevige menstruatie heb, helaas... Ik zat ook te denken aan een pessarium, maar ik weet niet of ik daar wel zo op vertrouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 01:44

Menstruatie is weer over voor het eerst in een maand. Nu net ook begonnen met de Trigynon pil. Ben benieuwd hoe die gaat bevallen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:41

morgen is het dan eindelijk zover, ik mag naar de dokter voor een "kweekje" iemand enig idee wat ze gaan uitspoken daar beneden?

:= het is het vooronderzoek voor het spiraaltje, ze moeten eerst kijken of ik geschikt ben geloof ik oid.