Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:50

@ Pollewoppy: ik begrijp er niets van, het ene moment hebben ze het er over dat eventueel opname noodzakelijk is en het volgende moment willen ze je afschepen met maatschappelijk werk?!?

@ Fairytail: het is niet zozeer dat daar een boek over is geschreven. Helaas lees ik alleen Engelse boeken en sites over dit onderwerp, maar er zijn veel boeken/sites waar dit ter sprake komt. In bepaalde gezinnen heb je dus kinderen die tot “golden child” zijn gemaakt en kinderen die “scapegoat” zijn. Ik weet niet of je Engels leest, maar op internet is hierover veel geschreven: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=+%2 ... eken&meta=
Mijn zus en ik waren allebei scapegoats, geen “golden child” in ons gezin.

Fairytail

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:07

Mijn hele opleiding is zo goed als engels :=
ga hem vanavond bekijken

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:17

Gelukkig, want in de Nederlandse taal komt dit onderwerp volgens mij niet zo vaak ter sprake.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:25

Ik begrijp er zelf ook nog amper wat van.
De huisarts heeft op een gegeven moment een intakegesprek geregeld bij de psychiater. Een paar dagen nadat hij dit geregeld had zat ik er zo doorheen, dat hij de crisisdienst heeft ingeschakeld en toen werd er aan opname gedacht. Dat is toen niet doorgegaan en 19 dec. heb ik het intakegesprek gehad. De uitslag van het intakegesprek bij de psychiater is dat ze me naar maatschappelijkwerk wilden hebben.

Daar begrijp ik ook helemaal niks van, want als dat was wat ik nodig heb, had de huisarts me daar wel heen gestuurd?
Wat ik helemaal vreemd vind is dat de crisisdienst van dezelfde instelling is. Misschien wordt daar iets te weinig gecommuniceerd. Feit is dat ze het compleet verkeerd hebben ingeschat. Hopelijk is het ze na gisteren wél duidelijk. Ik wacht nu met (nog meer) spanning de 30e af.

Hoe langer ik er trouwens over nadenk, hoe vreemder ik het vind worden. Ik denk dat ik de 30e er toch nog maar eens naar vraag en uitspreek dat ik de keuze maatschappelijkwerk echt niet begrijp en dat ik me niet helemaal serieus genomen voel.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:02

Heb net mijn bedrijfsarts gesproken. Die gaat er ook nog even achteraan bellen, omdat hij vindt dat ze de situatie behoorlijk onderschatten. Wel fijn om de bedrijfsarts achter me te hebben staan.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:34

Fairytail schreef:
Mijn hele opleiding is zo goed als engels :=
ga hem vanavond bekijken

@Fairytail: kon je je eigen situatie daar in herkennen? Ik hoop eigenlijk van niet, want je wordt er bepaald niet vrolijk van.

@Pollewoppy: fijn dat de bedrijfsarts achter je staat, nog ontwikkelingen verder?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:09

Inmiddels is de crisisdienst weer ingeschakeld. Na het advies van maatschappelijkwerk zat ik er weer helemaal door. Morgen weer een gesprek bij de crisisdienst. Zij hebben het overgenomen van de psychiater en dat geeft me weer wat vertrouwen. Die mensen begrijpen me tenminste. Waarschijnlijk wordt het dagbehandeling voor mij. Morgen hoor ik daar meer over. Het advies voor maatschappelijkwerk noemde ze van de crisisdienst een 'armoede-aanbod'. Daar ben ik het helemaal mee eens. Er lijkt nu dus toch wel eindelijk wat in gang gezet te worden en daar ben ik wel blij om.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:32

Gelukkig, want het leek wel een tienjaren plan voordat ze eens wat zinnigs gingen doen!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:20

Himyar: Heb het erg druk gehad dus heb nog niet zo veel kunnen lezen. Mede omdat het allemaal zo herkenbaar is. Eigenlijk alles wat ik lees is voor mij het 'dagelijkse' leven (in de weekenden dan) dat maakt het niet echt makkelijk om het te lezen. Nu moet ik zeggen dat het het afgelopen jaar erger is geworden net als een periode van ongeveer 4 jaar terug. Toen der tijd heb ik er wat van gezegt m.b.v. en psycholoog maar dat is niet zo goed afgelopen..

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:02

_Arwen_ schreef:
Ik heb hetzelfde idee, met 20 moet je alles aankunnen... :\

Mijn 'symptomen':
- paniekerig worden als ik iets moet doen
- me nergens toe kunnen zetten
- heel erg moe zijn
- veel huilen
- me eenzaam voelen
- veel hoofdpijn
- erg slecht tegen geluidjes kunnen
- me overal aan ergeren
- erg slecht tegen drukte kunnen

God, wat herken ik dit toch ;(
Ik heb de eerste paginas gelezen van dit topic, en nu de laatste paar pagina's,
en zit al te huilen als ik dit allemaal lees :o

Ik ben er mee naar de dokter geweest, en krijg ook gesprekken met een eerste lijns psycholoog. Deze meneer heeft me gebeld om een afspraak te maken, en eigenlijk stond de toon die hij al aan de telefoon had, me al niet aan. :o Ik zie er dan ook heel erg tegenop om te gaan, maar ik weet als ik niet ga, komt er nooit geen verandering in.
Ik werk nog gewoon, maar iedere dag is weer een marteling. Ik kom savonds niet in slaap, en smorgens niet mn nest uit. Als ik op mn werk ben, betrap ik mezelf er gewoon op dat ik voor me uit sta te staren. Soms merk ik gewoon dat het al 10 minuten geleden is dat ik iets gedaan heb :o
Ik zou zo dolgraag vakantie willen, gewoon een paar weken niks hoeven, niks moeten..

Ook het idee dat ik nog 40 jaar moet werken (ben nu 23) jaagt me heeeel veel angst aan, pfff, alle verplichtingen ed.. Moe ben ik, alleen maar moe....

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:14

Goed dat je de stap genomen hebt om voor jezelf te kiezen! Dat is het aller belangrijkste alleen jij kan de verandering maken door er over te praten en te werken (verkeerde woord keuze). Ik zou als ik jou was gewoon naar het gesprek gaan. Hij kan je in ieder geval vertellen waar je als het ware staat op de lader van overspannen zijn of misschien wel volledig burnout. Hij kan je ook uitleggen welke stappen je kunt ondernemen en hoe. Dan kun je daarna altijd besluiten om een prettige psycholoog te zoeken of wellicht een andere methode.

Het niet in slaap kunnen komen heb ik ook. Ik zit meestal tot laat aan school om vervolgens nog zeker een uur wakker te liggen en dan de wekker te horen en te denken BAH weer een dag en weer eruit. Zet me wekker nu zo kort van te voren dat ik me juist weer moet haasten -_-

Heel veel sterkte meid, moed je nog lang wachten tot je op gesprek kunt?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:40

Ik moet 2 februari daar naar toe, op zich nog wel te overbruggen, maar blrugh, wat een ellende. Ik lig nu in bed, was van plan beeetje bij tijds te gaan slapen. Maar nu ben ik weer klaar wakker.
Net een gigantische huilbui gehad. Heb gelukkig een vriend die me op zon momenten niet lastig valt met vragen als; waarom huil je? en wat is er toch met je aan de hand.. Hij pakt me alleen vast en laat me huilen :+: Hij stopt me in bed en doet zelf de honden en de kat verzorgen, hoef ik allemaal niet aan te denken gelukkig. Heb nl nog geen zin meer om de honden uit te laten, terwijl ik eerst niet wist hoe snel ik naar huis moest komen om mn tas neer te gooien en de honden de riem om te doen. Om vervolgens het komend uur niet thuis te zijn :D

Hebben jullie ook een huishouden van jan steen omdat je er gewoon geen puf voor hebt?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:57

Heb gelukkig een studente mini kamer van 11m2 ofzo dus valt weinig aan te doen. Maar kan nou niet zeggen dat het netjes is. Ik ben vooral vaak dingen kwijt. En dan vooral belangrijke dingen zoals garantie bonnen omdat ik gewoon niet meer kan ordennen of het wel gedaan heb maar vergeten ben -_-

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:35

Ja ik ken het :j Ben ook onder budgetbeheer gegaan omdat ik het allemaal niet meer trek. ( heb ook schulden helaas apart verhaal *zucht ) Maar dit is ook nog geen ideale oplossing :n

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:24

Himyar schreef:
Gelukkig, want het leek wel een tienjaren plan voordat ze eens wat zinnigs gingen doen!

Inderdaad, daar werd ik ook zo moedeloos van. Op een gegeven moment had ik er gewoon helemaal geen vertrouwen meer in.
Nu heb ik weer een klein beetje hoop.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:35

Fairytail schreef:
Himyar: Heb het erg druk gehad dus heb nog niet zo veel kunnen lezen. Mede omdat het allemaal zo herkenbaar is. Eigenlijk alles wat ik lees is voor mij het 'dagelijkse' leven (in de weekenden dan) dat maakt het niet echt makkelijk om het te lezen. Nu moet ik zeggen dat het het afgelopen jaar erger is geworden net als een periode van ongeveer 4 jaar terug. Toen der tijd heb ik er wat van gezegt m.b.v. en psycholoog maar dat is niet zo goed afgelopen..

Ik begrijp wat je bedoelt hoor. Mijn haptotherapeute heeft me nu gevraagd een brief te schrijven aan mijn moeder met daarin mijn diepste emoties (niet om te versturen, maar voor mijn therapeute om inzicht te krijgen). Ik kan mezelf er nog niet toe zetten, want diep van binnen blijf ik mijn emoties vaak liever onder het tapijt vegen zoals me altijd is geleerd en hoe ik altijd heb "overleefd".

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:31

Himyar schreef:
Fairytail schreef:

Ik begrijp wat je bedoelt hoor. Mijn haptotherapeute heeft me nu gevraagd een brief te schrijven aan mijn moeder met daarin mijn diepste emoties (niet om te versturen, maar voor mijn therapeute om inzicht te krijgen). Ik kan mezelf er nog niet toe zetten, want diep van binnen blijf ik mijn emoties vaak liever onder het tapijt vegen zoals me altijd is geleerd en hoe ik altijd heb "overleefd".

Ik deed dat ook altijd, alles weg stoppen, tot een 2 jaar terug. Op dat moment heeft het heul erg opgelucht moet ik zeggen. Alleen een min punt, heb in al die tijd nog niet mn ouders verteld wat me precies allemaal dwars zit, en dat daar eigenlijk de meeste problemen begonnen zijn :o
Dus ben ik weer terug bij af..

Himyar, wel fijn lijkt me om het eerst naar een "buitenstaander" te vertellen ipv gelijk naar je ouders zelf toe. Misschien dat het al een hele grote stap in de goede richting is :j

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:57

Oh mén, wat komen bepaalde 'symptonen' mij bekend voor, zeg! Ik zit vanaf september eigenlijk al thuis, en heb de mazzel gehad dat ik een leuk spaarpotje heb (woon samen), maar op den duur begint die steeds leger te raken dus moet ik wel aan het werk. Aan de ene kant zie ik er ontzettend tegenop, aan de andere kant wil ook wel héél graag. Gewoon lekker werken voor je centen. Ik ben nu aan het solliciteren, met een heel dubbel gevoel.
De psycholoog word ik niet heel veel wijzer van, maar wel heel fijn om daar m'n verhaal kwijt te kunnen. Het is alleen zo jammer dat ik eigenlijk heel nuchter ben in dat soort dingen, en er een pest hekel aan heb als ze me 'ondervragen'. Dan ben je midden in je verhaal en ineens krijg je weer zo'n 'rot' vraag. Meer mensen die dat hebben?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:40

Of dat dat dalijk bij de psych zo is weet ik niet, nog nooit een bezocht. Maar wel gewoon in een gesprek :j vandaag nog aan de telefoon met zon muts van het UWV :roll:

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:45

Ik heb niet zozeer dat ik er een hekel aan heb. Meer dat ik moeite heb om me echt goed te uiten. Daarom liep het ook vast bij de psycholoog bij mij. Vandaag wel een goed gesprek gehad bij de crisisdienst. Dat voelt gewoon goed. Ik denk dat het vooral gewoon goed moet klikken met een hulpverlener, dan bereik je denk ik het meeste. Als je een goede psycholoog hebt, prikt die wel door je nuchterheid heen. Was bij tenminste wel zo. Ze kreeg wel de kern van het probleem boven water, alleen was het toen te complex dat ik doorverwezen ben.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 02:35

Fijn Pollewoppy, dat je nu iemand hebt waar het mee (schijnt) te klikken :j Is idd wat je zegt, het moet klikken met iemand, anders werkt het niet.

Edit; Hm, net toen ik aant wachten was tot mn bericht geladen werd, stonden in de banners onder aan de pagina allemaal links tegen burn out, en hulp instanties. Toeval?

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 03:23

samantha21 schreef:
Fijn Pollewoppy, dat je nu iemand hebt waar het mee (schijnt) te klikken :j Is idd wat je zegt, het moet klikken met iemand, anders werkt het niet.

Edit; Hm, net toen ik aant wachten was tot mn bericht geladen werd, stonden in de banners onder aan de pagina allemaal links tegen burn out, en hulp instanties. Toeval?

Dat komt er automatisch te staan, werkt als een soort google/zoekmachine zegmaar. Als het over paarden zou gaan zou er iets van paarden moeten komen staan, gaat het over eten dan zou er iets van eten over moeten staan.

Oja, ben zo laat omdat ik niet kan slapen :o

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:09

Vreselijk als je niet kan slapen. Ik heb dat ook lang gehad. Ging er ook steeds meer tegenop zien om naar bed te gaan. Heb uiteindelijk van de huisarts pillen gekregen om te slapen.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:57

Klaasje schreef:
samantha21 schreef:

Dat komt er automatisch te staan, werkt als een soort google/zoekmachine zegmaar. Als het over paarden zou gaan zou er iets van paarden moeten komen staan, gaat het over eten dan zou er iets van eten over moeten staan.

Oja, ben zo laat omdat ik niet kan slapen :o

Raar :+ terwijl toen ik de edit had geschreven, kwam er wel gewoon iets van paarden. Daarom vond ik dat zo typisch :o

En ik heb gelukkig eigenlijk niet zo heel erg last van niet kunnen slapen. Kan zo de klok rond slapen eigenlijk. Is ook niet leuk, het enige wat ik wil is in bed gaan liggen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:51

Die twee wisselen bij mij af. Soms heb ik periodes dat ik ook heel veel slaap en soms dat ik juist niet slaap. Heel vervelend.
Door de medicijnen die ik nu gebruik slaap ik ook veel, 12 uur per nacht is geen enkel probleem :n

Wat ik nu heel erg heb is dat de tijd zo langzaam lijkt te gaan. Kan de uren wel wegkijken, ze kruipen voorbij. Ik word er af en toe helemaal gestoord van. De dagen lijken zo lang, maar ik kan me ook nergens toe zetten. Heb daarbij geen energie om de hele dag bezig te blijven. 's Ochtends ga ik wel naar stal, maar de middag duurt dan een eeuwigheid. Herkennen jullie dit?