Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:31

Memuska schreef:
Ik loop eigenlijk gewoon overal. In een vreemde stad teken ik met Strava of laat ik eRoutes tekenen en hup, gaan. Maar ik ben ook gewoon niet zo bang van aard, ik huppel ook vrolijk in het stikdonker op m'n eentje door 't bos hier. Mij brengen ze wel terug als het licht wordt hoor :+

_O-

Ik loop graag in het donker, dat is rustiger voor mijn ogen en brein. Ik loop geregeld pas om 9u omdat mijn avondeten nog moet verteren. Ook voor fotografie wel in het donker in het bos. Ik wilde het alleen niet plaatsen hier ;)

Lusje maak ik ook inderdaad!

@SV bedankt voor de top, ik ga dat paadje even zoeken!

poes

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:40

Met Strava kun je enkel bij de betaalde variant routes tekenen zeker? Je ziet wel de heatmap. Ik vind dat handiger dan Google maps omdat je kunt zien waar door veel mensen hardgelopen wordt. Dus dat zijn ook de leuke paden. Mochten ze dat nog eens kunnen filteren op ‘daglicht’ en ‘donker’ zou het helemaal top zijn.

Ja in Florida waren op de meeste plaatsen gewoon geen voetpaden en ze rijden daar algemeen erg gezapig maar niet rond lopers… of er ligt plots een alligator in het gras in een suburb en je schrikt je dood :D

Sv: das te veel blub voor mij haha! Van schuiven word ik helaas bang dus dat lukt niet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:49

F_orumster, tussen 19 en 20 is de Carolinahoeve, tussen 20 en 21 is dat smalle pad met aan weerszijden bomen.
Tussen 14 en 15 zit parkeerplaats De Lappendeken.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 19-01-22 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-22 20:50

Ik loop hier niet graag in het donker, voornamelijķ omdat het, zelfs met verlichting, gevaar voor eigen leven is.
Overdag trouwens ook, want ze rijden hier gewoon als gekken. :=

Van de week met wandelen nog bijna aangereden op het zebrapad. Terwijl daar zelfs lantaarnpalen staan :roll:

In het bos in het donker doe ik liever niet, zie de kuilen in het pad dan toch niet goed genoeg.
Daarnaast mag je hier na zonsondergang ook het bos niet in.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:51

Het bos mag je inderdaad niet in hier na zonsondergang.
Ik heb wel een nighttrail gelopen vorig jaar en dat is echt supertof.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:37

poes schreef:
Ja in Florida waren op de meeste plaatsen gewoon geen voetpaden en ze rijden daar algemeen erg gezapig maar niet rond lopers… of er ligt plots een alligator in het gras in een suburb en je schrikt je dood :D

Goede motivatie voor intervaltraining iig. :')

Ik loop trouwens ook niet graag in het donker donker. Je moet dan teveel opletten waar je je voeten zet, zelfs met lamp.

SV zo zeg een zwijn! Is dat dan groot? Ik had het laatst met een reiger, ik stopte om mijn veter te knopen, en daardoor schrok er een reiger op het talud tussen de varens (die blijkbaar in het regenweer kikkers zocht of zo). Ik schrok me ook een bult haha!

Hoe is dat dan, hardlopen in de woestijn?

Loopevenementen in BE gaan voorlopig door, maar je merkt wel dat er minder animo is. Je kan overal nog vlot inschrijven.

Ik ben gisteren een conditietest gaan doen bij Energy lab. Was 24 u ervoor gebeld, door corona hebben ze veel afzeggingen dus als je een flexibel werkrooster hebt kan je er dus heel snel terecht. De uitslag viel me nogal tegen Heb het idee dat ik de voorbije 6 maanden tijd besteed heb aan de evolutie van dode slak naar kruipende slak. Ik kreeg te horen dat ik zeer consistent 3 keer per week zal moeten trainen voor de 10 miles en dat het dan nog "een héle uitdaging" zal worden op de dag zelf. In een schurfthumeur naar huis gereden. Dat wordt nog wat komende zondag op de 10K.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-22 11:42

In welk opzicht viel het tegen?
Had je volgens de test sneller moeten lopen?

Heb geen ervaring met die testen, dus ben wel benieuwd waar het op gebaseerd is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 13:30

Foxy80, trek je er niet teveel van aan. Lekker doortrainen joh.

Ja hardlopen in de woestijn was gewoon een op en neertje op het pad om de weg niet kwijt te raken.

Een volwassen zwijn is aardig groot vind ik.

Fotootje van hardlopen in de woestijn.

Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-22 13:34

Gaaf!
Wel ontzettend warm neem ik aan?

Ik had me vanochtend weer eens te dik aangekleed.
Vind het nu helemaal lastig, gezien ik veel wandel tussendoor.

En met wind tegen viel de warmte mee, maar met wind in de rug had ik het eigenlijk al te warm.
Droeg een longsleeve, shirt en heel dun jasje.

En handschoenen, maar die heb ik al vrij gauw aan. :+

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 13:54

poes schreef:
Tour de Kempen is 10 weken lang een natuurloop telkens in een ander gebied in de Kempen. Er zijn altijd meerdere afstanden te kiezen en je loopt tussen donderdag en zondag. Indien je wilt krijg je ook een loopschema.

Oh, dat klinkt heel leuk!

@ Lien: Een race in de nacht? Jij doet ook flinke afstanden en bijzondere loopjes. Gelukkig ben je herstelt van je nierontsteking. Klinkt wel heftig.

Als in mei al grote evenementen nu al zijn afgelast... durf ik niet zoveel meer te hopen voor de Rotterdam Marathon in april. :(

@Musli: lekker op vakantie en dan is lopen ook wel een kadootje in zo'n omgeving. Maar ik heb hetzelfde als Dilan: ik vind dat ook wel spannend in m'n eentje op zo'n plek hardlopen. Had het al op vakantie in Frankrijk. Zulke verlaten stukjes... je weet niet wie je tegenkomt. Hier heb ik dat ook wel. Zou niet zo snel in een heel rustig natuurgebied gaan hardlopen alleen.

tita schreef:
Ik kijk ook altijd uitgebreid op Strava om paadjes te ontdekken

Langzaam lopen is voor mij geen probleem snel wel :D en uitbreiden dat lukt ook heel moeizaam.
Ik twijfel of k wil inschrijven voor Rotterdam 30€ is toch wel aardig wat geld en alles staat een beetje losjes kwa Corona

Ik schrijf mij sowieso niet in, niet vanwege de onzekerheid mbt corona en niet omdat je nooit weet of je voor die tijd nog geblesseerd raakt. Ik wacht wel af en koop dan op het laatste moment nog een startnummer van iemand anders, wel nog op tijd zodat de naam nog kan worden omgezet. Als dat je niks uitmaakt, kun je zelf op het allerlaatste moment voor een paar tientjes een nummer overnemen.

Mooie plaatjes weer van SV. Gelukkig rende het zwijn de andere kant op. Voor hetzelfde geld vliegt hij/zij je aan. :oo

Ik maak routes in afstandmeten en zelf routes zoeken doe ik ook in afstandmeten of in Garmin of kijk beetje op Strava idd naar de heatmap... en teken dan weer in afstandmeten.

Nou, zoals in de groepsapp ook al gemeld, heeft mijn man zich dus voor 19 maart opgegeven voor zijn eerste officiële loopje en , als dat allemaal doorgaat, wil ik hem natuurlijk daarbij supporten. Is al spannend genoeg voor hem. Dus zelf voor een klein rondje of wandelen moet ik mij dus nu afmelden. Tenzij e.e.a. niet doorgaat. Want ik zou ook 20 maart die laatste lange duurloop gezamenlijk lopen, maar ook die staat alweer op losse schroeven door allerlei verschuivingen in evenementen.

Morgen 24 km op het programma. Al beetje leuke route uitgestippeld, zeker het laatste stuk en dan nog een podcastplaylist maken en we kunnen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 14:01

Ik wilde een printscreen plaatsen maar de scan is ontzettend slecht van kwaliteit, dus moet wachten tot ik het via mail krijg vrees ik.

De test: je start aan 6 km/u, dat jog je 5 minuten op de loopband en dan wordt je oorlel geprikt voor lactaatmeting (melkzuur in je bloed), dan 5 min aan 7 km/u, enz. Ik heb nog net 10 km/u weten uit te lopen door me aan de bar vast te houden. Nou wist ik wel dat die 10 km/ u lastig ging worden want dat loop ik nooit op training, maar had wel gehoopt dat mijn conditie daaronder ok was.

Wat blijkt: mijn basisconditie (waarin je voornamelijk vet verbrandt) trekt het maar tot 6.7 km/u. Nog voor ik 10 minuten op die band stond, ging ik al over de aerobe drempel naar het deel waarin je alleen nog suiker verbrandt, en bij 8.4 km/u ga ik al in het rood en overschrijd ik mijn anaerobe drempel. Ergo ik moet focussen op lange, trage duurlopen, volume trainen, liefst op nuchtere maag, zodat de aerobe drempel opschuift. Langer dan 1 u aan een stuk lopen is moeilijk.

Hartslag zones
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-22 14:41

Hm, wwl interessant.
Hoe voelde de test voor jou zelf?

Waar heb je die test gedaan?
Als ik hersteld ben, ben ik wel benieuwd naar hoe het met mijn conditie gesteld is.
Denk dat ik ook binnen no time in het rood zit eerlijk gezegd

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 14:50

De laatste 5 min voelden zwaar, daarvoor was het nog ok. Ze dwingen je ook echt met die band om even tegen je eigen muur te lopen zeg maar.

Heb dus 6 blz aan cijfers!

Energy lab. Die zitten in Gent, paal-beringen, Leuven en Rotterdam.

Ik vind vooral de lage snelheden zo teleurstellend. Consistent 8 km/u lopen is voor mij verre toekomstmuziek, wat de 10Miles quasi onhaalbaar maakt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 14:54

Dilan qua warmte valt het mee als je in de ochtend loopt. In Namibië was het in de ochtend ongeveer 10 graden. Dat warmde op naar ongeveer 30 graden in de middag.
Dat was wel in de winter (augustus), in de zomer daar is het in de middag niet te doen.

Foxy80
Maar je moet toch ook anaeroob lopen? Je loopt niet alleen om vet te verbranden toch? Lijkt mij.
Je moet ook tempolopen doen om je conditie te verbeteren. En intervallen, tempoblokken. Juist trainen op verschillende snelheden, daar gaat je conditie van vooruit.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 15:11

Klopt SV, en dat doe ik ook.
De drempel waarover ik spreek is het moment waarop het effect maximaal is.
Dus onder de eerste drempel, het groene gedeelte, tot een kleine 7 km per uur, loop ik aeroob
Daarna in het gele gedeelte loop ik anaeroob, en bij 8.4 km is het omslageffect en anaeroob effect max.

Dus qua luister naar je lijf en doe niet te gek concludeer ik dat ik het prima doe als ik mijn gegevens op mijn decathlon app bekijk.

Alleen zou mijn basisconditie beter moeten zijn, zodat ik pas later in het donkergele en rood ga, en meer km kan maken over de lengte van mijn loop. De kif is niet dat ik geen uur kan lopen, de kif is dat ik zo traag ga. 16 km met nog 2 fikste hellingen is momenteel out of the question. Het is een vraagteken of ik dat over 13 weken wel kan.

Conclusie was dat 80 tot 90% in het groen en geel getraind moet worden momenteel en slechts 10% sneller (wat dus interval is, waar je naar 90% van je max hartslag loopt over kortere stukjes).

Het allerergste vind ik nog dat de blije mood over zondag gelijk weer in de vuilnisbak kan. Ik begin te betwijfelen of ik die 10K comfortabel uit kan lopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-22 17:35

Supervixen schreef:
Dilan qua warmte valt het mee als je in de ochtend loopt. In Namibië was het in de ochtend ongeveer 10 graden. Dat warmde op naar ongeveer 30 graden in de middag.
Dat was wel in de winter (augustus), in de zomer daar is het in de middag niet te doen.

Foxy80
Maar je moet toch ook anaeroob lopen? Je loopt niet alleen om vet te verbranden toch? Lijkt mij.
Je moet ook tempolopen doen om je conditie te verbeteren. En intervallen, tempoblokken. Juist trainen op verschillende snelheden, daar gaat je conditie van vooruit.

Ah oke, in de winter valt dat dan nog mee. :j

Foxy, probeer je niet al te veel door die test te laten leiden ;)
Natuurlijk, het zegt wel iets, maar mij is ook altijd geleerd dat een test een momentopname is.
Merk jij zelf vooruitgang en vind je het lopen leuk? Dat is het belangrijkste.

En de 10K en 10 Miles, gewoon gaan, je best doen en desnoods wandelen tussendoor.
Meer dan je best kun je niet doen. En geniet!

En mocht je echt merken dat je niet vooruit komt, is een bezoekje aan een (sport)arts misschien een optie.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 17:36

Focy: natuurlijk kun je dat en anders wandel je toch stukjes? Een loopvriendin van mij is ook niet de snelste en zij gebruikt vaak de 5 om 1 methode. 5 minuten rennen, 1 minuut wandelen. Zou je ook kunnen proberen. En 13 weken heb je nog! Dat is echt veel. Als je elke week je afstand met 1 of 2km uitbreidt ben je er al. Laat je niet zo uit het veld slaan door die getallen. Wat er tussen je oren gebeurt telt ook zwaar mee!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-22 17:41

Supervixen schreef:
Focy: natuurlijk kun je dat en anders wandel je toch stukjes? Een loopvriendin van mij is ook niet de snelste en zij gebruikt vaak de 5 om 1 methode. 5 minuten rennen, 1 minuut wandelen. Zou je ook kunnen proberen. En 13 weken heb je nog! Dat is echt veel. Als je elke week je afstand met 1 of 2km uitbreidt ben je er al. Laat je niet zo uit het veld slaan door die getallen. Wat er tussen je oren gebeurt telt ook zwaar mee!

Die manier gebruik ik ook wel eens tijdens langere duurlopen. Maar dan bvb 5 km hardlopen, 1 á 2 minuten wandelen.

Zeker als ik een keer mn dag niet heb, is het mentaal een stuk makkelijker om een lange loop in stukjes op te delen.

En als ik in maart de Vestingloop van 5K wil doen en mn knie kan dat nog niet aan 1 stuk, dan wandel ik tussendoor ook gewoon. De top 3 haal ik toch niet, ook niet als mn knie optimaal hersteld is :+

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 17:48

@Foxy Lopen tussendoor is echt een prima optie. Daarnaast is dat getal van een uur anaeroob ook niet alles. Allereerst een disclaimer dat ik alles behalve een expert ben maar ik heb me er het afgelopen anderhalf jaar redelijk op ingelezen, ook met oog op wielrennen en langere fietstochten. Waarom men zegt dat meer dan een uur anaeroob lastig is, is (deels) omdat je lichaam een beperkte hoeveelheid makkelijk te verbranden suikers op voorraad heeft. Gemiddeld genoeg voor 1 á 1½ uur. Als je langer dan dat door wilt sporten dan zal je lichaam aangeven dat het daar meer brandstof voor nodig heeft. Met fietsen noemt men het wel eens bonken, je lichaam geeft aan de inspanning niet meer uit te willen voeren omdat de brandstof op is en je voelt je alsof je nog maar op een slakkentempo vooruit komt. Wat je hiertegen kan doen is onderweg iets met suikers naar binnen werken. Energy gels zijn hele geconcentreerde vormen van suikers maar ook iets als een banaan meenemen is een goede optie.

Kort samen gevat: test voor jezelf eens uit hoe lang je je goed voelt tijdens het lopen en waar voor jou die grens ligt dat je energie op is. Ga je langer/verder dan dat lopen, neem dan iets te eten mee en kijk of dat een verbetering oplevert. Let hierbij wel op dat je niet pas iets moet eten als je de man met de hamer al bent tegen gekomen maar dat voor moet zijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 18:51

Goede tip ook IMAY.

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 19:27

Wat blijft dit een leuk, gezellig en waardevol topic!
Wat een boeiende verhalen en ervaringen weer. De schoenen van SV shocking en de mooie vakantie foto’s vanuit Fuerteventura leken in de middle of nowhere.
Hele nuttige tips mee gekregen de afgelopen blz. dus dank daarvoor!

Herkenbaar jullie mening te lezen over “op je hoede zijn” voor gekkies onderweg. In eigen omgeving heb ik daar gek genoeg meer last van dan een route van te voren bedacht elders.
Vanmorgen liep ik al om 7.00 uur maar wel 8km met een autosleutel in mijn hand. Hahaha... die zit toevallig aan mijn sleutelbos maar toch vind ik dat een prettig idee.

Het is nog wel echt donker ‘smorgens - zo jammer! De winter moet nog beginnen maar ik verlang stiekem naar maart! Lamp van decathlon heeft zijn geld nu al opgebracht.

Zijn er mensen in training voor de Bokt run? Hoeveel mensen gaan er inmiddels mee?

Conditie testen zijn interessant maar ook ik vind het een moment opname. Stel nou voor dat je de dag of avond ervoor zwaar gesport hebt en met spierpijn all over de loopband op stapt? Dan haal je de 10km inderdaad met een ander resultaat en zeker andere uitslagen dan dat je op een geplande loop, met voldoende herstel en een goed doordacht ontbijt zal starten.

Je kan dit hoor Foxy80, langzaam of snel, in groen of in geel - gewoon gaan voor je leuke doel en vergeet niet te genieten!
Lekker door trainen en niet aan jezelf twijfelen +:)+

Kruipt weer weg in meeleesmodus want mijn loopjes zijn maar saai vergeleken met die van jullie. Voel mij wel fit en loop min. 3x per 5-8 of 10 km momenteel.
Het wordt steeds leuker als je verder komt en niet meer op je horloge hoeft te kijken.

Zet hem op sporty’s! :o

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 19:44

Foxy, ik ben het helemaal eens met de anderen. Wandelen tussendoor en je niet gek laten maken, zorgen dat je wat te eten op zak hebt en dan komt het echt goed. Bovendien heb je nog best lang de tijd in de voorbereiding, dan kun je ook wat uittesten wat voor indeling voor jou werkt. Ik ga vooral goed op winegums onderweg en met de racefiets stop ik nog wel eens voor een colaatje. Fruit vind mijn maag niet leuk.

BB80, klinkt weer als een prima loopje, goed bezig! En als je je dan ook lekker fit voelt in het algemeen is toch heerlijk :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-22 19:47

BB80, gewoon blijven meepraten hoor :j
Klinkt niet verkeerd, de afstanden die je loopt :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:02

Bij veel lopen in België zijn de maximum tijden wel aan de scherpe kant. In Gent bij de city night run bvb rijdt de bezemwagen er ook vrij snel achter omdat ze het verkeer niet lang genoeg mogen stil leggen. Op Facebook zie je dan ook altijd erg teleurgestelde mensen. Is dat de reden dat je niet goed meer durft Foxy?

Overigens ben ik overtuigd dat die mannen er verstand van hebben en je echt gewoon goed willen informeren. Maar godver wat zonde dat ze je zo laten buiten stappen. De boodschap zou moeten zijn: hoera je rent! Goed bezig! En dan heel kort een realistische inschatting van mogelijkheden en vooral helpen met tips en heel opbouwend!

Heb je een Garmin trouwens? Als trage loper vond ik coach Jeff echt een heerlijke manier van trainen en goed conditie opbouwen. Gewoon lekker kilometers blijven maken met af en toe eens wat sneller werk en veel plezier erin houden!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:50

@Foxy: Ik sluit me aan bij alle anderen! Ik vind dat je gewoon toch lekker door moet trainen. Het is prima om in je training die lage hartslag en tempo's op te zoeken, maar als je maar ook intervaltrainingen doet en als je vooraf goed je rust pakt, kun jij tijdens de 10M zelf echt wel wat sneller lopen. Ter vergelijking: ik loop mijn duurlopen op ruim 7 min/km, maar ik wil de marathon in 6:45 min/km lopen en een HM zou ik in 6:15 min/km willen lopen. Oefen inderdaad met eten of gelletjes tussendoor. Zorg dat je motor genoeg energie krijgt tussendoor.

Vanmorgen weer een LLD gedaan. Op het schema stond 24 km in tempo 7:00 - 7:30. Ik moest nog even aan SV denken, want ook ik kwam op een stuk waar ik niet had gerekend om zoveel modder en ik had mijn gewone hardloopschoenen aan. Dus ik zat helemaal onder. Niet zo diep gegaan als SV, maar het was wel even glibberen en glijden. Kon er niet omheen helaas.

Afbeelding

Afbeelding

Verder zag ik er wat tegenop: was hier heel glad en zit al paar dagen niet lekker in m'n vel en was daardoor laag in mijn energie. Maar uiteindelijk toch heel lekker en soepel gelopen. Je bent wel de hele ochtend onderweg met zulke afstanden in zo'n laag tempo.

Afbeelding

Afbeelding