Babootje schreef:De angst (van de experts) is nu dat de Coronagolf samensmelt met de griepgolf die dit jaar heviger zal zijn omdat deze in de voorgaande 2 jaar is uitgebleven. Dat is een zogezegd 'zwart scenario"
Ik heb bijvoorbeeld het RIVM gevraagd of het dan niet handig was dat iedereen die dat wil of denkt dat het nuttig is, makkelijk een griepvaccin kan krijgen. Niets dwingen, niets verplichten, maar in elk geval gratis of heel goedkoop beschikbaar maken, zodat men de verspreiding van griep en het ziek worden van mensen (ook al is het niet ernstig maar genoeg om dingen te ontregelen) iets kan dempen. Ik zie verderop dat jij 'm ook neemt binnenkort. En je kunt de griepprik wel krijgen, maar het is niet zo goedkoop en daarmee niet zo heel erg toegankelijk. (Soms wel uit de aanvullende verzekering, maar niet uit de gemeentepolissen die veel minima hebben.)
Maar drie non-antwoorden en 1 feitelijke onjuistheid verder geloof ik niet dat er iemand al heeft willen nadenken over de mogelijkheid om griepvaccins in te zetten voor het vermijden van de griepgolf.
(Ook interessant, de verzekeraars hebben blijkbaar ook geen interesse in dergelijke preventie.)
Citaat:
Bij de alphavariant, de variant waarvoor het virus werd ontwikkeld, was het wel duidelijk waarneembaar (via bron- en contactonderzoek - dat gevaccineerden minder besmettelijk waren. De Delta variant gooide wat dat betreft roet in t eten, omdat deze variant besmettelijker is dan de eerdere en dit ook van invloed is op de besmettelijkheid van gevaccineerden.
Dat mutaties een rol konden gaan spelen is toch niet iets wat niemand had kunnen voorzien? Dat doen virussen, die muteren. En een deel daarvan muteert vooral in de richting van het effectiever ontwijken van ons immuunsysteem en/of besmettelijker zijn, want ook dat is wat ze doen: de losers sterven uit maar degenen die besmettelijker zijn, besmetten meer mensen en kunnen dus langer in de maatschappij blijven.
Alleen al daarom is het hele idee van zoveel mogelijk door laten gaan een belachelijk risicovol idee.
Citaat:
En naar nu ook maar weer blijkt: aanhouden van 1,5 meter, hygiene, mondkapjes etc.
Ja, alleen een beetje jammer dat de overheid zelf dus zowel de 1,5m als de mondkapjes heeft ondermijnd door ze grotendeels af te schaffen en hooguit nog 'nou ja, doe maar af en toe' als regel geeft. Gek dat mensen het niet doen?
Citaat:
Het blijft dus allemaal moeilijk te voorspellen, behalve dan de constatering achteraf dat de adviezen of de constateringen niet altijd kloppen.
Maar het treurige is: het is helemaal niet zo moeilijk te voorspellen. Ik heb niet het idee dat er ineens onverwachte dingen gebeuren. Niet met het virus en eigenlijk ook niet in het gedrag van mensen. Niet dat ik het verloop van delta precies zou weten hoor, maar het ontstaan van besmettelijkere mutaties was best wel een reeel scenario, volgens mij in elk geval vanaf vorig jaar zomer/najaar. We zijn nu een jaar verder.
Citaat:
P.S: ik heb een griepprik besteld en ga m nemen ook

Succes! Ik heb 'm al, beetje spierpijn van gehad maar niets geks.