IMANDRA schreef:En nogmaals: ik bedoel het absoluut niet als een ‘ pfff vertel JIJ maar hoe het moet dan’ maar ben oprecht benieuwd. Volgens mij heb je best wat kennis over diverse zaken (ondanks een, m.i., negatief beeld over de intenties van de regering).

Het lijkt me allemaal gewoon ontzettend complex want de ene goede beslissing is weer een ontzettend slechte op een ander vlak.
Ik zou niet zoveel nieuws weten, maar vooral de dingen weer inzetten die we vorig jaar ook deden, maar dan dus met de intentie om het vol te houden tot de cijfers echt laag zijn, en ze dan ook in te zetten om die cijfers laag te houden.
(Voor de directe situatie weet ik het niet. Ik denk dat een lockdown vanuit de cijfers niet te vermijden is, en niet te doen vanuit de maatschappelijke situatie.)
Maar voor de rest van de winter: mondkapjes, en dan nu ook de betere ruimschoots beschikbaar maken, dus voor veel situaties FFP2, en zeker in de zorg. Er liggen ook nog stapels in het magazijn, dus daar gauw werk van maken. Afstandsmaatregelen weer verplichten en faciliteren (dus ook extra ruimtes beschikbaar stellen.) Sport en verenigingen moeten zoveel mogelijk naar buiten verplaatst worden, en anderhalve meter afstand, uitzonderingen alleen met sneltests. (Bv als contactsport weer mogelijk wordt, dan mag de anderhalve meter alleen vervallen als iedereen getest is.)
De vaccins spelen in het geheel eigenlijk geen rol, ze maken alles alleen maar in algemene zin beter. (Mensen worden minder ziek, besmettingen doven sneller uit. Maar ze komen niet in plaats van andere dingen maar alleen in samenhan met.) Dan is er dus ook geen vaccinbewijs nodig.
Maar wat ik verder vooral zou willen is veel nieuwsgierigheid: de situaties waarin het eigenlijk best wel te doen is om die anderhalve meter en veel meer buiten in te voeren. En de situaties waarin het heel veel gedoe geeft. Daarbij zou ik steeds willen dat de voorrang niet gegeven wordt aan grote evenementen, ook al klinkt dat economisch als meer, maar juist de kleine contacten steeds als uitgangspunt houdt. Dus kleine groepjes vrienden en familie, kleine verenigingen, en wat mensen nodig hebben om een behoorlijk leven te leiden. (Dat betekent dus wel actief zoeken naar manieren waarop mensen contact kunnen houden met anderen, aan sport kunnen doen, steun kunnen krijgen. Geen vereenzaming maar juist dat iedereen toegang heeft tot een aantal zinvolle contacten per week of per 2 weken.)
Daarbij zou ik de hulp inroepen van de mensen van de grote evenementen die daar niet aan toe kunnen om extra locaties te maken voor sport/cultuur/buurthuizen. Reserveringen weer invoeren op plekken.
Zeg maar alles wat we al gedaan hebben, maar overboord hebben gezet. En ja, dat gaat natuurlijk veel gedoe geven, maar dat gedoe zit niet in de maatregelen maar altijd al in het bestaan van een besmettelijk, dodelijk en muterend virus.
En ondertussen natuurlijk wel iedereen zo makkelijk mogelijk toegang geven tot vaccins, ook een vervolg.