ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:01

Dus als het voor mij nodig is om altijd medicatie te blijven gebruiken zodat ik redelijk kan functioneren, dan doe ik dat. Anders heb ik namelijk geen leven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:23

rensiepensie schreef:
Ik vind dat ik als ADHDer met dezelfde problemen als de rest van de mensen in dit topic zeker die mening mag hebben! Juist omdat ik weet hoe moeilijk het is. Omdat ik ook ritalin geslikt heb en dus uit ervaring kan meepraten over de voors en tegens.

Ritalin is absoluut niet vergelijkbaar met anti astma medicatie vind ik.

Je kunt ook je leven anders inrichten. Waarom zou je een baan aanhouden waarbij je de hele dag in gevecht bent met jezelf tenzij je elke dag pillen slikt? Het is namelijk niet zo dat je als ADHDer niet kunt functioneren zonder ritalin. Het is ook mogelijk om een baan te zoeken die wat beter bij jou, en je ADHD past zodat je jezelf niet sloopt en elke dag uitgeput bent.

Ik begrijp dus niet waarom mensen hier voor kiezen, vandaar dat ik ook naar jullie motivatie vraag

Ter vergelijking, ik snap wel dat je een puffer nodig hebt omdat je anders dood gaat aan zuurstof tekort bij een astma aanval. Vandaar dat ik dat niet vetgelijkbaar vindt

ja maar Rensiepensie, als ik mijn leven moet gaan inrichten naar mijn beperkingen zonder medicatie, dan blijf ik dus voor de rest van mijn leven thuis zitten met een wajong uitkering met een minimaal bijbaantje zwaar onder niveau en daar zit je dan... met een IQ van 139 mezelf op te vreten en gefrustreerd te zijn omdat ik thuis zit met een minimaal bijbaantje omdat ik zonder meds oa mijn focus niet vast kan houden, de planning niet rond krijg en alle randvoorwaarden niet goed genoeg georganiseerd krijg... en nee dat is niet aan te pakken met therapie en training, been there done that...screw the T-shirt ;)

op het moment dat je leven zonder medicatie(met therapie) zo beperkt word, dat je geen baan vast kan houden die past bij de mentale uitdaging die je nodig hebt, dan is de keuze makkelijk :j en is het dus wel degelijk zo dat er mensen zijn die dermate last hebben van de symptomen van ADHD dat zij zonder medicatie idd niet kunnen functioneren binnen een redelijk normale balans van (parttime) werken, huishouden en sociaal leven
en dat probeer ik dus ook al de hele tijd aan te geven , dat het fijn is dat jij het red, maar dat jij er niet van uit kan gaan dat dat dus zo voor iedere AD(H)D-er geld.
en prima dat je mensen wil laten nadenken, maar ergens krijg ik het gevoel dat je het gewoon slap/fail/zwak etc vind als iemand dus heel bewust wel de keuze maakt voor meds en bereid is die te blijven slikken ondanks dat die persoon weet ik het wat voor trainingen, zelfbewustwordingsprocessen en therapieën heeft gevolgd.

edit , om even bij mezelf te blijven, ik kies voor medicatie omdat ik nu na 32 jaar op deze aardkloot rond te hebben gehuppeld, heel wat acties heb ondernomen op de door jou gestelde vlakken (therapie, training, zelfbewustwording) heb geaccepteerd dat dat niet voldoende is en ik dus hulp dmv meds nodig heb waardoor ik straks als het goed is een parttime dienstverband kan behouden en daarin goed kan functioneren, uit de wajong kan en dus de gehele verantwoording voor mijn leven zelf kan dragen .
daarom kies ik voor meds... door de manier waarop jij je vraagtekens zet geef je mij het gevoel dat dat zwak is en daar erger ik mij aan.

dat jij die mening hebt is prima, dat je mensen wil laten nadenken ook, maar je stelt dat het zo is , ipv dat het voor jou zo is en misschien voor iemand anders ook zo kan zijn. want ook binnen de gehele AD(H)D patiënten is er geen 1 dezelfde .

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:08

Nee dat is duidelijk. Maar mijn vragen zijn geen veroordeling. Ik heb op dezelfde plek gestaan en ben tot een andere conclusie gekomen. Vandaar mijn interesse en de vraag waarom anderen vanuit een zelfde situatie een andere kant op gaan.

Natuurlijk zit er verschil in de mate waarin mensen last hebben van hun ADHD. Maar het is dus niet zo dat ik geen medicatie slik omdat ik er amper last van heb. In tegendeel.

Ik vind het jammer dat mensen zo snel op hun teentjes getrapt zijn. Dat is allerminst mijn bedoeling. Maar als ik dan vraag waarom iets zo is, en er gelijk verdedigend wordt gereageerd betekend het nog niet dat mijn vraag een aanval was.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:10

Eens met Sonja_vR :j

Ik heb een leuke baan, waar veel uitdaging in zit, maar waar helaas ook een omgeving vol prikkels en lawaai bij hoort.
's Avonds ben ik kapot en heb dan ook nog wat paarden te verzorgen.
Daar laad ik weer een beetje op en dankzij die baan kan ik die paarden ook onderhouden.

Ik heb in het verleden wat eenvoudiger productiewerk gedaan, maar heb dan veels te veel tijd om na te denken en vlieg uiteindelijk na 2 dagen tegen de muren op.

Ik heb ook een hoog IQ en heb echt uitdaging en denkwerk nodig.

Ik heb 10 jaar geleden (ver voor de diagnose en de Ritalin/Concerta) een burn-out gehad en ben daardoor m'n baan kwijtgeraakt.
Dus toen ik weer opgeknapt was zat ik zonder werk.
Ik deed hele dagen als een bezetene kruiswoordraadsel en cryptogrammen om die kop maar bezig te houden.
Zonder Ritalin functioneer ik ook, maar zit veel eerder aan m'n max, ben snel geïrriteerd en ga dan fouten maken. Het kost me dan allemaal veel meer moeite.

Dus voor mij een reden om voorlopig aan de medicijnen te blijven, of ik dat altijd zal blijven weet ik niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:14

rensiepensie schreef:
Nee dat is duidelijk. Maar mijn vragen zijn geen veroordeling. Ik heb op dezelfde plek gestaan en ben tot een andere conclusie gekomen. Vandaar mijn interesse en de vraag waarom anderen vanuit een zelfde situatie een andere kant op gaan.

Natuurlijk zit er verschil in de mate waarin mensen last hebben van hun ADHD. Maar het is dus niet zo dat ik geen medicatie slik omdat ik er amper last van heb. In tegendeel.

Ik vind het jammer dat mensen zo snel op hun teentjes getrapt zijn. Dat is allerminst mijn bedoeling. Maar als ik dan vraag waarom iets zo is, en er gelijk verdedigend wordt gereageerd betekend het nog niet dat mijn vraag een aanval was.

daarom gaf ik ook aan hoe het over kwam bij mij ;) ik probeerde ook echt even niet gelijk emo te reageren (reageren voor ik nagedacht had ;) )
maar ook de uitleg er bij te geven waarom ik er voor kies.
wat ik al aan gaf, het is goed om mensen wel na te laten denken zodat ze weloverwogen beslissingen nemen , maar soms komt het net even anders over dan bedoeld :)
Ik geloof ook direct dat jij de medicijnen laat staan omdat jij op een andere manier een werkzame manier hebt gevonden, niet omdat je er maar weinig last van hebt, maar met "last hebben in verschillende mate" bedoel ik ook niet direct meer of minder in zijn geheel , maar meer dat de 1 meer last van het 1 heeft en de ander weer meer last heeft van een ander aspect , AD(H)D zijn natuurlijk allerlei aspecten bij elkaar , in verschillende combinaties in verschillende hoeveelheden/mate/hevigheden per aspect.
daarnaast komt dan weer het hele stuk externe factoren door je hele leven heen dan kom je idd op een punt dat je moet gaan kijken wat helpt bij jou...

als ik gewoon voor mezelf spreek, ik heb de concerta nodig, aan de ene kant helaas,want ik zou het liefste zonder gaan, maar ik weet inmiddels ook dat ik een HBO opleiding zonder meds niet ga redden en mijn werk daarna ook niet. maar het dan maar niet gaan doen en zonder meds door te modderen zie ik ook niet zitten, zit nu vanaf mijn 25ste in de wajong en dat is gruwelijk frustrerend, thuis zitten , instanties die hun vingers niet aan je willen branden, beperkt kunnen werken omdat de stress etc van meer werken zo ongeveer bestraft word door minder over te houden (financieel) dan dat je hebt als je die extra uren niet maakt...
dan ga ik liever aan de (minimale dosering) concerta dan dat ik door ploeter in een cirkeltje waar ik alleen maar depri van word...
ik zal daarnaast ook de rest van mijn leven op mijn voeding moeten letten (reageer heftig op een aantal stoffen, andere stoffen beinvloeden wat minder heftig, maar maken me futloos) nog steeds op tijd mijn rust pakken, nee zeggen en mezelf skuppen onder de kont moeten geven, maar juist door de concerta is dat haalbaar en kan ik op een punt komen dat ik een situatie heb gecreëerd waarin ik voldoende uitdaging heb in mijn werk in een veld wat ik ontzettend interessant vind , behoud ik de regelmaat die ik nodig heb en heb ik een inkomen waarbij ik geheel onafhankelijk kan zijn van het sociale vangnet , lijkt me heerlijk :j
super als dat zonder meds kan, maar als het dankzij meds lukt, ben ik net zo blij :j

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:10

Uiteindelijk zoek ik ook een alternatief maar ik heb er nu nog geen gevonden die mij kalmeert en activeert zoals dexamfetamine dat doet. Het gekke is ook dat ik een tijdje terug gewoon gestopt was uit het idee dat ik ook best zonder kon (ze waren op, luie ik, typisch toch hè:p) en mijn moeder het opviel aan dingen als mijn huishouden, regelzaken, chaos kortom, en dat zij, hoewel ze aanvankelijk tegen medicatiegebruik was, toch aangaf dat het wellicht handig zou zijn weer te beginnen.
Heel goed idee om mijn leven aan te passen aan mn adhd, en voor zover mogelijk heb ik ook trucjes en structuren maar op en gegeven moment houdt het op. Ik ben verantwoordelijk voor mijn baan, huis, dieren...
En wie slikt iets wanneer het niet helpt? Ik niet hoor, ik maak niet de illusie dat het spul vredig voor je lijf is..maar wat is het alternatief? Die homeopathische pilletjes die ik kreeg toen ik klein was, haha! Stuiterde vrolijk verder :d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:19

Peppertree schreef:
Als ik nog een tijdje zonder medicijnen door was blijven gaan was ik uiteindelijk zo depressief geworden dat ik er óf compleet krankzinnig zou zijn geworden óf er een einde aan had gemaakt. En ja, toen had ik ook al verschillende cursussen en trainingen achter de rug gehad. Dus voor mij is het wel degelijk vergelijkbaar met het astmapufje.

Ik snap je punt wel.
Maar ik denk dat er een heel groot grijs gebied is tussen de mensen bij wie medicatie noodzakelijk is en voor wie het gewoon makkelijk is. Mijn broer heeft geen AD(H)D maar jat mijn medicijnen ook omdat hij er zo lekker op studeert en er de nacht op kan doorhalen.

Ik denk uiteindelijk dat heel veel mensen denken dat het voor hún noodzakelijk is (ook omdat het zo makkelijk voorgeschreven wordt en ik dus heel erg het vermoeden heb dat er behoorlijk sprake is van overdiagnosticering) terwijl dat in de praktijk niet zo hoeft te zijn.

En daarnaast denk ik ook dat sommige mensen zich er ook gewoon niet in kunnen berusten dat ze de capaciteiten niet hebben voor iets, en dat op gaan vangen met pilletjes. Zo weet ik van mezelf dat ik bepaalde intelligentie mis om VWO te kunnen doen, terwijl ik het met meds wel had gekund. Toch is er in mijn geval een duidelijk verband tussen mijn IQ en het feit dat het op het VWO niet zo vlotte (en niet zo zeer met mijn ADD).

Uiteraaaaard moet iedereen het zelf weten, en als het een hele bewuste weloverwogen keuze is dan kan ik daar alleen maar respect voor hebben (!). Ik betwijfel alleen in hoeverre iedereen dat zelf objectief in kan schatten. Daar zouden artsen dan ook voor moeten zijn. Maar de praktijk blijkt dat die ook niet bepaald schromen om meds voor te schrijven :+

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 07:07

Maar Ritalin kan toch niet je IQ verhogen?

Als je niet slim bent en je neemt Ritalin ben je echt niet ineens een Nobel prijs kandidaat.
Je hebt hoogstens sneller een dom antwoord als normaal.
Ik geloof nooit dat het iets uit je haalt wat er niet in zit.
Als je met Ritalin wel VWO had kunnen doen, ben je er intelligent genoeg voor, alleen zonder Ritalin is er te veel ruis op de ether om het er uit te laten komen.

Ik ben VWO getest via de cito toets, die dag had ik duidelijk een hyperfocus (toen nog geen diagnose en meds), maar die hyperfocus heb je geen 6 jaar achter elkaar, dus na een drama brugklasjaar op het VWO, naar de MAVO gegaan.
Waar ik onder voldoende druk liet zien dat ik na een jaar niet opletten met wiskunde, het in 1 avond inhaalde waar de rest een jaar mee bezig was.

Ik heb mijn voeding al aangepast, probeer regelmatig een weekje in te lassen zonder meds, maar merk dat ik het toch liever wel slik.
Voor zowel mijn functioneren als voor hoe ik me voel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:56

Menino, ik denk wel dat er ene hele tijd heel makkelijk een diagnose op kinderen is geplakt :j maar van wat ik om me heen zie is die tendens ook al wel wat afgenomen :j ik ken eigenlijk alleen mensen die echt adhd hebben en wel of niet medicatie innemen en daar goed over nagedacht hebben en vaak ook wel andere wegen hebben bewandelt
dus dat beeld wat jij hebt zie ik in mijn omgeving niet echt :n

maar er zullen idd mensen zijn die klakkeloos meds innemen : "want dat heb ik nodig"
wat betreft IQ en studie...ik denk niet dat de invloed van bijvoorbeeld ritalin is dat je opeens veel slimmer bent met :n mijn IQ is met of zonder meds gewoon hetzelfde en irritant :+

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:43

Nee je wordt er inderdaad niet slimmer van, dan zou het wel echt een wondermiddel zijn.merk alleen wel dat nu ik ritalin neem het veel beter gaat op school, gewoon omdat mijn concentratie 10 keer beter is. Heb nog nooit zulke hoge cijfers gehaald als nu :)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:06

Menino bedoeld denk ik meer dat ritalin je boven je kunnen laat presteren. Dat dat dus niet verwonderlijk is, en ook niet ADHDers beter presteren met ritalin.

Dit haakt wel een beetje in op wat ik eerder zei.

Dat je boven je kunnen gaat studeren of werken, en om dat vol te houden wel ritalin MOET slikken, omdat je anders instort.

Ik denk dat je hele VMBO klassen wel ritalin kan geven, en ze dan wonder boven wonder ook havo/vwo kunnen halen. Mensen die mavo of vmbo gedaan hebben zijn niet per definitie minder intelligent dan havo of vwo scholieren. Het gaat voornamelijk om het gebrek aan focus, discipline en de werkdruk.

Nu vind ik dat voor een studie nog redelijk acceptabel op die manier. Maar voor een baan? En dan jarenlang die medicatie blijven slikken elke dag om het vol te kunnen houden?

Voordat iedereen nu weer beledigt is: dat is natuurlijk niet gelijk aan iemand die niet normaal kan functioneren op dagelijkse basis zonder. Maar dat is helaas ook wel iets wat ik om me heen zie.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:20

Nou ja, ik hou van mijn werk en ik ben er goed in. Echter, ik kan het niet maken om regelzaken niet op orde te hebben en dingen te vergeten, keer op keer. Dus ja, die meds helpen daar wel bij. Maar ook bij mijn huishouden etc. Het is op alle vlakken. Nu klinkt het of ik boven mijn kunnen zit en het en wel red met medicatie. Dat klopt niet, de meds helpen mij om normaal te kunnen functioneren. Ik ben 25 jaar zonder doorgekomen en wou dat ik vroeger op school al gediagnosticeerd was. School was erg moeilijk, niet qua lefstof maar qua aandacht, zelfs mijn HBO nog, vreselijk. Als ik toen al lekker pilletjes had kunnen kauwen was ik er stralend doorheen gerold, in plaats van als een kip zonder kop gevlinderd :d ( maak er maar even een grapje van, maar denk dat jullie me wel voelen, toch).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:55

rensiepensie schreef:
Menino bedoeld denk ik meer dat ritalin je boven je kunnen laat presteren. Dat dat dus niet verwonderlijk is, en ook niet ADHDers beter presteren met ritalinn]

Dit haakt wel een beetje in op wat ik eerder zei.

Dat je boven je kunnen gaat studeren of werken, en om dat vol te houden wel ritalin MOET slikken, omdat je anders instort.

Ik denk dat je hele VMBO klassen wel ritalin kan geven, en ze dan wonder boven wonder ook havo/vwo kunnen halen. Mensen die mavo of vmbo gedaan hebben zijn niet per definitie minder intelligent dan havo of vwo scholieren. Het gaat voornamelijk om het gebrek aan focus, discipline en de werkdruk.

Nu vind ik dat voor een studie nog redelijk acceptabel op die manier. Maar voor een baan? En dan jarenlang die medicatie blijven slikken elke dag om het vol te kunnen houden?

Voordat iedereen nu weer beledigt is: dat is natuurlijk niet gelijk aan iemand die niet normaal kan functioneren op dagelijkse basis zonder. Maar dat is helaas ook wel iets wat ik om me heen zie.

mmm, ik vermoed dat als je een kudde vmbo-ers aan de ritalin zet , je niet opeens een hele kudde havo/vwo klanten hebt :n
absoluut niet zelfs, als ik ga rond kijken binnen het VMBO zie ik wel degelijk een verschil wat betreft IQ met wat ik op het havo/vwo zie rondlopen :j (ik gebruik expres even niet het woord intelligentie ;)
mensen op het VMBO zijn in praktisch denken en doen vaak handiger dan de echte vwo-ers, en in theoretisch denken en doen vaak wat minder. daar helpt geen ritalin aan :n

ik zie ook gewoon echt het probleem niet van de rest van je leven een minimale dosering concerta slikken als dit betekend dat je je studie en je werkt correct kunt uit voeren ipv dit niet doen en arbeidsongeschikt thuis blijven zitten.
geloof me, als de situatie zo is dat dat de keuzes zijn, dan is die keuze heel makkelijk :j
(en dan heb ik het puur over mezelf, inclusief die andere bewandelde wegen naast en buiten de meds om)
en hang er ook geen waarde aan vast wat beter is , als het werkt dan werkt het (zolang het geen extreme gevolgen heeft buiten de gewenste werking om )

ik vraag me gewoon echt af "waarom niet de rest van je leven als dat is wat je nodig hebt om een fijn leven te kunnen opbouwen? "
wat is er zo erg aan de tools gebruiken die je nodig hebt om te kunnen zijn wie je bent?
wat mij betreft is concerta een net zo valide hulpmiddel als therapie etc .

zonder meds haal ik een hbo opleiding niet, maar is dat dan boven mijn kunnen?
ik denk het niet, want als ik een niveau lager ga leren en werken , verveel ik me kapot en loop ik daar weer in vast ,
en dan?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:09

Wéér eens met Sonja. Heb het VWO met twee vingers in de neus gehaald omdat ik hier niet zelf de structuur hoefde aan te brengen en mijn ouders me naar school schopten. Daarna zwaar in de problemen gekomen toen ik geacht werd die dingen zelf te gaan doen.

Sowieso Sonja, jij brengt precies onder woorden wat ik graag zou willen zeggen, maar waar ik op dit moment te veel chaos voor in mijn hoofd heb om het ook zo te kunnen. Thanks..nu hoef ik alleen nog maar bij jou aan te sluiten :-P

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:14

Ik heb hetzelfde gehad als LBL, cito was VWO advies, begonnen op VWO en het tweede jaar havo gaan doen omdat ik niet goed genoeg presteerde.
Uiteindelijk na de tweede keer havo 3 naar het MBO gegaan in de hoop dat de praktijk het makkelijk zou maken maar dat bleek helaas niet het geval.
Ik heb een goed stel hersenen, kan veel onthouden met het plannen is een ramp, de helft van de tijd kwam ik er een uur voor een proefwerk pas achter dat ik hem had en moest ik het doen met de stof die was blijven hangen.
Ik weet niet of VWO met medicijnen was gelukt maar havo zeker aangezien ik zonder meds wel rond de 5 a 6 zat elke keer.
Ik herken het gebrek aan uitdaging ook wel heel erg in de bijbanen die ik heb gehad mijn laatste baan paste erg goed bij me 3 gestructureerde taken die ik op eigen inzicht kon afwisselen op een wat hoger niveau, maar daar werd na een half jaar het contract niet verlengd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:42

peppertree : thanks, dat is bij mij dus momenteel dankzij de concerta, ik merkte de afgelopen tijd onwijs veel dingetjes bij mezelf op waar ik tegen aan liep...dingen niet onder woorden weten te brengen, puur omdat het zo een puinhoop in mijn hoofd was, dat kan ik heel lang hebben, maar uiteindelijk breekt het me op want het is niet iets wat iets van mij is, ik ben juist verbaal heel erg sterk en de afgelopen tijd werd het gewoon lastig om mijn eigen vriend bepaalde dingen uit te leggen gewoon omdat het me al zo lang zo ontzettend veel energie kostte ... vandaag zowaar gewerkt , het muurtje geverfd wat op de planning stond en nu ga ik stofzuigen :+
productiviteit om eng van te worden ;)

vanavond nog even leren en dan ben ik helemaal blij, kijk, het gaat nog steeds niet vanzelf, maar ik hoef me nu niet bezig te houden met het ontwarren van de gedachten spaghetti in mijn hoofd en het verzinnen van de tiende uitleg van 1 ding omdat ik het schijnbaar niet op een begrijpelijke manier vertel oid...en dat scheelt de helft

en iets met mijn eigen planning zo ongeveer uitgevoerd krijgen...heerlijk

edit: Zonnebloem : balen dat je contract niet verlengd is, ik werk nu in de thuiszorg: huishoudelijk en gelukkig heeft het werk nog enige uitdaging op sociaal vlak anders zou ik hier echt knetter van worden vrees ik ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:46

Interessant gesprek, als ik er nog op inga gaan we in de herhaling vallen dus dat laat ik maar even achterwege :)

Vandaag bij psycholoog en psychiater geweest. Ik ga morgen of donderdag starten met dexamfetamine omdat methylfenidaat weinig deed bij mij. Zelfs 150mg had nauwelijks effect. Dus nu een ander middel proberen. Ben stiekem best een beetje zenuwachtig... :)

Verder ook hier hoog IQ, en in overleg met psycholoog besloten een wajong te gaan aanvragen. Enerzijds heeft dat natuurlijk niet mijn voorkeur, anderzijds zie ik werken niet als reële optie en daar gaf mijn psycholoog me gelijk in. Mocht mijn aanvraag worden goedgekeurd denk ik wel dat het me een boel rust zou geven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:02

hopelijk doet de dex meer voor je dan de ritalin :j als het met dergelijke doseringen niet wil werken is idd iets anders proberen een goed idee :=

ik snap dat je liever niet gebruik maakt van de wajong, ik ook liever niet, maar het kan idd wel een hoop rust geven en de ruimte om eerst met andere zaken aan de slag te gaan :j

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:40

Hahaha, dus 4% (of wat was het, zo iets iig) van de bevolking heeft ADHD maar een hele vmbo klas aan de ritalin zetten zou allemaal havo/vwo klantjes bezorgen? Hahahahaha :d

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:42

In principe zou ik het kunnen gaan testen. Heb vrij regelmatig een redelijk representatieve groep ADHD VMBO'ers voor m'n neus.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:45

Een waarschuwing Nouks.
Ik vond dexamfetamine erg fijn, maar toen ik er mee stopte was het hel!
Depressief niet normaal, echt eng gewoon!
Ik ben er een week doodziek van geweest. -O-

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:46

Nouks schreef:
Interessant gesprek, als ik er nog op inga gaan we in de herhaling vallen dus dat laat ik maar even achterwege :)

Vandaag bij psycholoog en psychiater geweest. Ik ga morgen of donderdag starten met dexamfetamine omdat methylfenidaat weinig deed bij mij. Zelfs 150mg had nauwelijks effect. Dus nu een ander middel proberen. Ben stiekem best een beetje zenuwachtig... :)

Verder ook hier hoog IQ, en in overleg met psycholoog besloten een wajong te gaan aanvragen. Enerzijds heeft dat natuurlijk niet mijn voorkeur, anderzijds zie ik werken niet als reële optie en daar gaf mijn psycholoog me gelijk in. Mocht mijn aanvraag worden goedgekeurd denk ik wel dat het me een boel rust zou geven.

Hou er rekening mee dat Dex langer werkt en ongeveer twee maal sterker is, dat waren ze mij vergeten te vertellen dus ik spacede m flink hard voor een paar dagen :+

Peppertree: dat gaat dus niet op. 4%, dat is dus nooit een hele klas. Toegegeven: ik presteerde ook flink onder kaar om nou te zeggen dat alle VBO'ers stiekem ADHD hebben en eigenlijk onderpresteren, haha! Er is ook nog gewoon verschil in cognitie.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:50

moonfish13 schreef:
Een waarschuwing Nouks.
Ik vond dexamfetamine erg fijn, maar toen ik er mee stopte was het hel!
Depressief niet normaal, echt eng gewoon!
Ik ben er een week doodziek van geweest. -O-

Mag ik vragen hoe lang jij gebruikte? Ik heb wel soms hele slechte dagen, echt heel verdrietig, slaat nergens op en vroeger had ik dit niet. Ga ineens linkjes leggen..

Verder vind ik dex prima werken overigens, al heb ik met ritalin meer super heldere alertheid en op dex gewoon rust, en dus minder helder. Maar wel rustig in mijn doen en laten!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:55

Ik heb het een aantal weken gebruikt, na de methylfenidaat.
Alleen kreeg ik last van dezelfde klachten als bij de methylfenidaat wbt pijn in mijn lijf/hoofdpijn.
Ik ben er toen mee gestopt, maar toen werd ik me een partij depressief.
Het is dat ik nog gezond verstand heb en wist dat het ooit over moest gaan, maar anders zou je jezelf haast verhangen zo depressief werd ik.
Een week heeft het geduurd, hel!

Wat ik nog wel weet met de Dex is dat ik de bijsluiter niet eens gelezen heb voor gebruik.
Wilde het niet weten, heb m net gelezen en ik vind de bijwerkingen wel heel heftig.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:31

milo schreef:
Hahaha, dus 4% (of wat was het, zo iets iig) van de bevolking heeft ADHD maar een hele vmbo klas aan de ritalin zetten zou allemaal havo/vwo klantjes bezorgen? Hahahahaha :d

Ik wilde zeggen dat ritalin het prestatie vermogen van de gemiddelde vmbo-er naar HAVO niveau zou kunnen tillen.

En dat ritalin bij iedereen tot prestatie verhoging leidt en niet alleen bij ADHDers.