Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
rensiepensie schreef:Ik vind dat ik als ADHDer met dezelfde problemen als de rest van de mensen in dit topic zeker die mening mag hebben! Juist omdat ik weet hoe moeilijk het is. Omdat ik ook ritalin geslikt heb en dus uit ervaring kan meepraten over de voors en tegens.
Ritalin is absoluut niet vergelijkbaar met anti astma medicatie vind ik.
Je kunt ook je leven anders inrichten. Waarom zou je een baan aanhouden waarbij je de hele dag in gevecht bent met jezelf tenzij je elke dag pillen slikt? Het is namelijk niet zo dat je als ADHDer niet kunt functioneren zonder ritalin. Het is ook mogelijk om een baan te zoeken die wat beter bij jou, en je ADHD past zodat je jezelf niet sloopt en elke dag uitgeput bent.
Ik begrijp dus niet waarom mensen hier voor kiezen, vandaar dat ik ook naar jullie motivatie vraag
Ter vergelijking, ik snap wel dat je een puffer nodig hebt omdat je anders dood gaat aan zuurstof tekort bij een astma aanval. Vandaar dat ik dat niet vetgelijkbaar vindt
rensiepensie schreef:Nee dat is duidelijk. Maar mijn vragen zijn geen veroordeling. Ik heb op dezelfde plek gestaan en ben tot een andere conclusie gekomen. Vandaar mijn interesse en de vraag waarom anderen vanuit een zelfde situatie een andere kant op gaan.
Natuurlijk zit er verschil in de mate waarin mensen last hebben van hun ADHD. Maar het is dus niet zo dat ik geen medicatie slik omdat ik er amper last van heb. In tegendeel.
Ik vind het jammer dat mensen zo snel op hun teentjes getrapt zijn. Dat is allerminst mijn bedoeling. Maar als ik dan vraag waarom iets zo is, en er gelijk verdedigend wordt gereageerd betekend het nog niet dat mijn vraag een aanval was.
Peppertree schreef:Als ik nog een tijdje zonder medicijnen door was blijven gaan was ik uiteindelijk zo depressief geworden dat ik er óf compleet krankzinnig zou zijn geworden óf er een einde aan had gemaakt. En ja, toen had ik ook al verschillende cursussen en trainingen achter de rug gehad. Dus voor mij is het wel degelijk vergelijkbaar met het astmapufje.
rensiepensie schreef:Menino bedoeld denk ik meer dat ritalin je boven je kunnen laat presteren. Dat dat dus niet verwonderlijk is, en ook niet ADHDers beter presteren met ritalinn]
Dit haakt wel een beetje in op wat ik eerder zei.
Dat je boven je kunnen gaat studeren of werken, en om dat vol te houden wel ritalin MOET slikken, omdat je anders instort.
Ik denk dat je hele VMBO klassen wel ritalin kan geven, en ze dan wonder boven wonder ook havo/vwo kunnen halen. Mensen die mavo of vmbo gedaan hebben zijn niet per definitie minder intelligent dan havo of vwo scholieren. Het gaat voornamelijk om het gebrek aan focus, discipline en de werkdruk.
Nu vind ik dat voor een studie nog redelijk acceptabel op die manier. Maar voor een baan? En dan jarenlang die medicatie blijven slikken elke dag om het vol te kunnen houden?
Voordat iedereen nu weer beledigt is: dat is natuurlijk niet gelijk aan iemand die niet normaal kan functioneren op dagelijkse basis zonder. Maar dat is helaas ook wel iets wat ik om me heen zie.
Nouks schreef:Interessant gesprek, als ik er nog op inga gaan we in de herhaling vallen dus dat laat ik maar even achterwege
Vandaag bij psycholoog en psychiater geweest. Ik ga morgen of donderdag starten met dexamfetamine omdat methylfenidaat weinig deed bij mij. Zelfs 150mg had nauwelijks effect. Dus nu een ander middel proberen. Ben stiekem best een beetje zenuwachtig...
Verder ook hier hoog IQ, en in overleg met psycholoog besloten een wajong te gaan aanvragen. Enerzijds heeft dat natuurlijk niet mijn voorkeur, anderzijds zie ik werken niet als reële optie en daar gaf mijn psycholoog me gelijk in. Mocht mijn aanvraag worden goedgekeurd denk ik wel dat het me een boel rust zou geven.
moonfish13 schreef:Een waarschuwing Nouks.
Ik vond dexamfetamine erg fijn, maar toen ik er mee stopte was het hel!
Depressief niet normaal, echt eng gewoon!
Ik ben er een week doodziek van geweest.
milo schreef:Hahaha, dus 4% (of wat was het, zo iets iig) van de bevolking heeft ADHD maar een hele vmbo klas aan de ritalin zetten zou allemaal havo/vwo klantjes bezorgen? Hahahahaha :d