Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:12

Erasmus MC.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:27

Ik heb een vraag, ik heb zelf fibro maar het gaat al jaren goed. Mijn dochter van 18 kan niet lang lopen en niet lang staan, haar benen beginnen dan zeer te doen. Zomer of winter dat maakt niet uit, ze heeft 2 dagen stage en dan moet ze veel staan.

Ze heeft zooltjes laten aanmeten maar die werken niet, haar knieholtes doen ook zeer. Gisteren zat ze huilend op de bank en haar been spieren waren heel erg gespannen. Laatst zei ze dat haar armen en polsen ook soms zeer doen. Maar het ergste zijn haar benen, herkent iemand dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:01

Ik slik daar magnesium voor, is het minder.
En weinig suiker eten helpt bij mij ook (geraffineerd, fruit eet ik wel)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:48

Hier werkt veel magnesium prikken, vitamine E en peapure.
Als dat werkt met acupunctuurnaaldjes de spanning eraf proberen te halen op geleide van de pijn.
En tramadol..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:49

Ff benieuwd..
Zijn jullie ook zo slecht sinds een week?
Had de boel redelijk op de rit maar ik ben echt zo stram weer, kansloos.
Heb mijn pijnstillers verdubbelt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 06:12

Ik kom hier even binnenvallen, maar ik vermoed namelijk al een hele tijd fibromyalgie...
Ik weet alleen niet hoe dit aan te kaarten bij de dokter, of hoe men überhaupt die diagnose krijgt en wat men dan vervolgens kan doen voor je...
Ik heb eigenlijk elke dag wel gewrichtspijn en spierpijn en dit over meerdere lichaamsdelen en ook niet altijd dezelfde lichaamsdelen... er doet altijd wel iets pijn en vaker meerdere zaken tegelijk...
Zo is het ook een feit dat als ik een blessure/letsel oploop, deze ook nooit volledig geneest.
Bv gescheurde enkelbanden, schouderoperatie, middelvinger gebroken... het "geneest" maar tot op een bepaald punt maar het blijft pijnlijk en de oude blessure zit er zo weer...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:23

Ik ben vandaag (na 9 jaar) weer in het ziekenhuis geweest omdat ik toch weer last van mijn lichaam heb. Niet zozeer meer pijn, maar ik merk dat al mijn gewrichten stijver worden en dat is niet goed.
Sporten is sowieso goed, maar de verpleegkundige raadde me aan te beginnen met tai chi of yoga. Dit omdat deze vooral heel ontspannend werken en zorgen dat je weer een stuk soepeler wordt.
Nou ben ik met beide totaal niet bekend.
Is er iemand van jullie die aan yoga of tai chi doet?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:24

Little_Gift schreef:
Ik kom hier even binnenvallen, maar ik vermoed namelijk al een hele tijd fibromyalgie...
Ik weet alleen niet hoe dit aan te kaarten bij de dokter, of hoe men überhaupt die diagnose krijgt en wat men dan vervolgens kan doen voor je...
Ik heb eigenlijk elke dag wel gewrichtspijn en spierpijn en dit over meerdere lichaamsdelen en ook niet altijd dezelfde lichaamsdelen... er doet altijd wel iets pijn en vaker meerdere zaken tegelijk...
Zo is het ook een feit dat als ik een blessure/letsel oploop, deze ook nooit volledig geneest.
Bv gescheurde enkelbanden, schouderoperatie, middelvinger gebroken... het "geneest" maar tot op een bepaald punt maar het blijft pijnlijk en de oude blessure zit er zo weer...

Ik zou gewoon met exact deze klachten eens naar je huisarts gaan. Vraag om een verwijzing naar een reumatoloog.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:25

Ja ik heb heeeeel veel baat bij tai chi, echt een aanrader!

Verder hier ook bout..overal onstekingen zo ongeveer..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:24

Zo, snelle reactie! Dank je :D
Goed om te horen, wat doet het voor jou precies?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:40

Graag gedaan, het zorgt ervoor dat ik soepeler blijf..dat mijn spieren beter doorbloed blijven en ook genoeg rekken. {bij mij verkrampen de spieren snel} dat ik dus moeitelozer kan bewegen} Dat zijn de lichamelijke positieve effecten.

De mentale positieve effecten zijn dat ik me beter kan ontspannen, beter bij mezelf leer te blijven en mijn grenzen beter voel en leer te bewaken.

Ik ben zo positief over tai chi, wat ik dus ben gaan doen door de fibro dat ik nu dus een opleiding volg er in omdat ik er nog veel meer van wil leren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:47

Dat klinkt top. Ik denk dat ik eens een proeflesje ga meepakken ergens.
Ben je ook bekend met yoga?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 18:54

Ik doe yoga om soepel te blijven tussendoor, gewoon thuis.
Hier is t trouwens knudde laatste weken.
Ben er nog niet qua stabiel krijgen van de pijn.
Dry needling helpt wel en magnesium maar t verricht geen wonderen nu.
Vooral omdat ik last lijk te hebben van ontstekingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:02

Goof schreef:
Dat klinkt top. Ik denk dat ik eens een proeflesje ga meepakken ergens.
Ben je ook bekend met yoga?

Ja ik heb twee proeflessen yoga gehad maar kon dat niet bijbenen met mijn lijf, de houdingen waren te statisch en ik kreeg er veel last van ook naderhand. Wellicht dat dat beter zou zijn geworden na een tijdje, maar het had voor mij niet dezelfde ontspannende werking als tai chi dus daarom niet doorgezet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:16

Zijn er hier meer mensen met last van hun ribben?
Ik lijk last te krijgen van het syndroom van tietze, tenminste als ik de klachten bekijk tov het lijstje symptomen van tietze.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:30

Ja, ik, al zo lang dat ik fibro heb heb ik af en aan last van Tietze. Ik slik er ibuprofen voor. Ik heb pijn aan mijn ribben en aanhechting aan het borstbeen. Ik kan mijn borstbeen dan ook bijna niet aanraken.
Bij mij is de fibro momenteel echt buiten proporties. In de zomer heb ik vrijwel geen last gehad, dat was vorig jaar ook. Nu heb ik sinds een week zoveel pijn, ik kan wel huilen van de pijn. Het ergste zijn mijn handen, dan mijn voeten en heupen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:07

Hier ook een ramp sinds een paar weken.
Ondanks 150 mg tramadol flink pijn.
Nu venoruton erbij en dat lijkt te helpen, ik had ook zere benen..
Dat is nu echt wel beter!
Mijn achillespezen waren ontstoken en het werd erger en erger.
Nu is dat iig bijna weg!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:41

Pfft klinkt niet lekker...ik had vorige week ook veel last maar had ook een virus te pakken oid en van de zomer ook veel last dus veel verschil maakt het niet. Ribben weet ik niet, aangezien ik mijn ribben allemaal gekneusd en verdraait heb gehad en ik sindsdien daar altijd last van heb nog.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:53

Ik heb een krakende ribbenkast, echt heel weird.
Beide sleutelbenen kraken bij de gewrichten en ik heb gekraak bij de aanhechting aan mijn borstbeen?
Vooral de laatste is nogal onverklaarbaar, daarna is het ook megabeurs voor mijn gevoel. :+
Ik ben non stop ziek, maar ik spuit dan ook immuuntherapie.
Heb de regel dat ik bij alles boven 37.5 graden thuis blijf tot ik iig weer 37 heb.
Mijn temperatuur is normaal laag, dus dat is voor mij al een graad verhoging.
Raar hé pijn in je ribben..
Zelf ooit mijn kleine teen gebroken gehad, voet flink gekneusd.
Nou dat doet nog steeds zeer, merk ook echt dat het nat weer is.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:13

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 13:11

Bah Nobel, dan valt het bij mij nog mee..
Ik heb de afgelopen dagen nauwelijks last gehad van mijn gewrichten, heb ik net lopen rommelen in de kou en nu heb ik weer zoveel last dat ik niet op wil staan -O-

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:32

Dat is echt een rotding azmay.
Bij mij heeft dat ding geregeld gerommeld, soms een been, soms twee..
Soms niet, ben er goed vanaf gekomen en heb het nu nooit meer.
Hoop echt voor je dat je er vanaf komt. :(:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 02:54

Hier echt baaaaalen vanavond!!
Ben vanmiddag vergeten om mijn tweede pil venoruton te nemen.
Die zijn voor de pijn in mijn benen, verbeteren de doorbloeding.
Neem er een s'morgens, en laat in de middag merk ik dat ik het weer koud krijg en stijver wordt, en neem ik een tweede. :Y)
Mijn overbelastte achillespezen gingen best top, maar doordat ik die tweede pil vergeten ben is de kramp in mijn benen ongemerkt toegeslagen.
Had nu vanavond dus ineens een voet die stijf was en flink zere pezen weer, sh*t die tweede pil vergeten. |o
Had morgen willen sporten, maar morgen eerst maar kijken of mijn pezen vannacht goed bijtrekken van de prednisonzalf die ik nu gesmeerd heb. :n
Merkte na inname van de pil ook gelijk binnen een uur dat mijn voet weer uit de kramp kwam, gaat zoooo snel!
Moet echt heel goed opletten dat ik ze niet vergeet, tob al weken met die pezen en het ging net lekker.
zelfs mijn scheenbeenvlies is geïrriteerd.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:05

Mag ik hier wat vragen?

Ik kamp sinds een half jaar met een depressie door overbelasting. Toen ik ziek werd deed mijn lichaam ontzettend pijn, inclusief mijn ribben. Mijn huid deed pijn, was erg gevoelig bij aanraken.
Ik hield het op oververmoeidheid/uitputting.

Door de medicatie en therapie is mijn depressie goed opgeklaard, maar nu krijg ik steeds meer klachten die lijken op lichte FM.
Ik kan niet meer dressuurmatig rijden, dan lig ik de volgende dagen helemaal in de kreukels met overal pijn in spieren en weefsels.
Gister heb ik het rustig aan gedaan (dacht ik) door alleen maar even 10 minuten de tuin aan te harken en 24 minuten het huis schoonmaken.

Vandaag doet alles weer pijn, mijn onderrug, schouders, nek, linkerbovenarm, buikspieren en ribbenkast.

Ik las dat FM veroorzaakt kan worden door verzuring van je lichaam door o.a. stress en medicijngebruik. Nu gebruik ik best wat medicijnen (oa Paroxetine, Mirtazepine en Diazepam) dus ik denk dat mijn lichaam steeds toxische stoffen binnenkrijgt en deze stoffen zich ophopen waardoor verzuring ontstaat.
Zelfs breien doet pijn, vaak heb ik het de dag zelf niet door maar komt de pijn de volgende dag.

Door je lichaam te ontzuren met Natriumcarbonaat kunnen de klachten verminderen.

Heeft iemand daar ervaring mee? En neem je het dan in met wat lauw water of ga je in bad met het zuiveringszout?

Wellicht dat er ergens in dit topic iets over staat, maar 67 pagina's doorlezen dat trek ik niet :=

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:34

Ik, werkt prima.
Overweeg vitamine B1 eens.
Ben nu ff druk maar ik heb evt wel wat tips voor je.