Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkels

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:51

Wow wat goed Tamtam, 10 km! achterelkaar??
Ik heb een rondje van 5 gedaan :P afwisselend lopen, hardlopen. Wel het meeste hardlopen al maar die tussenposen heb ik nog wel echt nodig!

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:31

10 km kan ik alleen nog maar van dromen hihihi Goed zeg!

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:36

@TamTam: Thnx! Nu verder dromen over de 10...Hoe doe je dat richting die 10 trainen? Ben je meteen na 'Evy 5' doorgegaan met 'Evy 10'? Of eerst een paar weken 5 km lopen?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:40

Volgens mij loopt TamTam niet met evy, of wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:45

EllenB schreef:
@Wendy31: ga een paar pagina's terug, daar staat een link (of 10)....

@Lovely: heb idd les 25 gelopen gisteravond. Ging prima. Ik had helemaal geen zin en werd al moe van het idee, maar ik ging als een speer. Kwam uit op 5,2 km in 32 min incl 2 min wandelen. Nou, daar ben ik fier op hoor *D

Wat goed! Vooral heel erg fier zijn op uzelf! Vandaag stond voor mij les 25 op het programma, maar dit viel nog niet mee. Gisteren was het hier natuurlijk party in de stad en ik dacht nog dat ik me zo ingehouden had :D. Dinsdag les 26 doen.

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:29

@ Tinkels: Was inderdaad 10 km achter elkaar.
Gewoon rustig dooroefenen. Het gaat vanzelf makkelijker en voor je het weet loop je ook 5 km achter elkaar!

@ EllenB en Natasja: Ik loop inderdaad niet met Evy, maar heb een "gewoon" trainingsschema van internet. Een vriendin van mij loopt wel met Evy en als ik dat schema zo zie, denk ik dat je prima meteen door kan gaan met de volgende serie. Mijn schema bouwt zelfs sneller op dat Evy.

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:54

Nog even een vraagje: ik krijg mijn runtastic rapport wel gepost op facebook via mijn telefoon alleen als ik wil
posten op twitter dan zegt ie dat ik iets in de settings moet doen maar heb geen idee wat/waar

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:49

@Wendy: Ik kan je helaas niet helpen; loop met een ander programma.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:24

Nou dan ga ik gewoon door met die 10km lessen. Morgen les 26 en dan nog eentje en dan heb ik ze allemaal gehad. Ik loop nu met Buddyrunner (die is itt RuntasticPro gratis). Moet nog wel even uitvogelen hoe ik op een makkelijke manier mijn muziek weer 'aan' krijg nadat het ding een belletje heeft gegeven na elke km, maar volgens mijn lief moet dat met mijn headset-knopje kunnen. Dat ga ik morgen proberen.

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:56

Ik loop nu hier in Frankrijk 6 km met bergen etc. Als ik thuis ben ga ik 10 km doen en zo langzaam trainen naar 15 km.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:01

ik ben t weekend niet geweest ivm tijd en het weer, dus vanavond weer!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:04

Zo, net les 4 van Evy er op zitten, tussen de buien door. Het ging al weer een stuk makkelijker dan vorige week toen ik net gestart was. Nooit gedacht dat ik dit zo leuk zou vinden. Heb heel mijn leven (en dat is al 45 jaar lang) gedacht dat hardlopen stom was. Maar het is nu na anderhalve week al verslavend....

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:14

Ha, ha, ha ik dacht ook dat hardlopen stom was. En dan vooral in zo'n strak pakkie. Nu moet je zien hoe ik er zelf bij loop 8-) Maar ja, zo'n pakkie loopt toch echt lekkerder dan je zwabberende joggingbroek. Ik ga vanmiddag even lopen. Heb een stijve nek/schouder dus ben benieuwd hoe dat gaat. Ik denk dat een beetje beweging juist wel goed is en ik moet vanavond een paardje behandelen dus dan zou het fijn zijn als ik wat soepeler ben.

Wauw, trainen voor 15km... Dat is nog erg ver weg voor mij, maar wie weet komt die dag ooit.

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:56

haha dat klinkt echt heeeel bekend! Ik heb ook altijd gezegd dat ik nooit zou gaan hardlopen zo stom! Maar inmiddels zit ook hier les 4 erop! Les 5 in de planning voor morgen. het lukt me niet helemaal om 3 keer in de week te lopen, aangezien ik 6 per week op mn peerd klim en eerst hardlopen en dan paardrijden is toch wel een beetje veel van het goede! Maar nog 9 dagen werken en dan vakantie, jippie!! Dan kunnen we mooi een paar keer extra lopen.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:49

Wat zijn jullie allemaal goed bezig zeg!

Ik heb vanochtend les 18 gelopen (5,6,7) en het ging best goed. Het enige waar ik de laatste tijd last van heb is moeilijk op gang geraken. Die eerste 2 en 3 min vind ik lastiger dan de langere stukjes die volgen, nog iemand die hier last van heeft?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:56

Ik heb zojuist les 8 gelopen. ik vond het best zwaar, 8x 2 min :P. Woensdag weer verder!

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:45

En dan kom ik net terug van les 1 van Evy.... amateur ;)
Maar ik had eerlijk gezegd nooit gedacht dat ik het vol zou houden. Ik red meestal de hoek van de straat niet eens. Maar met zo'n schema loop je toch meer en verder dan gedacht. Nu moet ik nog goed genoeg worden om zo snel mogelijk voorbij het hondendrollen stuk te komen. Als ik nl. snuivend langs kom wandelen is dat niet echt aangenaam, hihi.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:49

Ja, het is echt een geweldige cursus. Was dus al eerder begonnen maar door een blessure moeten stoppen en nu weer opnieuw begonnen en inmiddels vier lessen gehad. Iedere keer zegt ze net op het juiste moment van kom op nog even volhouden, nog een half minuutje. En dan wil je ook niet afhaken, terwijl als je zo maar zou lopen dan zou je waarschijnlijk al eerder gaan wandelen.

@zap Die les herinner ik me, is heel zwaar. Lijkt weinig steeds maar 2 minuutjes, maar omdat je tussendoor maar een minuutje loopt is het echt moeilijk.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:33

Zijn we (bijna) allemaal mee begonnen hoor, barkruk :D!

Maris en ik hebben net ook weer een rondje gedaan. Niet echt een topsnelheid of record, maar wel lekker bezig geweest en de hondjes waren ook mee. Had m'n pup voor het eerst meegenomen, ging hartstikke goed, dus die gaat vanaf nu wat vaker mee op een klein rondje :).

Morgen ga ik ook weer eens een lesje doen, denk dat ik die van 10-12-12 eens ga doen, die heb ik nog nooit gedaan. Laatste keer dat ik serieus ging rennen heb ik 17 minuten volgehouden aan 1 stuk en daarna allemaal sprintjes gedaan.

Ohja, ik zou die (zware) intervaltraining nog even opzoeken voor Verax.. Ga het nu gelijk even doen!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:41

Okee, de interval-training

HIIT beginners:
Warming up
-30 seconden sprint
-1 minuut wandelen
8x herhalen
Cooling down

HIIT gevorderd:
Warming up
-40 seconden sprint
-50 seconden wandelen
8 keer herhalen
Cooling down

HIIT expert:
Warming up
-1 minuut sprint
-30 seconden wandelen
Cooling down

Sprint is dus ook écht sprint: zo hard mogelijk. Als je na de intervallen nog energie over hebt, ben je niet voluit genoeg gegaan. De effectiviteit van HIIT schijnt tot 9x beter te werken voor vetverbranding dan bij afstandslopen, maar het is alleen voor de al wat getrainde hardloper..

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:52

Holy oliebol :oo
Dan ben je echt kapot :')

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:53

Hahahahaha holy oliebol :')
holy sh*t dus :')

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:54

@ yv wat voor pup heb je? En hoe oud?
Kon na een slechte nacht slaap vanmorgen echt niet uit mijn bed komen. Morgen nieuwe poging.
Groetjes s

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:08

Ridgebackje <3. Toevallig net een fototopic geopend, studioshoot door 2 vriendinnetjes
[BB] RR Baduutje, by MdV en Le Fotografie...

Ik wil binnenkort ook zeker eens die HIIT beginners gaan proberen. Ben alleen bang dat ik halverwege al mijn energie al heb verbruikt dan!

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:15

:= Ik ga nog een weekje weer even op schema komen (heb nu al bijna 2 weken niet meer gelopen := ) en dan ga ik er volgende week echt aan geloven, die interval training!