Amandavd schreef:Ik ga niet elke x als ik gevraagd word voor iets een leugen verzinnen, of zeggen dat ik ergens geen zin in heb. Ik leg gewoon uit van joh, ik ben HSP en foe dingen zoals dit en dat daarom liever niet. Krijg van veel mensen dan te horen, oh fijn dat je het zegt, dan weten we het. Die zouden.mij nooit meer meevragen als ik nij alles zeg geen zin in, moe, teveel gepland etc.
Maar dat is.ieder eigen natuurlijk.
Je hoeft ook niet te liegen. HSP is een label, net zoals AD(H)D. En dat label is een snelle uitleg voor een aantal persoonlijkheidskenmerken. Je kunt dus ipv het label te noemen, het betreffende persoonlijkheidskenmerk noemen. Dat zullen mensen beter snappen dan wanneer je met het gehele label gooit.
Dus voor iemand die ADHD heeft en iets niet meegekregen heeft omdat diegene afgeleid was kan die persoon zeggen:
Sorry, ik hoorde niet wat je zei, want ik heb ADHD.
Of:
Sorry, ik hoorde niet wat je zei, want ik was even afgeleid.
Als je overal het label gebruikt, zullen mensen dat eerder als excuus zien, dan wanneer je gewoon zegt wat er op dat moment aan de hand is.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe je het brengt naar andere mensen, maar het is even als voorbeeld.