Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:49

Wat vreselijk voor je, amandavd.
Ik weet wat het is om met enorme tegen zin naar je werk te moeten. Ik heb drie jaar met veel spanning stage gelopen. Het werk vond ik leuk, maar ik was 'maar' een stagiaire, moest mezelf bewijzen en werd ook nog eens beoordeeld. Het is echt niet fijn als je een groot gedeelte van de dag door moet brengen op een plek waar je je niet fijn voelt. Dat slurpt energie, of niet? Sterkte, ik hoop dat er een oplossing voor je komt. Is die er? Bijvoorbeeld in de vorm van een andere baan?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:31

Sorry voor de late reactie.

Ja slurpt zeker energie en beïnvloedt mijn humeur ook erg. Ik ben druk bezig met werk zoeken wat ik kan combineren met mijn opleiding maar het is moeilijk. Dankjewel voor jullie lieve reacties.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:10

Geeft niet, amandavd :)
Ik hoop van harte voor je dat je voor elkaar krijgt wat je graag zou willen.
Waar ben je naar op zoek? Dan kan ik mijn ogen/oren voor je open houden!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:22

Daar moet ik nog even over nadenken wat ik nu wil en kan combineren met mijn studie.

Had vanmorgen sollicitatie gesprek en vanmiddag afgewezen omdat andere beter in het profiel paste. Balen zeg, wil hartstikke graag weg bij mijn andere baan, voel mij nu ook echt zo'n mislukking. Omdat het al jaren moeilijk is met werk enzo, en lukt steeds maar niet. Iedereen krijgt werk, doet werk wat ze leuk vinden en ik ben de loser die maar niks lukt. Ik vraag mij echt af wat ik toch fout doe.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:47

Amandavd, nou moet je even goed luisteren. Ik ken jou niet, maar door je berichten goed genoeg om te weten dat jij je best doet! Je werkt hard, maar op een plek die niet goed voor je is. Super goed dat je stappen onderneemt om dat te veranderen!
Dat je bij een sollicitatie afgewezen bent, is zuur. Echt niet leuk. En dat begrijp ik, want ik ben ook op zoek naar een baan en heb tig brieven verstuurd. Dat je bij die ene sollicitatie niet in het profiel past, betekent niet dat jij een loser bent en al helemaal niet dat jij een mislukkig bent. Dat moet je echt niet denken meis.. Het is gewoon echt lastig om een baan te zoeken in deze tijd.
Weet je waarom een ander beter in het profiel paste?

Welke studie doe je?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:57

Dankjewel Amber, super lief van je. Werk zoeken in deze tijd is killing, ben ook tig keer afgewezen en dan overheerst dat gevoel. Is mu weer weg hoor, maar had het even moeilijk.

Nee dat stond er niet bij. Ik ga de deeltijdopleiding leraar engels volgen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:27

Graag gedaan hoor. ;) Volgens mij kon je het wel gebruiken. Fijn dat het nu wat beter gaat!
Volhouden, meid! De aanhouder wint :)

Kun je geen bijles gaan geven? Een briefje bij de supermarkt ophangen ofzo?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:46

Ja was ik ook aan het denken maar daar wil ik nog even mee wachten. Eerst kijken of mijn niveau wel op peil is.

Even een algemene vraag, vinden jullie het ook zo vervelend als mensen zeggen dat je HSP als excuus gebruikt?

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:48

Ja, dat vind ik ook vervelend :(

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:43

Als je er steeds over praat dan kan het gebeuren dat mensen denken dat je het gebruikt als excuus.
In mijn omgeving weten weinig mensen dat hsp-er ben. Als ze me mee willen hebben naar bijv. een concert dan zeg ik dat ze me daar geen plezier mee doen. We spreken dan weer eens wat anders af wat wel lukt. En soms ga ik wel mee, dan vind ik het ook wel leuk, dag erna is het dan even op de blaren zitten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:10

Wie zegt dat ik daar steeds over praat? Ik vertel het wel zodat mensen begrijpen wanneer ik iets afzwg of niet wil.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:17

maar juist omdat je dat zegt.. vinden mensen het als excuus... mensen hebben namelijk geen idee hoe het voelt als HSP... ik zeg er nooit iets over ... alleen hier.. en soms met goede vriendin...
als ik dingen niet kan/wil... bijv. feest ofzo.. dan zeg ik gewoon dat ik er geen zin/ geen energie voor heb.. dat ik iets anders heb gepland (op de bank liggen boek lezen maar dat zeg ik dan niet) ... of ik zeg gewoon dat ik niet kom zonder reden.. ik mag toch zelf weten wat ik doe... daar hoef ik toch geen reden of excuus voor te geven.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:18

Mensen begrijpen hsp niet en gaan daardoor denken dat je het als excuus gebruikt als je zegt dat je daardoor dingen afzegt. Zij zijn geen hsp-er, net als dat ik 'gewone' mensen moeilijk snap als ze dingen niet zien/(aan)voelen/horen.
Je hoeft het toch niet te benoemen, zeg gewoon dat je het niet leuk vindt, geen zin hebt of dat je andere interesses hebt. Spreek dingen af die wel gaan en waar jullie allebei plezier in hebben. Zo gaat mijn man wel met anderen naar bijv. concerten of festivals, ik onderneem met die mensen of mijn man andere dingen. Zonder dat ik steeds aanhaal dat ik hsp-er ben, zoals ik al zei weten maar heel weinig mensen dat.

Wat Evelijn zegt dus.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:25

Amandavd schreef:
Ik vertel het wel zodat mensen begrijpen wanneer ik iets afzwg of niet wil.

Tja, dan snap ik eerlijk gezegd wel dat mensen zeggen dat je het als excuus gebruikt. Ik kom toch niet, want ik ben HSP-er. Of ik wil niet, want ik ben HSP-er.

Je kunt ook zeggen: ik heb iets teveel ingepland vandaag, ben eigenlijk toch al heel moe. Ander keertje? HSP is namelijk geen reden dat je iets afzegt. Wel het slecht plannen van de dag of misschien een vervelende gebeurtenis die je aangrijpt. Of een bepaald humeur, waarbij je geen zin hebt (in emoties van) andere mensen.

Over iets niet willen heeft ook weinig met HSP te maken. Je houdt gewoon niet van drukte (omdat alles nog eens 1000x harder binnenkomt, maar dat hoef je er niet bij te vermelden) of harde muziek of wat dan ook.
Het is niet dat je iets niet wilt 'omdat je een HSP-er bent'.

Dus ik denk als je de term HSP uit je vocabulaire haalt, mensen je beter begrijpen en je redenen ook niet zo snel meer als excuus zullen zien.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:44

Ik ga niet elke x als ik gevraagd word voor iets een leugen verzinnen, of zeggen dat ik ergens geen zin in heb. Ik leg gewoon uit van joh, ik ben HSP en foe dingen zoals dit en dat daarom liever niet. Krijg van veel mensen dan te horen, oh fijn dat je het zegt, dan weten we het. Die zouden.mij nooit meer meevragen als ik nij alles zeg geen zin in, moe, teveel gepland etc.

Maar dat is.ieder eigen natuurlijk.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:49

Ik vind dat raar Amanda ... je bent toch niet oneerlijk als je zegt dat je nu geen energie/ zin hebt in iets... dat is toch gewoon wat er is gebeurt. En iedereen heeft toch dingen die wel leuk vindt en dingen die die niet leuk vindt... dat is toch niet specifiek iets voor HSP. Ik snap niet dat je dat zo graag aan anderen wil mededelen dat je HSP bent... zo anders dan anderen voel ik me niet... zou me er ook ongemakkelijk bij voelen als mensen daar met me over willen praten... daar heb ik echt geen behoefte aan... veels te veel aandacht voor mij.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:52

Nee dat xeg ik ook niet. Maar ik ben wel oneerlijk als ik blijf zeggen te druk, te moe wanneer dat niet zo is. Daar voel ik mij niet fijn bij.

Prima dat jij dat niet snapt. Ik vind het geen probleem om er over te praten, ik accepteer wie ik ben. Ik draag heus geen bordje met HSPer maar ik doe niet angstvallig er niet over praten.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:22

Maar mensen snappen het fenomeen hsp-er niet, ze weten niet hoe het is of hoe het voelt, ze kunnen er niks mee.
Als je zegt dat je ergens niet heen wilt omdat je dat niet leuk vindt, dat je graag eens wat anders doet met ze, dan ben je gewoon eerlijk. En anders als je ergens voor uitgenodigd wordt een daar omheen plannen zodat je wel mee kunt. Dat hoeft niet elke keer, maar soms is het ook wel eens leuk om wat anders te doen en het is goed voor je vriendschappen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:24

Daar geef ik je 100% gelijk in Esther. Goed verwoord.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:16

Amandavd schreef:
Ik ga niet elke x als ik gevraagd word voor iets een leugen verzinnen, of zeggen dat ik ergens geen zin in heb. Ik leg gewoon uit van joh, ik ben HSP en foe dingen zoals dit en dat daarom liever niet. Krijg van veel mensen dan te horen, oh fijn dat je het zegt, dan weten we het. Die zouden.mij nooit meer meevragen als ik nij alles zeg geen zin in, moe, teveel gepland etc.

Maar dat is.ieder eigen natuurlijk.

Je hoeft ook niet te liegen. HSP is een label, net zoals AD(H)D. En dat label is een snelle uitleg voor een aantal persoonlijkheidskenmerken. Je kunt dus ipv het label te noemen, het betreffende persoonlijkheidskenmerk noemen. Dat zullen mensen beter snappen dan wanneer je met het gehele label gooit.

Dus voor iemand die ADHD heeft en iets niet meegekregen heeft omdat diegene afgeleid was kan die persoon zeggen:
Sorry, ik hoorde niet wat je zei, want ik heb ADHD.
Of:
Sorry, ik hoorde niet wat je zei, want ik was even afgeleid.

Als je overal het label gebruikt, zullen mensen dat eerder als excuus zien, dan wanneer je gewoon zegt wat er op dat moment aan de hand is.

Nu weet ik natuurlijk niet hoe je het brengt naar andere mensen, maar het is even als voorbeeld.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 00:38

Bij mij weet eigenlijk niemand dat ik hsp ben en zeg er verder ook niets over. Alleen mijn psychologe/ouders/beste vriendin.

Sinds ik weet dat ik het ben valt er voor mij meer op zn plaats, maar ik zie ook niet echt het nut van vertellen aan anderen, ik wil ook niet speciaal behandeld worden ofzo, gewoon meedoen met dingen en als ik niet kan/wil doe ik het (wss) niet, tenzij het moet ofzo, dan wel. Ik gedraag me ook niet anders als eerst, het is voor mij gewoon fijn om te weten waarom ik bepaalde dingen doe of voel.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:21

Van mij weet ook niemand het. Ik heb alleen aan mijn beste vriendin gevraagd of ze mij erin herkende. Wij kennen elkaar erg goed en ik was benieuwd hoe zij daar tegenaan zou kijken. Dat was in de tijd dat ik nog erg twijfelde. Verder heb ik het tegen niemand gezegd. Ik ben van mening dat je het best aan mensen uit kunt leggen dat je hsp bent en dat je daarom sommige dingen liever niet doet. Ik snap best dat mensen dat soms niet begrijpen. Ik snap immers ook niet dat sommige mensen het heerlijk vinden om de hele avond te stampen in een feesttent. Daarom lijkt het me handig om er wel bij te zeggen wat het betekent om hsp te zijn dan alleen te zeggen: '... want ik ben hsp'
Persoonlijk zeg ik dat alleen tegen mensen die ik echt vertrouw. Niet omdat ik me ervoor schaam, maar omdat ik het zie als iets van mezelf. Tegen anderen zeg ik bijvoorbeeld gewoon dat ik niet gelukkig wordt van herrie/harde muziek of dat ik na een dag werken moe ben, omdat alles bij me binnenkomt. Dan wordt het concreet voor ze. En snappen ze het dan nog niet, dan hebben ze er maar mee te leven. Daar ben ik heel makkelijk in. :)
Probeer vooral je eigen weg erin te vinden. Waar voel jij je goed bij? Dat is bij iedereen anders. Ook bij hsp's. We zijn immers geen kopieën van elkaar.

Amandavd, slim om eerst te willen weten of je niveau goed genoeg is :j beginnerslesjes zijn al gauw goed toch? Of ik heb dat mis? Heb er helemaal geen kijk op namelijk.

Shethorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 19:01

Net kwam ik te weten in welke kLas ik zit. En wat blijkt, ik ken niemand! Hoe kan ik dit overleven?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 19:18

Dat is echt niet leuk...
Bedenk dat het voor iedereen spannend is. Accepteer het dat je zenuwachrig bent. Dat is heel logisch. Gun jezelf rust als het nodig is.

Sterkte meid, het gaat vast goedkomen! Misschien zeg je aan het eind van de dag wel dat het best meeviel :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 19:26

Blijf vooral jezelf en je maakt vast zo nieuwe vriendinnen! Neem daar ook de tijd voor.