wie ook te trage schildklier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: wie ook te trage schildklier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:55

Ruilen ik heb hier 100 en 0.25 euthoryx liggen en ik wil thyrax _O-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:59

Haha zal even terug gaan, zeggen dat ik het op de zwarte markt kan verkopen :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:02

Ik woon in frankrijk en slik ook levothyroxine...75 microgram...ik betaal voor een doosje van 30 pillen twee euro.Is het in nederland duurder?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:51

Ja doe maar zeg maar dat je geruild heb.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:47

Vreemd dat ze de thyrax zonder recept mee hebben gegeven, ik dacht dat dit helemaal niet mocht.

Ik sta sinds 3 dagen weer op de thyrax, dezelfde dosering als de internist een paar jaar geleden heeft afgesteld bij mij. Mijn huisarts wou dezelfde dosering aanhouden als ik slikte bij de Tirosint, heb daar een stokje voor gestoken omdat dit bij de internist toen veel te laag was. De assistente heeft dit gelijk in mijn dossier aangepast.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:57

Euthyrox en Thyrax zijn toch dezelfde werkzame stof (levothyroxine)? Dan mag een apotheek in principe verschillende merken van diezelfde stof meegeven. Niet zonder recept, maar wel bij een recept op stofnaam.
Bij veel medicijnen maakt dat ook niet zo heel veel uit - zoals veel mensen het ook niet zo interessant vinden of ze Kruidvat-paracetamol of Etos-paracetamol hebben.

Alleen bij levothyroxine blijkt dat veel mensen wel verschil ervaren tussen merken, zelfs al is het dezelfde stof en dezelfde dosering. Daardoor is er ook zoveel gedoe ontstaan. (Thyrax is overigens zeker niet het enige middel: er zijn heel wat middelen waar mensen gevoelig reageren op middelen die theoretisch hetzelfde zouden zijn.)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:59

Euthyrox heb ik voor de Tirosint geslikt toen de Thyrax niet meer leverbaar was, de bloedwaardes waren toen goed maar ik bleef klachten houden die ik bij de Thyrax en Tirosint niet had. Ik merk daarin zeker wel verschil tussen medicijnen terwijl de werkzame stof hetzelfde kan zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:11

Ik kan me dus ook niet voorstellen dat dit zonder het juiste recept zomaar mag.
Er is niet voor niets zoveel om te doen geweest. Want het luistert erg nauw. Echt niet te vergeljken met het paracetamolletje, het idee alleen al.
De schildklier stichting raad ook niet aan zomaar weer om te schakelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:24

bruintje123 schreef:
Ik kan me dus ook niet voorstellen dat dit zonder het juiste recept zomaar mag.

De regels zijn nog niet veranderd: op papier zijn alle vormen van levothyroxine hetzelfde, en dus mag de apotheek de verschillende versies uitleveren. En die regels zijn door minister Schippers nadrukkelijk niet veranderd.
Dus ja, de apotheek mag dat doen, omdat op papier de beide versies gelijk zijn. Dat de uitwerking op mensen anders is, is nog niet helemaal doorgedrongen tot de papieren werkelijkheid. (Ik geloof dat er zelfs nog steeds geen officiele verklaring voor het verschil is. Ik weet zelfs niet of dat onderzocht wordt. Veel verder dan een oppervlakkig steunpunt met wat weinig overtuigende verklaringen is het niet gekomen volgens mij - ook al zijn er nog zoveel mensen die duidelijk aangeven dat het veel verschil maakt.)

Overigens: ook bij paracetamol kan het nauw komen, bijvoorbeeld als je gevoelig bent voor bepaalde hulpstoffen. Dat is daarom juist een goed voorbeeld: van buitenaf (als jij geen last hebt van die verschillen) denk je dat beide soorten ongeveer gelijk zijn, en is het makkelijk om te denken 'waar doet men nou moeilijk over.' Als je een van die mensen bent waarvoor het wel uitmaakt, dan weet je precies waar je moeilijk over doet.

Op papier is er geen verschil tussen beide vormen van levothyroxine. Dus kunnen het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen / het ministerie van volksgezondheid makkelijk vinden dat er niets aan de hand is. Als je gebruiker bent ligt dat behoorlijk anders.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:29

Maar shadow, ik gebruikte bij thyrax 125 microgram
Bij Euthyrox nu dus 100 omdat de 125 daar niet goed bij gaat. En ja dat is dus waarom veel mensen problemen ervaren, Kijk en luister mijn linken maar, omdat de meeste dan met hetzelfde overgedoseerd raken.
Maar nu gaven ze me dus 100 thirax mee, dus zou ik weer ongedoseerd raken.
Hoe kun je verdorie van het padje gaan!!!!

Overigens met de tip over 6 weken weer bloedprikken. Ik blijf aan de gang, dat is niet gratis!

Dus ja heel wat anders dat dat paracetamolletje
Misschien moet jeje bemoeien in topics waar je wel wat van weet, programmeren of zo?
Programmeren dat ik je op foei kan zetten zoals ik al eens eerder heb aangevraagd want ik lijk wel stroop aan mijn kont te hebben.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:39

Goh thyrax vergelijken met een paracetamol...
Geef me daar dan een doosje van.

Ik zal vrijdag even langs de apotheek gaan nu blijkt daar thyrax weer volledig te krijgen is.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:43

Het mag dan om dezelfde werkzame stof gaan, maar de vulmiddelen zijn van alle drie anders.
Daarnaast is het inderdaad zo dat je van de ene soort soms een andere dosering nodig hebt dan van de andere.
Ik vind het niet normaal dat de apotheek zelf mag uitmaken wat jij als patiënt krijgt.
Hier wilden zij mij ( en vele andere patiënten...dit bleek uit de emailadressen die in cc meegestuurd werden -O- )ook weer terugzetten op de thyrax , maar ik bedank!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:59

Gelukkig deden ze niet echt moeilijk toen ik weigerde. Maar in hun beroep moeten ze toch echt mee hebben gekregen dat overstappen op en neer niet zo maar kan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:20

Shadow schrijft ook dst helaas de werkelijkheid anders is. -O- ik ben blij dat eltroxin leverbaar is gebleven. Alleen als die wegvalt heb ik een mega probleem. En ja geerke mijn doosje met 100 pillen kost 35 euro.

Ik heb met aantal medicijnen zelfde probleem op,papier gelijk maar helaas de werkelijkheid is anders, neusspray flixonase alleen de orginele kan ik tegen. De goedkoper versie is theoretisch exact gelijk tot aan hulpstoffen aan toe. Alleen van die krijg ik binnen paar minuten ene heel dikke rode opgezette neus en van de orginele variant niet. Idem desloratine die van sandoz is de enige die ik kan hebben. De rest niet, en die heeft nu juist productieproblemen. Ik heb met wat regels ombuigen net niet genoeg tot oktober. Meer kan ik niet aankomen/voorgeschreven krijgen helaas. -O-

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:14

Ik gebruik Tirosint en dat bevalt me prima. Niet dat ik bijwerkingen had van Thyrax hoor. Ik ga van van mijn langzalzeleven niet terug op Thyrax. Alleen al de manier waarop ze met mensen omgaan. Ik betaal wel bij en laat me niet wat anders aansmeren als ik nieuwe moet halen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 08:28

Shadow heeft anders toch echt gelijk. Nu is paracetamol niet te vergelijken met schildklier medicatie, maar zo werkt t wel. Apotheek is dus ook vrij om t merk te geven wat zij willen, als het maar dezelfde werkzame stof heeft. Tenzij de arts expliciet een middel voorschrijft.

Echter werken medicatie met dezelfde werkzame stof niet allemaal hetzelfde door de hulp stoffen, al is dat in theorie wel zo (waardoor ze dus ook verschillende merken mogen geven). Praktijk werkt dat niet zo.

Beetje naar hoe je Shadow aanvalt Bruintje, want ze heeft gewoon gelijk... ze heeft er duidelijk meer verstand van dan jij dus blijkbaar.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 08:48

Ik val haar niet aan omdat ze gelijk heeft in dat ze het mee mogen geven.
Ik val haar aan dat ze het vergelijkt met het slikken van paracetamol.
Duizenden mensen zijn ernstig ontregeld en komt zij weer even aanzetten met haar domme vergelijken.
Daarnaast als je de links even volgt en de media in het algemeen komt het hier erg nauw en hebben veel overstappers dus last gehad van overdosering vele zijn nu verlaagd en dan gaat de apotheek nu weer een lagere dosering thyrax mee geven met grote gevolgen.
Dus ja ik ben boos als iemand dat gaat vergelijken met paracetamol, dan l.l je gewoon maar wat en heeft e er dus geen verstand van.

En ja ik heb dat bericht van mezelf getemd.
Maar ook omdat ze me ergerlijk lijkt te volgen.
En dat heeft ze min of meer zo ook in een pb me ooit gezegd toen ik haar netjes vroeg me links te laten liggen. En ja dan barst de bom wel eens en ik doe dat dan niet sneaky per pb zoals zij. En aanvaard dan liever een ban.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:08

Punt is dat ze OOK met de vergelijking van een paracetamol gelijk heeft!! De kans is alleen nihil dat je daar gevoelig voor bent, terwijl je met schildklier hormonen de kans véél groter is dat je daar gevoelig voor bent (dan is de kans nihil dat je er geen last van hebt).

Dus ondanks het verschil of je gevoelig bent of niet, is het wel degelijk vergelijkbaar met paracetamol, met elk willekeurig medicijn zelfs. Het ene medicijn heeft echter grotere gevolgen dan het andere en bij de ene is de kans véél groter dan bij de andere. Maar het is NIET anders, omdat het "maar paracetamol" is. Paracetamol is sowieso niet zo onschuldig als dat de meeste denken.

Mij hoef je verder niets te leren of duidelijk te maken hoor. Weet heel goed hoe alles werkt incl hoe het lichaam (ook fysiologisch) reageert op verschillende medicatie en hoe het werkt. Ik zal dus nooit ontkennen dat je zomaar even over kunt stappen, dat kan namelijk niet. En sommige kunnen dat dus ook niet met paracetamol (om even een voorbeeld te noemen dus).

Dus conclusie is dat jij er net zo goed geen verstand van hebt en dus maar wat l*lt. Gezegd naar jouw eigen woorden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:25

De gevolgen met paracetamol zijn niet zoals met Thyrax.
Er zijn echt duizenden mensen heel erg ziek van geweest. En nee dat kun je dus niet vergelijken met een paracetamolletje. Dat weet iedereen. Dat wel doen geeft totaal aan dat iemand geen inzicht heeft in de impact die de verplichte overstap heeft gehad voor enorm veel mensen. En weer zou hebben als de apotheek lukraak zonder enig overleg mensen weer laat overstappen. Ook nog vaak op een verkeerde dosering gebaseerd op de sterkte van het nieuwe medicijn.
Als men denkt dat dat vergelijkbaar is, ja dan l.l je.

En zoals gezegd, ik heb het gemeld bij de mods.
Ik aanvaard met alle trots een ban, maar ik laat dit niet in vergelijk zetten en bagatelliseren door iemand die denkt dat deze overstap een vergelijking is met een ander molletje slikken.
En daar laat ik het dan weer bij in dit topic.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:33

bruintje123 schreef:
De gevolgen met paracetamol zijn niet zoals met Thyrax.
Er zijn echt duizenden mensen heel erg ziek van geweest. En nee dat kun je dus niet vergelijken met een paracetamolletje. Dat weet iedereen. Dat wel doen geeft totaal aan dat iemand geen inzicht heeft in de impact die de verplichte overstap heeft gehad voor enorm veel mensen. En weer zou hebben als de apotheek lukraak zonder enig overleg mensen weer laat overstappen. Ook nog vaak op een verkeerde dosering gebaseerd op de sterkte van het nieuwe medicijn.
Als men denkt dat dat vergelijkbaar is, ja dan l.l je.

Omdat het gewoon vergelijkbaar is, niet het medicijn zelf, ook het doel en de werking niet. Paracetamol kan zelfs dodelijk zijn en van paracetamol kun je echt ziek worden en een kapotte lever aan over houden (niet eens bij overdosering). De gevolgen van paracetamol zijn inderdaad niet hetzelfde, de gevolgen kunnen zelfs véél groter zijn bij paracetamol. Je hebt er werkelijk geen kaas van gegeten. :)

Overigens ontken ik absoluut NIET dat je zomaar kunt overstappen, dat kan niet.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:44

Dames... klaar.

Ik heb vandaag weer thyrax gekregen.
Ben met de andere naar de apotheek gegaan en gevraagd of ze weer thyrax hadden.
Ja hoor.
Hij vroeg heb je deze al geslikt ben je al over gestapt.
Ik zei nee... dan krijg je van mij thyrax.

Zo blij ermee ik had er niet aan moeten denken om weer al die ellende te krijgen
Iedere 3 weken prikken
Helemaal van het pad af
Weer opnieuw beginnen en opnieuw instellen
De moeheid en vage klachten en niet kunnen functioneren.
Al die ellende.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:16

Wat fijn dat jij ze weer hebt :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:25

Echt wel. Ik had ze nog wel maar binnen een maand zou ik toch een probleem hebben gehad.
Had me denk ik ook mijn baan gekost aangezien ik er net 3 maanden werk.
Zo blij dat het gewoon op een normale manier door kan gaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:29

Dat kan ik me voorstellen.
Mij heeft het mijn baan gekost, maar het is hetzelfde als... laat maar :D
Ik werkte er pas 3 weken toen ik over moest stappen en totaal ontregeld raakte.
Van huisarts naar internist, extra bloedprikken extra kosten op alles. En dat vinden ze nog gewoon ook in NL. En een tegemoetkoming? Nee natuurlijk niet.
En dan nu zouden ze het zo weer om willen gooien.