B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:09

Heeft er hier iemand Polyneuropathie?
Heb niks kunnen vinden bij het zoeken, dus denk het niet, maar mischien is er toch wel iemand.

Ik heb Polyneuropathie aan m'n linkerarm en m'n benen...
Loop als een pinquin, slof behoorlijk en m'n linkerbeen doet 24/7 pijn, beetje als flinke kiespijn, maar dan in m'n been. M'n rechterbeen voelt vaak alsof hij wakker word zegmaar en in beide benen heb ik weinig gevoel, wat me eigenlijk pas opviel toen er een vlieg over mijn been liep en ik dat helemaal niet voelde, probeerde me er extra op te concentreren, maar ik voelde het gewoon niet :\
M'n benen doen met lopen allebei verschrikkelijk veel pijn, bij elke stap die ik zet voelt het alsof ik extreme kramp krijg. Heb ook regelmatig echt kramp, soms amper uit te houden, de spieren in m'n kuit scheuren ook wel eens door de kramp...

Mijn linkerarm raakt regelmatig verlamd, vooral in bed, maar ook gewoon overdag. 'S ochtends is m'n deken nog te zwaar voor me om op te tillen. Ik voel het vaak nauwelijks of helemaal niet als m'n vingertoppen ergens tegenaan komen. En nouja er is nog wel meer op te noemen waar ik last van heb...

Morgen belt m'n internist weer om te bespreken hoe het nu gaat en hoe verder, ben benieuwd. Het gaat alleen maar slechter, op steeds meer plekken geen of minder gevoel en juist binnenin steeds méér pijn...

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:53

ik heb nu 5 injecties gehad en heb nieuwe liggen en die mag ik maar om de 3 maanden een spuit
ik merk nog helemaal niks
ben nog steeds zo moe en hoofdpijn en slap en bleh

Silly1972

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:00

Logisch, je krijgt ook veeeeeeeeeeeeeeel te weinig

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:07

DDDMakkink schreef:
ik heb nu 5 injecties gehad en heb nieuwe liggen en die mag ik maar om de 3 maanden een spuit
ik merk nog helemaal niks
ben nog steeds zo moe en hoofdpijn en slap en bleh

http://www.stichtingb12tekort.nl

Bezoek deze site eens, je vindt er een hoop informatie. Spuit je zelf? Er zijn opties hoor om zelf vaker te spuiten zonder tussen komst van een huisarts of recept.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:36

Rebel-Jits, jij hebt dus B 12 prikken gehad en daarna was de bloedwaarde 165? Dat is wel heel erg laag, zal het lab niet een foutje hebben gemaakt?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:04

Ik meld met ook even hier;

Even korte info:
Ik zelf ben coeliakie patient dit is een auto-immuum/darm ziekte .
Een aantal jaar geleden had ik ook div symptomen en bleek me waardes van de B-12 te weinig te zijn.
Hiervoor kreeg ik een aantal injecties.
Toen het beter ging hebben ze het stopgezet.

Ik blijf ondanks het dieet gluten vrij eigelijk altijd klachten houden.
Mijn moeder heeft het aan de schildklier en krijgt iedere 6 weken zo B-12 injectie.

Nu las ik op de site behoorlijk wat symptomen wat overeen komt met hoe ik me voel.

Vermoeid
Heel vaak plassen
Koud (komt slecht op tempratuur)
Verzuring van de spieren

Wat ik me af vroeg of sommigen buiten het rijtje wat op de site staat ook andere symptomen hebben?

Ik heb namelijk de laaste tijd pijn aan me tanden en dan allemaal.

Als ik het eigelijk zo lees een beetje dit topic denk ik dat ik maar eens weer op deze waardes laat prikken...

En wat doen jullie naast de spuiten om zo makkelijk mogelijk um hoe zeg ik dat te leven klinkt zo raar :+

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:09

Het onderstaande kan je ook vinden op:
http://www.stichtingb12tekort.nl/
Waar ik het vandaan heb gehaald.

Wat zijn de symptomen van een vitamine B12 deficiëntie?
Aangezien vitamine B12 essentieel is voor de gezondheid van het zenuwstelsel, voor het immuunsysteem, en voor de vorming van DNA, is de onderstaande lijst van klachten niet compleet. Niet alle klachten hoeven voor te komen, en ook hoeven de klachten niet voortdurend aanwezig te zijn. De meeste klachten kunnen variëren in ernst en kunnen al optreden ver voordat er anemie (bloedarmoede) ontstaat. Bij ruim éénderde van de patiënten ontstaat zelfs helemaal geen anemie. Met name de neurologische en psychische klachten komen vaak al voor bij laagnormale waarden van vitamine B12.

Omdat vitamine B12 op zoveel systemen in het lichaam van invloed is, uit een deficiëntie zich bij iedereen anders. Waar de één met name last heeft van vermoeidheid, tintelingen, geheugenverlies en spierkrampen, heeft een ander problemen met zich concentreren, een ontstoken tong, menstruatieklachten en depressiviteit. Wel zijn er een aantal klachten die vaker voorkomen, zoals: een ontstoken of dikke tong, het koud hebben, psychische problemen, neurologische klachten en verlies van eetlust.

Een vitamine B12 deficiëntie is sluipend en het kan jaren duren voordat de symptomen en klachten zich ontwikkelen en voordat ze ernstig worden. Vaak wordt een vroege diagnose gemist door de vaagheid van een aantal symptomen, en omdat veel symptomen overeenkomen met andere aandoeningen. Bij onverklaarbare neurologische klachten, glossitis, concentratieproblemen of psychische problemen zou daarom altijd de B12 serumwaarde getest moeten worden. Als u last hebt van één of meerdere klachten uit onderstaande opsomming, raadpleeg dan altijd uw huisarts.

Neurologisch:
Tintelingen, doof gevoel, brandend gevoel in armen, benen, handen en/of voeten, zenuwpijn, op “watten” lopen, uitvalsverschijnselen
Concentratiestoornissen, geheugenproblemen
Afasie: niet op de juiste woorden kunnen komen, verkeerde woorden gebruiken, verspreken
Ataxie: onverklaarbaar vallen, of ergens tegen aan lopen, verlies van positiegevoel, onhandig zijn, dingen uit je handen laten vallen, dingen omgooien, struikelen, moeilijk lopen

Psychisch:
Depressie, dementie, nervositeit, psychose, paranoia, geïrriteerdheid, prikkelbaarheid, verwardheid, gedragsveranderingen

Overig:
Spierpijn en krachtsverlies
Glossitis (ontstoken tong), branderige, pijnlijke of prikkelende tong, gevoelige mond
Vermoeidheid, slaperigheid, zwakte
Misselijkheid, verlies van eetlust, gewichtsverlies
Menstruatieklachten, zoals uitblijven menstruatie, hevige menstruatie, te lange menstruatie, verergerde menstruatiepijn
Gewrichtsklachten
Kortademigheid, benauwdheid, hartkloppingen
Duizeligheid
Bleekheid van de huid
Het koud hebben
Impotentie
Onvruchtbaarheid
Haaruitval
Veranderingen in gezichtsveld, wazig zien
Darmklachten
Incontinentie en/of vaak plassen
Hoofdpijn
Laatst bijgewerkt door BlueStar op 25-11-11 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:17

Barcelano schreef:
Ik zelf ben coeliakie patient dit is een auto-immuum/darm ziekte .
Een aantal jaar geleden had ik ook div symptomen en bleek me waardes van de B-12 te weinig te zijn.
Hiervoor kreeg ik een aantal injecties.
Toen het beter ging hebben ze het stopgezet.

Je bent al bekend geweest met een vit B12 tekort. Door je coeliakie kan het heel goed dat je b12 niet meer uit je voedsel/pillen haalt. Inderdaad laten prikken voor je waardes.
Je zult denk ik weer laag uitkomen en injecties krijgen. Vraag dan gelijk of je zelf mag leren prikken, mocht je weer tijdelijk injecties krijgen heb je nog opties daarna. Helaas denken artsen dat als je weer normaal zit je beter bent. Dit is dus niet zo.

Ik zelf ben ook nog niet zo lang een b12 iemand, maar heb ondertussen wel stappen genomen. Mijn huisarts ziet wonderen in 8 x een injectie het jaar afmaken met om de 8 weken. Daarna natuurlijk een bloedtest en die komt hoog uit (spuit zelf bij) dus genezen.
Bezoek de site in de bovenstaande post, je kan heel veel info halen daar, en vooral hoe je bloedtest eruit moet zien.

Maar eens een tekort door opname storing altijd een te kort.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:36

Even een meelezer hier.... Ik heb gister te horen gekregen dat ik een 'zeer ernstig te kort aan B12 heb'. Heb wel wat zitten lezen op internet, en na jaaaaaren van klachten waar ik steeds andere dingen achter zocht, vallen nu zoveel dingen op hun plek....
(Vreselijk moe, rare handen en voeten, hoofdpijn, concentratieproblemen, heel veel vergeten, stemminswisselingen in de meest extreme vorm, niet uit mn woorden kunnen komen, dingen laten vallen, haaruitval, depressies, pijn in mn lijf zonder reden enz enz)

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:05

Weet je ook hoeveel je waarde is?

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:32

Precies niet maar ze had het over een getal in de 50.... Wist zelf niet hoe laag dit was, tôt ik op internet ging zoeken naar info en toen schrok ik eigenlijk best wel

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:08

:wave:

Sinds een week ben ik ook een officiële B12-tekorter.
In september kwam mijn allergoloog er al achter dat ik B12 tekort had, maar daar werd niets mee gedaan, ik moest maar pilletjes innemen en dan kwam het wel weer goed. Een maand terug toch maar naar de huisarts gegaan met heel ernstige vermoeidheidsklachten, haaruitval, duizeligheid, zwart voor de ogen, het altijd koud hebben, altijd honger hebben, snel benauwd. Heeftie nog een keer geprikt op B12, bleek mijn waarde op 85 te liggen.

Toen hij er daarna achter kwam dat ik die pillen in nam, maar die waarde in twee maanden tijd toch nog van net boven de honderd naar 85 was gezakt in een paar maanden (terwijl ik juist weer vlees ben gaan eten etc.) schrok hij toch wel :)).

Op dit moment heb ik vier spuiten gehad (moet nu 3 keer per week) en ik merk wel dat ik wat minder vermoeid ben en het niet meer altijd koud heb :)) Zelfs mijn stoelgang is beter geworden (had ik nooit verwacht :') ) en ben ik ineens behoorlijk aan het afvallen. Ik heb ook haast geen honger meer doordat ik eerder probeerde energie uit mijn eten te halen, maar dat werkte dus niet. Nu heb ik uit mezelf energie en dat scheelt zo een boterham of 4 per dag.

Nu nog hopen dat mijn foliumzuur en vitamine D de goeie kant op gaat (heb ik ook behoorlijke tekorten van) :). Over drie weken moet ik trouwens terug naar de dokter om weer te prikken voor de waardes en te kijken hoe ik verder moet.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:34

Krijg je nu maar 3 prikken? Opstartdosis is 10 prikken in 5 of 10 weken ongeacht wat je tekort is. Je zult waarschijnlijk een opname probleem hebben. Je zult dan altijd aan de injecties moeten. Bloedprikken na injecties heeft geen zin omdat die de waarde in het bloed meet en niet op weefsel niveau. De waarde in het bloed zal vertekend zijn door de injecties. Volgens mij staat een pagina terug een link naar de bijsluiter. Op de site van Hendrik de Jong kun je veel info over b12 tekort vinden.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:43

Ik moet nu eerst 8 keer prikken krijgen. Ik krijg er drie per week (vrijdag, maandag, donderdag, zondag, woensdag, zaterdag, dinsdag, vrijdag) dus met 2,5 week moest ik terug en dan zouden ze het weer controleren ofzo en dan kijken hoe we verder gingen. :j

Ik heb nog geluk met dat prikken dat m'n zus het kan :') Ik zag mezelf al continu bij de dokter zitten _O-

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:18

Als ik jou was zou ik eens proberen of je een afspraak kunt krijgen bij Auwerda in het MC Dronten, aangezien je daar toch woont. Hij is echt een toparts wat betreft B12 tekort!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:22

En wat voor iets is hij? :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:27

Hij is een Internist :)
Heel veel mensen, vanuit heel Nederland, gaan naar hem waaronder een aantal bokkers (Ik ook).

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:35

Ik heb gisteren voor het eerst zelf B12 geprikt thuis.
De uitleg had ik al gehad, maar wilde het niet bij de assistent doen, ik hou er niet van om op mijn vingers gekeken te worden, dus gewoon thuis gedaan en ging gelijk de eerste keer al goed :D

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:38

ik prik niet zelf
heb wel weer 5 ampullen liggen
moet ook even opzoeken wanneer ik voor het laatst geweest ben want na 3 maanden moest ik weer

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:39

Silly1972 schreef:
Ik heb gisteren voor het eerst zelf B12 geprikt thuis.
De uitleg had ik al gehad, maar wilde het niet bij de assistent doen, ik hou er niet van om op mijn vingers gekeken te worden, dus gewoon thuis gedaan en ging gelijk de eerste keer al goed :D

*\o/* +:)+

Ik heb vandaag de methyl en adenosyl ontvangen :d Denk alleen dat ik nog een keer hydroxo ga zetten voor ik start. Heb zondag les met mijn poown. Vorige keer had ik een terugval in het begin. Dus neem het zekere van het onzekere.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:54

Hier nog niet binnen wel de spuiten binnen!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:58

Hoe gaat het met die gene die b12 in DL hadden besteld? Hebben jullie al geprikt? Ik ga morgen beginnen. Ga na het paardrijden prikken.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:17

Nope moet nog ff leren prikken van me HA!
Al kan de moeder van een vriendin t ook wel doen begreep ik vanaaf...

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:46

Glossi schreef:
Hoe gaat het met die gene die b12 in DL hadden besteld? Hebben jullie al geprikt? Ik ga morgen beginnen. Ga na het paardrijden prikken.

Hoi wij halen bij de apotheek in Duitsland de B12. Ik zelf merk geen verschil tussen de merken van Duitsland of Nederland.

Mijn man prikt mij en we doen het ook in de avond elke 72 uur weer.
Ik krijg ongeveer 7 uur na de prik het erg warm, dus prikken wij in de avond.
Ook ik merk wanneer ik slechter wordt, heel soms prikken wij weer na 48 uur. Ik zit nog in de eerste 8 weken. Officieel mag ik 1 x per week maar dat is zeker niet voldoende. Ik krijg meestal vlak voor de 48 uur het weer kouder en dan volgt snel de hoofdpijn en extra spierpijn. Ik gebruik het koud worden dus al aanknopingspunt, heel soms heb ik dat al na 48 uur en prikken we eerder.

De ampullen uit Duitsland is wel goed nieuws voor de portemonee, in januari ergens zullen we 100 ampullen bestellen dan zijn we ongeveer 46 euro kwijt(we hebben geen last van verzendkosten hooguit wat benzine kosten). In Nederland kosten 5 ampullen 15 euro nog iets.

S6 met prikken, langzaam spuiten neem de tijd dan doet het minder zeer.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:23

Ik krijg geen injectie's meer...

Mijn huisarts vertikt het om nog ampullen voor te schrijven en om te prikken, omdat mijn waarde véééél te hoog is.. 1450 :?
Zoiezo had mijn internist een brief gestuurd dat overdosis niet kon etc, maarja waarom zou je zoiets lezen, nergens voor nodig toch? :roll:

Heb 30Jan. een afspraak bij Auwerda, dus tot die tijd geen injectie's... pff voel me superslecht nu ik al meer dan een week niet geprikt heb :\