[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:16

Als in de bijsluiter van de antibiotica staat dat het niet veilig is moet je daar vanuit gaan.
Over het algemeen is de pil 2 weken na je laatste antibiotica pil weer veilig.
Ligt heel erg aan het soort antibiotica want er zijn tegenwoordig ook veel die je zonder problemen i.c.m. de pil kunt slikken.

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:25

Zonnetje81 schreef:
Wat voel je dan als je em voelt?

euhm wat voel je.. ja dat is eigenlijk niet echt te beschrijven.
Hij voelt het wanneer hij de ring aanraakt met zijn penis, maar hij heeft het niet als onaardig ervaren.
en ik ja.. soms merk ik dat zijn penis de ring aan'tikt' en dan voel je de ring een beetje verschuiven, maar dat is ook maar miniem dat dat opvalt hoor.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:28

Ja oke dus het is geen weeig/pijn gevoel als je hem voelt? Bijv als een vent tegen je baarmoedermond stoot :+

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:29

ooh nee als je dat vergelijkt is die ring helemaal niks hahaha..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:30

Oke, ik had zoíets verwacht.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:47

Zowel ik als m'n vriend voelt hem gewoon echt niet tijdens de seks, ongeacht standje. Alleen met handwerk komt hij hem tegen, dat was de eerste keer ook even raar voor hem natuurlijk, maar raak je zo aan gewend. :) Ik wil niet anders meer.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:48

Zit de ring bij jou ook goed achter het bot?

Misschien toch maar eens gaan testen :+ want dan hoef ik ook niet savonds aan de pil te denken of als ik bij mijn vriend ben om dat ding mee te nemen etc. Want ik heb de ring een half jaar gebruikt...dus dan kick je ook af van savonds de pil nemen.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:49

Bij mij zit hij goed ver naar achteren ja. Ik denk dat hij er gewoon langs glijdt als hij in de buurt komt, want een stoot tegen de baarmoedermond doet echt zeer maar zelfs dan zegt hij dat hij geen ring heeft gevoeld.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:05

Hilde_q schreef:
hoi allemaal,
normaal heb ik nooit geen vragen over mijn anticonceptie maar ik krijg van de apotheek maar een vaag antwoord.
Ik zet even mijn feitjes op een rij:

- Kuurtje 1: 4-01 tot en met 10-01
-Kuurtje 2: van 12-01 tot en met 19-01

Laatste pil van de strip: 13-01 'savonds
Stopweek 14-01 tot en met 20-01

Ik heb dus een vraag. Ik heb nu twee kuurtjes antibiotica na elkaar omdat mijn blaasontsteking niet weg wil gaan. Nu moet ik mijn antibiotica doorslikken tot en met woensdag. Vanaf wanneer werkt mijn pil weer normaal ? ( dus ben ik weer betrouwbaar zonder condoom) ?

Normaal als ik blaasontsteking heb houdt ik het aan tot na mijn stopweek maar nu zit ik dus in mijn stopweek en ben ik nog bezig met mijn kuur.

Apotheek zegt dat mijn antiobiotica geen invloed op de pil heeft ( bijsluiter zegt van wel) dus daar luister ik maar even niet naar.
Weten jullie het ?

Ik weet toevallig dat er een aantal gynaecologen zijn die zeggen dat alle AB met de pil kunnen, omdat de pil 2 hormonen bevat en de AB werkt maar 1 hormoon tegen.
Ik weet daar verder het fijne niet van, maar als de gyn zegt dat het veilig is zou je daar op moeten kunnen vertrouwen..

Sommige antibiotica kunnen zeker weten wel met de pil. Het kan zijn dat de bijsluiter nog niet is aangepast als na recent onderzoek is gebleken dat de pil wel met die AB kan.
Welke AB gebruik je? Soms is het op de site van het farmacotherapeutisch kompas al wel aangepast :)

Verder zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de AB-kuur zien als een 'vergeten pil'. Dus afhankelijk van in welke week van je pilstrip je de AB gebruikt, staat er in de bijsluiter wel bij of je dan wel/niet veilig bent.

Beterschap met je blaasontsteking! Erg rottig is dat altijd :(:)

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:16

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Vervelend is het inderdaad. Vooral omdat hij steeds vaker terug komt.

De antibiotica die ik op het moment heb is (tot en met woensdag) : Amoxicilline / Clavulaanzuur
En de antibiotica van afgelopen week: Norfloxacine

Beide hebben invloed op de pil. Ik neem geen risico en neem tot het einde van mijn nieuwe strip maatregelen! :)

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:55

Met Amoxicilline is de pil niet veilig.
Van Norfloxacine kan ik het niet vinden, dus dan zou ik het risico inderdaad niet nemen ;)

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:05

Hoi Meiden!
toch even een vraagje, heb de laatste paar pagina's door gelezen en las wat over de nuvaring (ga die is googelen!) Die kende ik nog niet.

Ik zit nu op de trinordiol, deze vind ik fijner dan de yasmin die ik hiervoor had. Mijn emoties zijn veel rustiger. Een grote reden waarom ik ben overgestapt is de reden dan ik zo'n 7 dagen lang ongesteld ben, bij deze zou het minder moeten zijn.
Alleen mijn libido is ook een stuk minder :+
Dus ik vroeg me af wat jullie ervaring is met het spiraaltje en libido! :)

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:06

hai meiden,
ik heb een vraag over mijn pil.. ik zit nu in de eerste stopweek van me eerste strip van mijn pil die vanaf maandag op was, en zou dinsdag ongesteld moeten worden.. maar ben het nog steeds niet.
komt dit vaker voor? :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:12

Ik heb met mijn vriend overlegd dat we het eerst gaan proberen met de nuvaring....ik ben benieuwd :+

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:07

@xLuus: Is dinsdag ongestel worden niet een beetje vroeg? Ik was bij de pil op zn vroegst als ik stopte op woensdag op de vrijdag ongesteld. Met de Nuvaring was dat zelfs op de zaterdag/zondag.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:12

Ik ben als ik op woensdag mijn laatste pil neem op maandag ongesteld.

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:07

haha opluchting ;) ben het net geworden!
was voor het eerst erg blij dat ik ongesteld was geworden hihi.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:44

Ja dat duurt bij mij ook soms even :) Zeker als ik 2 maanden doorslik!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:28

Ik ben vorige week zaterdag gestopt met de pil en ik was maandag al weer ongesteld. En dat terwijl ik anderhalve week geleden mijn stopweek had en toen dus ook ongesteld was. Ik merkte al wel verschil in de manier van ongesteld zijn, erg gek in zo'n korte tijd...

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:50

stel mn vraag even hier.. heb niet de rest doorgelezen (zijn nogal veel pagina's) dus hoop dat iemand me kan helpen!

Hi bokt.
Even een vraagje over mn anticonceptie pil.
Ik slik sinds mn 15e de microgynon 30 (ben nu 22). Dit omdat ik zachts gezegd nogal last had van mn "maandelijkse" (die op dat moment niet echt maandelijks waren) periodes.

Nou goed, ik dus aan de pil, inmiddels 7 jaar geleden. helemaal top.
Altijd super gewerkt.
De laatste jaren hou ik niet meer elke maand een stopweek. Al dat gedoe elke maand, is nergens nodig voor. Dus lekker doorslikken.
Dat gaat altijd prima.. zo tegen het eind van de 4e strip krijg ik vaak een beetje doorbraak bloedingen en dan weet ik dat ik weer even een stopweek moet houden.
Daarna slik ik hem weer ongeveer 4 maanden door.

3 Weken geleden kreeg ik ook doorbraakbloedingen, best logisch want zat alweer aan mn 5e strip.
dus ik de week erna braaf een stopweek gehouden.
Nu weer een weekje begonnen maar sinds 2 dagen opeens weer doorbraakbloedingen.
Maar hoe kan dit?
Heb de stopweek helemaal afgemaakt, net als anders, netjes op de 7e dag weer met de pil begonnen. Heb niets anders dan de afgelopen jaren gedaan, maar verlies dus nu al voor de 2e dag op rij een beetje bruin/oud bloed.

Iemand enig idee hoe dit kan? is mn pil opeens te licht voor mij?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 02:35

Na jarenlang pilgebruik heb je soms last van insluipende bijwerkingen, soms in de vorm van doorbraakbloedingen. Ik kan helemaal geen hormonen (progestagenen) meer verdragen omdat ik last heb van pilatrofie. Baarmoederslijmvlies is door jarenlang pilgebruik zo dun geworden dat er te weinig hormoonreceptoren aanwezig zijn die met de hormonen in je pil kunnen "reageren". Het begon bij mij met doorbraakbloedingen van 1 of 2 dagen. Het eindigde met een constante bloeding bij ieder gebruik van progestagenen (4 pilsoorten geprobeerd) Inmiddels ben ik nu 5 maanden hormoonvrij en puur natuur, en mijn lijf heeft zich nog steeds niet helemaal hersteld (extreem licht ongesteld, niet onprettig opzich...maar niet echt "normaal" te noemen)

Het heeft overigens GEEN invloed op de betrouwbaarheid van de pil. Maar soms kom je lijf gewoon in protest. Wat ik hierboven beschrijf is mijn persoonlijke ervaring, hoeft bij jou niet het geval te zijn. Het is ook niks ernstigs, maar hou het gewoon even in de gaten. Hou in ieder geval even bij in een agenda wanneer je last hebt van doorbraakbloedingen, soms kun je een patroon ontdekken.
Mocht je steeds vaker last krijgen van doorbraakbloedingen, dan kan je een keer naar je huisarts gaan of gewoon een tijdje stoppen met de pil.

Een pil is overigens niet zo snel "te licht". In een Mirenaspiraal zitten bijna 100 keer minder hormonen dan in de pil en die is ook krachtig genoeg om een zwangerschap te voorkomen.

Ik las hierboven overigens iets over 2 soorten hormonen in de pil en de invloed van AB daarop.
Het klopt dat er twee soorten hormonen in een pil zitten, namelijke progestagenen en oestrogenen. Maar enkel de progestagene hormonen werken als anti-conceptie. De oestrogenen hebben een soort hulpfunctie, maar geen anti-conceptieve werking. Het is te makkelijk om te zeggen: er zitten 2 soorten hormonen in en maar één wordt beïnvloed, dus dan heb je altijd die andere nog achter de hand. Want met oestrogeen alleen begin je weinig tegen een zwangerschap. Progestageen alleen kan wel (mini-pil, Mirena, Nuvaring, Implanon, prikpil enz)

Daarbij lijkt het me gewoon verstandig om uit voorzorg wel extra maatregelen te nemen als je AB gebruikt. Mensen doen echt te zeikerig over condooms. Ik heb inmiddels ook de grote voordelen daarvan ontdekt (geen rommel en gelek op de wc :) ). Dus niet zo zeuren, gewoon ff Durexje erbij en klaar is Kees (fijne woordspeling)

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:06

Sigrid schreef:
Ik las hierboven overigens iets over 2 soorten hormonen in de pil en de invloed van AB daarop.
Het klopt dat er twee soorten hormonen in een pil zitten, namelijke progestagenen en oestrogenen. Maar enkel de progestagene hormonen werken als anti-conceptie. De oestrogenen hebben een soort hulpfunctie, maar geen anti-conceptieve werking. Het is te makkelijk om te zeggen: er zitten 2 soorten hormonen in en maar één wordt beïnvloed, dus dan heb je altijd die andere nog achter de hand. Want met oestrogeen alleen begin je weinig tegen een zwangerschap. Progestageen alleen kan wel (mini-pil, Mirena, Nuvaring, Implanon, prikpil enz)

Dat zei ik inderdaad. En volgensmij had AB alleen een negatieve werking op de oestrogenen.
Maar daarmee bedoel ik niet te zeggen dat je gewoon los moet gaat met AB en pil. ;)
Ik zou zelf ook aanvullende beschermende maatregelen nemen. Ik meldde alleen wat de overtuiging is van sommige gyn's :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:25

@Zwitsal

Ik weet niet of het wel zo gezond is je pil zovaak door te slikken?

Volgens mij is je lichaam momenteel een beetje in de war...

Als je pil te licht is, dan zou je dat normaal in het begin moeten merken.
Toen ik aan mijn eerste pil begon had ik 17 dagen aan een stuk door bloedingen. Pas toen ik ze dubbel begon te slikken hield het bloeden op. Dan ben ik van pil veranderd en was het over..

Maar een te lichte pil, dat merk je normaal meteen al.

Misschien even terug om de maand een stopweek houden, en dan kijken?

riannetjhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:29

ik heb nu antibotica voor mijn keelonsteking. dit is de 2e dag ik moet nog 3.4 dagen antibiotica slikken maar ik slik ook de pil maar dat is dus nie veilig maar wannner word het wel weer veilig! hoop dat jullie me kunne helpen

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:43

meestal tot 2 weken nadat de kuur afgelopen is. Welke kuur heb je?