hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laughterline

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:54

Mijn ademhaling is echt verschrikkelijk :') Dus helaas ben ik nog niet zo ver haha. Voelt bijna 24/7 alsof iemand mijn keel dichtknijpt. en dan moet ik er niet aan toegeven anders vlieg ik in een hyperventilatie aanval.

1 jaar geleden zakte ik door m'n benen met een aanval, kon niet meer lopen, de rest van de dag ook niet meer..Voelde me slap, ziek alles. Dit is langzaamaan veranderd, geen flauw idee hoe of waarom. Nu is het m'n bovenlichaam wat in elkaar zakt. En een kwartier later ben ik (meestal, lang niet altijd) weer 'de oude' al ben ik wel erg moe natuurlijk.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:57

renee16 schreef:
Bij mij gaat het juist altijd beter met wat drankjes op, dan maak ik me niet meer zo druk..

Maar komen jullie 'eruit'? Ik ben echt nog bijna 2 uur heel slap gebleven, trillen, geen kracht in m'n spieren enzo.. Dit is niet erg als ik thuis op de bank lig, maar een kroeg of andere drukte in en ik lig op de grond..

Ik ben helaas nog niet zo ver als jullie qua ademhaling, met therapi gestopt toen ik merkte er geen/minder last van te hebben als ik goed in mijn vel zit.. Maar nu twijfel ik toch..

In de auto... Dat is eng..
Dan heb ik het eigenlijk nooit zo..

Ik was gelukkig al bijna thuis, het gebeurde op de terug weg. Voelde het al een uur aankomen dus aangedrongen op naar huis gaan. En ja hoor.
Ik kon snel in bed, dus de slappe benen mochten even slap blijven.
Ik voel me na zo'n aanval ook echt uitgeput. Mis er helaas veel school door. Hoop dus echt dat het met de psycholoog beter word, want het beïnvloed nu echt mijn leven. En mijn relatie..

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:56

Help, ik durf niet meer :=

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:03

Haha komt goed :P waarschijnlijk is 't gewoon een gezellig vrouwtje :j

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:09

Ik hoop het, echt bang nu haha _O-

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:37

Bleh, net een nieuwe baan sinds 2 weken.. En al een derde 'hyper' gehad deze week.
Ik probeer te doen alsof er niks aan de hand is, tot op zekere hoogte lukt het me. Maar het vreet enorm aan mijn concentratie en energie..

Zou zoiets kunnen komen door airco/verwarming ofzo?

Ik probeer echt een aanleiding te vinden.. Maar het is me een raadsel..

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:59

Waarschijnlijk de (wellicht onbewuste) spanning voor je nieuwe baan. Zo had ik 1,5 jaar geleden een aanval en dat kwam door mijn (onbewuste, enthousiaste) spanning omdat ik die week naar 2 nieuwe scholen ging kijken.

Het gaat wel over :) Als je ff gewend bent komt 't vast wel goed. Ik moet toevallig a.s. maandag beginnen op m'n nieuwe werk. Heb er ontzettend veel zin in maar natuurlijk is het ff spannend. Ben benieuwd hoe het gaat..

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 14:16

Gistermiddag werd ik oppeens ziek. Giga buikkrampen en giga misselijk! En ja hoor of dat nog niet erg genoeg was begon ik ook nog te hyperen. Zo erg heb ik het nog nooit gehad! Kreeg oppeens soort druk op mijn oren zwart voor mijn ogen. Mijn lichaam werd slap. Ben op de bank gaan liggen en meteen in slaap gevallen

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:02

Ik heb net voor het eerst in mijn leven een aanval op het werk gehad.
Hij zakt nu langzaam af en dan begin ik vaak te gapen.
Ik had ineens enorme pijn op de borst en tussen de schouderbladen. Nu weet ik dat ik dit kan hebben van brandend maagzuur, dus twee gaviscon genomen en dat zakte af. Tegelijkertijd belde ik de HA voor mijn bloeduitslagen, die helemaal goed waren.

Maar ik baal hier toch wel een beetje van. Ik weet dat dit het is maar ik kan het niet meer stoppen. Ik heb het nu verteld op het werk en ik merk dat ik alleen daarvan al weer rustiger werd. Het is nog niet helemaal weg. Maar het enorm onrustige gevoel en het oppervlakkige ademhalen is nu gestopt. De strakke band om mijn borst en het wat verdoofde gevoel blijven altijd nog wel even hangen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 17:09

Ik heb het ook vaak gehad op mijn werk. En gewoon even zitten praten helpt meestal al! Omdat je er dan niet echt meeer op let en je ademhaling door het praten veranderd

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:16

Ja meestal krijg ik het thuis (goed al heel lang best goed hoor, heb er niet heel veel last van), dan ga ik altijd liedjes zingen. Maar dat kan natuurlijk niet op het werk. Meestal als ik streng tegen mezelf zeg dat ik me niet moet aanstellen en moet ademhalen (meestal stop ik gewoon met ademhalen zonder dat ik dit zelf door heb) gaat het daarna al vrij snel beter. Voel ze vaak ook wel aankomen, maar deze was net en duveltje uit een doosje :o

Nu is het eigenlijk over en heb ik het koud en ben echt moe :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:32

Hoi!
Ik heb sinds 3 weken ook vaak hyperventilaties. Nu al 3x gehad. 2x heel zwaar, de andere voelde ik goed aankomen en was snel weer weg.
Gisteravond weer. Deze keer heel erg. Ik ben in 10 minuten 4x weggevallen, is me verteld. Ik weet er niks van namelijk.
Degene die bij me was zei dat ik op een gegeven moment helemaal niet meer ademde en nergens op reageerde. Dit duurde ongeveer een halve minuut tot een minuut. En is dus 4x gebeurd.
Komt dit jullie bekend voor? Is het flauwvallen? Heb gelezen dan flauwvallen en hyperventilatie zelden samen voor komt. Ik kan me ook niet herinneren dat ik weg ben geweest. Ik ben wel eens eerder flauwgevallen, en toen wist ik wel dat ik buiten westen was. Maar nu niet.
Komt het jullie bekend voor?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:35

Nee mij komt dit niet bekend voor :n Ik heb wel een heel onwerkelijk gevoel, een beetje alsof ik zweef. Weet het ook niet zo goed te omschrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:01

Ga vanmiddag naar de HA, dus ben benieuwd...
Heb dat weg zijn ook nog nooit eerder gehad, het zweverige komt mij juist weer niet bekend voor. Raak juist ontzettend in paniek als ik zo'n aanval heb, ook handig...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:08

Ja paniek heb ik ook wel hoor ;) Maar zoals ik al zei is het een beetje lastig uit te leggen. Het lijkt alsof je niet in de realiteit bent, terwijl je weet dat dit wel zo is. Dat je achter jezelf aan loopt zeg maar.

Moet zeggen dat ik na de aanval van gisteren best spierpijn heb en gewoon moe ben. Gelukkig mag ik zo lekker naar de fysio en afgezien van het feit dat hij me soms ontzettend pijn kan doen, is het wel even fijn de schouders weer los te hebben.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:13

'Onwerkelijk voelen' komt wel voor. Dat je nergens op reageert en niet ademt vind ik wel heel raar..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:15

Ja dat vind ik ook raar. Mijn kwaal is ook dat ik vergeet te ademen. Ik zet het gewoon vast, maar echt wegvallen en stoppen met ademen vind ik wel ver gaan.
Ik blijf altijd in het hier en nu en ik snak meestal juist naar iemand die even tegen me praat en me afleid. Als ik alleen ben blijf ik er dan namelijk in hangen, als er tegen me gepraat wordt wordt ik gedwongen te blijven ademen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:20

Ja onwerkelijk voelen had ik de vorige keren ook. Net of je buiten je eigen lichaam bent, ja klinkt misschien raar maar zo voel ik het een beetje. Denk wel dat ik snap wat je bedoelt Sakkia.
Vind het ook erg raar, en ook eng, ook al weet ik er zelf niks van. Wel dat ik een soort van wakker schrok. Dat zei degene die er bij was ook, dat ik in 1x weer heel diep in ademde en er weer bij was.
En ook dat het 4x gebeurde in nog geen 10 minuten. Vind het best eng.

Vind het ook fijner als er iemand bij is, wat ik tot nu toe altijd gedaan heb, is handen van de ander vastpakken en knijpen. Helpt op de 1 of andere manier, word ik wat rustiger van. Wat me ook helpt is voorlezen, maar heb ik gisteravond niet gedaan omdat ik zo overstuur en in paniek was dat ik geen letter kon lezen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:09

amoj schreef:
Hoi!
Ik heb sinds 3 weken ook vaak hyperventilaties. Nu al 3x gehad. 2x heel zwaar, de andere voelde ik goed aankomen en was snel weer weg.
Gisteravond weer. Deze keer heel erg. Ik ben in 10 minuten 4x weggevallen, is me verteld. Ik weet er niks van namelijk.
Degene die bij me was zei dat ik op een gegeven moment helemaal niet meer ademde en nergens op reageerde. Dit duurde ongeveer een halve minuut tot een minuut. En is dus 4x gebeurd.
Komt dit jullie bekend voor? Is het flauwvallen? Heb gelezen dan flauwvallen en hyperventilatie zelden samen voor komt. Ik kan me ook niet herinneren dat ik weg ben geweest. Ik ben wel eens eerder flauwgevallen, en toen wist ik wel dat ik buiten westen was. Maar nu niet.
Komt het jullie bekend voor?

Ik val ook flauw, door hyperventileren kan je bloeddruk te snel zakken en dan kun en even wegvallen.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:05

Ik weet wel dat je door hyperventilatie ook echt kan wegvallen. Heb het eens met een team genoot meegemaakt, die viel ook iedere keer weer weg. maar het stoppen met ademen is dan wel eng zeg, weet niet of dat er ook bij hoort.
Bij mij gaat het de hele week ook al slecht, maar heb voor volgende week een operatie staan, dus denk dathet. Daarvan komt.

Het onwerkelijk voelen is ook wat ik voel, idd achter jezelf aanlopen of kijken vanuit een persoon achter je. Lastig uit te leggen maar begrijp wat jullie hierbij bedoelen.
En ik verneem dat ik vaak op een verkeerde ademhaling zit. Heb ook altijd veel moeite om veel lucht uit te blazen, behalve als ik meezing met een liedje

Inney, hoe is het bij jou gegaan met dat vrouwtje?.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:03

Ik vind dat je het heel mooi omschrijft door het achter jezelf aanloopt!

Alsof je een beetje op jezelf neerkijkt..

Ik loop met enige regelmaat naar adem te happen, hier komen ook binnensmondse boertjes en oprispingen bij, heel vervelend als dit net in belangrijke gesprekken gebeurd! (Bv sollicitatie) en juist dan zijn de zenuwen dus de 'hypers' er het ergst.

Lichamelijk bewegen helpt mij vaak wel en kan ik ook gewoon. Soms voelt het wel heel eng omdat ik een beetje zwalk op zo een moment... Ik ga het liefst slapen als ik een echte 'aanval' of hoe je het precies moet noemen heb gehad..

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:11

Lief dat je het vraagt.
De intake was best heftig, ging dieper dan ik verwacht had :=
We zijn er al achter dat mijn hyperventilatie overgaat in een paniekaanval, en dat veroorzaakt heel waarschijnlijk het niet meer kunnen staan, overgeven, trillen, warm/koud etc.
Maar ja, hyperventilatie heeft heel veel overeenkomsten met een paniekaanval.
Komende donderdag hoor ik wat mijn behandelplan gaat zijn :)

Wegvallen door hyperventilatie kan geloof ik wel degelijk. Hyperventilatie kan tot aan flauw vallen gaan. Op dat moment heel beangstigend voor jou en omstanders maar het is ook positief. Als jij flauw valt neemt jouw lichaam de vitale functies weer over zodat je ook uit de aanval bent. (Natuurlijk is op een andere manier beter haha)
Maar stoppen met ademen zal ik denk ik wel achteraan gaan. Want als jouw lichaam zich verlamd door je mentale status (want dat is hyperventilatie) dan hoort eigenlijk je lichaam weer in de automatische piloot te gaan zoals bij het flauw vallen dacht ik.
Wel heftig joh om mee te maken! Gaat je niet in de koude kleren zitten lijkt me.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:13

renee16 schreef:
Ik vind dat je het heel mooi omschrijft door het achter jezelf aanloopt!

Alsof je een beetje op jezelf neerkijkt..

Ik loop met enige regelmaat naar adem te happen, hier komen ook binnensmondse boertjes en oprispingen bij, heel vervelend als dit net in belangrijke gesprekken gebeurd! (Bv sollicitatie) en juist dan zijn de zenuwen dus de 'hypers' er het ergst.

Lichamelijk bewegen helpt mij vaak wel en kan ik ook gewoon. Soms voelt het wel heel eng omdat ik een beetje zwalk op zo een moment... Ik ga het liefst slapen als ik een echte 'aanval' of hoe je het precies moet noemen heb gehad..

Wauw, heel herkenbaar inderdaad. Alsof je er niet helemaal bij bent en een soort film kijkt. Het zweven wat hierboven beschreven werd kan ik ook zeker herkennen.
Ik heb soms ook geen controle meer over mijn lichaam. Dan voelt vaak mijn linkerbeen verdoofd en ga ik bijvoorbeeld slingeren bij het lopen.

Oja, de boertjes. Daar word ik vaak rustiger van, want dat is vaak het moment dat ik de hyperventilatie herken. Komt ook door het verkeerd ademen en de valse lucht die je binnen krijgt.
Maar fijn is anders :=
Ik heb het tegenwoordig vaak op mijn werk. En dat is in de horeca. En dan zijn boertjes niet echt gewenst :+

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:14

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:17

Burb, mag ik je bestelling ?
Lijkt me ook een lastige als je gaat 'zweven' volgens mij zwenk ik weleens een meter uit ofzo, zou maar net een tafeltje staan en je loopt daar met een die blad vol glazen.

Ik wil er ook echt iets mee gaan doen. Kan gewoon bepaalde dingen niet meer zo..