Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:09

CIV, wat fijn dat er toch weer een begin is met je paard, geniet ervan. Super ook dat je zo'n fijn vriendje hebt die je helpt (ik heb er ook zo 1 )

Mijn paard is nu +/- 1.74, 3,5 jaar en zijn kont staat nog hoger dan de schoft, dus 1.76 word hij minimaal :o (vandaar dat ik zo hard gevallen ben, het is zo'n hoogte :P )

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:13

Zo, dat een flinke vent maar dat was misschien je bedoeling? Mijn paardje was laatst gemeten 1.60m dus ze zal nu ietsje groter zijn maar voor mij is ze groot genoeg, ze zal ook nog wel iets groeien want ze is nog geen 5 jaar. Vind het knap van je dat er vandaag weer 'gewoon' opgegaan bent!

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:52

HIHI... nou de grootte was niet echt mijn bedoeling, ik wilde zo 1.63, maar dat is 1.74 geworden :o . Voor de rest voldeed hij aan al mijn eisen, dus ja... dan maar 11 cm groter ;) .
Maar moet wel wennen aan deze kolos hoor, want hij is echt groot en zodra die staart erop gaat denk ik wel OEH !! wat een joekel. Het geeft me wel weer veel zelfvertrouwen dat ik er zo weer opgestapt ben, morgen ga ik hem helemaal alleen rijden, dan hebben we het ergste weer gehad.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:43

Flugeltje: Cool dat je weer gereden hebt! Ik ben echt blij om dat te lezen. Fijn dat je zo gemotiveerd bent en iets hebt waar je je kan ontspannen. Daarbij ben je meteen lichamelijk actief ;)
Hou vol meid! Hopelijk van de week weer een wat rustigere week zodat je je lekker op je paard kan richten. Enne, het is en blijft een knapperd.

Kan me voorstellen dat je dochtertje jou spanning voelt en dat het niet makkelijk is. Goed dat zij op het kinderdagverblijf wat tot rust komt en jij dan ook! Verder las ik dat je therapie maar 3 kwartier was, maar heb je er wel wat aangehad? Heb je er nog steeds zo'n goed gevoel over? Het werd me niet helemaal duidelijk uit je berichten en ben toch wel heel erg benieuwd!!

Maaike: Ik had vannacht twee slaappillen genomen en heb goed geslapen. Was wel fijn. Ga er vannacht weer twee nemen. Wat goed dat je vandaag de stad in geweest bent. Die druk op de borst is heel herkenbaar. Heb ik ook lang last van gehad bij de kleinste spanningen al. Hoe is je ademhaling? Een verkeerde ademhaling kan hier een belangrijke rol bij spelen. Was bij mij ook het geval. Als je hier meer over wil weten moet je het even zeggen.

CIV: Wat lastig dat je lichamelijke klachten je zo blijven achtervolgen. Dat kost je veel energie. Goed dat je probeerde op je ademhaling te blijven letten, al is dat juist in die paniekmomenten soms erg lastig!

Kan begrijpen dat je op ziet tegen de nacht. Zeker na de afgelopen nacht. Neem je wat in?
Wat leuk dat je vandaag zo met je paardje bezig bent geweest. Kun je het ook een beetje zien als een nieuw begin en krijg je er lagzaam weer wat zin in?

Aikon: Wat lief dat je op iedereen reageeert en wat fijn hoe open je later in je andere post bent. Ik schrik er behoorlijk van. Dat is een behoorlijke conclusie die ze trekken. Ik vind het echt heel rot voor en kan me voorstellen dat het je heel kwaad maakt en dat het erg frustreert.

Ik begrijp echt niet waarom hij valt over de temeratuur? Heeft hij dat nog verder uitgelegd? Wij hebben het hier altijd een graadje of 17, warmer hoeft voor mij niet. En dan heb ik geen eens last van exzeem. Wat voor verder onderzoek wil hij gaan doen en waarom dan? Ik zou dat eerst goed helder willen hebben voordat er nog meer van die onruststokende rapporten komen. Is die reIntegratiesukkel ook een reintegratiecoach? Want een coach hoort je te helpen met zoeken naar nieuwe passende functies toch? Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet al te veel van af weet, maar dit klinkt allemaal een beetje raar.

Doe je bij de bedfrijsarts niet beter voor. Je situatie is niet alleen je hand / pols (als ik het goed onthouden heb). Er spelen nu ook geestelijke dingen waardoor je niet kan werken. Ik zou dat goed bespreken met je bedrijfsarts. wat klote dat de aansprakelijkheid van het bedrijfsongeval is afgewezen. Hoe gaat het dan verder zo'n rechtzaak. Ik hoop dat dat je niet teveel spanning en stress op gaat leveren. Eigenlijk kan je dat er helemaal niet bij hebben. Nou meid, jij verdient een hele grote :(:)

(Mochten mijn antwoorden niet helemaal helder zijn, sorry, ik heb mijn slaappillen vast ingenomen...)

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:00

Flugeltje, dan is je paard wel iets groter uitgevallen :P veel plezier morgen, hoop dat het je weer zo goed zal doen! Zie dat ik een vraag van je ben vergeten te beantwoorden: Waar ik verder nog meezit; mn paard, wordt al even niet meer ongesteld (HA zegt dat het geen kwaad kan maar ik weet het niet) :=, de kat is krols, wat vervelend is en we twijfelen nog of we haar laten dekken en zo spookt er altijd weer wel iets door mn hoofd. Niet dat dit allemaal de ergste dingen zijn maar ik ben er wel mee bezig.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:05

Ook allemaal heel erg bedankt voor de lieve berichtjes over Droeffie. We missen hem nog enorm, we denken veel aan hem.

Ik heb ook met mijn vriend gesproken, dat ik op zie tegen de komende tijd zonder hond. Ik mis mijn hele structuur. Door Droef kwam ik het huis uit. Wandelen en bewegen en daar klaarde ik vaak van op. Het genieten van de natuur en mijn stoere vent.
Nu dat weg gevallen is ben ik bang voor een terugval.

Uit mijn inspanningstest blijkt dat ik toch nog soms erg veel van mezelf vraag en dat rustmomenten op de juiste tijden heel belangrijk zijn. Wegvluchten heeft zin tegen de afleiding, maar aan de andere kant ga ik over mijn grenzen heen en breek ik mijn energiereservers meteen weer af. Niet te veel dingen buitenshuis plannen dus. En daar zit het probleem. Thuis slaat de stilte toe, is er de leegte en het gemis. Thuis kan ik me terugtrekken in mijn somberheid en op de bank gaan liggen. Ik ben zo bang voor een hevige terugval. Droef bracht mij gewoon regelmaat. Vroeg opstaan, wandelingetjes meerdere keren op de dag enz. Hij gaf mij de structuur die ik nog zo hard nodig heb.

We missen Droef ontzettend en we zullen hem nooit vergeten. Het was echt een kanjer en hij blijft altijd in ons hart. Maar we missen een hond in huis. Een hond die mee kan om te wandelen enz, zodat deze depressieve bokker ook de gezonde buitenlucht krijgt.
Sommigen hier momgen het erg vroeg vinden. Dat kan ik ook helemaal begrijpen. Ik denk er zelf ook wel eens aan, maar voor ons is het de beste beslissing die we konden maken. Alvast op zoek naar een nieuwe hond. Een hond die we ook weer een fijne oude dag konden geven. Dit keer kwamen we niet uit bij een 16 jarige. De hond die we uitgekozen hebben is 7 jaar oud en kan dus nog een mooi poosje mee en kan nog behoorlijke wandelingen maken. Vanmiddag hebben we kennisgemaakt met hem en dinsdagmiddag gaan we hem ophalen...

Ik twijfelde om het erop te zetten. Want natuurlijk heb ik vooral nog veel verdriet om Droef. Maar aan de andere kant is er ook de vrede. Het is mooi geweest. Droef heeft een hele mooie oude dag gehad, zonder pijn, zonder lijden. En dat is wat we hem beloofd haalden toen we hem als 16 jarige ophaalden. Voor ons voelt het goed.

Al ben ik dan toch bang dat ik mensen over me heen krijg om na zo;n korte tijd alweer een hond te nemen. Ik begrijp die reacties ook, maar het is hier echt een weloverwogen keuze en het wil ook niet zeggen dat het verdriet om Droef er niet meer mag zijn. Onze nieuwe aanwinst zal ook zeker geen vervanger worden voor Droef. Het is ook een totaal andere hond...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:08

CIV schreef:
Waar ik verder nog meezit; mn paard, wordt al even niet meer ongesteld (HA zegt dat het geen kwaad kan maar ik weet het niet) :=, de kat is krols, wat vervelend is en we twijfelen nog of we haar laten dekken en zo spookt er altijd weer wel iets door mn hoofd. Niet dat dit allemaal de ergste dingen zijn maar ik ben er wel mee bezig.

Al die kleine dingen die door je hoofdspoken gaan malen en vaak ook allemaal heel snel achter elkaar. Dat zorgt voor onrust.
En die onrust zorgt voor een slechte nachtrust, omdat je geest in bed net zo hard doordraait... Heel vervelend! :(:)

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:16

PW snap je beslissing maar al te goed doordat je nu een nieuwe hond neemt is Droef nog niet vergeten, die leeft altijd voort in jullie hart :(:) Je moet doen waar jij/jullie je goed bij voelen, misschien zijn er hier of elders mensen die er anders over denken maar dat is hun mening. Denk dat het je goed zal doen, zodat je structuur wat behouden blijft en je doet er toch ook weer goed aan een andere hond te redden en warm mandje te geven. Zou hetzelfde hebben gedaan. Heel veel plezier alvast dinsdag, is een leuk vooruitzicht. Hoe voel je je zelf verder? Slaap lekker zometeen :Z en maak je niet te druk om anderen, het is jou/jullie leven.

Klopt wat je zegt over mij, ben niet bewust onrustig snachts maar het spookt allemaal wel. Het is vervelend dat er weer meerdere dingen tegelijk komen of er nogsteeds zijn. Komt allemaal wel goed maar het moet een plekje krijgen. Edit; weet niet of ik iets in zal nemen, heb wel inslapers maar het doorslapen is meer het probleem.
Laatst bijgewerkt door koi op 06-02-10 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Re: Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:21

Ik dacht er zelf namelijk eerder ook zo over, dat het van weinig respect sprak als je al zo snel na het overlijden van je hond een ander neemt. Maar voor mij is het gewoon duidelijk dat ik anders makkelijk terugzak in mijn depressie en buiten m'n therapieën de bank niet af kom. En dat is nou juist niet de bedoeling. Er zit dus wel wat meer achter. Met die reden is Droef destijds ook gekomen...

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:39

CIV, je was juist zo lekker positief over je paard, dat ze zo heerlijk kan lopen ed. hou die gedachte vast en laat de rest even weg. Doe gewoon een test als je bang bent voor je ongesteldheid, dat geeft je rust, ik word 2x per maand ongesteld gemiddeld en zal er allemaal wel bijhoren. En je kat, daar zal je gewoon een beslissing over moeten nemen om ze te sterelliseren of niet.

PW, ik heb respect voor je dat je de keuze gemaakt heb om een andere hond te doen, ongeacht wat anderen er van vinden. Ik heb dinsdag 3 nov. jl. mijn paard af moeten laten maken, na 7 jaar in mijn bezit te zijn geweest. 2 weken voor hij af gemaakt is heb ik te horen gekregen dat hij afgekeurd werd op zeer pijnlijke artrose. Vervolgens heb ik 2 weken moeten wachten op de goedkeuring van de verzekering en ik ben ik ondertussen al bij andere paarden gaan kijken (ik denk om me een beetje op te vrolijken en mensen zeiden dat ik een half jaar uit moest trekken voor de koop van een paard), ik ben bij 2 paarden geweest en het 2e paard was Beau op de woensdag voor mijn paard afgemaakt werd en ik was meteen verliefd, ik schaamde me dood, mijn eigen paard was toen nog in leven en werd verliefd op een ander. Dinsdags is mijn topper opgehaald en ik ben de volgende dag gelijk weer bij Beau wezen kijken, ik besloot wanneer ik hem dan nog zo leuk zou vinden ik de beslissing zou nemen. Het moment dat ik bij Beau was vergat :o ik mijn vorige paard zelfs even en het voelde enorm vertrouwd. Ik heb toen gelijk de knoop doorgehakt en de koop rond gemaakt, de maandag erna stond Beau bij mij op stal, dus ik had binnen een week een ander paard staan, je wilt niet weten wat voor bagger ik over me heen heb gehad.

Ondanks mijn burn out en al de kritieken weet ik voor mezelf dat ik de goede beslissing gemaakt heb, ik was ook enorm bang om in een gat te vallen, dat is ook wel gebeurd, maar als ik Beau niet had ,dan had dat gat vele malen dieper geweest.

Aikon, wat vreselijk van die gast !!! :( Maar heb je buiten je pols nu ook iets van een burn out ?? Dat heb ik even gemist...

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:05

Flugeltje, bedankt voor de tips maar mn paard liep altijd al fijn, dat is het probleem niet, als ik ze dan zo zie dan vind ik haar weer geweldig maar ergens denk je er ook aan dat je er niet op kan rijden. Ben niet bang dat ik zwanger ben maar vind het een vreemd iets (ben dan ook erg op mn lichaam gefocust) met mn vriend heb ik het over de poes, wat we gaan doen want ik vind er weinig aan dat ze krols is :s

Wat fijn dat je zoveel aan je paard hebt en dat jij je er goed bij voelt. Andere hebben altijd makkelijk praten, de beste stuurlui staan aan wal en kijk niet naar een ander want die weet het altijd beter maar ze zouden eerst naar zichzelf moeten kijken, daar hebben ze al genoeg aan. Succes vandaag met het rijden, hoop dat het weer zo goed zal gaan!

PW, hoe was je nacht? Vandaag een rustige dag?

Ik heb wel redelijk geslapen, gelukkig niet meer zo'n zelfde 'aanval' gehad. Denk nu zelf dat mn arm uitgestrekt heeft gelegen en hierdoor de spierpijn op mn borst kwam, dit stelt me wel gerust. Mn vriend is nu aan het werk en ik heb uitgeslapen, zo misschien nog even strijken maar kan morgen anders ook. Vanmiddag is hij ook weer thuis, lekker rustig aan doen en misschien nog even langs familie.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:45

PW: Wat leuk dat jullie een andere hond hebben uitgezocht! Snap dat je bang bent voor reacties van anderen, maar hé het is jouw (jullie) beslissing!! En ik denk een hele goede beslissing!
Wij hebben 4 maanden gewacht tot we onze nieuwe pup in huis haalden, maar vond ik ook lang.
Je vergeet je oude hond, in jouw geval, Droef toch niet. Je nieuwe hond neemt zijn plek niet in, hij/zij vervult de leegte die Droeffie achtergelaten heeft en geeft je liefde en structuur. Droef zal je niet vergeten, maar dan mag je toch wel van iets nieuws gaan houden? Als het voor jullie goed voelt en jullie zijn er aan toe, is het toch prima?!
Wat voor soort hond is het? Reu of teef? Ben benieuwd, plaats je een foto als je hem/haar hebt?
Hopelijk heb je een beetje kunnen slapen vannacht!

CIV: Wat vervelend dat al die dingen je blijven achtervolgen. Kleine of grote dingen, het zorgt toch dat je blijft malen. Gelukkig heb je vannacht wat beter kunnen slapen. Doe rustig aan vandaag :)

Flugeltje: succes vandaag met rijden! Hopelijk gaat het allemaal goed, toch weer een positieve opsteker dan!

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:47

Maaaike, je vergeet jezelf weer ;) Hoe is het met jou? Hoe is het met je hondje?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:55

Ben net wakker en nog zoooooo moe. Alsof ik de marathon heb gelopen, voel me verder ook niet echt heel goed. Nog steeds die steken op m´n borst. Ga zo eerst even de vakbond mailen om advies te vragen over een aantal zaken op m'n werk (niet over dit verder hoor, gewoon wat vragen over de vorm van contract). Dan hoef ik daar ook niet meer over te denken, en kan ik met hun advies even een gesprekje aanknopen met m'n directeur :).
Maar nee, heb wel eens succesvollere dagen gehad.
Hond is weer helemaal beter hoor :) Gelukkig.

PW: Je vroeg trouwens naar mijn ademhaling, maar dat zit volgens mij wel goed. Heb via de haptonoom goed geleerd om via m'n buik te ademen en dat doe ik nog steeds. Ademhaling is ook gewoon heel rustig.. Het is volgens mij gewoon spanning, gewoon m'n spieren. Hoop ik dan maar.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:43

Allemaal bedankt voor jullie lieve reacties. Het doet me echt goed :j
Droef is zeker niet vergeten en dat gaat ook niet gebeuren. de hond die we nu krijgen lijkt ook totaal niet op hem en dat vind ik wel fijn. Het is een totaal andere hond en dat bevestigt maar weer hoe bijzonder Droeffie was :+:

CIV: Gelukkig heb je redelijk geslapen. Had je nog wat ingenomen om te slapen? Scheelt het nou veel dat je nog weekend hebt en daardoor beter slaapt? Ik zou anders voor door de weeks toch eens om dorslapers vragen bij je huisarts. Die hoef je echt niet iedere nacht te gebruiken (doe ik ook niet), maar dan heb je wel af en toe een nacht dat je echt tot rust komt. Weet je zeker dat je een nestje wil bij je poes? Het neemt de krolsheid natuurlijk tijdelijk weg, maar komt daarna gewoon weer terug. een nestje brengt toch ook weer een hoop werk en spanningen met zich mee. Heb je er al over gedacht om haar te laten helpen? Dan ben je ook van de krolsheid af. Geniet van je rustige dagje...

Flugeltje: Ik vind het fijn om jouw verhaal te lezen over je paard en kan dus heel goed begrijpen dat het voor jou ook een goede keuze was. Het heeft ook niks met respect voor je vorige dier te maken. Kan me wel voorstellen dat je veel kritiek hebt gehad. Jammer dat mensen meteen met hun oordeel klaar staan, zonder het van de andere kant te bekijken. Vooral het laatste stukje wat je schrijft vind ik zo sterk, het is gewoon 200% waar. Beau heeft er voor jou voor gezorgd dat je niet in een gat viel. Droef zorgde er bij mij voor dat ik uit het gat kwam waar ik wel ingedonderd was en de nieuwe hond gaat er voor zorgen dat ik er niet opnieuw in donder... (Om het even lomp uit te drukken)

Maaike: Het is een Duithe Herder reu van 7 jaar oud. Het is een lieve enthousiaste hond, die buiten aan de riem nog wel wat opvoeding kan gebruiken. Maar dat vind ik wel een uitdaging ;) Als hij er dinsdag is zal ik zeker een foto van hem plaatsen. Hoe gaat het met jou? De klachten die je allemaal beschrijft kunnen heel goed door je ademhaling veroorzaakt worden. Het is inderdaad spanning, maar die spanning in je spieren kan dus veroorzaakt worden door een verkeerde ademhaling, waardoor je hartslag ook verhoogt. Doordat je in je slaap bijvoorbeeld ook verkeerd ademt, kom je in je slaap niet tot rust. Wat er bij een burnout namelijk aan de hand is, is dat je lijf continu in opperste staat van paraatheid is. Dat komt omdat je tijden lang het uiterste van je lichaam gevraagd hebt. In je slaap gaat dit ook door. Je uitdrukking van de marathon lopen klopt ook. Je slaapt wel, maar in feite rent je lichaam gewoon door. Dat je verrot wakker wordt verbaast mij dan ook helemaal niet. Dat je door je buik ademt wil niet meteen zeggen dat je verder goed ademt. (Ik zeg niet dat je niet goed ademt, maar wil graag met je meedenken, hoop dus niet betweterig over te komen ;) )

Hoe vaak adem je per minuut (in rust?)?
Hoe lang is je inademing (in rust)?
Hoe lang is je uitademing (in rust)?
(In rust is zittend op een stoel of bank of liggend op bed, zonder iets doen)

Verder vind ik dat je goed bezig bent om advies in te winnen bij de vakbond (al weet ik niet precies waar het over gaat), het is altijd goed om je goed in te laten lichten en vervolgens goed voorbereid een gesprek aan te gaan. Gelukkig is je hond weer helemaal opgeknapt. Ga je nog iets ontspannends doen vandaag?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:49

maaaike Ik een binnen kort een gesprek met iemand over deze consukkel. (blijf het een mooi woord vinden :D ) Met wat hier mee/tegen te doen. Ik neem het ook mee naar de bedrijfarts.
Die steken op je borst kunnen soms wel een paar dagen blijven, tenminste bij mij. Het is een vorm van stress. Heerlijk :(

Probeer toch je gevoelens op te schrijven hoe warig het ook op papier er uit ziet, misschien dat automatisch schrijven voor jou wat is, dat doe je met je onder bewust zijn. Schrijven zonder er bij na te denken is de makkelijkste uitleg hiervoor. (ps er kunnen soms schokkende teksten verschijnen, neem die dan mee naar je psych)

flugeltje mooi paard, wat hoog. Die van mij zijn 1.48 en 1.54. Daar kom ik wel op. (ben zelf 1.69) Geniet van de mooie rij momenten, dat komt ook ten goede aan je geestelijke balans. :+

Ik ben mede door mijn pols (en een hoop andere ongein) in een negatief spiraal terecht gekomen en heb daardoor nu een burn out. Mij ha zegt al langere tijd dat ik het rustiger aan moet doen, maar ja, ik voel sinds 2008 al veel druk op me om ander werk te moeten zoeken. Hulp kreeg ik niet, (pas nov 09 dus te laat, en wat voor'n hulp) en de bedrijfarts kon mij ook niet zeggen wat voor werk ik wel zou kunnen doen. Ik kreeg alleen te horen van "zoek maar, je krijgt toch geen werk door crisis en je handycap." Heel leuk. :( Ik kan volgens hem passendwerk elders doen dat, "uiteraard mag dit geen strijd hebben met haar beperkingen." Schiet je veel mee op. 8)7

civ De thee is smerig misschien is het ff wenne, ben eergister pas begonnen. Volgens mijn homeopaat is veel zweten (ook zwemmers exceem) ook een vorm van stress. Vaak onbewust.
Hier trouwens ook een krolse kat, kan het ding wel achter het behang plakken _-:( (moet eerst kopen, heb geen behang :D )
Als ik in bed hart kloppingen/ritme storingen voel, dan voel ik aan mijn pols, klopt die normaal weet ik dat ik me geen zorgen hoef te maken. Ik heb vaak wel muziek op tijdens het slapen, muziek waar ik rustig van word. (celtic moments)

pw De consukkel en coach zijn een en het zelfde. De uitleg van zijn rapport was dat het zijn conclusie was, waar op gebaseert? geen idee. (bij hem thuis is het 25 gr., onleefbaar voor mij) Hij kan en mag geen onderzoek instellen naar mijn leef en woon omstandigheden, volgens uwv.
Hoe de rechtzaak gebeuren gaat.....geen idee, word op de hoogte gehouden door advocaat.

Wat goed dat je een nieuwe hond een kans geeft op een goed huis, je hoeft je niet schuldig te voelen dat je zo gauw een nieuwe hebt, of wat anderen er van vinden. Ik heb eens van een wijze vrouw gehoort dat het beter is om een nieuw huisdier te nemen zodat de overledene met een gerust hart verder kan gaan op zijn reis, wetende dat er over zijn baasje gewaakt word door een nieuwe. (klink misschien wat zweverig, maar zo denken veel natuurreligie aanhangers. Ik ook) Ik wens jullie veel fijne wandel uren toe.

Ik begin weer een beetje grip op mezelf te krijgen, gelukkig. Er zijn wel heel wat wandel uurtje met mijn noorse eland hond, mud, in gaan zitten. Lekkere frisse neusen halen. (ben nu verkouden 8)7 )
Morgen naar de bedrijfarts, word erg janken ben ik bang. Ga hem vragen hoe hij tegen een plaatsing staat op een dag besteding bij "De noorder brug", deze hebben een gehandycapten tuin (ben gek op tuinieren) en andere "werk" plaatsen. Deze mensen hebben de kennis en kunde om mensen met een handycap te begeleiden, ook thuis en hebben betere inzicht in wat voor mij noodzakelijk is aan hulp. Ik denk zelf dat ik hier veel meer aan heb, en zij mij vele malen beter kunnen helpen dan die consukkel. }>

De nieuwste rodel verspreid door werkgever, ik zou een pony te koop hebben. :? Geen idee waar ie dat weg heeft. Dat gebeurt van-ze-lang-zal-ze-leven niet. Ga nog liever in een tent wonen dan 1 van mijn kerels weg doen.

Zo, verhaal is wel weer lang zat dacht ik zo.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:53

Hoe vaak adem je per minuut (in rust?)? 18x
Hoe lang is je inademing (in rust)? bijna 4 sec
Hoe lang is je uitademing (in rust)? ook bijna 4 sec

Je komt absoluut niet betweterig over hoor ;) Echt niet. Het zal me wel verbazen als ik verkeerd adem, naar m'n idee doe ik dat juist goed :+

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:02

Aikon: Allereerst vind ik je de uitdrukking consukkel ook geweldig gevonden :+ Jammer dat het gewoon helemaal waar is...
Ik ben heel benieuwd wat er uit een gesprek gaat komen. Goed dat je het mee neemt naar de bedrijfsarts. Geeft het je veel extra spanning? Ik zou gek worden geloof ik...

Lekker inderdaad dat je zo weinig goede hulp krijgt bij het vinden van ander passend werk. Kan me voorstellen dat je daardoor het niet meer ziet zitten. Klinkt bij mij trouwens eerder als depressief dan een burnout, maar dat doet er niet toe. Als het maar bekend is dat je psychisch gewoon ook niet lekker zit door alles wat er gebeurd is en wat je allemaal op je bordje gehad hebt. Jammer dat zo'n bedrijfsarts je niet doorstuurt naar een coach ofzo die er speciaal voor is om te helpen bij het zoeken naar ander passend werk. Dat hij het niet kan prima, maar hij zou jou wel moeten kunnen verwijzen naar iemand die dat wel kan. Ik vind dat ze zich er veel te makkelijk vanaf maken. Schandalig gewoon... Ik vind het ook nog steeds belachelijk dat hij oordeelt over de temperatuur? Daar maak ik me echt kwaad om merk ik. Waar bemoeit zo'n flapdrol zich mee. Ik zei het al, ik heb dan geen exceem, maar 25 graden is voor mij ook te warm. Wij hebben het meestal rond de 17 graden. Was het in het vakantiehuisje 20, zat ik in mijn t-shirtje. Veel te heet... Het slaat gewoon nergens op en zoals het op mij overkomt is het nergens op gebaseerd. Als hij van het UWV geen verder onderzoek in mag stellen zou ik me niet teveel zorgen maken. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Maar ik begrijp het nog niet helemaal, wat was het doel van het onderzoek en rapport dat er nu al is dan?

Veel zweten is zeker een vorm van stress. Het is in het topic hier (kan ook een eerder deel geweest zijn, dus terugzoeken raad ik je niet aan ;) ) ter sprake geweest. De meesten hier hadden er last van.

Enne bedankt voor het citeren van de woorden van de wijze vrouw. Het klinkt wel heel mooi. Dan krijgt Droef misschien echt de rust die hij verdient ;) Ik vind het niet zweverig, het ligt me wel. Een hond is gewoon zo goed idd, lekker mee aan de wandel. Heb je een foto van je hond? Ken het ras eigenlijk niet :o

Laat je tranen maar komen bij de bedrijfsarts. Ookal voel je je er misschien ongemakkelijk bij, het geeft wel aan hoe jij in je vel zit momenteel. En daarvoor ga je er heen, zodat hij een beeld krijgt hoe het met jou gaat. Doe je niet beter voor dan dat je je voelt. Goed in ieder geval dat je weet wat je wil bespreken. Dan ga je er goed voorbereid heen. Zet hem op he meid!

En laat die werkgever maar praten. Die is gek...

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:08

Aikon; Succes morgen. Huilen is niet erg, ziet hij hoeveel het je doet en hoe je op het moment bent. Niet tegen houden, laat maar komen. Goed dat je al rondgekeken hebt naar alternatieven. Hopelijk ziet hij daar ook wat in. En idd, laat die consukkel maar kletsen!
Hoe zit het trouwens met de brief die je van hem krijg? Lijkt me dat je het niet hoeft te ondertekenen als je er niet mee accoord gaat? Wat gebeurt er als je het niet ondertekend?
Hopelijk kan de bedrijfsarts je morgen weer een beetje helpen en wat goede raad geven.
Sterkte!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:14

Maaike:
Je ademhaling is in rust (zoals ik al dacht) veel en veel te hoog. 16 keer per minuut is als ik het goed heb de ademhaling van iemand stevig door wandelt. Je hartslag zal daardoor in rust ook hoger liggen dan normaal, wat de spanning veroorzaakt (opperste staat van paraatheid)

In rust hoort je ademhaling tussen de 4 en de 8 (bij de meeste mensen is 10 ook nog goed) te zijn. Ik ademde in rust vorig jaar 22 keer per minuut en had dus dezelfde klachten als jij hebt. Moeier wakker worden dan voordat je ging slapen, het gevoel nergens tegen op te kunnen, een gejaagd gevoel, druk op de borst enz.

Dat je vier seconden inademt is wel heel mooi. Wat je alleen moet proberen is je ademhaling te verlengen, het liefst naar 6 seconden. Daardoor wordt het zuurstof beter opgenomen in je bloed. Vervolgens wacht je een paar seconden om weer opnieuw in te ademen. In het begin voelt dit waarschijnlijk heel onnatuurlijk en heb je het idee dat je buitenadem raakt, omdat je het niet gewend bent. Maar als je het regelmatig doet, zul je merken dat je rustiger gaat worden. Het lijkt misschien te simpel, maar het werkt echt.

Ik ben hiervoor bij Koen de Jong geweest in Amsterdam (http://www.kiwiamsterdam). Zijn boek "Verademing" is ook echt een aanrader.

Pollewoppy schreef:
Nog een paar artikelen die zeker de moeite waard zijn om te lezen. Gaat over de ademhaling en klachten als burnout, depressie en angsten.

http://www.kiwiamsterdam.nl/media/20090 ... ikelAD.pdf

http://www.kiwiamsterdam.nl/media/MH41- ... kennen.pdf

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:20

Bedankt PW, voor deze eye-opener! Zal de artikelen even doorlezen als ik m'n concentratie zover kan krijgen!
Kan je huisarts hier iets mee denk je? Ga er morgen toch heen, dus dan vraag ik het even..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:25

Het is heel verschillend of je huisarts er voor openstaat of niet. Sommige wel, sommige niet. Ik was vrijdag bij mijn arts voor mijn medicijnen en vertelde hem over mijn inspanningstest en dit verhaal en hij was helemaal enthousiast. Maar er zijn ook veel huisartsen (jammer genoeg) die de ademhaling als vanzelfsprekend beschouwen en er eigenlijk niet over nadenken dat het veel problemen kan veroorzaken. Je kan het er eens gewoon met hem over hebben, dan merk je vanzelf hoe hij er tegenover staat. De ademoefeningen kun je echter heel goed zelf toepassen en zijn niet schadelijk.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:48

Bedankt voor jullie steun, het vreet heel erg aan me. Moet nog steeds een gepeperde mail naar hem schrijven. De exceem slaat ook weer genadeloos toe, overal jeuk jeuk en nog eens jeuk 8)7

Het rapport is naar aanleiding van een zoveel maandelijkse evaluatie naar de werkgever. Vandaar dat ik ook moet tekenen, wat ik dus niet doe. Hij verandert het maar, als ik niet teken krijgt hij een probleem }:) Kan hij zich gaan verantwoorden bij zijn baas. _O-

Hij is 1 x bij mij thuis geweest, een 15 minuten geloof ik. Ik had die week veel druk te verwerken gehad. Vrijdag er voor mijn zus alvast op mijn verjaardag (2 dagen te vroeg) met kids. 's nachts een klootviool die het heel leuk vond een beton klinker naar binnen te keilen. Dubbelglas aan stront, huisje vol glas (weer vegen, lukt makkelijk met 1 hand :( ), kat kwijt (later weer gevonden, gewond door rond vliegend glas. 2 schaafplekken aan 1 zijkant en een snijwond over de rug) Politie 's nachts nog aan de deur gehad (had gelijk 112 gebelt) Buurman had de dader gezien en 2 derde kenteken genoteert (kon de rest niet zien) Volgens meneer agent was het duidelijk gericht naar mijn persoon (lekker :( ) Nood nummer woningstigting gebelt om gat te dichten. Dag later verjaardag, dag er op ook. Toen kwam hij. Ik was moe, zat er door heen. Had het meer dan vierkant gehad.
Kreeg later te horen dat ze de dader niet hadden, maar ze hielden het wel in de aktieve map :? Zind me nog niet.

maaaike Dat van die marraton voel ik ook, nu door spanning nog erger. Mijn spieren spannen bij stukjes steeds aan (schokt) of hele lichaamsdelen geven ineens een schok. Dat slaapt niet lekker. Kan het ook niet stoppen. Behalve door te zorgen dat ik geen stress heb/krijg. Ik ben ook bezig te veel druk op mezelf te leggen, en vraag bijna constant te veel van mijn lichaam. Rust ken ik bijna niet, daar betaal ik nu een dure prijs voor.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:56

Dat de exceem toeslaat kan dat te maken hebben met dat je niet lekker in je vel zit? Lijkt mij wel logisch namelijk, maar helemaal niet fijn natuurlijk...

Goed dat je niet tekent. Blijf daar vooral ook bij! Je bent sterk.
Wel vervelend dat die man dus net op een verkeerd moment is geweest. Zo zie je maar wat 'slechts een momentopname' al niet kan doen. Laat hem maar een keer opnieuw komen beoordelen zou ik zeggen.

An wat betreft je spanning: Lees even de berichten door die ik voor Maaike heb getypt. Ik heb het idee dat jij er ook veel aan zou kunnen hebben!!

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:08

Maaaike, dat vermoeide is vervelend, hopelijk heb je iets aan de tips van PW. Wat bij mij wel helpt om te ontspannen, is al mn spieren 1 voor 1 aanspannen, zo voel ik duidelijk het verschil tussen spanning en ontspanning en weet ik het zou moeten voelen. Is het gelukt met je email?

PW, we twijfelen nog of we een nestje willen daarom hebben we haar nooit laten helpen, weet dat je daarmee de krolsheid weg neemt maar we moeten er nog eens goed over na denken. Als er 1 kitten uit zou komen dan was de keuze snel gemaakt (die willen we dan zelf houden) maar wat doe je met de rest. Ken mezelf, kan niet goed iets weg doen :o Zal het morgen eens vragen als ik mn pillen ophaal. Hoe gaat het met jou vandaag? Wat kunnen slapen?

Aikon, als die thee zo smerig is dan wacht ik wel even het effect bij jou af ;) gebruik zelf weleens Odorex depper, dat helpt ook goed, voel me toch prettiger zonder klotsende oksels :) Gaan jullie een nestje nemen met de poes? Succes morgen, huilen mag als snap ik dat je dit liever niet doet maar als het zo is, dan is het zo. Hopelijk mag je naar de gehandicaptentuin, phoe dat klinkt wel heftig en confronterend maar het zal je misschien wel beter helpen, hoop het voor je. Vind het knap dat je deze stap wilt nemen. Laat je baas maar doen, je kunt je energie beter gebruiken.

Flugeltje, hoe is het gegaan vandaag?