Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:46

Welke instanties zijn dat dan Siskeh? :)

Nee zorgboerderijen zijn helaas niet wat ik zoek, toch bedankt!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:46

O, sorry! Jammer genoeg kan ik je daar niet mee helpen.. Ik zou
het zo niet weten. Succes met het verder zoeken!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:48

Sowieso zitten die meer in mijn omgeving :P
Ik kan via accare vrij veel regelen, en verder zijn het ook "boeren" bedrijven :+
Zit er in arhem niet iets *zoekt internet na* stichting wigwam?
Misschien ook wel iets anders hoor :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:49

Tinkelbell schreef:
Welke instanties zijn dat dan Siskeh? :)

Nee zorgboerderijen zijn helaas niet wat ik zoek, toch bedankt!

Ik ga even voor je denken...
Is stichting Heppie niet iets?
Ze zijn momenteel erg druk met het ontwikkelen van vanalles.
Ik meen ook dagprogramma's?
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 27-12-09 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:49

Citaat:
Nie boos worden nie he? ^)

Nee hoor, niet boos :) Maar misschien dat ik met een voorbeeldje kan proberen uit te leggen wat het verschil is.

Ik begeleid kinderen met een handicap bij het paardrijden. Daar zijn kinderen met een verstandelijke handicap bij. Van die kinderen weet ik dat ze bepaalde dingen niet kunnen snappen. Als het te abstract wordt, of teveel ingewikkelde stappen heeft, dan leren ze dat niet. Nu niet, en de eerstkomende jaren ook niet. Voor hen versimpel ik de dingen dan dus en maak me niet al te druk om alles wat erachter ligt. Ik probeer ze vooral te leren wat ze moeten doen en hoe ze dat moeten doen.*

Maar er zijn ook kinderen met pdd-nos en vormen van autisme. Bij die kinderen probeer ik stapje voor stapje die '5 muren' die je noemde te doorbreken. In alle rust, in alle ontspannenheid probeer ik manieren te vinden om ze dingen te leren op een manier die ze wel kunnen bevatten. Ik probeer niet alleen duidelijk te maken wat ze moeten doen bij het paardrijden, maar bijvoorbeeld ook waarom. Zodat ze zelf steeds meer inzicht krijgen. Bij kinderen met een laag IQ heeft dat weinig zin, die hebben niet zoveel aan het waarom. Maar juist mensen met autisme kunnen dat gebruiken om meer grip te krijgen op wat ze doen.

Als iemand een normaal of bovengemiddeld IQ heeft, kun je proberen dat ook aan te spreken. Als je weet dat iemand dat niet heeft, zou je iemand daar alleen maar mee pesten. Veel mensen hier hebben ervaren hoe het is als mensen denken dat je iets 'toch niet kunt' en dan dus ook de moeite niet doen. Terwijl je het op een andere manier misschien best wel had gekund! Dat is vreselijk frustrerend, en daarom reageren mensen nogal heftig op het gelijktrekken van pdd-nos met een verstandelijke beperking. Het is niet hetzelfde, het zijn twee losstaande dingen. Allebei zijn het dingen die dwars kunnen zitten bij het leren en leven, maar het zijn toch verschillende dingen, en dus verdienen ze een verschillende aanpak, en een verschillende naam.

* Een kleine toevoeging: over het algemeen probeer ik [i]alle kinderen toch zoveel mogelijk te helpen bij het krijgen van inzicht. Maar ik overschat kinderen meestal een beetje, en heb toch wel een paar keer bewust gas terug moeten nemen: sommige dingen kunnen niet.[/i]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:51

Ik zal mijn zoektocht een beetje toelichten, mijn broertje heeft PDD-nos en allerlei andere dingen hiernaast, ook studeer ik pedagogiek. Om wat beter inzicht te krijgen in deze 'beperking' en om wat meer ervaring op te doen voor mijn opleiding wil ik vrijwilligers werk doen bij een bedrijf als dit: http://www.actionkids.nl/ alleen dan in de omgeving van Haarlem of in Amsterdam!

Hoop dat ik nu een beetje duidelijker ben! :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:58

Jij bent ook maar een mens Shadow, zolang je wíl leren ben je al op 90%.

Gek, wat jij zegt ervaar ik juist niet eigenlijk.
Ze denken allemaal dat ik het wél kan, maar niet wil of iets.
En wat je zegt is waar: Bepaalde dingen had ik op een andere manier wel gekunt.
Héél veel dingen zelfs.
Dat is ontzettend frustrerend.

Toch blijf ik wel een beetje bij mijn mening..
Ik vind het een verstandelijke beperking, misschien in minder erge mate maar voor mij is dat het wel.
Of je moet een andere naam voor het beessie hebben?

Dont be mad on me.
*bouwt bunker*

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:02

Wat een fijne topic , heb niet alle 66 blz gelezen maar wel een hoop.

Mijn dochter nu 17 jaar en een zeer getalenteerde amazone word in het nieuwe jaar getest op autisme ( PDS Noss)
Ze loopt eigelijk sinds groep 8 vast op school, kan de drukte en druk niet aan, maakt moeilijk contact en als ze contact maakt loopt het vaak mis, is thuis vaak erg teruggetrokken en eigelijk alleen maar happy met haar dieren.

Na mij jarenlang zorgen te hebben gemaakt, vele vage lichamelijke klachten, slecht eten, moeilijk slapen heb ik bij de huisarts aangedrongen haar te testen.
Ze is dit jaar aan een opleiding begonnen helemaal in de lijn van haar passie maar loopt helemaal vast, is alleen nog maar verdrietig,boos en ongelukkig.

Alleen op haar stage bloeit ze helemaal op, is een gezellige plek waar ze word gewaardeert, veel mag rijden en zonder morren alle klusjes doet die aan haar worden gevraagd.

Aan de ene kant wens je je kind geen enkele stoornis toe, maar aan de andere kant zou het zoveel vragen, twijfels en onzekerheden wegnemen.
Ook zodat we vanaf dan misschien wel juist kunnen handelen, zodat het leven voor haar wat overzichtelijker en makkelijker word.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:04

@FuegoJoy: mag ik je vragen waar je dochter stage loopt?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:17

FuegoJoy: Dat verhaal komt mij erg bekend voor.
Zeker het deel over school/werk.

Tinkelbell, ik denk er over na, als ik iets weet hoor je het.
Ik ken wel redelijk wat mensen die in die wereld zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:24

Bedankt moonfish! :)

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:31

moonfish13 schreef:
FuegoJoy: Dat verhaal komt mij erg bekend voor.
Zeker het deel over school/werk.

Tinkelbell, ik denk er over na, als ik iets weet hoor je het.
Ik ken wel redelijk wat mensen die in die wereld zitten.

School is echt een drama , ze doet zo haar best , zit vaak naar mijn mening veelste lang te blokken met dan helaas weer eens hele slechte resultaten, projecten waar ze moet samenwerken is al helemaal een ramp , het is echt heel verdrietig je kind zo te zien worstelen en vooral heel vermoeiend. Je maakt je zorgen, weet niet hoe te handelen, is het gewoon een lastige puber, hoe was ze als klein meisje , je maalt maar door en vooral wat is de toekomst ?

Ik zie alleen maar een lach op haar gezicht op de rug van een paard, op wedstrijden en rollend in het stro met de honden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:37

Citaat:
Ze is dit jaar aan een opleiding begonnen helemaal in de lijn van haar passie maar loopt helemaal vast, is alleen nog maar verdrietig,boos en ongelukkig.

Same ook een opleiding in mijn lijn, maar mijn opleiding ligt nu (tijdelijk) stil.
Mede door vervelende dingen die er vorig jaar gebeurt zijn op school.

Citaat:
Alleen op haar stage bloeit ze helemaal op, is een gezellige plek waar ze word gewaardeert, veel mag rijden en zonder morren alle klusjes doet die aan haar worden gevraagd.

Same, en ik ben nog een aardig belangrijke schakel daar ook.
Daar merk je niks aan mij, zij merken niks aan me tót er iets fout gaat.
Dan merk je het, maar thuis en op school merk je het des te meer.

Verder ben ik een slechte slaper, ik slaap niet zonder medicijnen.
Heeft ze medicijnen voor het slapen?
Doe anders eens een gooi naar Ketotifen.
Zeer onschuldig en een medicijn tegen astma maar het zorgt net even voor de rust om te kunnen slapen.
Ik blijf maar malen en daardoor kom ik niet in slaap.
Het is wel een kindermedicijn, maar ik doe het er prima op, anders kom je uit bij zwaardere middelen.

Citaat:
Aan de ene kant wens je je kind geen enkele stoornis toe, maar aan de andere kant zou het zoveel vragen, twijfels en onzekerheden wegnemen.
Ook zodat we vanaf dan misschien wel juist kunnen handelen, zodat het leven voor haar wat overzichtelijker en makkelijker word.

Gewoon goed uit laten zoeken, vergeet niet dat je mét diagnose een stuk meer 'rechten' hebt op scholen.
Succes met de onderzoeken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:41

Citaat:
School is echt een drama , ze doet zo haar best , zit vaak naar mijn mening veelste lang te blokken met dan helaas weer eens hele slechte resultaten, projecten waar ze moet samenwerken is al helemaal een ramp , het is echt heel verdrietig je kind zo te zien worstelen en vooral heel vermoeiend. Je maakt je zorgen, weet niet hoe te handelen, is het gewoon een lastige puber, hoe was ze als klein meisje , je maalt maar door en vooral wat is de toekomst ?

Ik zie alleen maar een lach op haar gezicht op de rug van een paard, op wedstrijden en rollend in het stro met de honden.

Dat is wel heel vervelend, helemaal die slechte resultaten.
Doet ze zo haar best en dan heb je dat..

Maar er is ook een voordeel, dat zei mijn begeleidster pas nog.
Ze kan het in praktijk brengen, dat is véél belangrijker als dat ze het qua theorie weet.
Mijn begeleidster heeft een client en hij kan leren als de beste, maar in praktijk brengen kan hij het niet.
Daar zit je dan met je universitaire opleiding.

Als er eventueel een diagnose is heb je een plan hoe er mee om te gaan.
Dat neemt al zoveel onzekerheden weg.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:43

Het slapen gaat met tijd en wijlen goed en dan weer niet.
De lichamelijke klachten zijn vooral spelbreker,

Stress zorgt voor darmklachten, flauwvallen, braken.

Inderdaad op stage merken ze niks aan haar, zowieso merken mensen die haar bezig zien in haar sport niks. Vrolijke sportieve meid , die grapjes maakt.

Ik daarentegen merk heel veel, ik heb een doodongelukkig kind die denkt dat zij de schuld aan dingen heeft.
We hebben 12 januari een gesprek op school en hoop dat er een oplossing gevonden kan worden tot er meer duidelijkheid is over wat er precies aan de hand is.
Mijn dochter gaat het liefst alleen nog maar naar stage, gaat angtig naar school voor weer een slecht cijfer of opdracht waarbij ze moeten samenwerken.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:45

moonfish13 schreef:
Citaat:

Dat is wel heel vervelend, helemaal die slechte resultaten.
Doet ze zo haar best en dan heb je dat..

Maar er is ook een voordeel, dat zei mijn begeleidster pas nog.
Ze kan het in praktijk brengen, dat is véél belangrijker als dat ze het qua theorie weet.
Mijn begeleidster heeft een client en hij kan leren als de beste, maar in praktijk brengen kan hij het niet.
Daar zit je dan met je universitaire opleiding.

Als er eventueel een diagnose is heb je een plan hoe er mee om te gaan.
Dat neemt al zoveel onzekerheden weg.

Dat ze het in de praktijd kan brengen is natuurlijk super en ik denk dat ze het in de praktijk ook best ver kan en zal schoppen , zeker omdat er heel wat mensen in haar een belofte zien , helaas moet je naar school en is een papiertje belangrijk

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:46

Wat voor opleiding doet ze?

Ik doe bijvoorbeeld BBL, ik heb maar een dag per week school.
Daarbij heb ik geen overige vakken als nederlands, biologie en al die rompslomp, dus alleen de diergerelateerde vakken.
Dat is waar ik voor kom, een dierenopleiding.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:55

moonfish13 schreef:
Wat voor opleiding doet ze?

Ik doe bijvoorbeeld BBL, ik heb maar een dag per week school.
Daarbij heb ik geen overige vakken als nederlands, biologie en al die rompslomp, dus alleen de diergerelateerde vakken.
Dat is waar ik voor kom, een dierenopleiding.

Ze doet de opleiding paardensport instructeur , BOL , en inderdaad de vakken zoals biologie en wiskunde zijn een groot struikelblok , maar dan wel een dikke 8 voor scheikunde halen. :o
Ik weet alleen niet hoe dat zit met 20 uur contract , haar stage bedrijf is dolblij met haar maar hebben geen geld om haar voor 20 uur in te huren.
Moet je perse 20 uur werken of mag dit ook 20 uur per week stage lopen , ik heb geen idee

haar mental coach van het talentenplan waar ze bij zit , heeft ook al geoppert om een niveau lager te gaan, niveau 3 maar dan begint haar oma te steigeren omdat het kind toch een goed stel hersens heeft ...

ik weet het soms allemaal niet meer en zou soms diep onder de dekens weg willen duiken en willen dat het "probleem" ( klinkt zo naar , mijn dochter is mijn allesie ) gewoon weg zou gaan

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:58

Mijn bijna 18-jarige dochter zit in 5 Atheneum en ik herken zoveel van wat Fuego Joy hier zegt. Ze heeft maar één keihard doel voor zichzelf: ze wil Engelse taal en cultuur studeren en zal en moet dus dat VWO halen.

Maar het gaat met zoveel blokken, teleurstellingen, problemen met projecten, met samenwerken en met begrip van leerkrachten dat er hier menig traantje vloeit. En veel van die tranen zijn ook van mij, omdat ik zo graag mijn kind gelukkig zou zien, blij met het leven, een vrolijke jonge meid.

Ze is van het gymnasium naar de HAVO gegaan, na twee jaar en ik vond het prima, liever een wat lager niveau en wat gemakkelijker. Maar nee, na een jaar zat ze weer op VWO, want ze verveelde zich stierlijk op HAVO.

Ze heeft naast haar PDD-Nos ook nog heel veel pijn, doordat ze een hele slechte heup heeft (Ziekte van Perthes). Moeilijk, moeilijk, want elke begeleiding, therapie of verder dokteren aan die heup weigert ze, na twee in haar ogen nutteloze operaties wil ze niet meer.

Ze krijgt begeleiding vanuit een REC (rugzakje) en dat helpt wel een beetje, maar eigenlijk lang niet genoeg.

Ik zou zo graag weten waar ik haar gelukkig mee kon maken!

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:05

Orange_peach schreef:
Cantheon schreef:
Hoe is het bij jullie gediagnosticeerd? En hoe lang is het bij jullie al bekend en hoe ben je dan dat traject ingegaan enz...

Ik zou het vooral fijn vinden als ik sommige mensen kan uitleggen waarom ik bepaald gedrag vertoon, zodat ik hopelijk wat beter begrepen wordt... Hebben jullie misschien tips of ervaringen. Alvast heel erg bedankt!

Bij mij is heel de procedure gestart iets voordat ik 15 was en in de loop van dat jaar ben ik de diagnose dan te horen gekregen. Bij mij is het nu dus ongeveer 4 jaar bekend. Ik zit nergens in trajecten ofzo, ik heb gewoon nog steeds hetzelfde leven (denk ik toch ongeveer) behalve dat ik 2 van de 3 jaar hogeschool nu GON - begeleiding krijg en mijn laatste jaar middelbaar ook GON - begeleiding heb gekregen.

Mijn gedrag verklaren door middel van de zin "ik heb autisme" heb ik nog nooit gedaan in al die tijd, er zijn zelfs maar enkele mensen die weten dat ik de diagnose heb (mijn moeder, de twee GON - begeleidster en nu omdat het moest mijn docenten (staat in een bestand op een forum voor de docenten van mij alleen)) zelfs mijn broer weet het niet gok ik xD
Enige wat ik "heb" aan de diagnose: mijn moeder verstaat me en kan mij helpen, ze kan me uit leggen hoe IK met iemand of een specifieke situatie moet omgaan. Ik wil niet dat mensen mij gaan begrijpen omdat ik een stikkertje heb maar ik wil dat ik anderen begrijp en probeer me daaraan aan te passen, als dat niet lukt: jammer dan, genoeg vrienden over.
Die "rare" trekjes nemen de mensen die je echt leuk vinden / respecteren er wel gewoon bij hoor, het is gewoon een deel van jou!

(dit is mijn gevoel dan toch, maar aangezien jij ook al een tijdje (weet niet hoe oud je bent) gewoon leeft zonder de diagnose en jij je ook best wel kan redden dacht ik dat je er mss wel iets aan zou hebben )

Hey,

ontzettend bedankt voor je reactie. Mag ik vragen hoe dat diagnosticeren in zijn werk gaat? Gaat dat via de huisarts? Ik formuleerde het misschien een beetje dom, maar het was ook juist mijn bedoeling om slechts een paar mensen te vertellen, opdat die mij zouden begrijpen en daardoor kunnen helpen. Het lijkt mij namelijk vreselijk om de hele wereld te gaan vertellen dat ik autisme heb. Ik voel me dan een aandachttrekker en ik wil niet dat mensen mij als een gehandicapte gaan beschouwen. Ik ben er ook nog niet over uit of ik überhaupt een diagnose wil, omdat ik me op zich goed red. Ik denk alleen dat het voor mij wat rust zou kunnen brengen als ik het weet en dan ook makkelijker hulp/tips van sommige mensen zou accepteren.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:06

MoniqueT schreef:
Mijn bijna 18-jarige dochter zit in 5 Atheneum en ik herken zoveel van wat Fuego Joy hier zegt. Ze heeft maar één keihard doel voor zichzelf: ze wil Engelse taal en cultuur studeren en zal en moet dus dat VWO halen.

Maar het gaat met zoveel blokken, teleurstellingen, problemen met projecten, met samenwerken en met begrip van leerkrachten dat er hier menig traantje vloeit. En veel van die tranen zijn ook van mij, omdat ik zo graag mijn kind gelukkig zou zien, blij met het leven, een vrolijke jonge meid.

Ze is van het gymnasium naar de HAVO gegaan, na twee jaar en ik vond het prima, liever een wat lager niveau en wat gemakkelijker. Maar nee, na een jaar zat ze weer op VWO, want ze verveelde zich stierlijk op HAVO.

Ze heeft naast haar PDD-Nos ook nog heel veel pijn, doordat ze een hele slechte heup heeft (Ziekte van Perthes). Moeilijk, moeilijk, want elke begeleiding, therapie of verder dokteren aan die heup weigert ze, na twee in haar ogen nutteloze operaties wil ze niet meer.

Ze krijgt begeleiding vanuit een REC (rugzakje) en dat helpt wel een beetje, maar eigenlijk lang niet genoeg.

Ik zou zo graag weten waar ik haar gelukkig mee kon maken!

Wat fijn om te horen dat ik dus niet de enigste ben , die met de handen in het haar zit afentoe.
Hier vloeien ook heel wat tranen, meer van mijn kant dan van haar soms.
Mijn dochter heeft maar een doel , Top amazone worden , vanaf dat ze heel klein is , school is altijd maar soort van obstakel geweest die nou eenmaal overwonnen worden om haar doel te na te streven.

Alleen lijkt dat obstakel veelste groot, samenwerken lukt niet, opdrachten snapt ze niet , verslagen schrijven doet ze eeuwen over waardoor er vervolgens geen tijd overblijft om haar pony's/paarden thuis te trainen wat weer frustratie oplevert en veel gedoe in huis ..

En grote boosheden als iemand haar wil helpen orde op zaken te stellen en te zoeken naar oplossingen
Laatst bijgewerkt door FuegoJoy op 27-12-09 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:08

Onze dochter is door de huisarts aangemeld bij Stichting Karakter die het onderzoek hebben gestart, de diagnose hebben gesteld en een therapie hebben aangeboden om wat meer kennis en inzicht te krijgen in autisme.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:11

Citaat:
Alleen lijkt dat obstakel veelste groot, samenwerken lukt niet, opdrachten snapt ze niet , verslagen schrijven doet ze eeuwen over waardoor er vervolgens geen tijd overblijft om haar pony's/paarden thuis te trainen wat weer frustratie oplevert en veel gedoe in huis ..

Ik weet precies wat je bedoelt met 'gedoe in huis' ...

Dochterlief kan zó lastig zijn en ik weet dat ze er vaak niks aan kan doen, dat maakt het ook zo moeilijk. Ik ben wel blij met de begeleiding op school hoor, maar als ik dan weer een mail krijg van een leerkracht die zegt dat 'E. toch echt zelf om hulp moet vragen', dan zakt me de broek weer af. Het eerste wat mijn dochter kon zeggen was: 'kan ik zelf wel'. Zij vraagt geen hulp, per definitie.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:11

Klopt het dat stichting karakter tot 18 jaar is? Dat meende ik op te maken uit de site. Zelf ben ik 19, maar ik begrijp dat het dus via de huisarts moet?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:13

Eh, dat weet ik eigenlijk niet ...