Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:29

Zo kerst zit er (gelukkig) weer bijna op.
Vanochtend lekker op stal bezig geweest, daarna thuis weer een lekkere dip gehad. Ik heb even lekker uitgehuild bij m'n vriend.

@ Petulan: Vervelend dat he dat het niet lukt om jezelf te zijn. Ik herken dat zo. Je wil zo graag, maar het gaat gewoon niet. En hoe harder je probeert, hoe minder het lijkt te lukken. Ik probeer al een jaar en iedere keer leek ik alleen maar dieper weg te zakken. Niet echt motiverend. Hoop dat ik nu wat betreft hulp op de goede plek zit en echt weer kan gaan opbouwen. Want voor mijn gevoel ben ik het afgelopen jaar te weinig vooruit gegaan. (Hoewel ik hier en daar echt al wel vooruitgangen geboekt heb voelt het voor mij momenteel niet zo.)

Wanneer moet je naar de psycholoog?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:09

7 januari heb ik mn eerste afspraak staan.. Maar op sommige momenten heb ik echt gewenst dat het over een uur zou zijn.. Dan voel ik me zo onbegrepen en verward, dat ik het echt even niet meer weet (wat altijd weer lekker gevolgd wordt door een paniekaanval, zucht)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:32

Ik kan me dat gevoel maar al te goed voorstellen. Toen ik bij de psycholoog liep leefde ik echt telkens naar het komende gesprek toe, soms bijna vanaf het moment dat ik nog maar net buiten stond na het vorige gesprek.

Nog even volhouden en als het echt niet lukt aan de bel trekken bij je huisarts.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:51

Hoe zijn jullie de kerst doorgekomen?
Ik heb vanmiddag lekker een tijd op de bank liggen slapen. Moest echt even bijtanken. Verder wel een redelijke kerst gehad. Tweede kerstdag beter dan de eerste. Tweede kerstdag lekker even op stal bezig geweest, had niet echt een kerstgevoel en dat scheelt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:09

Ondanks dat we kerst door brachten bij mij ouders, samen met mijn zus en haar man en kinderen, ging het best heel goed. Ik heb maar een stomme opmerking naar mijn hoofd gekregen van mijn moeder. Al geruime tijd heb ik moeite met auto rijden, vooral lange stukken en vooral op wat minder bekende wegen en in het donker. Ik word vaak nogal duizelig tijdens het rijden (hyperventilatie) en heb altijd problemen gehad met nachtblindheid. Mijn moeder moest natuurlijk een stomme opmerking maken over dat ik vast terug ging rijden. Daarna zei ze dat het een grapje was, op zo'n ongeloofwaardige manier, vanwege de toon in haar stem. Ze weet maar al te goed dat ik bang en onzeker ben geworden, niet iets dat ik of iemand anders grappig vind. Alleen zij blijkbaar. Maarja, what's new?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:33

Wat flauw zeg. Ik kan me voorstellen dat je bang en onzeker bent geworden. Heb ik ook. Vooral onzeker. Autorijden doe ik momenteel ook alleen bekende stukken en niet-te-lange stukken. Terwijl autorijden eerder juist ontspanning voor me was. Nu is het gewoon even te inspannend.

Wel goed om te horen dat kerst op zich is meegevallen. Ja

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:19

Ik had nooit moeite met door tunnels rijden, maar tegenwoordig wel. Ik sprak daar laatst eens met mijn vader over en hij zei dat hij ook wel eens een periode had gehad dat hij tunnels niet prettig vond. Mijn moeder moest natuurlijk gelijk zeggen dat we een stal angsthazen en schijterds zijn, terwijl ze zich altijd overal rond heeft laten rijden door mijn vader en zelf alleen korte, bekende stukjes heeft gereden. Maarja, ik kan niet anders verwachten van haar, want ze maakt altijd stomme opmerkingen om te maken dat je je of klein en minderwaardig of schuldig over iets voelt. Het lukt me steeds beter me er niets van aan te trekken, ook bij andere mensen. Het zegt meer over hun dan over mij. Ik begin steeds meer zelfrespect te krijgen en laat niet anderen bepalen wie en wat ik ben.
Houdt je familie nu afstand Pollewoppy?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:13

Ja, gelukkig wel. En het geeft me echt rust. Mijn vriend houdt ze op de hoogte als er iets te melden valt. Hij doet dit op momenten dat ik er niet bij ben, dan kan het me ook geen onrust geven. Voor nu is het even goed zo.

Zaterdag heb ik trouwens een inspanningstest gedaan en een rustmeting. Met behulp van een persoonlijk programma (a.d.h.v. hartslagfrequentie) en ademhalingsoefeningen kan ik nu concreet aan de slag om mijn energieniveau weer een beetje op te bouwen. Na er bijna een jaar uit te zijn, ben ik nog steeds na het minste of geringste gesloopt. Ik blijf mijn energiereserves steeds maar leegtrekken. Dat is nu verleden tijd als het goed is Lachen

Edit: Dus naast alle therapieën en behandelingen op mentaal vlak, ben ik nu ook aan mijn herstel aan het werk op fysiek vlak.
Ik heb het idee dat het zeker een meerwaarde is in mijn herstel.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:50

Iedereen een ontzettend gezond en gelukkig nieuw jaar gewenst. Hopelijk kun je snel gaan genieten van het leven met je dierbaren.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:32

Gelukkig Nieuwjaar voor iedereen!

Ik heb weinig meegekregen van oud & nieuw. We waren bij mijn schoonouders en ik zat mezelf vreselijk in de weg. Zag er op tegen 12 uur en dat werd iedere minuut een beetje erger. Alles stond me zo tegen, iedereen gelukkig nieuwjaar moeten wensen, terwijl ik me vooral erg rot voelde en aan van alles terug dacht van het afgelopen jaar.

Mijn vriend heeft me naar huis gebracht en ik heb 2 slaappillen genomen. Ik heb goed geslapen en heb niks gemerkt van 12 uur en het vuurwerk. Vanochtend lekker even op stal geweest alsof het een normale zondag was. Ik ben onrustig, mijn familiekwestie spookt door m'n hoofd en ik krijg het er maar niet uit. Ik ga zo een filmpje kijken met m'n vriend. Kijken of ik mijn gedachten er bij kan houden. Het is het proberen waard zullen we maar zeggen.

Gelukkig zitten de feestdagen er in ieder geval weer op.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:34

Vandaag weer naar de sportschool geweest. Lichamelijk denk ik nu echt op het goede pad te zijn. Lichamelijk kan ik nu echt op verwantwoorde wijze gaan werken aan mijn energieopbouw. De ademhalingsoefening voor na het sporten en voor het slapen is echt goed. De eerste dagen moest ik er aan wennen om opeens zo bewust en anders te ademen. Nu begint het te wennen en ik begin meteen resultaat te zien Haha! Haha!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:53

Kent iemand hier het boek "De kracht van het NU"?
Een kennisje vertelde erover gisteren en ik ben benieuwd of één van jullie het misschien gelezen heeft.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:46

Gelukkig nieuwjaar allemaal, ook van mij!

Lang niet hier gepost of gelezen, had genoeg aan mezelf.
Inmiddels gaat het wel weer redelijk, weet alleen nog niet of ik weer naar de(zelfde) psych wil gaan dit jaar.
Wil iemand vinden die me echt kan helpen, maar dat is zo makkelijk nog niet.
Ik heb helaas nog steeds stress.
Kan dingen moeilijk loslaten, en er komen ook steeds weer zorgen bij..
Mooie dingen in het leven probeer ik te zien, maar voorlopig is het enige mooie dat ik weer kan zien, mijn paardjes.
Met Linda gaat alles beter, en eindelijk dringt het tot me door dat ook Abe bij me blijft, ik realiseer het me meer zeg maar.

Heb wel alweer een aantal hyperventilatie aanvallen gehad, maar tot nu toe nog niet flauw gevallen gelukkig...

Studie wil ik ergens wel weer graag gaan doen, voor het papiertje en een baan, maar ik weet nog steeds niet wat en waar, en ik ben nog steeds zeker van het feit dat t weer misloopt. (Deels ook omdat mijn vriend dan voor een halfjaar weggaat naar Australie).

Maargoed, we zien wel hoe 2009 word!

En hoe is het met jullie? Lachen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:59

Ik heb vrijdag een gesprek op m'n werk. We moeten een plan van aanpak opstellen voor de wia. Iemand hier ervaring mee? Het maakt me een beetje zenuwachtig omdat ik niet weet wat ik moet verwachten.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 01:40

Geen ervaring mee Pollewoppy.
De juiste studie kiezen is moeilijk. Wat vind je leuk of waar zou je graag meer van willen weten? Je moet niet starten omdat je graag het papiertje wilt daar kun je volgend jaar of daarna ook mee beginnen. Je moet beginnen als jij er klaar voor bent!

Kerstvakantie was voor mij ook niet alles. Aan de ene kant rust van school werk wat af moet. Maar aan de andere kant druk van kennissen en familie etc.

Ik ben weer bij de chiropractor vanwege verschoven nekwervels en gespannen schouders + nek. Waardoor ik hoofdpijn heb achter mijn ogen. Heb last van me ademhaling als ik ga slapen en verder de hele dag niet.. Mijn wervel zat nu goed (vorige week) maar moest nu presenteren en had de hele nacht niet geslapen en nu is t weer mis

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:46

Wat is het hier toch rustig.

Vrijdag is me op zich wel meegevallen gelukkig. Was vooral terug kijken op afgelopen jaar wat we gedaan hebben om weer aan het werk te komen en wat we nu gaan doen. Wel confronterend zo'n terugblik op het jaar en dan op papier moeten zetten dat de meeste stappen zo weinig resultaat hebben gehad...

Verder gaat het redelijk. Word alleen steeds een beetje onrustiger van het wachten tot mijn afspraak bij de psychiater de 30e. Het duurt nog zo lang. Vandaag gebeld of ik niet eerder kan, maar helaas niet.

Verder heb ik wat last van bijwerkingen van mn nieuwe medicijnen. Ik zie wazig en word daardoor soms licht in m'n hoofd en duizelig. Irritant en vermoeiend, maar ja. Verder slaan de medicijnen wel goed aan.

Hoe gaat het met jullie dan?
Hoe gaat het nu met je schouders en nek Fairytail?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:49

Hoi allemaal..
Ik ben jullie nog een verslagje schuldig van mijn intake bij de psych.. Bloos

Aparte, wijze man. Ik moest zelf mijn verhaal doen en mijn probleem vertellen. Moeilijke is, is dat ik mijn probleem nog niet kan erkennen. Ik weet dat ik lichamelijke klachten heb, maar ik kan niet linken dat dit van de paniekstoornis komt..

Heel gesprek gehad, over mijn prestratiedrang, mijn wazige dromen en mijn traumaervaringen (jaja, die heb ik dus ben ik achter gekomen!) Mijn pleinvrees/druktevrees heb ik overgehouden aan het feit dat ik verdrukt met geweest in een massa mensen, en dit onbewust (ben toen best lang out geweest) veel schade heeft aangericht in mijn onderbewuste..

Verder veel gepraat, ook nog lekker zitten hyperventileren *zucht* en wel de prognose gesteld dat ik goed te behandelen ben maar niet op een korte tijd.. het zou vooral tijd gaan kosten om mijn probleem te erkennen zei hij..

Morgen wordt er een psycholoog voor mij aangewezen in een teamoverleg werd mij verteld, en daarna word ik teruggebeld voor een 1e sessie, ben benieuwd!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:05

Toevallig, ik word morgen ook besproken in het team...
Alleen krijg ik de 30e daar dus pas wat over te horen Verward

Vind je het niet lastig dat er zoveel meer blijkt te zitten? Of is het misschien wel een soort opluchting dat je weet waar je klachten vandaan komen. Bij mij voelt het soms heel dubbel. Soms zie ik door de bomen het bos niet meer.

Hoop dat je een fijne psycholoog toegewezen krijgt!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:29

Weet niet of iemand het leest, maar ik moet het toch even van me af schrijven.

De 30e zou ik de terugkoppeling hebben van mijn intakegesprek bij de psychiater. Daar ben ik via de huisarts gekomen, nadat ik bij de psycholoog vastliep en niet verder kwam. Nu heeft mijn vriend vandaag gebeld om te vragen of ik niet eerder kan dan de 30e, omdat het niet goed gaat en ze me inmiddels in het team besproken hebben. Eerder kon helaas niet, maar hij kreeg al wel de uitkomst te horen.

Hier komt het: Doorsturen naar maatschappelijkwerk en terug in de arbeidsmarkt. Kortom weer aan het werk gaan en gesprekken bij maatschappelijkwerk. Sturen ze me terug naar maatschappelijkwerk terwijl ik al bij een bedrijfsmaatschappelijkwerker en een psycholoog gelopen heb, maar daar niet verder kwam. Gelukkig heeft mijn vriend zijn zegje even gedaan door de telefoon en uitgelegd hoe het momenteel met mij gaat. Ze gaan me nu opnieuw binnen het team bespreken en dan krijgen we de 30e dus het nieuwe plan te horen. Ik ben heel benieuwd waar ze mee komen. Ik hoop serieus dat ik nu wel de hulp krijg die ik nodig heb. Alle respect voor maatschappelijkwerk, maar dat is voor mij gewoon niet voldoende.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:57

Dat kan ik me voorstellen Pollewoppy!
Hoop dat je snel goed nieuws krijgt.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:11

Je weet zelf ondertussen wel waar je staat, en wat je zo ongeveer aan hulp kunt gebruiken, ik vind het daarom ook zeer terecht dat je er tegen in bent gegaan. Je bent zelf natuurlijk geen psycholoog, maar je kan dondersgoed aanvoelen wat je nodig hebt! En daar mag je best voor opkomen!

Ik heb maandag mijn eerste sessie staan. Heb een mannelijke psycholoog toegewezen gekregen, klonnk erg vriendelijk en rustig aan de telefoon dus dat zit voorlopig wel goed ;)
(vandaag weer een enorme aanval gehad voor de klas, ik maar zoeken naar dat luik in de grond waar ik weg wilde kruipen maar die was er natuurlijk niet :') Kinderen hadden niets in de gaten, maar mijn mentor zag het gelukkig en greep gelukkig even in.. Kon wel janken, maar de show must go on :(

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:53

ik ben vrij jong daarvoor...
maar heb wel de kenmerken van overspannen/ burn-out.
zit nu 8 dagen thuis, ga niet na school, omdat het gewoon weg niet lukt.
heb hele dagen hoofdpijn en heb me hoofd bomvol. ondzettend moe.
zodara ik mensen spreek en als die vragen hoe het gaat ben ik al geeriteerd...
ik wil niet uitleggen hoe ik me voel, ik heb dan het idee dat ik voor gek sta.
ik voel me heel ellendig vooral als ik moet huilen en geef mezelf overal de schult van.
me moeder weet het niet dat ik me zo voel, wel dat ik thuis blijf omdat ik een heel zeer hoofd heb en buikpijn heb.
is dit raar, en wat moet ik d'r mee?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:56

Het kan 2 dingen zijn; of het is de puberteit en dan kunnen het heftige gevoelens zijn. In dat geval zou ik even de tijd ervoor nemen. duurt het langer dan een paar maand dan contact opnemen met de huisarts.
Ik zou er niet meteen vanuit gaan dat je overspannen bent, want dan moet je meerdere klachten hebben. Je bent ook nog maar 14 jaar dus ik denk dat de puberteit een hele grote rol hierin kan spelen.
Praat erover met je moeder als je daar de behoefte aan hebt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:56

Ik ben inderdaad zelf geen psycholoog, maar eerdere hulpverleners om mij heen hebben aangegeven dat er meer nodig is. Dan sta ik gewoon te kijken van zo'n advies... Heb mijn psycholoog gebeld om haar mening te vragen. Zij vond het belachelijk dat ze me met maatschappelijkwerk wilden afschepen. Ook om het feit dat zij mij niet verder kon helpen en heeft aangegeven dat 1 gesprek in de week gewoon niet voldoende is. Dat lijkt gewoon helemaal niet meegenomen te zijn bij het bepalen van het advies.

Ik ben wel blij dat dit nu voor de 30e is gebeurd en dat er in die zin dus geen tijd verloren is. Als mijn vriend haar vandaag niet gesproken had, hadden we het advies voor maatschappelijkwerk de 30e pas te horen gekregen. Dan was er nog weer langer overheen gegaan voor een nieuw advies. Het zorgt in ieder geval wel voor behoorlijk wat spanningen hier in huis. Dit ga ik echt niet lang meer trekken zo...

@ Petulan: Succes maandag. Fijn dat het nu al wel goed lijkt. Hopelijk klikt het en kom je er verder mee!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:17

@ Petulan hopelijk is het de geschikte persoon voor! Het is soms moeilijk om er een te kiezen en dan te beginnen.
@Pollewoppy; spanning in huis moet je er nou juist niet bij hebben!

Ik heb de afgelopen weken nauwelijks geslapen en de hardkloppingen worden ook weer erger. Ga nu weer elke keer naar huis omdat ik een jong knaafje heb die ik tam moet/wil maken (mijn knulletje was overleden en dan bleef er eentje alleen over). Als het niet zo koud was gemeest had ik hem naar leeuwarden meegenomen.

Had vorig weekend ook voor mezelf een vest gekocht (koop nooit wat :=) want moest echt iets hebben had nog maar 2 vestjes. En nu is hij heel per ongeluk gekrompen na een keer wassen.. u wou me moeder hem wel.. vaag weer.

Erger me er ook aan dat ik thuis kom en dat me ouders dan leuke dingen gaan doen met mijn broer en zus en niet vragen of ik mee wil...

Puh kan nog wel meer zeuren maar wou vooral vragen naar wat boeken die hier in de loop der tijd voorbij gekomen zijn. Himyar had het over een boek over ouders die kinderen voortrekken (beetje kort door de bocht) en was erg benieuwd naar de schrijver en titel.