Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

enniee

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:14

Nee de afwijking is niet ernstig genoeg, om het uit de verzekering te halen moet je 13 mm hebben en ik heb máár 8-9 mm..

De beugel gaat tussen de 1300-1700 euro kosten.. Mijn ouders gaan het geloof ik zelf betalen, wanneer ze naar een andere verzekering over stappen (+uitgebreider) zijn ze dit ook al kwijt na 2 jaar ... Moet wel 1,5 jaar een beugel :(

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:13

14 november krijg ik een beugel.. Moet toch onder en boven, ik dacht alleen onder :(
en dan het jaar daarop rond november wordt ik geopereerd geloof ik.. Ik hoop eerder.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:57

Dat is balen zeg, ik krijg het met 6 mm al vergoed.. 13 mm jeetje, dat is ook wel heftig ik heb er nu al last van. Ik krijg ook in november mijn (linguale) beugel. Zie er wel tegen op dat ze mijn overbeet eerst erger dan maken. Wordt eerst 8 mm waarschijnlijk. Dus ik ga er in looks eerst op achter uit. Maar uiteindelijk zal het hopelijk goed komen. Tis echt een familiekwaaltje bij mij. Bij jou ook?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:05

Bij mij niet, ik heb vroeger mijn kaak gebroken en misschien komt het daardoor maar dat is niet zeker! In de familie zit niemand die een overbeet heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:57

Even een vraagje, waren hier nou ook mensen die twee keer geopereerd zijn?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:39

Ik moet 2x (of eigenlijk 3x, verstandskiezen tel ik ook als 1) geopereerd worden.

Mijn aanvraag is eindelijk gisteren naar de verzekering gestuurd, door de ortho... Nu dus afwachten op het antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:51

Maar bedoel je daarmee dat je 2x geopereerd wordt aan je kaak, als in opnieuw doorzagen/verzetten. Of 2x onder narcose?
Hebben ze ook iets gezegd over de gevolgen voor je mimiek enzo?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:24

2x aan mn kaak, 1x verstandskiezen 4 stuks op onhandige plaatsen.

1x bovenkaak om te verbreden, dan zagen ze je groeinaden door,
1x onder en bovenkaak (meen ik, moet ik nog eens goed navragen) om de onderkaak naar voren te plaatsen (12/13 mm overbeet).

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:30

Ik denk het antwoord wel te weten Prairy, de kaakchirurg zaagt de kaak namelijk precies door waar de verstandskiezen in de onderkaak zitten, vandaar dat ze eruit moeten!

Ik word ook 2 keer geopereerd als ik de verstandskiezen meetel.. Mijn beugel komt steeds dichterbij :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:33

En de bovenkaak in die operatie? Denk dat die verzet moet worden om alles op elkaar te krijgen (staat ook links/rechts nl niet goed op elkaar :P )

Fijn dat het gaat lukken met die beugel :)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:35

Prairy schreef:
En de bovenkaak in die operatie? Denk dat die verzet moet worden om alles op elkaar te krijgen (staat ook links/rechts nl niet goed op elkaar :P )

Fijn dat het gaat lukken met die beugel :)

dat weet ik niet...
Bij mij zit er ook een verschil in, als ik mijn kiezen links op elkaar heb zit er rechts nog ruimte tussen.. of bedoel je dit niet?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:38

Nee bedoel dat mijn kaak onder en boven van elkaar verschillen, onder staat meen ik meer naar links dan boven.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:43

Prairy schreef:
2x aan mn kaak, 1x verstandskiezen 4 stuks op onhandige plaatsen.

1x bovenkaak om te verbreden, dan zagen ze je groeinaden door,
1x onder en bovenkaak (meen ik, moet ik nog eens goed navragen) om de onderkaak naar voren te plaatsen (12/13 mm overbeet).

Ik meld me ook hier.

Bij mij gaat precies hetzelfde als jou gebeuren Prairy allen bij mij halen ze de verstandskiezen er tijdens de operaties uit. 2e operatie is bij mij ook onder en bovenkaak, de onderkaak word naar voren gebracht en de boven kaak word daar op aangepast (als ik het goed heb begrepen)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:13

Prairy schreef:
Nee bedoel dat mijn kaak onder en boven van elkaar verschillen, onder staat meen ik meer naar links dan boven.

dat lijkt me helemaal lastig? kun je dan wel goed kauwen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:42

Dus Prairy, las ik het goed begrijp gaan ze bij jou 2x de bovenkaak opereren? En moet je dan beide keren 6 weken op vloeibaar voedsel (althans, niet kauwen?). Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van een tweede operatie of informatie die jullie daarover hebben gekregen. Zoals jullie misschien eerder gelezen hebben ging (en gaat) het met mij niet zo goed. Operatie was geslaagd en ben er vrijwel probleemloos doorheen gerold. Echter mis ik mezelf dusdanig dat de artsen op dit moment aan het overleggen zijn met collega's over zulke gevallen om te kijken wat mogelijkheden zijn qua terugzetten. Ik besef wel dat het niet 100% hetzelfde kan worden en ik ga zeker eerst beginnen met psychologische hulp voordat ik andere ingrijpende beslissingen neem.
Ik zou alleen toch graag horen hoe mensen die 2e keer ervaren. Want er komt 2x litteken weefsel en wat voor invloed heeft dat op je mimiek e.d...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:00

De 1e keer hoef ik niet op vloeibaar voedsel, de 2e keer idd 6 weken. Voor zover ik begrepen heb, gaan alle operaties van binnenuit en krijg ik geen enkel litteken op mijn gezicht.

@ _Iris, ik dacht dat ze dat bij mij ook zouden doen, die verstandskiezen tegelijk, maar omdat ze bij mij op plaatsen zitten waar de kaakchirurg heel slecht bij kan, doen ze het een andere keer. Hij heeft mij verteld dat ik van de operatie van de verstandskiezen waarschijnlijk het meeste last / pijn zal hebben. Wanneer moet jij geopereerd worden? Wordt het bij jou door de verzekering vergoed etc?

@ Enniee, ja hoor, kan goed kauwen. Heel zelden knakt mijn kaak (dan ben ik ook gelijk klaar met eten, kan niet tegen knakken...), maar verder gaat dat eigenlijk wel goed.

Ik heb gelukkig al iemand gevonden die héérlijk soep maakt en die voor mij voor alle 3 de operaties soep wil maken om in te vriezen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:10

Ja bij mij zijn littekens ook van binnenuit hoor ;) Maar littekenweefsel aan de binnenkant van je huid heeft wel invloed op je mimiek e.d. Vandaar :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:14

Zit er zoveel weefsel bij jou dan? Ik mag toch hopen dat ze het netjes dichtnaaien zodat er weinig tot geen littekenweefsel komt. Het is niet dat het een spoedoperatie is waarbij alles opengerukt wordt en met spoed weer dicht moet toch? Een beetje goede chirurg moet het littekenweefsel tot het minimum kunnen beperken (mijn zwager is plastisch chirurg en kan van een keizersnede ook een mooi klein litteken maken, zonder dat je buik inzakt bijv.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:23

Ik weet niet hoeveel er zit, maar mensen die vaak plastsische chirurgie ondergaan zien er ook niet altijd even natuurlijk uit. Hoe precies ze het ook doen, littekenweefsel zit er altijd met dit soort ingrepen. Het is niet voor niets dat je pas na een paar weken/maanden weer een sprekend gezicht krijgt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:57

Bij mij heeft de kaakchirurg in één keer mijn boven én onderkaak gedaan.
Bovenkaak gekanteld, mijn onderkaak ingekort, iets aan ijn kin gedaan omdat die anders "wegviel" en een rand aan mijn voorhoofd weggehaald.
Ik heb daarna zes weken met mijn kaken op elkaar gezeten met ijzerwerk en ik hoefde geen beugel van te voren.
Ik zou het niet graag in twee keer laten doen!

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:05

@ Prairy, ik heb nog geen datum voor de operatie maar er was een wachtlijst van iets minder dan een jaar dfus ik wacht geduldig af. Of de verzekering het goed keurt horen we als het goed is volgende maand.
Ik zie wel het meeste op tegen de eerste operatie aangezien ik daarna ongeveer een week mijn kaak moet verbreden met een schroef die in mijn gehemelte word geplaatst...

Beugel krijg ik trouwens tussen de eerste en de tweede operatie in.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:26

Dat probleem krijg ik idd dus ook... En daar zie ik idd ook het meeste tegen op, ik moet ook zelf mijn kaak verbreden brrrr

Bij mij zal de wachttijd voor de verstandskiezen ongeveer 1 maand zijn, en voor die verbreding stond ook ongeveer een maand. Voor de 'grote' operatie staat ongeveer 3 maanden maar die zal pas na een jaar beugelen ongeveer zijn (hoop ik). Maar is de wachttijd ongeveer een jaar, voor die 1e al? Ik ga in Belgie naar het ziekenhuis, daar zijn de wachttijden gelukkig korter (en het personeel een stuk vriendelijker!!)

Bij mij zelfde, eerst een of ander apparaatje van de ortho voor de verbreding met die schroef, dan gaat de chirurg zagen, en moet ik zo'n 2 weken ofzo verbreden, en dan blijft dat ding nog iets van een half jaar zitten waarna de ortho hem er weer uithaalt.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:32

voor de verstandskiezen stond bij mij maar 2-3 weken! voor de overbeetoperatie weet ik het niet.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:26

Ja helaas is hier de wachttijd enorm lang, maar voor mij komt het dan wel weer goed uit aangezien ik vanaf volgende maand voor 5 maanden niet thuis ben.
Bij mij is de tweede operatie idd ook na ongeveer en jaartje beugelen.

Ik zie idd ook voornamelijk op tegen het verbreden van mijn kaak, zelf die schroef aandraaien enzo brrr..
ben wel blij dat de verstandkiezen er tijdens de 1e operatie uitgehaald worden :j

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:52

Even een klein nieuwtje; over 2 weken (8 maanden na operatie) ben ik officieel van mijn beugel af!