[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OoappeloO

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:26

Hoi... kan ik me hier ook melden, mijn verhaal dumpen en een vraag stellen? Lachen

Bijna een jaar geleden ben ik bij mn HA geweest om het te hebben over de pil. Dit was al een hele stap voor me (schaamde me kapot.. Bloos ) en besloten om aan de pil te gaan.
Dit met de aller belangrijkste en grootste reden: dat ik zo'n pijn heb de eerste 2 dagen van mn ongesteldheid. Ik ga echt kapot dan. Mijn rug kan ik geen enkele houding houden voor langer dan 2 secondes, mijn buik trekt helemaal samen, mijn hoofd ontploft, ik heb krampen enz. Ik heb verschillende pijnstillers uitgeprobeerd, ook homeopatisch werkte niet (werkt normaal bij andere dingen goed bij mij), zit met voor en achter met een warme kruik enz. Ik kan die dagen echt niets, heb al zo vaak doorgezet en gewoon gedaan.
Mn HA raadde aan om aan de pil te gaan, daarmee zou de pijn minder worden in de stopweek en de ongesteldheid beter te 'regelen'. Hij heeft toen Stediril 30 voor me besteld.

Alleen ik durf het niet aan om te beginnen. Mn ma staat er niet positief tegen over, en geef 'er wel gelijk, het is nogal wat je hormoonstelsel veranderen (geleerd met bio Tong uitsteken ).
Ook zie ik oa. erg op tegen de stemmingswisselingen en bloedingen die je tussendoor kan krijgen.
Ik heb een paar jaar geleden een klöte periode gehad en wat gedaan om het even samen te vatten. Ik ben dus bang dat ik me weer ongeveer zo ga voelen omdat ik de stemmingswisselingen niet onder controle kan houden / het zomaar komt.

Nu ben ik al een paar dagen weer ongesteld en heb het er helemaal mee gehad (had op mn eerste ongesteldheids dag mijn afrijden voor auto Verdrietig ).
Ik heb het doosje met pillen en de bijsluiter weer opgezocht en ze zijn nog ruim een jaar goed.. Ik moet dus nu beginnen óf niet en dan voorlopig niet (heb geen zin om me klöte te voelen in de examenperiode).

Wie ervaringen met Stediril 30 en met de stemmingswisselingen? Graag jullie ideeën, ervaringen en mening Lachen

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:34

Nou meid, als ik jou was zou ik gewoon beginnen hoor!!! Als het je niet bevalt dan kan je toch ook zo weer stoppen? Het is niet iets waar je een leven lang aan vast zit ofzo.

Ik ken heel veel meiden die er veel baat bij hebben gehad omdat ze zo'n last hadden van buikpijn. Met de pil wordt je gewoon een heel stuk lichter ongesteld (dat geldt vrijwel voor iedereen) en heb je er dus ook minder last van.

Ik weet niet of het je nog gaat helpen bij het afrijden, want de pil werkt natuurlijk niet meteen. Als ik jou was zou ik het eens 3 maandjes proberen en dan kijken hoe het voelt.

Die tussentijdse bloedingen vallen eigenlijk ook wel mee. Ik heb er zelf echt nooit last van gehad. Ik kreeg er pas na jaren gebruiken last van (en ben om die reden nu ook ff gestopt)
Wat je nu steeds moet doormaken is ook geen pretje natuurlijk!

Stediril is net als Mycrogynon de meest voorgeschreven en gebruikte pil. Dus zeg maar een "standaard" pil. Als je veel last hebt van bijwerkingen gaat een arts vaak pas kijken naar een ander soort pil.

Maargoed, ieder lichaam is anders en dat maakt ervaringen delen ook wat lastig. Voor de één werkt het supergoed voor de ander is het een ramp. Kwestie van uitproberen...

Veel succes ermee in ieder geval.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:06

een ding snap ik niet helemaal, je slikt te pil toch niet voor niks 3 weken om daarna een week te stoppen? of maakt het echt niet uit dat je de pil gewoon doorslikt? verander je dan niet de hele werking van ongesteldheid zeg maar. want als het écht niets zou uitmaken, zou ik de pil af en toe ook gewoon willen doorslikken

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:13

Die stopweek is "bedacht" door artsen die vonden dat de de vrouwen behoefte hebben aan een cyclus.
Als je een spiraal hebt of implanon dan krijg je ook permanent hormonen. Het maakt dus inderdaad niet uit als je hem doorslikt. Het is meer uit gewoonte dat het zo gaat.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:33

hmz, ik vraag mijn moeder morgen wel eens. die heeft al super lang de pil geslikt.

ik vind ongesteld worden niet een heel groot probleem, maar je mag de stopweek inkorten? dat je bijv vrijdag stopt, en vrijdag gewoon weer begint en 21 pillen slikt

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:58

Wat een hoop vragen zijn erbij gekomen Haha!

@ Pinuts: Je kan je pil inderdaad niet korter dan 3 weken slikken. Dan is de pil niet meer veilig. Je kunt je ongesteldheid in principe wel vervroegen of wijzigen maar dan moet je eerst een maandje doorslikken. Je hoeft namelijk niet meteen een hele strip doorslikken, 1 of 2 weken kan ook. Dan sla je dus 1 ongesteldheid over en vervroeg je de volgende als het ware.

@_Sigrid_: Als je stopt met de pil kan het even duren voordat je cyclus weer op gang komt. Dit kan zelfs wel een jaar duren. Je bent in de tussentijd niet veilig, want je kunt niet weten wanneer je cyclus weer begonnen is en er dus een eisprong plaats vind. Zodra je ongesteld wordt heb je dus al een eisprong gehad en dus risico gelopen om zwanger te worden.

@ OappeloO: Als je moeilijkheden hebt met je cyclus kun je idd de pil gaan slikken. Deze zorgt ervoor dat je eigenlijk geen echte cyclus meer hebt (er vind geen eisprong plaats) en dus waarschijnlijk minder zwaar ongesteld bent. Of het ook effect hebt op je stemming is per persoon anders. Je kunt het gewoon eens proberen of het bevalt. Als het je niet bevalt kan je altijd weer stoppen.

@Lotjj92: Een stopweek is inderdaad overbodig in principe. Normaal gesproken heb je zonder pil een eisprong en maakt je baarmoeder zich klaar voor een zwangerschap. Als deze niet komt breekt je lichaam dit weer af en wordt je dus ongesteld. De pil zorgt ervoor dat er helemaal geen eisprong plaatsvind en je ongesteldheid is dus "nep". Dit is de reden dat je ongesteldheid met pil minder heftig en korter kan zijn dan zonder pil. De reden waarom veel meiden toch een stopweek houden is ook omdat de kans op tussenbloedingen groter is als je de pil doorslikt. Het vervelende van een tussenbloeding is dat je niet weet wanneer deze komt. Als je gewoon een stopweek houdt weet je zeker wanneer je ongesteld bent en hoelang dit duurt. Ikzelf slikte echter soms maandenlang de pil door zonder problemen en zonder tussenbloedingen. Mijn huisarts gaf ook aan dat dit absoluut geen probleem is.

Als je je stopweek verkort is er verder geen probleem. Je zal er alleen niet minder lang ongesteld van zijn. Je vervroegd als het ware je volgende ongesteldheid, want de volgende stopweek komt eerder. Als je maar wel altijd een hele strip slikt.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 01:18

@Nuage:
Bedankt voor je reactie!
Ik heb zelf ook nog even op internet gezocht een daar las ik ook veel verhalen van vrouwen die soms pas na 6 weken of 2 maanden na het stoppen met de pil weer ongesteld zijn geworden. Het klinkt eigenlijk ook heel logisch, na 6 jaar lang hormonen slikken is het niet raar dat de boel een beetje ontregeld is.

Voel me overigens echt prima zonder pil! Eigenlijk weinig verschil toen ik nog wel de pil slikte...maar ben wel blij dat ik nu even hormoonvrij door het leven kan. En die regenjasjes nemen we dan maar even voor lief.

Tsja, de pil vloek of zegen? Ik denk van allebei een beetje...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 01:24

Ik moet zeggen dat het mij ook heel erg bevalt zonder pil! Voel me een stuk stabieler (had wel last van stemmingswisselingen)
Nadeel is dat ik nu ongesteld wordt Clown en niet een beetje ook... bij mij is de menstruatiepijn vele malen erger als ik de pil niet slik.

Ik denk dat als je eind tienerjaren, begin 20-er jaren de pil slikt het wel een zegen is. Daarna kun je beter overgaan op een andere vorm van anti-conceptie (bijv. spiraal) of stoppen met de pil. Maar ieder zijn meug natuurlijk.

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:58

ik ben nu bijna 3 weken bezig met *voor mij de eerste keer* de nuvaring, en ik heb net wat spotting gehad...is dit normaal of heb ik weer een verkeerd ac-middel Clown ??

ik ben trouwens wel nog labieler geworden dan voordat ik met de ring begon....herkent iemand dit?

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:23

Ff een dringende vraag..

Als je op vrijdag de pil vergeten bent, maar de volgende ochtend binnen 12 uur gwn de pil nog inneemt.

En de zaterdag gwn weer op t goede tijdstip de pil in hebt genomen. Is de pil dan nog veilig??

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:43

maaykuhhh schreef:
Ff een dringende vraag..

Als je op vrijdag de pil vergeten bent, maar de volgende ochtend binnen 12 uur gwn de pil nog inneemt.

En de zaterdag gwn weer op t goede tijdstip de pil in hebt genomen. Is de pil dan nog veilig??

Ja, dan is hij gewoon nog veilig! Er mag gewoon nooit meer dan 36 uur tussen 2 pillen in zitten.
Dus stel: Je neemt je pil van donderdag om 23:00, vrijdag vergeet je je pil. Dan moet je hem zaterdagtochtend vóór 11:00 alsnog innemen. In de 2e week van de strip is het het minst erg als je een pil vergeet.

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:43

volgens mij wel , lees je bijsluiter nog een goed door! Lachen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:47

Is geen probleem hoor

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:07

_Sigrid_ schreef:
maaykuhhh schreef:
Ff een dringende vraag..

Ja, dan is hij gewoon nog veilig! Er mag gewoon nooit meer dan 36 uur tussen 2 pillen in zitten.
Dus stel: Je neemt je pil van donderdag om 23:00, vrijdag vergeet je je pil. Dan moet je hem zaterdagtochtend vóór 11:00 alsnog innemen. In de 2e week van de strip is het het minst erg als je een pil vergeet.

In de bijsluiter staat dat het tot 12 uur niet uitmaakt. Maar maakt het tot 36 uur niet uit? Ben je dan nog veilig?

DaisyFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:40

powiepower schreef:
ik ben nu bijna 3 weken bezig met *voor mij de eerste keer* de nuvaring, en ik heb net wat spotting gehad...is dit normaal of heb ik weer een verkeerd ac-middel Clown ??

ik ben trouwens wel nog labieler geworden dan voordat ik met de ring begon....herkent iemand dit?

Ik ben nu ongeveer 3 maanden met de nuvaring bezig. Ik moet zeggen dat het wel veel voordelen heeft ten opzichte van de pil. Ik merk ook geen verschil ten opzichte van de tijd dat ik de pil gebruikte.

Voor degene die niet weten wat een nuvaring is: het is een kleine ring die je zelf inbrengt. Je moet hem er na 3 weken uithalen en je houdt een stopweek waarin je ongesteld wordt. Daarna breng je een nieuwe ring in.

Voordelen ten opzichte van de pil:
- je hoeft er maar 1 keer in de maand aan te denken ipv elke dag
- de ring geeft gelijkmatig hormonen af en de pil geeft als het ware een hormoonstoot

http://www.nuvaring.nl

Ik blijf er mee doorgaan!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:08

_Micha_ schreef:
In de bijsluiter staat dat het tot 12 uur niet uitmaakt. Maar maakt het tot 36 uur niet uit? Ben je dan nog veilig?

Als je pas 36 uur laten je pil slikt dan normaal dan heb je ondertussen al de pil van de volgende dag geslikt als het goed is. Hoewel je altijd gewoon alsnog die pil moet slikken ben je hem dan officieel vergeten en dus minder goed beschermd. Het ligt er een beetje aan waar je in je cyclus bent hoeveel risico je hierdoor loopt. In de eerste of tweede week een pil vergeten brengt meer risico met zich mee. Officieel ben je dan dus minder beschermd en moet je condooms gebruiken voorlopig. Onofficieel valt het risico reuze mee, maar jij zal maar nét die ene zijn...

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:38

een vraagje: ik heb hier al eerder gepost: ik slik mijn pil altijd zo'n 7 weken achter elkaar door (doorslikken is op doktersadvies: dus daar geen commentaar over graag)
nu ben ik voor de 2e of 3e keer al voordat ik aan die 7 weken slikken zit aan het bloeden,
deze keer was t na 6,5 week en die laatste paar pillen om aan de 7 weken te komen heb ik maar niet geslikt, omdat ik zo ontzettend buikpijn had...

nou heb ik de laatste tijd ook nogal een berg stress doorgemaakt, begin nu weer een beetje tot rust te komen, kan dat ermee te maken hebben?

en kan het zijn dat door gewenning aan de pil die nu dan te licht is voor me, met oog op het doorslikken?

huisarts bellen moet ik sowieso volgende week, dus dan vraag ik hierover ook gelijk, maar voor nu wilde ik toch ff weten of het kwaad kan, want ik heb wel seks... en wil geen risico lopen...

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:00

Vraagje: als ik mijn laatste pil op woensdag slik, wordt ik pas op zondag ongestelt..
Is dit gewoon normaal of moet ik dan zwaarde/lichtere pil?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:47

kathris schreef:
een vraagje: ik heb hier al eerder gepost: ik slik mijn pil altijd zo'n 7 weken achter elkaar door (doorslikken is op doktersadvies: dus daar geen commentaar over graag)
nu ben ik voor de 2e of 3e keer al voordat ik aan die 7 weken slikken zit aan het bloeden,
deze keer was t na 6,5 week en die laatste paar pillen om aan de 7 weken te komen heb ik maar niet geslikt, omdat ik zo ontzettend buikpijn had...

nou heb ik de laatste tijd ook nogal een berg stress doorgemaakt, begin nu weer een beetje tot rust te komen, kan dat ermee te maken hebben?

en kan het zijn dat door gewenning aan de pil die nu dan te licht is voor me, met oog op het doorslikken?

huisarts bellen moet ik sowieso volgende week, dus dan vraag ik hierover ook gelijk, maar voor nu wilde ik toch ff weten of het kwaad kan, want ik heb wel seks... en wil geen risico lopen...

Ik heb helemaal niks tegen doorslikken, deed het zelf ook altijd.
Over je probleem: dit heet een tussenbloeding. Dat is heel vervelend inderdaad en kán opgelost worden door een andere pil te gebruiken. Zo had ik er ook last van toen ik Femodeen slikte en ook bij de Microginon, maar niet bij de Diane-35. Dat is even overleggen met je dokter dus.
Je bent gewoon 100% beschermd dus hier hoef je je geen zorgen over te maken.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:48

astriidj schreef:
Vraagje: als ik mijn laatste pil op woensdag slik, wordt ik pas op zondag ongestelt..

Is helemaal normaal. Het duurt meestal een paar dagen voordat je ongesteld wordt. Bij de ene is dit wat langer dan de ander.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:51

astriidj schreef:

ik word ook pas na 4 dagen ongesteld. lijkt me vrij normaal dus!

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:02

Ik slik de pil nu 2/3 jaar en heb een half jaar lang de pil doorgeslikt.. Maar omdat ik ergens hoorde dat je er onvruchtbaar van kon worden neem ik nu wel elke maand een stopweek, maar het liefst slik ik gewoon door..

Is de kans om onvruchtbaar te worden groter? Of is het gewoon een fabeltje?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:09

Dat is een fabeltje. Je wordt niet onvruchtbaar van de pil en ook niet van doorslikken.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:11

Pff k ben vandaag begonnen dan hoor Bloos K voelde me wel wat misselijk vandaag.. hopelijk heb ik het me ingebeeld.. als he nu al begint Nagelbijten / Gniffelen

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:56

@nuage: bedankt voor je antwoord, ik ben weer gerustgesteld Lachen