fibromyalgie..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: fibromyalgie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:01

Welkom astritos! Ja

Inderdaad hoeft het geen boomzadel te zijn Risje, maar gezien je dan toch veel minder van de beweging meekrijgt? Wie weet. Ik heb nu de mazzel dat ik een paard van een ander rij die een boomzadel heeft, dus ik kan mooi vergelijken, al heeft dat paard wel ook weer heel fijn gangwerk, dus daar kan het ook mee te maken hebben dat ik met haar minder pijn heb.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:57

Het kan zo zijn dat een boomzadel fijner voor je is. Weet niet of je kan zeggen dat je dan minder van de beweging meekrijgt, in elk geval wel heel anders.
Aparte is dat ook al hebben we allemaal FM en ook al hebben we veel dezelfde klachten, toch reageerd elk van ons anders op bijvoorbeeld beweging en zadel.
Idd fijn dat je kan testen. Weet bijvoorbeeld van mezelf dat een goertz champion een boomzadel is waar ik wel goed en redelijk klachtenvrij mee uit de weg kan. Is echter dik 1500 euro nieuw en tsja toen we vorig jaar nieuw zadel moesten omdat oude kapot ging hadden we dat dus niet over. Toen zijn we op boomloos uitgekomen en daar ben ik achteraf alleen maar blij mee, dit is voor mij nog veel idealer namelijk;-)

Maar goed, moet ooit nog wel eens een boomlooszadel komen wat op boomzadel lijkt of een boomzadel, want tsja, helaas is deze die ik nu heb niet toegestaan op wedstrijden....

Maarre: wanneer kom je keer ijslander testen jeddah??

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:11

Nou, ik kan je de FreeForm aanraden! Wanere ik kom testen neem ik die anders wel mee! Knipoog Kan je hem gelijk proberen want er zijn niet veel van in de omloop en geen testzadels van.

Zodra alles een beetje "rustig en normaal: (bestaat dat? Clown ) is kom ik GRAAG! Ik kan al niet wachten! Haha!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:24

@Jeddah:
Geloof me dat bestaat! (gelukkig ook maar.....)

Enne als je die freeform mee wil nemen, graag!
Leira heeft een brede, ronde rug en GEEN schoft, gaat dat passen denk je?

Heb nu een randolls met HAF-pad overigens.

Safrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:28

Ik vind rijden met een dressuurzadel ook minder pijnlijk dan rijden met een spring of VZH zadel.

Vaak rij ik ook zonder beugels, omdat die stijgbeugels mijn enkels pijn doen Boos!

Omdat mijn pony vrij sterk is, en mijn handen echt mijn grootste pijnbron zijn op het moment, rij ik haar nu met een pessoabitje, hierdoor moet ik veeeeel minder druk zetten op mijn teugels en loopt ze vlotjes aan de teugel zonder veel moeite. Ik krijg hierop meestal de reactie dat een paard ook op een gewoon bit vlotjes aan de teugel moet lopen, en dat doet ze ook, maar wanneer ze dan eindelijk fijn begint te lopen heb ik al een half uur zitten afzien Boos!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:44

@safrane:
begrijp wat je bedoeld. Ik rijdt Leira vaak met hackamore. Daar werd ze al op gereden toen ik daar 2 jaar geleden kwam en ze loopt er gewoon erg lekker op. Makkelijker te ontspannen en gewoon veel relaxter. Heb zelf zoiets van waarom mijn paard vervelen met bit als het niet nodig is?

Maar goed, wissel soms wel met bit af, want tsja, wil wel trainen voor wedstrijden en dan mag deze hack helaas niet....

Safrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:52

risje schreef:
@safrane:
begrijp wat je bedoeld. Ik rijdt Leira vaak met hackamore. Daar werd ze al op gereden toen ik daar 2 jaar geleden kwam en ze loopt er gewoon erg lekker op. Makkelijker te ontspannen en gewoon veel relaxter. Heb zelf zoiets van waarom mijn paard vervelen met bit als het niet nodig is?

Maar goed, wissel soms wel met bit af, want tsja, wil wel trainen voor wedstrijden en dan mag deze hack helaas niet....

Springen mag wel met hack, dressuur helaas niet... Nuja ik mag ook geen dressuur rijden met mijn pessoading Tong uitsteken Maargoed die ambitie heb ik niet meer, en ik mag trouwens toch niet meer officieel starten met een pony wegens 'te oud' Vork

Krijg overigens wel veel commentaar van mensen die mij zien rijden. Zoiets in de aard van "je hebt zulk een brave pony, waarom rij je die nu met zo'n sterk bit?" en dan moet ik telkens weer die uitleg gaan geven...

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:06

@safrane:
Snap helemaal wat je bedoeld, krijg idd ook wel eens de opmerking dat mensen een hack te scherp vinden. Maar wat ze niet in de gaten hebben is dat een bit (of in mijn geval optoming
) zo sterk is als de ruiterhand hem maakt. Oftewel ook met het allerzachtste trensje kun je veel kwaad als je er continu druk opzet;-).......aar ja, dat krijg je veel mensen niet wijs gemaakt.

En wat wedstrijden betreft, ik spring niet en ik dressuur niet. Heb een ijslander, dus gaat mij om de ijslander (lees: gangen) wedstrijden. Ook daar mag je niet met hack, tenminste niet in de klasse waar ik in mee wil gaan doen. Misschien over 10 jaar oefenen ofzo;-) Als het je wat zegt, je moet sport B rijden om met hack te mogen starten.....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:33

Safrane schreef:
Omdat mijn pony vrij sterk is, en mijn handen echt mijn grootste pijnbron zijn op het moment, rij ik haar nu met een pessoabitje, hierdoor moet ik veeeeel minder druk zetten op mijn teugels en loopt ze vlotjes aan de teugel zonder veel moeite. Ik krijg hierop meestal de reactie dat een paard ook op een gewoon bit vlotjes aan de teugel moet lopen, en dat doet ze ook, maar wanneer ze dan eindelijk fijn begint te lopen heb ik al een half uur zitten afzien Boos!

Dat ken ik helemaal.
Ik reed mijn vorige paard ook met een scherp bit, puur voor mijn eigen veiligheid, anders kon ik haar gewoon niet rijden. Maar op gegeven moment kon ik zelfs met dat bit niet meer rijden, deed zelfs dat pijn bij me.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:34

Macho kan ik rijden zonder bit, heerlijk
Maar ik rijdt liever ook alleen op hem, onze merrie kan nog al eens flink bokken, en dan schiet het me gelijk in mijn rug

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:12

*vliegt binnen*
Pffff, vandaag was dus zo'n dag dat ik mijn grenzen heb opgezocht en er ver overheen ben gegaan Ik was om 5 uur op omdat ik een behoorlijke tijd nodig heb om mijn lichaam op gang te krijgen, paarden voeren en een bakkie koffie drinken en hop naar mijn werk. Om 7 uur was ik onderweg met de rolstoelbus en om 18.00uur was ik pas terug (en dan moet dat ding nog schoon en de administratie afgewerkt worden dus dan ben ik nog niet klaar)
Ik ben compleet stuk nu.
Wel aan de planner gemeld wat er aan de hand is, hij leek het allemaal te begrijpen en begrijpt ook dat ik het werken anders wil gaan aanpakken maar dat gaan we bespreken als mijn baas terug is van vakantie, die komt aankomend weekend terug dus volgende week ofzo kunnen we een gesprek hebben, ben benieuwd (baasman is niet zo'n meegaand type namelijk en de taxibranche is niet altijd even meelevend, daar weet Nickyu denk ik ook alles van Clown )
*vliegt weer naar buiten, paarden doen en dan naar bed*

Welterusten!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:11

ja ... Haha! Boos! breek me de bek niet open Boos!

werkte al minder met de fybro (wat toen nog niet bekend as dat dat het was) dat was al ramp en toen inene K met de boodschap je hebt 3 maanden overmorgen word je geopereerd ..melde me toen ziek en hij zei toen , ja maar je word toch overmorgen pas geopereerd , kan je morgen toch gewoon werken ..
toen na een jaar ziekte wet een ex colega van mij zei dat ze mij gezien hadden was de reactie
"oh leeft die nog ..."

leuke baas Boos! krijg nog paar duizend euro van m
als ik tijdens de chemo belde van jo waar blijft mijn geld zei hij
ach je kan nu toch niks eten ..dus boodschappen hoef je niet te doen
(vergeten we even dat ik ook nog kind en man heb..)
de geen die bij ons de aangiftes deed heeft al mijn bewijs verduisterd
bleek voor hem te werken .. mag nu ook geen aangiftes meer doen vd belasting
maar ja mijn beijs voor een hogere wao is foetsie , zo ook het bewijs van nog geld te goed hebben ... als ik die man toch eens tegen kom joh ..

toen ik daar nog werkte (planning ./ centrale) en gaf een chauffeur met 7 uur nonstop werken
en er helemaal door heen zat een koffie pauze (terwijl het druk was) had ik ruzie
ook al was de rijtijden wet al ruim overschreden en MOEST die chauffeur nog 3 a 5 uur verder

hoorde in die tijd van mijn conculega's (colega;s bij de concurenten dus ) da het overal het zelfde was

LEUKE BRANCH ! , not

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 07:55

Jeetje Tanja! Ik hoop heel erg dat je baas mee zal werken aan een andere manier van werken. Als je zo doorgaat zit je straks zélf in een rolstoel... Om maar even hard te spreken.

Ik heb gisteren niet gereden en een goede dag gehad wat betreft pijn.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 07:59

Mogge!

Nou zo te horen was het daar dan nog even een graadje erger dan het bij ons is. Hier is het wel erg maar niet zo als het bij jullie was gelukkig.

Slecht geslapen maar ik heb gelukkig nog even om bij te komen/uit te rusten, hoef pas om 1 uur weer weg maar dan wel meteen door tot middernacht.

Iemand had het laatst over therapie, wat voor therapieen hebben jullie als ik vragen mag?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:12

belangrijkste leren je grenzen herkennen VOOR dat je er over heen gaat
leren ontspannen
leren ergonomisch te denken en doen
veel tips over hoe dingen met zo min mogelijk energie toch lukken
leren maling te hebben aan de rest vd wereld
etc etc

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:28

Ja het is de bedoeling dat ik dat met die revalidatiearts ga doen geloof ik (als ik het allemaal goed begrepen heb) maar ik dacht even dat het over een bepaalde therapie als fysio o.i.d. ging maar dat had ik dus verkeerd begrepen?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:31

fysio krijg je dan ook en evt watertherapie
oefeningen zowel train / beweging als relaxen in het water
(ik val zo in slaap ..maar ben dan ook een klein fijn heksje zoals martin het noemt , ik zink namelijk niet Bloos ga op mijn rug liggen en val zo in slaap ..de meest pijnarme manier ..in het water dus)

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:48

wow heftig verhaal nikcyu Bloos!
2 afgelopen dagen was goed bagger...
ben alleen thuis, ouders op vakantie, en mijn vriend is vrachtwagenchauffeur dus veel onderweg..
zou ik een blikje open maken.....
lukte niet.. uiteindelijk wel, maar had de tranen in mijn ogen..
grrrrr, toch maar om een elektrische blikopener kijken...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:55

dat is dus 1 van die vele tips
er zijn heel veel hulpmiddeltjes op de markt

wij hebben een zeer soepel lopende blikopener met breder duw dinges

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:50

Ben net weer terug van revalidatiecentrum.
Ik heb daar nu ergotherapie en fysiotherapie. Komt volgende week nog sport bij en wrs gaat dat zwemmen zijn. Weet gewoon dat dat echt helpt bij me.....ben dus benieuwd!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:54

Okee dan! Fijn Risje!

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:30

Nicku, das echt een ....... die ex werkgever van jou!!! Echt niet normaal!

Ik heb vandaag een flinke dipdag. Het gaat al een tijdje niet meer met rijden, maar vandaag liep ik echt tegen de spreekwoordelijke muur op. Ik dacht ik ga eens een ander bitje proberen omdat ik al mijn kracht al nodig heb om simpelweg de teugels vast te houden... Ging dus voor geen meter!
Daar komt bij dat ik een erg flegmatiek paard heb, echt heel irri! Ik heb gewoon niet meer de kracht en energie om mijn paard fatsoenlijk aan het lopen te krijgen in de bak. Op buitenrit is het een wereldpaard, maar in de bak is hij echt te lui!
Denk er zelfs over om een ander paard dat wat meer uit zichzelf wil werken te gaan kopen en vendigo te verkopen....maar ik heb hem al vanaf zijn 1ste en verder is het echt een schat van een dier!

Ik was ook zeer gefrustreerd toen ik van hem afstapte vandaag, hij snapte er niets van! Een half jaar geleden kon ik nog echt met hem aan het werk maar het lukt nu echt niet meer.
Iemand mischien ideeen wat krachtvoer betreft om een paard heter te maken, maar dan wel zo dat ze nog ook lekker op buitenrit zijn??
Of andere tips?? Overgangen en schakelen doe ik al tot vervelens toe, helpt wel maar ik moet hem elke keer weer overtuigen dat hij aan het werk moet als ik erop ga. Kost me echt teveel energie, het gaat gewoon niet meer..... Scheve mond Scheve mond

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:35

Ach gut Wat vervelend voor jullie.... Is ie zo met elk weer type? Of nu met het zonnetje gewoon wat luier? Die van mij willen echt mega op het weer reageren namelijk. En wat krijgt hij nu voor voer? Hoe vaak rij je hem in de bak? Staat ie op stal of buiten?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:39

dat heb ik ook astritos , rij ook alleen nog maar buiten (en buiten kan je je paard ook heel leuk dressuur matig aan het werk zetten Knipoog )

probleem met heter maken komt pas als je een slechte dag hebt ..

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:43

Mijn paard is altijd lui, elk weer type, gewoon geen zin om aan het werk te gaan tenzij je hem een beetje kwaad maakt, dan gaat hij lopen....maar daar heb ik dus niet elke keer de energie voor!
Ik rij hem 3 tot 4 keer per week in de bak en 1 of 2 keer op buitenrit. Voor de rest gaat hij in de roundpen, longeer ik hem of is tie vrij. In de bak rijd ik zeker nooit langer dan 3 kwartier want dat hou ik niet vol langer.

Hij staat overdag op wei en s'nachts op stal.
Hij krijgt 3 plakken hooi per dag en 2 maal krachtvoer, per voerbeurt bestaande uit: een halve schep structuurmix van equiral en een halve schep sportbrok van equiral, met gedroogde kruiden en knoflook en zeewier en een scheut zonnebloemolie erdoor.

Hij ziet er supergezond uit, hij blinkt de pan uit, zit goed in zijn vacht en zit vol met appeltjes.