Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:19

Little_Gift schreef:
Ik ben wel akkoord met enkele kritische noten hier in de vorm van meer een dagboektopic van hoe gaat het met jou vandaag dan een chronisch ziek topic over vooroordelen en nadelen...

Kan dat vooroordelen gewijzigd worden in oordelen of zo? Want ik lees iedere x (als ik het snel lees) "voordelen" _O- _O-

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 16:22

Ik vind dat er nooit 'moeten' in dit topic moet zijn.

En persoonlijk vind ik wel dat er een mooie afwisseling is van leuke dingen en minder leuke dingen.
Laat dit gewoon een plek zijn waar mensen met een chronische ziekte, of dat nou lichamelijk of mentaal is, terecht kunnen om zonder drempel te kunnen praten over de goede en de slechte momenten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:23

Earth schreef:
Ik vind dat er nooit 'moeten' in dit topic moet zijn.

En persoonlijk vind ik wel dat er een mooie afwisseling is van leuke dingen en minder leuke dingen.
Laat dit gewoon een plek zijn waar mensen met een chronische ziekte, of dat nou lichamelijk of mentaal is, terecht kunnen om zonder drempel te kunnen praten over de goede en de slechte momenten.

Eens. Lekker laagdrempelig. En zonder oordelen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:30

Ik kan dagelijks een ellenlang verslag schrijven over de pijn en de dingen die ik niet meer kan maar gaat dat meer begrip opleveren? Ik denk het niet. Ik denk dat bijna iedereen mij dan een zeur zou vinden en na een paar pagina's zou afhaken.

De pup was al afgesproken maar de timing van het breken van mijn schouder was nogal slecht. Links niet te gebruiken, rechts mijn kruk nodig dus geen hand om de riem vast te pakken en hij wil niet in de achtertuin plassen waardoor meerdere ongelukjes in huis.

Kweekt dit meer begrip dan mijn enthousiasme over de pups?

Iedereen mag hier klagen maar de leuke dingen horen er ook bij.

In mijn directe omgeving weet iedereen dat ik van alles mankeer maar ik weet ook dat ze er niet op zitten te wachten dat ik elke keer mijn problemen uitgebreid bespreek en dat zijn vrienden. Die willen ook gezellig kunnen kletsen.

Een ding waar ik me in het dagelijks leven kapot aan erger is als mensen zeggen dat ik gewoon moet accepteren wat ik niet meer kan. Tja, dat moet ook wel maar daarom kan ik dingen nog steeds oprecht missen.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:38

Ik denk dat beide kanten op niet hoeft, zowel niet enkel maar positieve dingen vertellen, als ook niet enkel maar negatieve dingen. Begrijp mij niet verkeerd, maar ik zie de insteek van dit topic precies anders dan de anderen. Het dagboekidee had ik niet bij het topic zeg maar, en daar is het wel naartoe geëvolueerd. En dat mag hoor, dat had ik al gezegd, maar dan heb je meer een huiskamertopic.

Wil je het informatief houden, en ook mensen laten meepraten die niet in hetzelfde schuitje zitten (in zoverre het schuitje hetzelfde kan zijn, want we zijn allemaal anders) en kijken naar de praktische kant van dingen, hoe 'de buitenwereld' iets ziet en ervaart en hoe dat voor jou is, dan helpen die dagboekposts niet mee. En ik heb het gevoel dat er ook andere topics voor zijn (waarom ben je blij, ergenissentopic, er zullen er nog wel zijn). Ik had bij het begin van het topic meer het idee van "iedereen kan vragen stellen, kijken hoe anderen hiermee omgaan, een beetje aan de buitenwereld meer uitleg geven, etc."

Maar misschien hebben jullie gewoon de behoefte om het met een clubje over vanalles en nog wat te hebben binnen dit topic, over goede en slechte dingen, en dat mag zeker. Maar dan zou ik er een huiskamertopic van maken. En dan heb je ook meteen dat je 'veiliger' kan posten omdat het niet zo open staat voor iedereen, maar je verliest er wel de insteek mee denk ik.

En sorry als ik dingen heb ontketend die jullie niet leuk vinden :o

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:44

Rohesia schreef:
I
Wil je het informatief houden, en ook mensen laten meepraten die niet in hetzelfde schuitje zitten (in zoverre het schuitje hetzelfde kan zijn, want we zijn allemaal anders) en kijken naar de praktische kant van dingen, hoe 'de buitenwereld' iets ziet en ervaart en hoe dat voor jou is, dan helpen die dagboekposts niet mee. En ik heb het gevoel dat er ook andere topics voor zijn (waarom ben je blij, ergenissentopic, er zullen er nog wel zijn). Ik had bij het begin van het topic meer het idee van "iedereen kan vragen stellen, kijken hoe anderen hiermee omgaan, een beetje aan de buitenwereld meer uitleg geven, etc."

Exact dit dus ja... Precies wat ik ook bedoel.
Jij verwoordt het beter blijkbaar...

En ik voeg nog toe:

Gezien het altijd hetzelfde selecte clubje is dat hier altijd en enkel post, denk ik dat het ook bij velen gewoon zo over komt als niet welkom zijnde want zodra men vragen stelt, een kritische noot schrijft of een "moet" ipv "zou kunnen" typt, dan is het drama...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:21

Rohesia schreef:
Ik denk dat beide kanten op niet hoeft, zowel niet enkel maar positieve dingen vertellen, als ook niet enkel maar negatieve dingen. Begrijp mij niet verkeerd, maar ik zie de insteek van dit topic precies anders dan de anderen. Het dagboekidee had ik niet bij het topic zeg maar, en daar is het wel naartoe geëvolueerd. En dat mag hoor, dat had ik al gezegd, maar dan heb je meer een huiskamertopic.

Maar volgens mij is er toch overal ruimte voor in dit topic? Of het nu een dag van je afschrijven is, positief of negatief, of een vraag stellen of ervaringen delen of naar vragen.
Ik ben hier redelijk nieuw, zie dit ook echt niet als een vast clubje. Heb me ook nooit niet welkom gevoeld. En ook als je een tijdje niet post en daarna weer wel, dan kan dat ook gewoon.
Ik snap dus ook gewoon niet waar de kritiek vandaan komt.

En het vallen over het woordje moeten, is dat raar? Ik heb persoonlijk al vaak het gevoel dat ik van alles moet verantwoorden. Het hier dan even niet moeten is dan wel zo prettig omdat je onder gelijkgestemden bent. Die het wel snappen dat je soms een offday hebt of juist een leuke dat, zonder meteen al je beperkingen of alle gevolgen er bij moeten benoemen. En ik lees dat hier wel vaker. Dus ja, het woordje moeten valt dan wel verkeerd. Dat betekent namelijk heel iets anders dan ‘zou kunnen’.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:30

Drama? Sorry maar dat klinkt zelf nogal dramatisch. Ook het zogenaamde selecte clubje. Ik zie dat echt niet. Soms blijven mensen een tijdje weg en komen terug, soms komen er andere mensen. Niemand die hier post heeft daar een probleem mee.

Het woord moeten vind ik ook niet prettig.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:45

Welk selecte clubje?

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:25

Daihyo schreef:
Maar volgens mij is er toch overal ruimte voor in dit topic? Of het nu een dag van je afschrijven is, positief of negatief, of een vraag stellen of ervaringen delen of naar vragen.
Ik ben hier redelijk nieuw, zie dit ook echt niet als een vast clubje. Heb me ook nooit niet welkom gevoeld. En ook als je een tijdje niet post en daarna weer wel, dan kan dat ook gewoon.
Ik snap dus ook gewoon niet waar de kritiek vandaan komt.

Het zou kunnen, ik heb het niet meer geprobeerd omdat ik het idee heb dat er steeds een samenvatting moet gemaakt worden van alle eerdere posts, en daar heb ik standaard gewoon geen energie voor. En dan denk ik "doe maar niet asociaal en post maar niks". Maar het kan zeker ook gewoon aan mij liggen.

Het is overigens ook niet dat ik elke dag met dingen zit die ik wil posten, heb gewoon in het algemeen niet zoveel te vertellen, maar toch geeft het de laatste tijd meer het gevoel van een kletsgroepje/dagboektopic dan waar het mee begonnen is.

Kritiek is het trouwens niet, gewoon een mijmering naar aanleiding van de vraag of het huiskamer moet worden of niet. Qua inhoud lijkt het mij zeker huiskamermateriaal, maar dat was niet de aanleiding voor de vraag (wel meer "veiligheid" naar buitenstaanders toe), vandaar dat ik eens wilde kijken of misschien anderen nog dat idee hadden. Maar dat is blijkbaar niet (of weinig) zo, ook helemaal prima dan.

De rest van je quote heb ik even genegeerd, want dat lijkt ook te horen bij mijn reactie, maar denk dat het over een andere reactie gaat.

Het clubjes-idee komt misschien (maar ik vul in, want het zijn niet mijn woorden) doordat het steeds dezelfde zijn die posten en op iedereen reageren en er de laatste tijd verder niet zoveel gebeurd. Maar dat wil daarom niet zeggen dat niemand anders welkom is ofzo, denk niet dat dat hier het geval is. Het is misschien wel een drempel voor sommigen, maar ook dat kan ik niet invullen dus geen idee.

Daihyo

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:34

Snap ik ook wel hoor :j
Ik lees vaak wel bij, maar heb ook niet altijd puf om op alles te reageren. Als er ergens op Bokt een topic zou zijn waar dat begrepen wordt, dan is dat hier wel. Dus laat dat je vooral niet tegenhouden omdat het egoïstisch zou zijn :)

En mijn 2e deel was inderdaad geen reactie op jou.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:38

Rohesia, ik maak ook geen samenvattingen, dan moet ik steeds terug scrollen en dan voelt dat als een verplichting.

Ik reageer gewoon op wat me bijgebleven is. Dat er niet zoveel aan het gebeuren is komt ook omdat er gewoon niet zo heel veel mensen reageren wat ik persoonlijk best jammer vind.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:40

Ik zit ook in het paarden aan huis topic.
Daar is altijd wel een vaste kern. Die dagelijks of wekelijks wat plaatsen.
Dan zijn er diverse die misschien maandelijks wat plaatsen. Maar geen tijd of zin hebben vaker de plaatsen maar wel lezen.
En dan heb je Bokkers die met 1 specifieke vraag zitten en die stellen.
En ook die krijgen zonder problemen antwoord en dat word gewoon geaccepteerd.
En blijft van zo iemand iemand hangen is dat leuk. Maar geen verplichting.

En zo zie ik dit topic ook.

En ja ik maak soms een samenvatting want wil niet overkomen dat ik geen interesse heb in de andere. Want dat heb ik wel :j
Lees ook altijd mee. Maar lukt me ook vaak niet om op dat moment te reageren. Dus word het vaak maar tegelijkertijd op meer mensen.

Maar voor mij is dat meer een ik denk aan jullie post.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:47

Als er interesse naar is dan kan ik best vertellen over wat ik morgen ga doen, wat er aan voorbereiding bij komt kijken, wat er allemaal mee moet, hoe lang ik het vol hou en welk effect het heeft op de dagen daarna :) misschien dat dat interessant is voor meelezers die een beeld willen vormen? Laat maar weten.
Morgen ga ik shoppen voor kleding, met daarbij waarschijnlijk ook een bezoek aan een terrasje voor koffie met wat lekkers.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:12

Telpeva schreef:
Als er interesse naar is dan kan ik best vertellen over wat ik morgen ga doen, wat er aan voorbereiding bij komt kijken, wat er allemaal mee moet, hoe lang ik het vol hou en welk effect het heeft op de dagen daarna :) misschien dat dat interessant is voor meelezers die een beeld willen vormen? Laat maar weten.
Morgen ga ik shoppen voor kleding, met daarbij waarschijnlijk ook een bezoek aan een terrasje voor koffie met wat lekkers.

Het wordt wel lekker weer, dus dat terrasje gaat wel lukken. :)

Je mag je voorbereiding enzo best vertellen, kan goed zijn voor de beeldvorming en het begrip.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:12

@duopenotti, leuke foto van jou op dat trekpaard ! :)
Doet me denken aan een rit van mij op een Fries paard, al wel wat langer geleden.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:48

Ik ben al 2 weken ontzettend moe. De was stapelt zich op, ik kan me er niet toe zetten om eraan te beginnen en ik vergeet het ook steeds. Waardoor ik weer een geirriteerde en onbegripvolle man heb. Ik zit ook nog eens niet zo lekker in m'n vel wat het niet makkelijker maakt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 20:44

Hai!

Ik lees al een tijdje mee, maar moet eerlijk zeggen dat ik bewust eigenlijk niet mee post. Om 2 redenen.

1) de vindbaarheid. Iedereen kan meelezen en
2) ik wil er nog niet echt aan dat wat ik heb chronisch is.

Zelf zit ik nog "middenin" mijn 1e 2 ziekte jaren. Er lopen nog allerlei "trajecten" en ondanks dat ik "beter weet " ben ik bang dat als ik dingen post dat tegen mij gebruikt kan worden.

Het is fijn om te lezen dat er genoeg bokkers zijn die toch alleen de positieve dingen posten, ondanks dat er mensen mee kunnen lezen.

Zolang dit topic op MWS staat ben ik voorlopig een meelezer.

maar in het kort over mij: ik zit sinds mei 2023 thuis vanwege een dubbele nekhernia, wegens samengesteld ziekte verzuim telt het vanaf 13 februari vorig jaar.
Helaas hoor ik dus niet tot de 75-85% waarbij het vanzelf over gaat in 2-3 maanden. Ik heb goede dagen en (hele) slechte. Vandaag valt in de laatste categorie, vanwege een bezoekje aan de mondhygieniste, waardoor vandaag aan mijn max pijnstilling zit (amitriptyline + 5x oxycodon (mag er vannacht nog 1 hebben) + pcm+ ibu) en lig al sinds half 8 op bed

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 23:23

Die foto op het trekpaard is inderdaad erg leuk. Ik heb weleens een Noriker gereden maar die zijn een stuk minder groot en stevig.

Vervelend Fjordjes. Mijn man weet dat ik dingen niet kan maar zonder erbij na te denken moppert hij dan toch dat ik iets niet gedaan heb om zich dan te realiseren dat het voor mij niet te doen is.

Mri, ik heb heel vaak getwijfeld of ik op een topic zou reageren omdat ik ook niet alles open en bloot wil gooien. Bij dit topic heb ik dat losgelaten. Bij mij maakt het eigenlijk niet uit.

Vanavond ben ik naar een concert geweest, was verrassend, een Turkse pianist. Helaas wist ik met mijn arm geen blijf, die pijn was niet tof en in de pauze was mijn scootmobiel omsingeld door mensen waardoor ik niet kon gaan zitten, vervelend maar ik vind het dan ook rot om mensen aan te spreken.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 00:28

Ik wil wel elke dag posten dat mijn nek en schouders nog steeds pijn doen, maar of iemand daar gelukkig van wordt.. Ik denk dat een topic zich ook steeds ontwikkelt. Het begint met een bepaald thema, daar wordt op doorgepraat en op een gegeven moment komen daar ook weer andere dingen bij, waar men het dan ook weer over gaat hebben. Zo gaat dat nu eenmaal. En ik vind het persoonlijk fijn om te lezen dat mensen ook leuke dingen gedaan hebben. Heel fijn zelfs, want ik gun iedereen het zo dat ze leuke dingen kunnen doen. Of dat nu naast een fulltime baan is of naast een chronische ziekte (ja, en ook naast een fulltime baan met een chronische ziekte en alles er tussenin, voor daar weer over gevallen wordt :+ ), ieder mens heeft leuke dingen nodig.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 13:01

Ik vind het ook fijn dat ik hier positieve ervaringen kan delen zonder dat mensen beginnen te mauwen dat je dan ook wel kunt werken ofzo :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 13:07

Maar er zijn ook mensen die van mening zijn dat als je kunt forummen, je ook als typiste ofzo kunt werken.
Of dat je pas echt arbeidsongeschikt bent als je alleen je ogen nog zelfstandig kunt bewegen bij wijze van spreken.

Oftewel, er zullen altijd mensen zijn die vinden dat je gewoon kunt werken, wat je ook doet. :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 13:20

Lor1, er zit wel een nuance in. Er zijn echt wel mensen die langdurig ziek zijn en het er van nemen. Die bestaan gewoon. Ik weet niet wie dat is, ik kan dat aan de buitenkant niet zien en ik kan dat via een forum ook niet waarnemen. Maar ontkennen dat dit voor komt is net zo krom als beweren dat iemand kan typen op een forum, "dus" kan werken. Alles heeft nuance.

Edit; je zegt inderdaad niet dat iedereen dit vind, jij zegt dat er mensen zijn die.... Sorry, ik was te snel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 13:43

rien10 schreef:
Lor1, er zit wel een nuance in. Er zijn echt wel mensen die langdurig ziek zijn en het er van nemen. Die bestaan gewoon. Ik weet niet wie dat is, ik kan dat aan de buitenkant niet zien en ik kan dat via een forum ook niet waarnemen. Maar ontkennen dat dit voor komt is net zo krom als beweren dat iemand kan typen op een forum, "dus" kan werken. Alles heeft nuance.

Ze zijn er, gegarandeerd.
Maar hoeveel % zal dat zijn, die gewoon gezond is en een uitkering wil?
Wia, kom je zowat niet meer in, plus je moet toch gewerkt hebben om er aanspraak op te maken.
Die zich daar zo ziek voor kunnen doen dat ze een uitkering krijgen?
Minder loon, geen opbouw pensioen. Maar vooral ook de sociale contacten missen. Het gevoel dat je er ook toe doet in de maatschappij. Het in de nek aangekeken worden als je wel eens wat leuks doet, of idd kan forummen.
Wie doet dat vrijwillig, misschien zijn die ook wel ziek, maar dan in de kop...

@Percy, ik zou de mensen dus echt wel gevraagd hebben even opzij te gaan zodat je bij je schootmobiel kon. Het is vaak geen onwil maar niet in de gaten hebben.
Hopelijk heb je wel kunnen genieten ondanks de pijn.

@fjordjes
Heb je een burn-out? Dan gaat dat er toe zetten ook niet.
Rot dat je man het niet begrijpt. :knuffel:

@Mri
Jammer dat je niet mee durft te posten, al begrijp ik het wel.
Maar ik heb er zelf tegenwoordig meer schijt aan.
Ja op mijn facebook staan ook alleen de leuke dingen en zo weet ik dat ik een schoonzusje heb die denkt dat ik mj aanstel... acht dat hou je toch... die kortzichtige zoeken het maar uit...
Maar hebben ze zelf een ontstoken teen kunnen ze hélémaal niks meer...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 13:45

Uiteraard zijn er mensen die misbruik maken vh systeem.
Ik lees ook weleens dat ze bewust de tandpasta om de mond laten zitten, ongewassen in mismatchende smerige kleding naar een keuringsarts gaan en daar dan net doen alsof ze fysiek en mentaal ontzettend beperkt zijn om die uitkering binnen te harken en daarnaast lekker fulltime zwart werken.
Net zoals er mensen zijn die echt niet vast kunnen werken maar die uitkering niet krijgen om wat voor reden dan ook.
En dan benoem ik maar ff 2 uitersten.

Wat ik vooral bedoelde met mijn vorige post is dat er altijd mensen zijn die vinden dat je je niet moet aanstellen.
Maar zij zien niet wat er buiten hetgeen er gepost wordt aan de hand is.
Dus dat (om ff een voorbeeld aan te halen) Earth, die over allerlei leuke uitjes/activiteiten etc post, mss wel de rest vd week ziek op bed ligt na een dagje leuke dingen doen.
Of dat iemand die wel werkt helemaal geen sociaal leven heeft omdat die buiten het werk en huishouden om weinig tot niets meer kan.
Maar over die laatste hoor je vervolgens niemand want die werkt gewoon of die post er weinig over.

En natuurlijk denk ik ook weleens als ik over allerlei uitjes lees 'hoe dan?'.
Niet omdat ik het diegene niet gun of denk 'als je dit kunt kun je ook werken' ofzo, maar omdat ik dat zelf gewoon niet kan zonder vervolgens ziek in bed te belanden.