Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 07:57

Klinkt alsof je voorbereiding wel in orde is. Ik loop altijd wat lange duurlopen vooraf tot een km of 35, soms 42 voor een 50km. Net hoe het uitkomt. In de meivakantie toen ik 55km liep was mijn langste loop van tevoren maar 25km geloof ik. Per week zo'n 60 tot 70km aan weekvolume. In voorbereiding voor mijn 77km liep ik de 58km Veluwezoomtrail en twee marathons.
Tips.. fijne kleding aantrekken. Vaseline smeren op plekken die kunnen schuren.
Niet te spastisch doen over eten, oefen daar een beetje mee van tevoren en kijk wat je makkelijk eet op een lange afstand. Lekker even kletsen met vrijwilligers bij de vp en daar even de tijd nemen.
Heuvels op wandelen zodat je daar weinig energie verliest.
Verder gewoon gaan met die banaan!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 08:40

-Namiro- schreef:
Okay.. dan heel even een praktische vraag over die plastuit..
als je een sportbroek aan hebt moet je dan niet je hele broek naar beneden doen om dat ding op de juiste plek te manoeuvreren?? Als in.. je staat alsnog in je blote kont? :o

Je staat zeker niet in je blote kont. Ik schuif hem via mijn buik naar binnen en daardoor gaat mijn onderbroek wat omlaag aan de voorkant ja.
Met wandelen doe ik de knop en rits van mijn wandelbroek open. Maar heb het ook al eens met mijn paardrijlegging gedaan tijdens een dagtocht. Het gaat dus alleen aan de voorkant naar beneden.

Suliko schreef:
Ik duik ook prima in de bosjes! Heb sinds kort wel een kula cloth (anti-microbieel en super absorberend doekje) om toch die paar plasdruppels af te vegen, die hang ik dichtgevouwen (met knoopje) aan mijn trailvest. Neem liever geen wc-papier mee en laat dat al helemaal niet achter in de natuur.
Ik heb een liberpee, maar eigenlijk nog niet gebruikt. Om de reden dat je veel fietsbroekjes of hardloopbroekjes alsnog half uit moet doen om het te gebruiken en het relatief veel ruimte inneemt.

<Knip>

Afgelopen donderdag nieuwe trailrun schoenen gescoord. De salomons sense ride 5 blijken toch iets te krap, na 15 km krijg ik last van mijn grote tenen en schuur ik die open. Heel stom. Naar dé trailrun store gegaan in Zoetermeer en supergoed geholpen! Van alles gepast en op gelopen, maar de La Sportiva Bushido III sprong er voor mij uit! Grappig genoeg de hoka torrent ook (een van hun weinige schoenen met weinig demping, met veel demping loop ik te instabiel), dus die wil ik graag als 2e paar nog scoren.
Ben helemaal blij met de La Sportiva's, de kleuren vind ik geweldig en vandaag de 31 km erop gelopen en ze zaten heerlijk, nergens iets van schuurplekken of druk gevoeld.
[ [url=m/rZ668u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo'n kula-cloth vind ik ook zeker interessant en wil ik me nog in gaan verdiepen. Vast ook makkelijk als je ergens geen toiletpapier treft...

Mooie schoenen zeg! Ik hou van kleurtjes <3

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 08:46

Lekker bezig Suliko!!
Mijn vriend zweert bij LaSportiva.. zowel schoenen als ook kleding.

Dank voor de uitleg Danseresje! Kan me er nog niet echt iets bij voorstellen..
voordat ik ging hardlopen vond ik het maar niks om ergens in het bos te plassen, maar inmiddels ben ik er helemaal aan gewend! Haha :o

Danseresje

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:02

Graag gedaan Namiro. Ik vond destijds de uitleg ook 'wat vreemd', maar nu ga ik echt niet meer op wandelpad zonder mijn tuit O:)

Die Kula cloth, waar hebben jullie die aangeschaft?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 11:43

Mooi Namiro, waar in Zwitserland ben je?

Verder ook veel mooie plaatjes en trainingen hoor :)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 11:43

Prachtige foto’s Namiro en Suliko.
Mooie trailschoenen, Sulimo!

Ik hoef gelukkig eigenlijk nooit te plassen onderweg.

Vanochtend met de zondagploeg gelopen, heerlijke route door de bossen.
Afbeelding
We hebben even stilgestaan voor een fotomomentje, horloge laten lopen omdat ik ‘m anders vergeet. :+ Gemiddelde bewogen tempo was 6:52 met een gemiddelde hartslag van 139, dikke prima! Maximale hartslag was 149, terwijl wel hele stukken rond de 6:35/km liepen. Viel me niks tegen! Maar vooral genoten!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 12:07

Supervixen schreef:
Klinkt alsof je voorbereiding wel in orde is. Ik loop altijd wat lange duurlopen vooraf tot een km of 35, soms 42 voor een 50km. Net hoe het uitkomt. In de meivakantie toen ik 55km liep was mijn langste loop van tevoren maar 25km geloof ik. Per week zo'n 60 tot 70km aan weekvolume. In voorbereiding voor mijn 77km liep ik de 58km Veluwezoomtrail en twee marathons.
Tips.. fijne kleding aantrekken. Vaseline smeren op plekken die kunnen schuren.
Niet te spastisch doen over eten, oefen daar een beetje mee van tevoren en kijk wat je makkelijk eet op een lange afstand. Lekker even kletsen met vrijwilligers bij de vp en daar even de tijd nemen.
Heuvels op wandelen zodat je daar weinig energie verliest.
Verder gewoon gaan met die banaan!

Dankjewel! Mijn plan is inderdaad om in september nog 35 km te lopen en misschien zelfs een marathon, dan wel rustig aan. Het klinkt vrij bizar om een marathon te lopen als training voor iets anders. :')
Qua weekvolume zit ik dan nu wel goed. Ik las over een weekvolume van 90-100 kilometer, maar dat vond ik wel heel intens. Misschien dat dat me één keer lukt, maar ik ben allang blij als ik rond de 60-70 loop per week.

Met eten is het enige wat ik train lopen op een vollere maag en dat gaat best prima. Verder gebruik ik tailwind en verschillende soorten repen. Gelletjes zijn niet aan mij besteed, gister nog geprobeerd, maar ik word daar echt misselijk van.

@Danseresje, de kula cloth kan je bij wandelgemak.nl bestellen. Is het enige verkooppunt in NL, het is een product van 2 meiden uit de VS.

@Puera, thanks! Lekker bezig!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 12:52

Wauw wat een afstanden Suliko, knap! En mooie schoenen.
Je liep bij mij in de buurt gisteren dan, ik liep via Soesterberg naar Austerlitz en Driebergen en terug via Zeist.
Leuk, ik loop volgende week ook de Austerlitz trail, 15 km.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:06

Leuk Samantha_! Wat is je starttijd? En misschien kunnen we wel een keer samen lopen, ik loop ook regelmatig in dat gebied.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 13:06

60 à 70km per week is echt zat voor een 50km.
Welk evenement ga je lopen voor die 50km Suliko? De ISU?

Wij hebben net 15.5km getraild met 200HM. Ondanks dat mijn hrv in het rood zit, ging het best redelijk.
De hei kleurt al mooi.

Afbeelding

Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:55

En jij kleurt er mooi bij <3

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:58

Haha, dat wilde ik ook net posten. :+ :))

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 15:10

Had ik ook zo bedacht. Nee grapje, puur toeval :P

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 16:25

Tiggs, wij zitten in Susten.
Ik ben echt verliefd geworden op Zwitserland. Wacht een prachtig land!

Vandaag geen run maar een hike naar een berghut. We waren erg benieuwd of onze zoon (4,5 jaar) dit zou aan kunnen, maar die topper heeft vandaag 5 km naar boven gelopen en daarna dus ook weer omlaag!

Afbeelding
De hut heb ik met een kringetje aangegeven. Echt heel trots op hem! <3

De hei kleurt indd al mooi SV! Is dat niet wat vroeg? Dacht altijd dat het pas later was??

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 16:48

Wauw wat goed van je zoon!
Prachtig uitzicht.

Is wel wat aan de vroege kant inderdaad.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 17:53

Vandaag is paars :)ddd :))

Prachtige foto’s en loopjes voorbij zien komen. Genieten zo met dit weer :j
Balen van je blessure Sall, hoop dat het meevalt :(:)
Barefoot heb ik geen ervaring mee, zie het wel regelmatig voorbij komen op langere lopen ook. Blijven je voeten daar wat mooier van? :D
Plassen doe ik in de bosjes, geen problemen mee. Ik neem mijn toiletpapier ook weer keurig mee naar huis.
Wel vervelend dat je zo vaak moest Samantha, heb ik ook wel eens, dan blijft mijn blaas maar vol lopen -O-
Volgens mij liepen wij donderdag relatief bij elkaar in de buurt Puera :D Wij waren aan de andere kant van Sneek, een rondje IJlst gedaan met de vriend van mijn nichtje.

Wij hebben gisterochtend mijn favoriete rondje in de buurt gelopen. Het was echt abnormaal benauwd, terug kwam er gelukkig wat wind en bewolking. Het was heerlijk, maar we hebben het tempo wel flink terug geschroefd.
Morgen gaan we naar Texel, ‘s ochtends op bezoek bij vrienden en wat later op de middag gaan we nog een rondje lopen.

@Suliko, ik loop gemiddeld tussen de 200 en de 250 km per maand. Bij voorkeur verdeel ik dat over 4 keer per week, waarbij we één langere trail lopen en een interval. Na 3 weken doen we het een week wat rustiger aan. Ik varieer een beetje op gevoel, ik vind kilometers maken erg prettig, omdat ik geniet van het lopen, maar ik heb er ook geen moeite mee om me aan te passen als ik me vermoeid voel.
Ik denk nooit na over de totale afstand, maar ik deel het op in blokken, waarbij verzorgposten een belangrijk onderdeel zijn. Zoals SV al zegt, even rustig eten en drinken en wat kletsen met vrijwilligers en deelnemers. Ik kan slecht eten en drinken tijdens het lopen, dus we nemen bij de echt langere lopen daar ook wat tijd voor.
De tip om naar boven te wandelen om energie te sparen is ook echt een goede, dat doen wij ook altijd.

Ik maak overigens wel schema’s, gebaseerd op bestaande schema’s, omdat ik het prettig vind om te kunnen plannen. Als je wilt kan ik wel wat met je delen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 19:08

Dat indelen in blokken doe ik ook altijd bij marathons en ultra's. Dat is makkelijker verwerken in je hoofd. Vooral toen ik die 58 en 77 liep, anders is zo'n afstand bijna niet te overzien in het begin.
Ik kijk van tevoren goed op welke kms de vp's zitten en onthou dat. Dat geeft al wat houvast.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:12

Supervixen schreef:
Had ik ook zo bedacht. Nee grapje, puur toeval :P

Wel goed voor de likes op Insta, zo matchy :))

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:21

Danseresje helemaal vergeten in mijn vorige post maar super intressant dat barefoot lopen. Ik ken ook iemand die het doet en die zweert erbij. In en om het huis loop ik echt altijd op blote voeten maar moet er toch niet aan denken met hardlopen :')

Ach Mayke het heeft ook nadelen. Want een anearobe run doen is voor mij echt lastig. Ik kom er gewoon bijna niet :+ En als ze mijn artslag moeten meten, werd ik vroeger heel vaak dood verklaard. Inmiddels kan de apparatuur mijn hartslag meestal wel meten. ik kan in rust gerust onder de 40 zitten.

Sport medisch onderzoek, zelf zal ik het niet zo snel nog een keer doen. Het was €250 hier en ik kreeg 150 terug. Heb er weinig aan gehad persoonlijk.
Als je een beetje zoekt, er zijn 2 manieren om je eigen hartslag zones te bepalen. Zo kun je zelf een beetje testen of de zones die garmin aangeeft, kloppen.

Wauw Namiro wat mooi daar! En knap van je zoon ook <3

Plastuit.. het klinkt zo handig maar ik duik wel gewoon de bosjes in :o

Lekker bezig suliko! Hel knap zulke afstanden. Geen tips hier.

Mooie foto's weer sv. Hier staat de hei er nog helemaal droog bij vooralsnog.

Hier niks gedaan dit weekend. Vooral veel td voor het gezin aangezien ik vrijdag vertrek *\%/*

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:45

IK dacht dat la Sportiva alleen wandelschoenen had, daar ken ik het merk van. Maar dus ook loopschoenen. Ze zien er mooi uit.

En Zwitserland is gewoon een mooi land. Alleen jammer dat het best een eindje rijden is en een behoorlijk duur land.

Hier net weer gelopen. Ik weet niet wat het is, maar ik heb het vermoeden dat je met de Jeff Galloway methode toch te weinig lange duurlopen doet en te veel 800m's. Maar ik kan gewoon geen lange afstanden meer lopen zonder even kort te wandelen. Donderdag met moeite er 5km uitgeperst en nog langzaam ook (42 minuten). Vandaag stond een lange run op het programma en ik weet dat je die ook met wandelen mag voltooien, maar ik wilde gewoon minstens 10km aan 1 stuk. Dat lukt dus gewoon niet meer. Na 3.5km moest ik even 10 seconden wandelen. IK heb met maximaal 20 seconden wandelen tussendoor en dan steeds minstens 65 seconden hardlopen wel de 2 uur volgemaakt en 82.20 over 10km gedaan en in 2 uur 14.8km afgelegd wat wel een record is. Maar het is me al eens gelukt om 14.4 km in 2 uur af te leggen en dat aan 1 stuk te lopen. En dat ging toen redelijk makkelijk zonder al te veel spierpijn te krijgen.
Vandaag moest het echt uit het uiterste van m'n tenen komen en ik denk dat ik morgen weer overal spierpijn heb. Ik was van te voren al niet van plan om de 27km te doen, en vond maximaal 2 uur als training lang zat, en daar heb ik me dus wel aan gehouden. En op zich is natuurlijk 15km een mooie afstand als training. Maar ik wil het graag aan 1 stuk ook kunnen lopen.
Vandaag heb ik me dus niet aan de 30 seconden wandelen gehouden, dat was wel steeds korter. Dus daarmee bleef de hartslag ook wat hoger. Bijna de hele training heb ik in zone 4 gelopen. Terwijl dat zone 2 zou moeten zijn. Maar dat kan ik kennelijk echt niet. Als ik langer ga wandelen, dan zit ik ook weer zo in zone 1. Dus conditie is er wel.

Maar ik heb dus het idee dat er te veel intervallen in het schema zitten en te weinig echte duurlopen. Daarom was ik donderdag ook al van het alleen maar sprinten afgestapt. Dat voelde eigenlijk voor mij heel goed. Die 5km was ook heeeeel zwaar, maar heb het wel gedaan en geen spierpijn gehad.

Het is maar een paar weken meer naar het einde van mijn Jeff-schema en laat die sowieso nog even op de achtergrond meelopen. Maar ik neig meer naar toch wat meer duurlopen toevoegen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:48

Wat mooi SV, en je kleurt er inderdaad mooi bij!

Mn starttijd is 13u. Helaas waren de vroege tijdstippen al vol. Wat is jou starttijd?

Wauw wat knap van je zoon Namiro!
Mijn kids mopperen al na 1 km haha. (Pubers)

Ik weet niet wat ik heb maar ben echt niet fit. Ga zo ook bedje opzoeken.
Werd vannacht om 4u wakker, misselijk, overgeven. Daarna niet echt meer geslapen. Wel paard gereden vandaag, en buik blijft ok, voelt wel wat gevoelig nog.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:51

Dan waren jullie donderdag inderdaad in de buurt, Ninus. :j

Hè bah, wat balen dat je niet fit bent, Samantha.

Ik ben het even kwijt, had je ook al een halve marathon opgegeven, Germie?

Wat een flinke wandeling, Namiro! En wat een prachtige omgeving!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:54

Niet opgegeven, wel gepland, op mijn verjaardag ;) Maar je kunt je op de dag zelf evt. nog opgeven. Ik geef in principe nooit een run van te voren op, stel je voor dat je opeens ziek bent ofzo. En als ik het wel doe, dan gaat het om enkele dagen van te voren opgeven. Bij de TT run behoorde ik ook tot de laatste aanmeldingen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:13

Is het dan niet snel vol Germie?
Heel veel runs zijn echt snel vol. Ik geef me altijd vroeg op, kan altijd nog kaartje verkopen denk ik dan.
De keren dat ik laat bedacht wel mee te doen, was het uitverkocht. Dan moet je moeite doen om kaartje te kopen, hopen dat je niet word opgelicht etc. En loop je ook met een andere naam op je startbewijs.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:19

Samantha_ schreef:
Is het dan niet snel vol Germie?
Heel veel runs zijn echt snel vol. Ik geef me altijd vroeg op, kan altijd nog kaartje verkopen denk ik dan.
De keren dat ik laat bedacht wel mee te doen, was het uitverkocht. Dan moet je moeite doen om kaartje te kopen, hopen dat je niet word opgelicht etc. En loop je ook met een andere naam op je startbewijs.

Nee, deze is niet snel vol verwacht ik. Sterker nog, er wordt niet eens geschreven over vol zijn. Dus dan valt dat wel mee.