Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

redbutton

Re: Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:50

Van harte gefeliciteerd Jasz! De middelste intussen ook kennis gemaakt? Want vond die ervan?

@horsiegek, let je op jezelf? Je hebt niks aan te vroeg bevallen omdat je van jezelf nog halve dagen moet werken.
Het vervelen van het niks mogen herken ik. Het is natuurlijk vakantie en veel mensen wachten met kraamvisite wegens de keizersnede maar ik verveel me dood. Zie alleen isa en m'n man en het is te warm om te wandelen. Komende week geregeld dat iemand me naar het dorp rijd, even zelf boodschappen doen om buiten de deur te komen.

@farjen. Vermoeiend dat het zo op en af gaat met de reflux. Vrienden van ons hebben er ook mee geworsteld en het gaat voorbij, hopelijk is het snel voor jullie

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 16:33

Nicole_floor, ohja dat zou ook kunnen inderdaad! :)*
Al lees ik wel, als je begint af te bouwen met kolven, dat je dan enkel de "voormelk' hebt en niet meer de vettere melk achterin.

Ik voel me wel best "gefaald" op dat vlak. Aan de borst is nooit gelukt, te zwakke baby en slechte techniek waardoor ik meteen wonden had. En nu ook met het kolven heb ik kloven. De vroedvrouw heeft al mee gekeken naar alles, maar steeds als het een beetje geheeld is, gaat het weer kapot.
Ook al een handkolf/vacuum geprobeerd, maar dan blijf ik met harde plekken zitten achteraf. Dus jammer maar helaas, toch maar verder afbouwen :(

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:21

Geen Lactatiekundigen in België die mee kunnen denken? Lijkt me heel zwaar fulltime kolven, ik snap goed dat je gaat afbouwen. Voed je dan ook op verzoek de gekolfde melk of voed je een afgemeten hoeveelheid? Als het voorheen vettiger was kan en nu wateriger maar je voedt dezelfde hoeveelheid, lijkt het me dat er ook kans is dat het geen krampjes of reflux is maar trek? Maar weet niet hoe je precies voedt ;)

Hier vooral meegelezen de afgelopen weken. Gefeliciteerd aan alle nieuwe ouders en sterkte aan de nog zwangeren met dit hete weer..
Onze kleine is al weer ruim drie weken oud en alles loopt soepel. BV gaat als een tierelier, het is echt een spekkie <3

Kijk uit naar het moment dat er weer gezwommen mag worden, ben wel klaar met enkel pootje baden :') Meer moeders die niet kunnen wachten?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:22

Alen Farjen. Soms is het gewoon niet anders. Wees niet te streng voor jezelf. Je hebt het geprobeerd.
Wat betreft wat ik voel. Mevrouw is nog steeds mega beweeglijk (de hele zwangerschap al geweest). Maar als ze nu flink beweegt trekt er een zeer vervelende, stekende kramp door mijn buik. Die begint in mijn onderbuik en trekt dan door mijn hele buik. De buik trekt dan ook echt samen.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:46

Wees niet te streng voor jezelf farjen. Soms lukt het, en soms niet. Je hebt het 6 weken volgehouden, kun je trots op zijn.

Hier heb ik tegen de kloven een tepelhoedje gehad, werkte fijn. Maar isa kon goed aanhappen zonder, lukte alleen niet door de mega stuwing waardoor ik kloven kreeg.

Hier net begonnen met kolven, maar de ene borst produceert keiveel, de ander maar de helft. Word ik weer onzeker van. Ook nu 2 dagen minder stuwing aan die kant. Maar het weer zal ook niet meewerken.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:53

Nee echt hoor Farjen, ik snap je helemaal! Ik heb precies zo'n strijd ook 2 keer gevoerd. Pijn met drinken, super erge stuwing, kolven nog echt super lang terwijl ik dat ook echt zo zwaar vond. Helemaal met 2. Ik was ook altijd zo ontzettend hard voor mezelf en moest het per se doen. Terwijl ik op een gegeven moment regen elke voeding op zag en ook de kindjes mijn stress voelden.
Het is helemaal oké om te stoppen. Blije mama is blije baby.

Ik geef nu voor het eerst gelijk de fles, heb een baby die heerlijk rustig z'n flesje drinkt, beide jongens hebben al geholpen met flesje geven. Daarna valt hij compleet tevreden weer in slaap. Ik vind dit echt zo fijn!

De middelste reageerde ook echt zo lief op Dante! En ook zo kalm en geniet er echt van. De oudste is wel flink van slag, maar is ook erg gevoelig en temperamentvol, dus dat had ik wel verwacht. Maar evengoed geniet ook hij ervan en is super lief!

En borstvoeding is gewoon echt niet altijd makkelijk en gaat helaas niet altijd goed. Elke dag die je geeft is al goed en als je het niet wil of kan om wat voor reden dan ook is ook dat goed!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:32

RianneH, als ze vraagt om voeding krijgt ze een bepaalde hoeveelheid. Soms drinkt ze deze op, soms niet. We dringen niet aan, als ze in slaap valt en er zit nog 15ml in haar fles doen we dit weg. Maar in totaal drinkt ze best veel op een dag, ze zit boven de richtlijnen :=
Fijn dat het zo goed gaat!

Annepaardoes, wel fijn dat ze zo actief is maar jammer dat het soms pijn doet! Hopelijk laat ze niet te lang meer op zich wachten :)

Redbutton, dat zegt mijn man ook, dat we het al 6 weken doen. Het afbouwen gaat ook niet zo vlot, dus tegen dat ik echt zal gestopt zijn, zijn we weer enkele weken verder denk ik + ik heb nog een voorraad in de diepvries :) Tepelhoedje deed hier niets, daar had ik ook wondjes mee...
Dat van die ongelijke borsten heb ik ook, dan is de rechter de winnaar qua productie en dan paar dagen later switchen ze van kant :')

Jasz, je hebt gelijk! Hoe doe jij dat dan met je melkproductie nu? Heb je er medicatie voor of komt het niet op gang omdat je niet stimuleert? Want het afbouwen is hier een ding, ik probeer steeds te minderen. Ik zit nu op 4 à 5 kolfbeurten ipv 8. Vannacht wou ik iets langer tijd er tussen laten, gevolg: ik werd wakker met een nat shirt en bed :+
En wat fijn dat de andere kindjes zo lief reageren <3

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:38

Ja ik vond afbouwen bij allebei ook heel pittig, maar heb bij m'n oudste 6 maanden en middelste 3 maanden alles gekolfd.

Kraamzorg zegt dat ik wel stuwing zak krijgen, maar dat je gewoon een strakke beha/top moet aan doen. En zorgen dat je niet de hete douche erop zet. Maar had vorige 2 keer ook erge stuwing, dus erger zal dat niet zijn. En dan stopt het vanzelf als het niet gestimuleerd wordt

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:29

We zijn ook zo ontzettend streng voor onszelf, zo heb ik in het ziekenhuis zitten janken omdat ik een waardeloze moeder was omdat ik de baby er niet eens via de normale weg uit kon krijgen. Slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar (onder invloed van een beetje hormonen) zijn gewoon echt onredelijk voor onszelf. Dus zo moet je echt niet denken.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:31

@annepaardoes die voorweeën voor je naar bed gaat zijn zo gemeen. Ben zo vaak gaan slapen met het idee, misschien begint h3t straks eindelijk en dan wordt je na een goede slaap weer wakker met niks.
Je bent al bijna 41 weken zeker? Blijf je wachten of is er al een plan? Ik moest boven de 40 weken gelijk elke 3 dagen naar de verloskundige (al ben ik maar 1x geweest want toen bleek al dat ik nog amper vruchtwater had)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:45

Annepardoes en redbutton, dat had ik ook heel vaak! Zo vervelend.

En redbutton, ik kolf ook vaak ongelijk. Heb ook wel eens de kolf verkeerd geplaatst en bijna niets gekolfd op 1 borst. Ach ja, het is ook je lijf en geen machine. En Isa groeit goed toch?

Sowieso bizar wat die hormonen doen. Je zorgt goed voor je baby als je het liefde, eten en warmte geeft. Of verkoeling. Ik vind het zo knap dat mensen alles kolven. Of dat nu een dag is of een week.

Tepelkloven zijn stom. Ik had ze rond 4 weken. Straal genegeerd en het is over gegaan. Deed wel pijn en zag op tegen het voeden die dagen.

Wat fijn dat de kinderen het zo leuk vinden jasz. Heerlijk.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 07:05

redbutton schreef:
@annepaardoes die voorweeën voor je naar bed gaat zijn zo gemeen. Ben zo vaak gaan slapen met het idee, misschien begint h3t straks eindelijk en dan wordt je na een goede slaap weer wakker met niks.
Je bent al bijna 41 weken zeker? Blijf je wachten of is er al een plan? Ik moest boven de 40 weken gelijk elke 3 dagen naar de verloskundige (al ben ik maar 1x geweest want toen bleek al dat ik nog amper vruchtwater had)

Vandaag 41+1. Voorlopig willen we gewoon wachten. Als ze blijft zitten zal vermoedelijk woensdag een check-up in het ziekenhuis huis met volgensmij ctg, echo en gesprek gyn. Dinsdag heb ik nog een controle bij de verloskundige. Ik wil alles zo veel mogelijk op z’n natuurlijk beloop laten, maar als ze er donderdag nog zit wil ik wel een eerste strippoging gaan doen, omdat ik liever niet medisch beval.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:22

Vraagje aan de kolvende dames, hoe groot zijn de porties die jullie invriezen?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:59

Annepardoes, succes laatste dagen. Ik wilde ook afwachten en ben uiteindelijk 2 keer gestript. Succes. Ik was 41+3. Duurde lang! De ochtend van de bevalling geloofde ik er niets meer van en ben ik koffie gaan drinken met een vriendin. Het komt een keer.

En redbutton. Ik heb ook wel zakjes van 60mm ingevroren. Kan ik altijd nog bij elkaar gooien voor een volledige voeding. Las van Farjen nog dat eerdere melk minder waterig lijkt dan latere melk. Dat is ook zo, heb je leuke plaatjes van. Toen onze oudste ziek was gaven we freek wat melk uit de kraamweek voor extra weerstand. Daar sliep ie ook lekker op.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:16

Voor de gene die al met hun kindjes zitten..
Hoe komen jullie de warme dagen door?
Het is hier alleen maar huilen en krijsen.
Word er zelf beetje heel erg moedeloos van.

Heb hem al in een luier en rompertje.
En het is 26 graden nu in huis.

En hoe gaat het met de nu nog zwangere dames? Houden jullie het een beetje uit?
Ik denk aan jullie! :knuffel:

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:19

suus_toes schreef:

Hier ook 27 graden in huis, alles dicht. Maar hij wil zo graag op me liggen, maar dan wordt het alleen maar warmer. Ik heb hem nu dus meestal naast me op de bank liggen en probeer hem een beetje bezig te houden met geluidjes en boekjes. Valt niet mee..

Maar pfoe zwanger zijn in deze hitte is vast ook geen feest inderdaad!

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:22

Hier is het in huis 24 graden, wel alle rolluiken dicht. Wij zitten veel binnen of onder onze iets koelere overkapping met baby in de kinderwagen. Maat ze wil veel drinken en ik krijg zelf het vocht ook amper bijgedronken. Maar het hongerige herken ik dus ook, gelukkig is het morgen beter.
Ik vind het wel heel lastig wat nu aan te doen. Had gisteren nog een lange mouweb romper en lange kleren, gistermiddag al naar romper met korte mouwen en korte broek en shirt. Dat was beter.

@suus_toes, hoe is het met jou zelf? Slaat de antibiotica aan?

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:54

suus_toes schreef:

Hier is het nu beneden nog 26 graden, maar dat wordt vanmiddag wel 30 graden. Boven is het ook 30 graden. Moet zeggen dat Bodi er verrassend goed tegen kan. Hij ligt idd ook alleen in een romper en luier. En ik heb hem maar zo veel mogelijk beneden ipv in zijn bedje.

En hij wil idd ook graag bij mij liggen. Hij valt altijd bij mij opschoot in slaap voordat ik hem in bed leg, anders slaapt die niet goed . :=

Maar ook sterkte aan alle zwangere!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:36

Dante is nog maar een paar dagen en dan is die warmte eigenlijk wel fijn. Hier ook 26 graden in huis. Gisteren was het 27 en toen alleen in z'n luier en romper en alleen onder een lakentje geslapen. Vandaag heel klein beetje koeler en heb hem nu een kort pakje aan gedaan. Hij ligt ook veel op me, maar gaat tot nu toe heel goed

Sneu als ze er zo'n last van hebben! Gelukkig gaat het morgen weer wat afkoelen

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:01

Redbutton;
Nee de kuur heeft helaas niet helemaal z'n werk gedaan.
Was halverwege de kuur en de wond ging echt super goed!
Kuur was afgelopen, wond werd direct weer pijnlijk en rood.
Dus foto's doorgestuurd, gevraagd of ik nog één er achter aan kon krijgen.
Nee dat kon niet. Geen koorts is geen kuur.
Mocht wel met vaseline beginnen te smeren op de stukken wat dicht is.

Ben inmiddels zelf maar doktertje aan het spelen en smeer de hele wond in met honingzalf.
De wond wordt inmiddels weer wat minder rood en de pijn is minder.
Ben vanmorgen zelfs voor het eerst lopend naar de winkel geweest, en dat ging goed!
Heb alleen nog wel steeds harde plekken boven de wond. Geen idee wat dat is, krijg daar ook geen duidelijk antwoord op.

Donderdag weer naar het ziekenhuis voor controle.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:28

Hier nog 1 die het warme weer zo lastig vind qua kleren enz. Hier ook alles toe en gelukkig een mobiele airco dus het is 24,5 binnen. We hebben grote ramen aan de zuid-kant dus het warmt hier snel op. Gelukkig een tijdje geleden van die tijdelijke screens gekocht, dat helpt wel! Maar overdag is ze enkel beneden, ze slaapt dan ofwel op mij of in haar box.
Ze ligt er zo bij :D
Afbeelding

Enkel in de nacht wil ze graag ingebakerd worden, ik heb een speciale zomer-inbakerslaapzak die tot 27°C mag. Is een Australisch merk dus ik ga er van uit dat die daar wel wat gewoon zijn qua hitte :P Dus ik had ze vannacht daar in gelegd met enkel luier, maar deze ochtend had ze toch wat warmte uitslag. Dus vannacht zal het enkel rompertje worden.
Maar verder wil ze inderdaad ook veel op ons liggen, maar dat is dan weer veel te warm. Hopelijk koelt het snel wat af voor onze kleintjes (voor degene die nog in de buik zitten :D )!

Annepaardoes, succes vandaag bij de verloskundige!

Redbutton, ik vries meestal de hele kolfbeurt in (zit tussen 80ml en 180ml :') ) Nadien laat ik het ontdooien in de koelkast en neem ik wat ik nodig heb. Maar wij doen al de combi moedermelk/kunstvoeding dus dat is anders natuurlijk.

Suus_toes, wat idoot dat je niet verder AB mag. Hopelijk krijg je donderdag een duidelijk antwoord!

Ik heb nog iets raar, ik had altijd een navelpiercing maar die is er ondertussen door de kinderwens toch al zo'n 2, 3 jaar er uit. Nu opeens staat het piercinggaatje/kanaal helemaal ontstoken met etter :r Ik vermoed dat het toch wat uitgerekt was door mijn zwangere buik en daardoor vuil is in gekomen nu? Ben nu maar aan de gang met AB-zalf

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:17

Zo, elke keer als ik een reactie begin te typen wordt baby wakker := dus geen lange bijlees van mij nu, sorry :o

Maar gefeliciteerd met de nieuwe baby’s! <3 nijnthju en jasz geloof ik. Zo leuk, geniet ervan!

Ik las wat over anticonceptie en een eventueel volgende kindje, dat mag van mij heel lang wachten als we überhaupt nog een baby willen := ik heb nu nog echt niet zoiets van nou, ik wil er nog een :o misschien over een paar jaar

En wat betreft gekolfde melk invriezen, ik heb wat zakjes rond de 100+mL en wat kleinere porties in de vriezer liggen nu. Vind het moeilijk in te schatten, we hebben ook nog steeds niet goed door hoeveel ze wil drinken uit de fles- ik volg dan van die richtlijnen die ik overal lees maar ze heeft soms nog honger en wil ze alsnog aan de borst drinken na een flesje. Volgens mij eet ze gewoon veel :=

Farjen het is echt geen falen als borstvoeding niet lukt :(:) wat betreft waterige melk kan het inderdaad door de warmte komen denk ik. Hier is het sinds baby geboren is overdag niet onder de 30°C geweest en mijn melk is veelal ook vrij waterig

Suus_toes wat een gezeur over de AB zeg. Hopelijk knapt het snel op, fijn dat de pijn minder aan het worden is

Wat betreft hitte kan ik dus meepraten, gisteren was het 35 graden buiten. Binnen kunnen we het moeilijk koel houden (slechte insulatie), het schommelt tussen 27 en 30. Baby draagt overdag een body met korte mouwen of mouwloos, als het ‘s nachts niet onder 29 gaat ligt ze alleen in een luier in bed, want we hebben de airco niet aan in de nacht. Als ze op ons ligt doe ik soms een hydrofiele doek tussen ons, tegen het zweterige :P maar ik wil nooit meer een baby in de zomer hier haha, nog een paar weken volhouden, ik hoop dat het voor jullie sneller afgekoeld is

Verder gaat alles prima hier. Ze is vrijdagavond voor het eerst mee geweest naar de stad, we zijn uit eten geweest (op terras want natuurlijk nog niet gevaccineerd) en ze heeft zich voorbeeldig gedragen. Kan niet wachten tot het afkoelt en we er vaker op uit kunnen

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:39

Even een ego berichtje.
Baby zit nog steeds in de buik. Vandaag 10 dagen overtijd. Zojuist terug van het ziekenhuis voor een controle. Echo en ctg zijn dikke prima. Ook nog voldoende vruchtwater. Baby maakt het prima. Helaas geen ontsluiting nog. Komt de ontsluiting nog voor de 42 weken dan gaan we nog een strippoging doen.
Wij kiezen ervoor om verder gewoon af te wachten en niet in te leiden als er geen medische noodzaak voor is.
De voorweeën gaan vrolijk verder. Ook met enige frequentie, maar nog niet snel genoeg, dus we gaan het zien.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:58

Begrijpelijk dat je dat niet wil annepaardoes. Fijn is het inleiden niet.
Hopelijk komt ze snel vanzelf!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 22:28

Haha ik ben denk ik 1 van de weinigen die m'n inleiding de fijnste bevalling vond :')

Maar snap heel goed dat je wacht Annepaardoes, als jij en de baby nog helemaal oké zijn is er geen reden al in te leiden

Edit: dat klinkt heel fijn lien!