Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:54

Omdat er in Portugal vanuit het militaire verleden veel meer respect voor regels is, misschien historisch gezien niet prettig maar nu hun redding. Hier schreeuwen ze alleen, opgehitst door Baudet, Haga Engel en nog wat meer van die fascisten .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 15:00

Kendra schreef:
Een aantal collega's heeft de afgelopen maanden weer vrij veel in het buitenland gewerkt.
Algemene conclusie: in de meeste landen doen mensen hun best zich aan een aantal regels te houden (mondkapjes, afstand, QR codes), terwijl in Nederland heel veel mensen hun best doen de regels te ontwijken/ontduiken/mazen in de regels zoeken.
Het percentage gevaccineerden moet omhoog, zeker. Maar ook in Portugal dragen mensen mondkapjes, is er 'social distance' en moet je soms nog je QR code laten zien. Dus waarom vindt iedereen dat hier in NL zo'n probleem?

Gisteren familie ad lijn waaronder huisarts. Om een lang verhaal kort te maken:" advies aan ons blijf thuis met Kerstmis én vertelde de huisarts het beleid in Nederland is te schaamtevol voor woorden".
In Frankrijk zijn we nooit mogen stoppen met QR code, afstand, gelletjes etc. Én er wordt gehandhaafd. Maar ook hier lopen de cijfers omhoog maar nietzoals in Nl en de 3de vaccins worden hier volop geprikt .

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 15:01

Klopt. In Nederland overheerst de handels/onderhandelings-geest, daar heb je in zo'n crisis bijzonder weinig aan ....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 15:17

Kendra Niet alleen in NL. Hier hebben ze er ook een handje van weg :+
Ik las net dit
Citaat:
Uit de vorige golven weten we dat maar één ding echt werkt : beperk het aantal contacten nu! (...) Hoeveel urgenter kan een situatie nog worden?

Dokter Roel Van Giel, voorzitter van huisartsenvereniging Domus Medica
"Het zou een basis in onze samenleving moeten zijn dat de politiek het recht op zorg garandeert voor wie het nodig heeft", klinkt het. "In plaats van eindeloos getreuzel en perceptiespelletjes te spelen, verzuimen ze de maatregelen te nemen die echt nodig zijn om deze vierde golf onder controle te krijgen. Er zijn trouwens geen 100 mogelijke oplossingen. Uit de vorige golven weten we dat maar één ding echt werkt : beperk het aantal contacten nu! (...) Hoeveel urgenter kan een situatie nog worden?", aldus de voorzitter van Domus Medica.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:01

Omdat wij een 'ja maar-mentaliteit' hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:08

Ik vind het echt vervelend dat het zo vaak herhaald wordt dat 'wij' een verkeerde mentaliteit hebben. Met de mentaliteit van de meeste mensen is niets mis. Als er gewoon duidelijk gesteld wordt dat dingen niet meer kunnen, dan gaan verreweg de meeste mensen daar gewoon mee akkoord, hoe jammer ze het ook vinden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:16

Vanmorgen was bij NPO een kleine discussie over.
Eerst geeft het OMT (artsen en virologen) advies.
Daarna kijkt een 2e adviesgroep van o.a. sociologen en economen er naar en die geven dan ook advies.
Bij een advies met ingrijpende maatregelen, kijken ze dan ook of er brede steun is in de 2e en 1e Kamer.
En zo komen ze tot een beleid.
En dat is dus dat polderen en een beetje van dit en een beetje van dat.
Teveel inspraak door allerlei verschillende partijen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:19

Geen een land kan zo goed polderen als Nederland en daar kunnen bv de Fransen nog een voorbeeld aan nemen. Echt complimenten daarvoor en het heeft Nederland veel gebracht.

Alleen werkt dat niet met een (covid) crisis. Dan moet er (militaristisch bijna alshet ware) doorgepakt worden en dan gaat het mis.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:23

pien_2010 schreef:
Geen een land kan zo goed polderen als Nederland en daar kunnen bv de Fransen nog een voorbeeld aan nemen. Echt complimenten daarvoor en het heeft Nederland veel gebracht.

Alleen werkt dat niet met een (covid) crisis. Dan moet er (militaristisch bijna alshet ware) doorgepakt worden en dan gaat het mis.

Ja dat hoorde ik van de week ook.
Niet polderen bij een gezondheidscrisis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:39

pien_2010 schreef:

Het probleem is niet dat er 'gepolderd' wordt, stop nou eens met die misinformatie. Er wordt nu niet gepolderd, er wordt gewoon in het geheel niet bestuurd. En er is geen militaristische operatie nodig, want verreweg de meeste mensen zijn behoorlijk wel bereid om mee te werken aan een inhoudelijk beleid, als het ook maar een beetje duidelijk is.

Dat gehamer op hoe ongehoorzaam Nederland vanuit hun 'volksaard' zou zijn geeft heel veel legitimatie aan de asociale eikels die de hele tijd het beleid saboteren maar dat is in de verste verte niet de meerderheid. En het maakt dat de lat voor dwangmaatregelen lager en lager komt, terwijl de niet-dwang-aanpak steeds niet echt is geprobeerd.

Daarmee stuurt het wel aan op een situatie waarin zowel gewelddadig 'verzet' als gewelddadig ingrijpen om de macht vast te houden steeds normaler wordt. Dat is echt niet de kant die we opmoeten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:08

Kendra schreef:
Een aantal collega's heeft de afgelopen maanden weer vrij veel in het buitenland gewerkt.
Algemene conclusie: in de meeste landen doen mensen hun best zich aan een aantal regels te houden (mondkapjes, afstand, QR codes), terwijl in Nederland heel veel mensen hun best doen de regels te ontwijken/ontduiken/mazen in de regels zoeken.
Het percentage gevaccineerden moet omhoog, zeker. Maar ook in Portugal dragen mensen mondkapjes, is er 'social distance' en moet je soms nog je QR code laten zien. Dus waarom vindt iedereen dat hier in NL zo'n probleem?

Zijn er in ‘de buitenlanden’ dan geen complotwappies? Gebeuren er daar ook protesten tegen coronamaatregelen en geloven ze elders ook dat hun regeringsleider bij de babybloeddrinkende elite hoort die het volk volledig onder controle wil hebben? Of bestaan zulke mensen alleen hier?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:09

Ik noem het wel polderen en daarmee gaat, zoals afgelopen weken, kostbare tijd mee verloren. Twee dagen vergaderen met vijf zes groepen om tot maatregelen te komen. Duurt te lang en was te laat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:11

bigone schreef:
Ik noem het wel polderen en daarmee gaat, zoals afgelopen weken, kostbare tijd mee verloren. Twee dagen vergaderen met vijf zes groepen om tot maatregelen te komen. Duurt te lang en was te laat.

Maar het is geen polderen omdat je met polderen probeert een gezamelijk belang te vinden. Dit is gewoon vertraging omdat er geen intentie is om dit goed aan te pakken, dat is toch iets anders.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:27

Shadow0 schreef:
bigone schreef:

Maar het is geen polderen omdat je met polderen probeert een gezamelijk belang te vinden. Dit is gewoon vertraging omdat er geen intentie is om dit goed aan te pakken, dat is toch iets anders.

Wat is dan de intentie van de regering of de adviseurs?
Wat is het belang? En waarom?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:34

Shadow0 schreef:
Ik vind het echt vervelend dat het zo vaak herhaald wordt dat 'wij' een verkeerde mentaliteit hebben. Met de mentaliteit van de meeste mensen is niets mis. Als er gewoon duidelijk gesteld wordt dat dingen niet meer kunnen, dan gaan verreweg de meeste mensen daar gewoon mee akkoord, hoe jammer ze het ook vinden.

Noooou, echt niet gewoon mee akkoord. Er moet zoiezo flink over geklaagd worden en één ding is zeker - het beleid is hoe dan ook nooit goed. Ik heb regelmatig met “buitenlanders” gewerkt (Belgen / Duitsers ;)) en dan valt het echt wel op dat Nederlanders echt een eh, grotere bek hebben. Wij staan echt bekend als lomp, grof en (te) direct. Alleen al Duitsland is veel hierarchischer, Belgie véél beschaafder (en die verbazen zich enorm over hoe we schelden met ziektes trouwens). We zijn bepaald geen volgzaam volkje en moeten altijd overal iets van vinden, gewoon volgen en luisteren zit er niet echt in. (En wat ik eerder ook al zei - ons kabinet past daar wel bij. Veel vrijheid en zoek het zelf maar uit). Ik heb veel gereisd (oa door Wit-Rusland en Afrika, oa Sierra Leone) en als je dan in context zet hoe goed we het hebben, hoeveel we mogen, maar hoe fenomenaal veel we klagen vind ik ons echt wel een behoorlijk verwend volk. Beetje minder “zelf nadenken”, beetje meer luisteren zou ik waarderen.

Een leuk artikel hierover:
https://www.ad.nl/binnenland/we-zijn-ee ... ~a844a2e1/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:42

Electra63 schreef:

Voornamelijk om er te blijven zitten, en te blijven vertragen. Vertragen om iets te doen aan de klimaatcrisis, of aan Groningen, of aan de toeslagenaffaire. Maar zeker ook vertragen om dingen te doen die internationaal van invloed zouden kunnen zijn (zoals onze positie waarin we belastingontwijking grootschalig faciliteren.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:50

NPS wat een mooi artikel. Bedankt!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:50

nps schreef:
We zijn bepaald geen volgzaam volkje en moeten altijd overal iets van vinden, gewoon volgen en luisteren zit er niet echt in.

Dat is een misconceptie. Zeker, Nederland staat te boek als grof (en terecht denk ik, al heb ik niet zo heel veel ervaring), maar dat is voor een deel gewoon de oppervlakte. We zijn niet zo hierarchisch maar uiteindelijk worden de regels heel behoorlijk opgevolgd, zelfs al is het met veel gemopper. En dat geldt niet alleen voor de coronaregels, maar voor de meeste regels. Uiteindelijk schikken we ons heel behoorlijk, zelfs als het lijkt of dat niet zo is.

Citaat:

AD is een opstookkrant, maar het verhaal is onterecht. De meeste mensen luisteren, maar de communicatie van de regering is opzettelijk tweeslachtig. En de mensen die daar vertellen dat 'wij' zo rebels zijn en ons niets laten zeggen, hebben zelf wel wat belang bij de verklaring, want anders zou de vraag of zij het fout hebben aangepakt ineens weer open op tafel liggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:53

Sorry Shadow maar het AD is van oudsher een gematigde krant die gemakkelijk taal gebruik bezigt. Echt niet opruiend, hoe verzin je het.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:57

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:

Voornamelijk om er te blijven zitten, en te blijven vertragen. Vertragen om iets te doen aan de klimaatcrisis, of aan Groningen, of aan de toeslagenaffaire. Maar zeker ook vertragen om dingen te doen die internationaal van invloed zouden kunnen zijn (zoals onze positie waarin we belastingontwijking grootschalig faciliteren.)

Ik kan het niet vaak genoeg blijven herhalen - we dit beleid (in coronatijd!) en deze partijen zélf weer het kabinet ingestemd. De partijeen die de door jou genoemde punten erg belangrijk vinden hebben fiks verloren (gek genoeg). Maar dat is niet met de bewuste intentie te vertragen of om bewust te benadelen, wat jij er steeds van maakt. We hebben nou eenmaal keer op keer partijen het kabinet in gestemd die de economie een hoge prioriteit geven en dingen die jij belangrijk vind minder prioriteit minder of geen). Zij zien dit -oprecht- als goed voor het land en het volk. Dat een partij wil blijven zitten is volstrekt logisch. Je lijkt heel boos te zijn omdat partijen zich gedragen naar verwachting ofzo.

Edit*:
Je verkoopt alweer je eigen mening als een vasststaand feit. Jij vind het beleid opzettelijk tweeslachtig, jij vind het AD een opruikrant. Er heeft niemand belang bij ons te verkopen als anarchistisch, dat zijn we gewoon een beetje. Sorry. En echt, ik praat het beleid niet goed. Er zijn fouten gemaakt. We zijn te los gelaten, ee zijn stomme dingen gebeurd, er is onhandig gecommuniceerd. Maar ik geloof écht niet met de moedwillige intentie om het expres moeilijker te maken voor de burger. Ik denk eerder om iedereen proberen tevreden te houden (eerder ook met de verkiezingen in aantocht).
Laatst bijgewerkt door nps op 14-11-21 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 21:07

pien_2010 schreef:
Sorry Shadow maar het AD is van oudsher een gematigde krant die gemakkelijk taal gebruik bezigt. Echt niet opruiend, hoe verzin je het.

(Het zal er wel iets mee te maken hebben dat ze inmiddels wel degelijk opruiend zijn. Want dingen zijn niet meer zoals 'van oudsher'. Als je probeert de dingen te begrijpen volgens hoe de partijen en de kranten een jaar of 20 terug functioneerden dan mis je echt teveel.)

Maar bovendein blijft het punt staan: de mensen die heel graag meegaan in het 'Nederlanders zijn zo ongehoorzaam' zijn de mensen die zelf heel erg dicht staan bij het beleid. Die hebben dus nogal belang om dit verhaal in stand te houden. Het idee van Nederland als uitzonderlijk is een draai aan de feiten die heel veel is ingezet om te verhullen dat er gewoon belangrijke fouten zijn gemaakt op systeemniveau, en dat er geen bereidheid was om daar iets anders mee te doen.

We zijn bijvoorbeeld het land met de minste voorzorgen voor kinderen en op scholen. Dat is niet omdat mensen de regels niet opvolgen, maar omdat die regels niet gemaakt worden. En denk niet dat het alleen gaat om het handhaven van de regels. Er is ook welbewust een stap terug gedaan in bijvoorbeeld de situaties waarin leerlingen thuis moeten blijven, en het bron- en contactonderzoek was voor leerlingen op scholen al veel meer afgeschaald. Dat zijn beslissingen vanuit het systeem, niet vanuit een 'ongehoorzame volksaard.'
Dat wordt er alleen maar bijgesleept als excuus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 21:15

nps schreef:
Ik kan het niet vaak genoeg blijven herhalen - we dit beleid (in coronatijd!) en deze partijen zélf weer het kabinet ingestemd.

Tsja, ik niet.

Citaat:
De partijeen die de door jou genoemde punten erg belangrijk vinden hebben fiks verloren (gek genoeg). Maar dat is niet met de bewuste intentie te vertragen of om bewust te benadelen, wat jij er steeds van maakt.

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen de kiezers, die grotendeels goede bedoelingen hebben en er ook nog steeds op vertrouwen dat er een soort van goed fatsoen is voor bestuurders, en de daadwerkelijke politici van de regering. Dat is enorm verschillend. De meeste kiezers willen dit niet, maar de uitvoerende politici hebben alle intentie om dit zo te doen.

Citaat:
We hebben nou eenmaal keer op keer partijen het kabinet in gestemd die de economie een hoge prioriteit geven en dingen die jij belangrijk vind minder prioriteit minder of geen).

Nee, dat is niet zo. Ook dit verhaal is een prima voordeel van het verschil tussen wat de kiezers denken wat er gebeurd (omdat het steeds zo herhaald wordt) en wat er werkelijk gebeurt. Het beleid is niet goed voor de economie. De regering is niet goed voor de economie. Deze enorme coronacrisis is zeker niet goed voor de economie. Maar men blijft denken dat het wel zo is.

Citaat:
Zij zien dit -oprecht- als goed voor het land en het volk. Dat een partij wil blijven zitten is volstrekt logisch. Je lijkt heel boos te zijn omdat partijen zich gedragen naar verwachting ofzo.

Nee, ik ben boos omdat er veel meer leed toegebracht wordt aan heel veel mensen. Zoveel mensen worden ziek, er gaan straks mensen overlijden door het pure gebrek aan zorg, zoveel mensen zijn al overleden... we hadden het niet allemaal kunnen voorkomen maar een deel ervan wel. En ook op andere vlakken is er zoveel leed aangedaan. 70.000 kinderen die opgroeien in armoede en waarvan in elk geval meer dan 1000 onder dwang uit huis gehaald zijn. En het was bekend, maar men vindt het (nog steeds!) belangrijker om dat weg te stoppen dan om dat onrecht ongedaan te maken.
DAT vind ik erg. DAAR ben ik boos over.

De kiezers hadden daar wel wat meer aandacht aan mogen geven, maar het staat niet in verhouding tot de opzettelijkheid waarmee er steeds weer is gelogen, dingen zijn achtergehouden. Doe niet alsof dat de 'eigen schuld' van mensen is, dat is het niet. Niemand verdient dat en de meeste mensen zijn het er ook niet mee eens.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 21:20

Ik vind wel dat er veel mensen in NL zijn die proberen de regels te ontwijken of te ontduiken.
Het schijnt dat bijna 1/3 van de horeca niet controleerde op QR, omdat er niet gehandhaafd werd (lijkt me logisch, politie bij iedere kroeg is niet haalbaar).
Maar je moet toch controleren omdat daarmee de kans op besmetting kleiner wordt, en niet omdat je wel/geen kans hebt op een boete?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 21:23

Ik ben afgelopen maand in 4 verschillende landen in geen enkel geval gecontrolleerd zoals eigenlijk voorgeschreven.
Al die opgelegde controles zijn duidelijk in de praktijk niet haalbaar en dat gaat van de mac tot de douane.

Ik zou persoonlijk ook niet zo blij zijn om in opdracht van de overheid boze mensen te moeten provoceren.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 14-11-21 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 21:24

Kendra schreef:
Ik vind wel dat er veel mensen in NL zijn die proberen de regels te ontwijken of te ontduiken.
Het schijnt dat bijna 1/3 van de horeca niet controleerde op QR, omdat er niet gehandhaafd werd (lijkt me logisch, politie bij iedere kroeg is niet haalbaar).
Maar je moet toch controleren omdat daarmee de kans op besmetting kleiner wordt, en niet omdat je wel/geen kans hebt op een boete?

En waarom controleerde de horeca niet? Omdat ze geen discussies, gezeik en agressie aan de deur willen van Nederlanders die vinden dat de regels niet voor hun gelden.
En als ik een kroeg uitbaatte zou ik ook geen zin in klappen hebben omdat ik het werk van de overheid moet doen.