Solistar schreef:Om nog op die vaccins terug te komen, ik zeg niet dat groepsimmuniteit niet werkt of niet het beste zou zijn. Ik ben geen antivaxer en ook geen complotdenker.
Ik zeg alleen dat het onzin is om te stellen dat een vaccin alleen zin heeft als je bijna iedereen vaccineert, wat Rutte dus blijkbaar wel doet. Als je alleen de kwetsbare groep inent kan dat zeker nuttig zijn. Stel, er is maar een beperkt aantal vaccins beschikbaar. Dan mogen ze mij overslaan en die aan iemand uit de kwetsbare groep geven en zo de strategie volgen zoals bv ook bij de griepprik. Ik denk als mensen uit de kwetsbare groep beschermd worden door een vaccin, het al heel nuttig kan zijn.
Ik zeg nergens dat ik tegen groepsimmuniteit ben, enkel dat ik de uitspraak van Rutte onzin vindt waarmee hij zegt dat dit vaccin alleen nut zou hebben als je vrijwel de hele bevolking vaccineert.
Als je groepsimmuniteit wil hebben waardoor het virus uitdooft moeten zo veel mogelijk mensen vaccineren ja.
Tuurlijk heeft het al zin als enkel de kwetsbare groep beschermd is, maar er zijn ook mensen die geen vaccin kunnen verdragen en er zijn ook mensen uit een niet-kwetsbare groep die vreselijk ziek kunnen worden. En gevaccineerd wil niet zeggen beschermd, maar _meer_ beschermd. Groepsimmuniteit zal beter werken dan enkel een kleine groep vaccineren. Dus ik snap de bewoording van Rutte wel. Als je nu gaat roepen dat het niet nodig is dat veel mensen vaccineren, dan denken mensen dat het wel meevalt en wordt er amper gevaccineerd straks.
Ik leef een beetje onder een steen tegenwoordig
. Wat zijn de maatregelen die verwacht worden?