Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:16

Als je mijn dagboek van vroeger leest kun je ook in het hoofd van een autist kijken en ik schrok me serieus rot :') Hoe bezeten ik van dingen kan zijn, eindeloos zeuren over iets waar ik dan mee bezig ben, zo kinderachtig soms...
En het ergste, als ik dan een film gezien heb er 20 +/- pagina's over doorpraten. _O- En de stukken waarin ik me moest afreageren zijn ook zeer apart.

Anoniem

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 00:20

:') blij dat ik geen dagboek had vroeger

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 06:40

hannahaapje schreef:
Ik kan ook geen routes vertellen... Zelfs de weg 5 min supermarkt verderop niet... Maar op de route zelf weet ik op het moment zelf links of rechts. Maar herkenningspunten inderdaad. Ik kom trouwens al 9 jaar op dezelfde manege heb er een paard ed, maar weet serieus het adres niet te onthouden. Ik ken alleen me eigen adres, verder van niemand. Ja soms weet ik hoe de weg heet maar het huisnummer absoluut niet

Ik weet het adres van mn eigen huis, van het werk en de manege.
En weet van alle telefoon nummers alleen mn eigen nummer, je moet me niet vragen wat het nummer van mn vader is..
Die moet ik opzoeken..

Maar naar de manege fietsen of naar mn werk doe ik zo uit het niets.
Weet ook wel welke bus ik moet hebben om der te komen.

Ben wel zo'n persoon van als ik der met een Bus/Tram kan komen dan wil ik die ook nemen om der te komen.
Ook al kan het ook met de Trein.. En dat vervloek ik! Want k weet met het instappen dat je net tussen trein & perron kan kijken.
En bruggen/trappen met gaten der in vind ik eng, wil der dan gewoon niet over heen zoals over een brug!
Of ik zeg tegen die gene als we over die brug rijden, ik zie je zo want ik ga niet rustig naast je fietsen.. :n

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:30

Oke, shocking.

Ik volg de opleding pedagogiek en ik heb heel veel klasgenoten die van het MBO afkopen (SPW).
Ze zijn opgeleid voor de kinderopvang (gehandicaptenzorg of activiteitenbegeleiding), maar eigenlijk zijn al mijn klasgenoten opgeleid richting de kinderopvang.
Toen net tijdens een college de talenten en beperkingen aan bod kwamen vertelde ik dat ik het Syndroom van Asperger heb.
2 medestudenten wisten wat het was, verder niemand. :oo
Echt, like WTF. }:0 Ik heb het dus over hulpverleners he. :Y)

En ja, ik weet dat men er weinig van af weet etc, maar toch. :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:37

Ehm, je hebt het over hulpverleners in opleiding... Die moeten dat nog leren :+

Ik had ook een stagiaire meelopen in de ouderenzorg die niet wist wat Korsakoff was. Ja, logisch als je daar niet bent, je bent om te leren :)

Er zijn zoveel stoornissen, dus je kan onmogelijk alles kennen als je nog in training bent. Weet je wel hoe dik de DSM is? :')

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:41

vuurneon schreef:

Ik had ook een stagiaire meelopen in de ouderenzorg die niet wist wat Korsakoff was. Ja, logisch als je daar niet bent, je bent om te leren :)

Er zijn zoveel stoornissen, dus je kan onmogelijk alles kennen als je nog in training bent. Weet je wel hoe dik de DSM is? :')

Heel dik :D

Ik weet nog niet alle syndromen enz enz. Wel de meest gangbare zeker in de kliniek.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:41

Nou, ik heb de beknopte versie staan, dus ik smokkel qua dikte hahaha maar ze hebben het lettertype wel verkleind :') en ja, ik heb het uit mijn hoofd moeten leren :) k*t vak was dat :')

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:44

Ik niet. Maar heb het zelf opgezocht na m'n opleiding ( spw dus :') )

vuurneon

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:50

(Voor die stagiaire maakte ik een liedje; Korsakoff, Korsakoff, dementie door de drank is niet zo tof!' Ze vergeet het iig nooit meer haha)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:53

Mijn buurmeisje heeft ook SPW gedaan en die is inderdaad ook grotendeels opgeleid voor kinderopvang.
Zij loopt nu stage bij een crisisopvang maar heeft ook in het speciaal basisonderwijs stage gelopen.
Alles wat ze dan weet heeft ze zelf moeten opzoeken of leren, want op haar studie leerde ze het niet. >;)
Inmiddels heeft ze een baan bij die crisisopvang trouwens, best een talentje wat dat betreft.
Nu zit ze op het HBO voor iets in die richting.. Vraag me even niet wat.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:59

vuurneon schreef:

Nee, inheb het ook over hulpverleners gezien de helft al een diploma heeft, die horen het imo dus te weren. In ieder geval dat het een vorm van autisme is.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:00

moonfish13 schreef:
Mijn buurmeisje heeft ook SPW gedaan en die is inderdaad ook grotendeels opgeleid voor kinderopvang.
Zij loopt nu stage bij een crisisopvang maar heeft ook in het speciaal basisonderwijs stage gelopen.
Alles wat ze dan weet heeft ze zelf moeten opzoeken of leren, want op haar studie leerde ze het niet. >;)
Inmiddels heeft ze een baan bij die crisisopvang trouwens, best een talentje wat dat betreft.
Nu zit ze op het HBO voor iets in die richting.. Vraag me even niet wat.

Sph (of Mwd of TP) waarschijnlijk. Vermoed sph

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:01

Bij het mbo is de theorie wel vaak een ondergeschoven kindje bovendien kent autisme veel varianten dus kan mij voorstellen dat ze niet alles begrijpen (het brein kan ook niet alles onthouden, ik weet zo ook niet meer alles onder de juiste naam te schuiven). Neem aan dat ze 'autisme' wel kenden?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-10-13 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:01

Dan moet je het wel bij je opleiding krijgen. Wat dus niet het geval is :)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:02

Overigens dat ze niet alle stoornissen kennen is prima, maar een van de meest voorkomende wel, en autisme komt veel voor (een van de meest voorkomende in de kinderopvang/gehandicaptenzorg)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:02

Moet je maar aan die school vertellen :)

Op zich is het gewoon een vorm van autisme en als ze 'autisme' kennen, ben je al een heel eind. Aanpak zal niet zoveel veranderen lijkt mij. Of diegene moet dermate moeilijk verstaanbaar gedrag vertonen, maar dan zit je weer in een andere doelgroep.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-10-13 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:03

Wij hebben het met de opleiding alleen gehad over klassiek autisme . Geen variaties daar op. Dat heb ik zelf moeten doen

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:03

quera schreef:
Dan moet je het wel bij je opleiding krijgen. Wat dus niet het geval is :)

Dat is dus ook precies mijn punt, dat ze het niet gehad hebben.
Ik heb het op mijn spw wel globaal gehad, maar ik vind de spw dan ook drastisch achteruit gegaan (em het was al niet veel soeps)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:04

Daarom ben ik heel blij dat ik zelf boeken bestudeerd heb. Anders had ik deze baan nooit gehad :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:05

SPW was 10 jaar geleden al een ramp :=
Heel oneerbiedig; vond het meer een hobby cursus dan een opleiding :o

Ze hebben nu ook het vak breien en haken :') ze moeten een patroon kunnen haken _O- en ja het is verplicht!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-10-13 11:07, in het totaal 3 keer bewerkt

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:06

quera schreef:
Daarom ben ik heel blij dat ik zelf boeken bestudeerd heb. Anders had ik deze baan nooit gehad :o

Gelukkig maar. :)

Ik had na mijn opleiding ook niet zoveel kennis hoor.
Steker nog, jaren met autisten gewerkt en niet eens doorgehad dat ik zelf zo autistisch als een deur ben. :+

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:07

vuurneon schreef:
SPW was 10 jaar geleden al een ramp :=
Heel oneerbiedig; vond het meer een hobby cursus dan een opleiding :o

Ze hebben nu ook het vak breien en haken :') ze moeten een patroon kunnen haken _O- en ja het is verplicht!

Heb ik nooit gehad hoor :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:07

Nee jij niet, maar de groep stagiairs die bij mij rondhuppelen wel :')

Haken en breien als verplicht vak; terug naar de huishoudschool *\o/*

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:08

milou123 schreef:
quera schreef:

Gelukkig maar. :)

Ik had na mijn opleiding ook niet zoveel kennis hoor.
Steker nog, jaren met autisten gewerkt en niet eens doorgehad dat ik zelf zo autistisch als een deur ben. :+

:+

Ik vind het heel erg interessant :j vooral als ik met iets hoger niveau werk kan ik ze een beetje bevragen :j want in boeken zeggen ze zoveel maar niets is waardevoller dan info van de persoon zelf

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:09

vuurneon schreef:
Nee jij niet, maar de groep stagiairs die bij mij rondhuppelen wel :')

Haken en breien als verplicht vak; terug naar de huishoudschool *\o/*

Ik ben 2 jaar geleden afgestudeerd :') Jeej ben ik effe blij