ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:39

impuls en balans hebben beiden een collectief voor de leden , daar zit een goede vergoeding in en lidmaatschap word vergoed door de verzekering...denk dat ik daar maar mee in zee gan, alleen even lid worden van ... en sjekken of fbto iets vergoed van dat lidmaatschap
op ADHD.nu staat ook een hoop info

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:55

Woooow! Ik ga echt even niet meelezen.. Ben de draad nu al kwijt!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:50

Hahahaha...Fieuw! Dacht al dat ik de enige was. Hoe meer ik lees...hoe meer ik het niet meer weet wat wijsheid is.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:37

Ik ook steeds haha

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:53

Ben ook nog steeds bezig. Wat een ellende.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:21

absoluut ellende :+ hoewel de eerste slag vrij makkelijk is ...
lijstje aanbieders, 1 voor 1 af gaan en als er geen vergoedingen mogelijk zijn voor eigen bijdrage medicijnen, gelijk schrappen ... word het lijstje al snel een stuk korter van :D

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:25

Hebben jullie er op dagen als dit nu ook meer last van?
Storm in m'n hoofd en ook nog eens daarbuiten.
Ik raak supergeïrriteerd en vermoeid.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:01

Nouks schreef:
Best wel ja :')

Bij FBTO is trouwens Ritalin en Dex dus ook gewoon verzekerd onder de basisverzekering. Wanneer je kiest voor de module Therapieën "top" worden Strattera en Concerta vergoed tot 125 euro per jaar. Dus die extra module is alleen nodig voor mensen die Strattera of Concerta gebruiken, en mocht dit zo zijn kun je dus met de eerdergenoemde site een inschatting maken van wat jouw medicijnen je gaan kosten.

De extra module kost ca 8 euro in de maand, 125 euro per jaar is ca 10 euro per maand. Dus als je over de 125 euro gaat, kun je de extra module het best wel kiezen. Blijf je onder de ca 100 euro per jaar, dan zou ik er persoonlijk voor kiezen de module niet af te sluiten want dan verdient 'ie zich niet terug.

Edit: bijkomend voordeel is wel dat fysiotherapie en manuele therapie ook onder deze extra module valt. Dus als je eens van je paard stuitert, kun je wel bij de fysio terecht ook direct. Vanuit dat oogpunt vind ik het persoonlijk de moeite waard mijn Therapieën op te waarderen van Basis naar Top volgend jaar. Kost me 4 Euro per maand extra, no big deal :D

Ik heb juist therapieën op top staan omdat ik dacht dat dat nodig was! Dus je weet zeker dat ik die kan schrappen? Dat scheelt aardig wat per maand, kan ik wel gebruiken! Ik gebruik dexafetamine.

En over de therapieën om zonder meds te kunnen: ik ben pedagogisch hulpverlener, dus kennis zat van ADHD :p Daar gaat het ook niet om want je kan wel structuren en trucjes aanleren maar je kan niet je hersenen leren om anders te functioneren. Ik ben blij met de meds, hoe afhankelijk dat ook klinkt.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:04

En die blijf je dan ook de rest van je leven slikken?

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:14

Ik denk dat eigenlijk niemand kan zeggen van 'ja dat blijf ik de rest van mijn leven slikken'.
Je weet niet nou eenmaal niet hoe je er in de toekomst mee om ga.
Voorlopig zeg ik in ieder geval alleen wel dat ik niet zonder wil, maar wel zonder therapie :).

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:21

ik heb vernomen van een vrouw die twee kinderen had met adhd...dat ook zo kan zijn dat er een allergie kan bestaan voor een bepaalde stof in voedsel.
deze hebben ze laten uit zoeken en blijkt te helpen.
ik weet verder niet waar je daarvoor moet zijn maar zou eens gaan zoeken op het internet.
heb niet hele topic niet door gelezen.dus mocht het al vermeld zijn sorry.
heb ook gesprek met de jongen gehad en deze gaat nu dus door het leven zonder ritalin.
een van mijn stiefkinderen heeft het ook....maar ik heb daar verder niks over te zeggen...weet hoe ermee om te gaan maar als het aan mij lag zou ik hem ook laten onderzoeken. maar moeders vind het blijkbaar wel best zo dat hij zijn hele leven die pillen moet slikken (jammer genoeg)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:38

rensiepensie schreef:

wat is daar het probleem van??
je trekt met meds iets recht wat je hersenen kwa stofwisseling niet zelf kunnen of doen , dat jij met therapie med vrij door het leven kan wil niet zeggen dat iedereen dat kan :n ligt er maar net aan in welke mate die stofwisseling mis loopt en wat alle!! andere meespelende factoren zijn .

waarom is het zo een gruwelijke faal als je bereid bent de rest van je leven medicatie te nemen om er voor te zorgen dat je gewoon je leven kunt leiden?

wat betreft voeding, kleurstoffen, smaak en geurstoffen, suikers, ik mijd er best een setje
want ik reageer op sommige dingen best heftig :j
dus voeding kan wel degelijk meespelen, absoluut ...ADHD kindjes vooral gele kleurstof geven, kun je lachen := pas nog proef op de som gedaan...jeetje dan ga ik dan hard zeg ...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:42

Ik zit bij ONVZ en die vergoedde (iig eerdere jaren) behoorlijk veel, ook Concerta! Maar weet niet hoe dat volgend jaar is...

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:06

rensiepensie schreef:

Dat is het zelfde als tegen iemand met astma of suikerziekte zeggen "en die medicatie blijf je je hele leven lang gebruiken?!"
:x

Tuurlijk zou ik wel zonder mijn bv astmamedicatie kunnen, maar dan ga ik al hijgend en puffend door het leven, kan ik niet meer paardrijden of rennen naast mijn paard omdat er een klein meisje een stukje wil draven, of andere inspannende dingen....

Tuurlijk zou ik wel zonder Ritalin kunnen, maar dan ben ik hele dagen doodmoe, niet te motiveren, ongelukkig door alles wat ik niet kan, mijn baan niet kunnen houden doordat ik me ziek voel... Snel afgeleid, dromerig dus anderen schilderen je af als ongeïnteresseerd...
Oftewel ik functioneer niet fijn...

Ik vind het wel jammer dat je juist in een topic als deze je jezelf moet verdedigen.
Laatst bijgewerkt door melaniepk op 25-11-12 14:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:10

@Melaniepk dat ben ik helemaal met je eens. Was blij dat ik een keer mijn verhaal kwijt kon bij mensen die zelf ook add hebben, tot ik hier en daar wat reacties las... Viel me eigenlijk best wel vies tegen

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:17

Het probleem met ADHD of ADD is dat het in verschillende mates (is dat een nederlands woord ?) voorkomt, net als astma en andere aandoeningen...
De een kan het af met een omschakeling in zijn voedingspatroon, maar de ander red het daar simpelweg niet mee :n en heeft medicatie nodig, de een heeft genoeg aan 10 mg per dosis en de ander zit op 30...

Ik zou zeggen kijk eens verder dan je eigen ADD, de een is de ander niet en pakt het misschien andes aan dan jij zou doen... Respecteer dat :)

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:25

AMEN!!!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:43

Geen 2 ADD-ers of ADHD-ers zijn hetzelfde.
Het uit zich steeds net even anders en wat voor de 1 een wondermiddel is, werkt voor de ander alleen maar tegen.
Daarbij speelt omgeving, opvoeding etc. ook nog mee.

Tuurlijk kun je elkaar tips geven voor alternatieven, maar blijf niet doorzagen en laat anderen in hun waarde.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:44

Denk dat het goed is dat er stil gestaan wordt bij het feit dat er niet zo maar klakkeloos meds genomen worden. Aan de andere kant is onderzocht dat het niet zo heel veel uit maakt of je wel of geen therapie er bij doet. De meds maken het verschil. Therapie zonder meds is over het algemeen minder succesvol omdat eea minder 'blijft hangen' zeg maar. Bron: stichting Balans

Denk wel dat we elkaar moeten blijven respecteren, hoe we er ook mee om gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:01

milo schreef:
Nouks schreef:
Best wel ja :')

Bij FBTO is trouwens Ritalin en Dex dus ook gewoon verzekerd onder de basisverzekering. Wanneer je kiest voor de module Therapieën "top" worden Strattera en Concerta vergoed tot 125 euro per jaar. Dus die extra module is alleen nodig voor mensen die Strattera of Concerta gebruiken, en mocht dit zo zijn kun je dus met de eerdergenoemde site een inschatting maken van wat jouw medicijnen je gaan kosten.

De extra module kost ca 8 euro in de maand, 125 euro per jaar is ca 10 euro per maand. Dus als je over de 125 euro gaat, kun je de extra module het best wel kiezen. Blijf je onder de ca 100 euro per jaar, dan zou ik er persoonlijk voor kiezen de module niet af te sluiten want dan verdient 'ie zich niet terug.

Edit: bijkomend voordeel is wel dat fysiotherapie en manuele therapie ook onder deze extra module valt. Dus als je eens van je paard stuitert, kun je wel bij de fysio terecht ook direct. Vanuit dat oogpunt vind ik het persoonlijk de moeite waard mijn Therapieën op te waarderen van Basis naar Top volgend jaar. Kost me 4 Euro per maand extra, no big deal :D

Ik heb juist therapieën op top staan omdat ik dacht dat dat nodig was! Dus je weet zeker dat ik die kan schrappen? Dat scheelt aardig wat per maand, kan ik wel gebruiken! Ik gebruik dexafetamine.

En over de therapieën om zonder meds te kunnen: ik ben pedagogisch hulpverlener, dus kennis zat van ADHD :p Daar gaat het ook niet om want je kan wel structuren en trucjes aanleren maar je kan niet je hersenen leren om anders te functioneren. Ik ben blij met de meds, hoe afhankelijk dat ook klinkt.

Maar je kunt toch wel leren omgaan met je ander functionerende hersenen ?

Mgoe, ik weet niet echt waarom ik zo anti-meds ben. Ik ben normaal nooit zo fanatiek qua mening (iedereen moet zelf weten wat 'ie doet, vindt en leuk vindt. Zal mij echt een worst wezen), maar hier ben ik dan toch wel heel stellig in. Mss komt het voort uit mijn persoonlijke trauma mbt het gebruik van medicijnen(of mss omdat mijn kennis nu uitgebreid is), want daarvoor was ik er niet zo tegen.
Mgoe, mijn voornaamste bezwaar is toch wel dat er veel misverstanden over medicijnen en AD(H)D zijn.
Er is nog helemaal niet bekend wat nou de precieze oorzaak is van ADD. Eens in de zoveel jaar duikt er een theorie op, en momenteel is dat het dopamine-verhaal, maar bevestigd is dat nog helemaal niet. Er is niet bekend wat medicijnen doen met je hersenen. Er is niet bekend wat de lange termijn effecten zijn. Er is niet bekend in hoeverre de huidige diagnosticering accuraat is omdat er nog geen accurate testmethode is gevonden om de (veronderstelde) hersen-afwijking vast te stellen (ik denk dat als die methode er ooit komt het aantal misdiagnoses echt behoorlijk groot en pijnlijk gaat zijn) En ondertussen smijten de artsen (ja, het is echt mijn mening dat het veels te snel en makkelijk wordt voorgeschreven. Soms zelfs al voordat er een diagnose bekend is. Geen grap. En dit geldt voor alle psychofarmaca. ) maar met medicatie.
Maarja, mss dat als de medicijnen bij mij gewoon fatsoenlijk gewerkt hadden dat ik er helemaal niet zo stellig tegen was geweest. haha. Ik ben de eerste om toe te geven dat ik (onbewust) niet zo objectief ben.

Ik vind trouwens ook dat veel mensen met ADD echt veels te weinig weten over de aandoening die ze zelf hebben. Ieders eigen keuze natuurlijk. Maar ik sta er toch wel van te kijken dat ik redelijk vaak aan mensen, die nota bene zelf ADD hebben, nog uit moet gaan leggen dat ADD en ADHD DEZELFDE aandoeningen zijn, en ADD niet een 'variant op' is (maar een 'variant van' dus). bv. :+ Dat vind ik ook frustrerend, want misverstanden zijn makkelijk de wereld in geholpen.

Uiteindelijk moet iedereen het gewoon zelf weten :j En als het fantastisch werkt kun je daar maar het beste van profiteren, voor zolang als nodig is :j . Al vind ik het geen reden om niet te proberen je op persoonlijk vlak te ontwikkelen om beter met je afwijking om te gaan. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor je gedrag, en zouden dat niet je medicijnen of je afwijking moeten zijn. Vind ik. En ik vind wel dat sommige ADD'ers die neiging wel hebben (om te zeggen dat het allemaal aan de ADD ligt. Denk dat iedereen hier wel weet wat ik bedoel :Y) )

En Embe, mijn link zegt dus weer iets anders. Maar het is ingewikkeld, want op basis van één wetenschappelijk onderzoek kan je vaak eigenlijk niet al te veel conclusies trekken.
Zo las ik laatst ook een onderzoek waaruit was gebleken dat PMS een fabeltje is en dat dat een kwestie van selffulfilling prophecy is. Nou, maak dat de kat maar wijs _O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-12 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:03

Op lange termijn (2 jaar) blijken medicijnen en therapie ongeveer even effectief (bij kinderen). Medicijnen geven wel het snelste verbetering in klachten, dus kunnen handig zijn wanneer situaties echt uit de hand dreigen te lopen, bvb wanneer een kind compleet ontspoord op school :)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:45

Ik vind dat ik als ADHDer met dezelfde problemen als de rest van de mensen in dit topic zeker die mening mag hebben! Juist omdat ik weet hoe moeilijk het is. Omdat ik ook ritalin geslikt heb en dus uit ervaring kan meepraten over de voors en tegens.

Ritalin is absoluut niet vergelijkbaar met anti astma medicatie vind ik.

Je kunt ook je leven anders inrichten. Waarom zou je een baan aanhouden waarbij je de hele dag in gevecht bent met jezelf tenzij je elke dag pillen slikt? Het is namelijk niet zo dat je als ADHDer niet kunt functioneren zonder ritalin. Het is ook mogelijk om een baan te zoeken die wat beter bij jou, en je ADHD past zodat je jezelf niet sloopt en elke dag uitgeput bent.

Ik begrijp dus niet waarom mensen hier voor kiezen, vandaar dat ik ook naar jullie motivatie vraag

Ter vergelijking, ik snap wel dat je een puffer nodig hebt omdat je anders dood gaat aan zuurstof tekort bij een astma aanval. Vandaar dat ik dat niet vetgelijkbaar vindt

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:50

Mgoe, ik weet niet echt waarom ik zo anti-meds ben. Ik ben normaal nooit zo fanatiek qua mening (iedereen moet zelf weten wat 'ie doet, vindt en leuk vindt. Zal mij echt een worst wezen), maar hier ben ik dan toch wel heel stellig in. Mss komt het voort uit mijn persoonlijke trauma mbt het gebruik van medicijnen(of mss omdat mijn kennis nu uitgebreid is), want daarvoor was ik er niet zo tegen.
Mgoe, mijn voornaamste bezwaar is toch wel dat er veel misverstanden over medicijnen en AD(H)D zijn.
Er is nog helemaal niet bekend wat nou de precieze oorzaak is van ADD. Eens in de zoveel jaar duikt er een theorie op, en momenteel is dat het dopamine-verhaal, maar bevestigd is dat nog helemaal niet. Er is niet bekend wat medicijnen doen met je hersenen. Er is niet bekend wat de lange termijn effecten zijn. Er is niet bekend in hoeverre de huidige diagnosticering accuraat is omdat er nog geen accurate testmethode is gevonden om de (veronderstelde) hersen-afwijking vast te stellen (ik denk dat als die methode er ooit komt het aantal misdiagnoses echt behoorlijk groot en pijnlijk gaat zijn) En ondertussen smijten de artsen (ja, het is echt mijn mening dat het veels te snel en makkelijk wordt voorgeschreven. Soms zelfs al voordat er een diagnose bekend is. Geen grap. En dit geldt voor alle psychofarmaca. ) maar met medicatie.
Maarja, mss dat als de medicijnen bij mij gewoon fatsoenlijk gewerkt hadden dat ik er helemaal niet zo stellig tegen was geweest. haha. Ik ben de eerste om toe te geven dat ik (onbewust) niet zo objectief ben.

Ik vind trouwens ook dat veel mensen met ADD echt veels te weinig weten over de aandoening die ze zelf hebben. Ieders eigen keuze natuurlijk. Maar ik sta er toch wel van te kijken dat ik redelijk vaak aan mensen, die nota bene zelf ADD hebben, nog uit moet gaan leggen dat ADD en ADHD DEZELFDE aandoeningen zijn, en ADD niet een 'variant op' is (maar een 'variant van' dus). bv. :+ Dat vind ik ook frustrerend, want misverstanden zijn makkelijk de wereld in geholpen.

Uiteindelijk moet iedereen het gewoon zelf weten :j En als het fantastisch werkt kun je daar maar het beste van profiteren, voor zolang als nodig is :j . Al vind ik het geen reden om niet te proberen je op persoonlijk vlak te ontwikkelen om beter met je afwijking om te gaan. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor je gedrag, en zouden dat niet je medicijnen of je afwijking moeten zijn. Vind ik. En ik vind wel dat sommige ADD'ers die neiging wel hebben (om te zeggen dat het allemaal aan de ADD ligt. Denk dat iedereen hier wel weet wat ik bedoel :Y) )

En Embe, mijn link zegt dus weer iets anders. Maar het is ingewikkeld, want op basis van één wetenschappelijk onderzoek kan je vaak eigenlijk niet al te veel conclusies trekken.
Zo las ik laatst ook een onderzoek waaruit was gebleken dat PMS een fabeltje is en dat dat een kwestie van selffulfilling prophecy is. Nou, maak dat de kat maar wijs _O-[/quote]

Het is dat ik het geduld niet heb om zo'n lang stuk te schrijven... Maar ik had het zelf geschreven kunnen hebben.

_/-\o_
Laatst bijgewerkt door Piloetje op 25-11-12 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:52

.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:59

Als ik nog een tijdje zonder medicijnen door was blijven gaan was ik uiteindelijk zo depressief geworden dat ik er óf compleet krankzinnig zou zijn geworden óf er een einde aan had gemaakt. En ja, toen had ik ook al verschillende cursussen en trainingen achter de rug gehad. Dus voor mij is het wel degelijk vergelijkbaar met het astmapufje.