[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:21

Ook ik heb een vraag over anticonceptie en ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.

Ik wil graag gaan stoppen met de pil. Ik voel me namelijk in de stopweek altijd zoveel beter en als ik dan weer aan de strip begin raak ik echt in een halve depressie, veel last van puistjes, erg prikkelbaar en chagrijnig. Ook niet zo erg leuk voor mijn omgeving. Ik kan mezelf soms gewoon echt niet in de hand houden met die stemmingswisselingen. Ik slik de pil alleen al vanaf mijn 13e ivm ernstige menstruatie. Ik zou dus niet weten hoe het zonder de pil gaat (ben nu 19). Het liefst zou ik geen enkel hormoon meer in mijn lijf willen, maar mijn menstruatie was altijd erg heftig. Ik liep werkelijk 2 weken echt helemaal leeg. Een tampon en een maandverbandje tegelijkertijd was nog niet genoeg. Maar misschien heb ik dat liever dan me steeds zo down voelen. Ik weet niet zo goed welk anticoneptiemiddel mij goed zou kunnen helpen. Heeft iemand misschien ervaring met de T safe spiraal?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:06

Ik kende de T-safe niet, maar heb het even opgezocht en zo te zien is het een koperspiraal. En één van de bijwerkingen van een koperspiraal (in een aantal gevallen) is dat je menstruatie daar heftiger en pijnlijker van kan worden.
Zelf heb ik een Mirena spiraal, die bevat wel hormonen maar een minimale hoeveelheid. Deze worden alleen afgegeven op de plaats waar ze hun werking moeten doen: in je baarmoeder. De rest van je lichaam heeft dus zo goed als geen bijwerkingen van de Mirena, ik ben er zeer tevreden over :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:29

Oke ik hoor vaak dat mensen toch nog bijwerkingen hebben van de Mirena. Ik ben erg bang voor de stemmingswisselingen die ik zou kunnen krijgen van die hormonen. Ik had wel eens gehoord dat de Tsafe niet de nadelen van de gewone koperspiraal schijnt te hebben..

Hoe heb je het inbrengen van de spiraal ervaren? Het lijkt me echt heel erg eng/pijnlijk..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:40

Ik was ook angstig voor het inbrengen, zeker na het lezen van verschillende horrorverhalen op internet. Maar het viel me echt heel erg mee. Leuk is anders, maar ik zou er niet heel erg tegenop zien om het nog een keer te laten doen :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:45

Haha oke. Heb je verder nog tips?

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:02

Hoi Maartpaard.. ik heb ook de Mirena spiraal en ik ben er erg tevreden over! De hoeveelheid hormonen in je lijf zijn echt een stuk minder dan met het slikken van de pil! Stemmingswisselingen heb ik niet gehad...

Je zou nog naar bv de prikpil kunnen kijken.. of de nuvaring? Voor mij waren dat allebei géén opties, bij de prilpil kan het tot 1,5 jaar duren voor je weer vruchtbaar bent en de nuvaring was dacht ik voor meiden tot 80 kilo.. en daar ga ik wel overheen :P

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:06

wiebke schreef:
Hoi Maartpaard.. ik heb ook de Mirena spiraal en ik ben er erg tevreden over! De hoeveelheid hormonen in je lijf zijn echt een stuk minder dan met het slikken van de pil! Stemmingswisselingen heb ik niet gehad...

Je zou nog naar bv de prikpil kunnen kijken.. of de nuvaring? Voor mij waren dat allebei géén opties, bij de prilpil kan het tot 1,5 jaar duren voor je weer vruchtbaar bent en de nuvaring was dacht ik voor meiden tot 80 kilo.. en daar ga ik wel overheen :P

Ik ben veel zwaarder dan 80 kilo en kreeg gewoon de nuvaring en heb hem nu een week en tot nu toe nog weinig klagen...alleen dat vriendlief hem voelt...

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:39

Nuvaring lijkt me niet echt fijn, het lijkt me dat dat ding er zo uit kan vallen of dat het in de weg zit of iets dergelijks. Ook ben ik bang voor nog steeds heftige menstruatie bij een nuvaring. Prikpil is inderdaad geen optie voor mij. Daar zitten toch juist veel hormonen in? Ik meot sowieso nog even een afspraak maken met de HA. Maar komende 2 weken wegens tijdgebrek nog even geen tijd voor.

Heeft hier iemand ook een koperspiraal? En mijn schoonzusje heeft nu een soort staafje in haar arm gekregen die ze voor 3 jaar laten zitten die ook hormonen afgeeft. Heel apart, ik heb er mijn twijfels bij. Iemand ooit van dit ACmiddel gehoord?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:07

MaartPaard schreef:
Haha oke. Heb je verder nog tips?

Vantevoren goede pijnstillers slikken, Naproxen bijvoorbeeld (ook te krijgen als Aleve en dan de Feminax) of Diclofenac. Zorgen dat je na je afspraak niet meer de deur uit hoeft zodat je lekker met een warme kruik op je buik op de bank kunt liggen. Na het plaatsen kun je soms even wat krampen vergelijkbaar met een menstruatie krijgen. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:11

Dat staafje ken ik wel, was toen veel gedoe mee omdat die wel kon verdwijnen en dus niet meer werkzaam was. Lichaam ging ermee aan de wandel. Nee, ik waag mij daar niet aan. Maar ik weet niet hoe het nu is, zal vast wel verbetert zijn.
Implanon oid?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:14

MaartPaard schreef:
Nuvaring lijkt me niet echt fijn, het lijkt me dat dat ding er zo uit kan vallen of dat het in de weg zit of iets dergelijks. Ook ben ik bang voor nog steeds heftige menstruatie bij een nuvaring. Prikpil is inderdaad geen optie voor mij. Daar zitten toch juist veel hormonen in? Ik meot sowieso nog even een afspraak maken met de HA. Maar komende 2 weken wegens tijdgebrek nog even geen tijd voor.

Heeft hier iemand ook een koperspiraal? En mijn schoonzusje heeft nu een soort staafje in haar arm gekregen die ze voor 3 jaar laten zitten die ook hormonen afgeeft. Heel apart, ik heb er mijn twijfels bij. Iemand ooit van dit ACmiddel gehoord?

Ik heb iets meer dan een jaar lang het implanonstaafje gehad en het eerste jaar was geweldig, helemaal geen menstruaties, daarna werd het hel met in januari en april de hele maand bloeden...dus eind april laten verwijderen.
Gelijk daarna gestartmetmycrogynon, maar daar kreeg ik dagelijkse migraineaanvallen van. Daar mee gestopt en toen de oestrogeen vrije pil gehad, dit ging de eerste 5maanden goed, regelmatige en minder heftige menstruatie gehad daarna in november geen menstruatie en sinds 1december elke 2 weken een heftige menstruatie...en nu sinds vorige week nuvaring, ivm dat er weinig oestrogeen in zit en plaatselijk inwerkt waardoor de kans op migraineaanvallen klein is. Bij een mirenaspiraal was, volgens de huisarts, nog wel die grote kans op migraine aanvallen en die heftige menstruaties....en dat wilde ik dus niet...
Dus dan maar een jaartje die ring en dan bezig voor kinderen...

Overigens was het zetten en verwijderen van de implanon een eitje...

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:33

@maartpaard: welke pil slik je? Een andere samenstelling kan al een wereld van een verschil zijn namelijk!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:19

Pfoe hij heeft een hele moeilijke naam, vroeger was het microgynon 30 en later had ik een grijze verpakking met witte pilletjes gehad. Het begint met ethyl.. Ik ga het even opzoeken.

Dit is in ieder geval een van de lichtste pillen, en hoe dan ook met welke pil krijg je gewoon die troep in je lijf. Dat wil ik het liefste niet meer.

wat is een implanon? En hoe werkt dat? Ervaringen? (ik ga het ook wel even opzoeken)

Edit: Als ik het goed begrijp is de implanon dat staafje? Nee het lijkt mij eerlijk gezegd niks..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:26

MP: de naam van die pil is Ethinylestradiol / Levonorgestrel :j

En Implanon is een staafje dat een arts in je bovenarm aanbrengt en vanuit daar hormonen afgeeft. Wat ik overal lees op internet is dat mensen er het eerste jaar ofzo heel tevreden mee zijn en daarna heel veel onregelmatige bloedingen van krijgen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:29

Oke bedankt! Ja die heeft mijn schoonzusje dus net laten zetten. Maar dat zijn toch ook wel veel hormonen?

En wat zijn jullie meningen over deze pil? Ethinylestradiol/levonorgestrel?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:30

Als je een spiraaltje hebt, is je cyclus dan nog te regelen zoals met een pil of ben je die controle kwijt? Dus dat je alsnog 'onregelmatig' ongesteld wordt i.p.v. om de 3 weken op een vrijdag bijvoorbeeld? Want dat is mij nog niet duidelijk.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:31

MaartPaard schreef:
Oke bedankt! Ja die heeft mijn schoonzusje dus net laten zetten. Maar dat zijn toch ook wel veel hormonen?

Implanon bevat dezelfde hoeveelheid hormonen als de mirenaspiraal is mij toen gezegd...

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:38

Heeft iemand een strip Yasmine of microgynon35 over? Ik moet nog 2 maanden aan de pil, heb nog 1 strip, en vind het zonde om geld uit te geven voor een half jaar terwijl ik dat niet nodig heb. Iemand die me blij kan maken?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:40

MaartPaard schreef:

Slechte ervaring hier, stemmingswisselingen, huilbuien, ik was niet meer mezelf. Ben toen overgestapt op de Yasmin en die beviel super.
Toch ben ik het meest tevreden over de Mirena tot nu toe.

lammie2701 schreef:
Implanon bevat dezelfde hoeveelheid hormonen als de mirenaspiraal is mij toen gezegd...

Met het verschil dat die hormonen van Implanon het hele lichaam nog door moeten om hun werkt te kunnen doen in de baarmoeder, terwjl ze bij de Mirena al op de juiste plek zijn.

wwillemijn: he had ik dat eerder geweten, k had nog 2 strips Yasmin over, maar heb ze pas weggegooid.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:41

Je kan ook 3 maanden kopen bij de apotheek..
Ik zou gewoon is vragen of je miss ook alleen 1 maand kan kopen :)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:44

Ik heb een pil met de samenstellingen van de Melianepil, 0,075 gestodeen, 0,020 ethynlestradiol. Een lichte pil. Mijn lichaam reageerde heel heftig op de microgynon 30. Ik bloedde als een rund en ook terwijl ik gewoon met een strip bezig was. Daarnaast stemmingswisselingen en veel pijn in de buik. Van mijn huidige pil heb ik nergens meer last van gehad.

Het staafje onder je huis blijkt de minste kans te geven op zwangerschap. Maar er zijn ook verschillende verhalen bekend over dat het staafje binnen enkele weken was uitgewerkt, of dat het staafje zoek raakte/ verzakt was.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:49

magda_90 schreef:
Als je een spiraaltje hebt, is je cyclus dan nog te regelen zoals met een pil of ben je die controle kwijt? Dus dat je alsnog 'onregelmatig' ongesteld wordt i.p.v. om de 3 weken op een vrijdag bijvoorbeeld? Want dat is mij nog niet duidelijk.

Nee dat is niet te regelen. Dat is bij de meeste vrouwen eerst onregelmatig en daarna blijft het weg.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:49

Mars schreef:
MaartPaard schreef:

Slechte ervaring hier, stemmingswisselingen, huilbuien, ik was niet meer mezelf. Ben toen overgestapt op de Yasmin en die beviel super.
Toch ben ik het meest tevreden over de Mirena tot nu toe.

Pff klinkt precies hetzelfde als dat ik me dagelijks voel.. Maar de Yasmin is toch sterker? En was toch ook veel commotie over deze pil?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:52

PartoutZ schreef:
Je kan ook 3 maanden kopen bij de apotheek..
Ik zou gewoon is vragen of je miss ook alleen 1 maand kan kopen :)

Het gaat per verpakking van 3 maanden, alleen geeft mijn apotheek de Yasmine alleen maar voor een half jaar mee ;(

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:52

Volgens mijn HA was de Yasmin een vrij lichte pil. Ik heb er geen bijwerkingen van ervaren in ieder geval.
Jawel, toch ééntje: ik kreeg er een erg mooie gladde huid van :j