Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:21

Droomster, ik zou les 1 net zolang opnieuw doen totdat je die echt met gemak loopt. Als het na 3 keer niet verbetert, dan kan je misschien beter langs de huisarts gaan om te kijken waarom je lijf zo extreem reageert. Als het toch een conditie probleem is, laat je hierdoor niet ontmoedigen, want de meeste ervaringen zeggen dat je met Evy makkelijker en sneller dan gedacht aan je conditie verbetert.

Ik heb ook Asics en gewoon de maat die ik altijd heb en ze passen perfect.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:30

ik heb van hardloop schoenen een maat groter als mijn normale schoenen..
ik ga zo weer hardlopen, alleen beetje stom ze willen de hele tijd hetzelfde schema doen, ik ben nu wel eens toe aan het volgende..
maar als ik het voorstel worden ze boos want ze willen gewoon die 2-2-2-2-2-2-2-2 doen

en ik wil eigenlijk iets van rennen3- lopen2-rennen2-lopen2-rennen3-2-2- enz
Laatst bijgewerkt door Britt_Sisi op 05-08-11 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:31

stoer schreef:
Ik baal!
Ik ga zo bij iemand particulier blackhawk asics passen, nog iemand tips waar ik op moet letten?
De schoenen zijn 2 keer gedragen
Ik heb helaas even de centen niet voor runnersworld maar wil toch runningschoenen kopen omdat ik zo'n last van mijn knietjes en schenen krijg

Een tip: Ga toch even langs de runnersworld voor een voetscan.. Is gratis en dmv dat ene simpele scannetje, weet je naar wat voor schoenen je op zoek moet/kunt gaan..
Mijn nikes waren namelijk neutrale, uiteindelijk bleek dat ik een holvoet heb, waar dus de pijn boven op mijn wreef aan te danken is. Die neutrale schoen had niks in zich om die peesjes te ontlasten. Nouja, ergens hier staat wel een uitgebreide post.
Echt , ik zal nóóit meer zomaar schoenen om te sporten kopen. Want weet je? Misschien heb je een neutrale schoen nodig, dan zie je dat nav die scan en kun je gerust schoenen gaan halen, lekker boeiend ook waar. Maar stel je voor dat je straks ook zo'n vage voetstand als mij hebt. Dan heb je toch weer een x-bedrag weggegooid, of moet je het misschien gaan oplossen met zooltjes.. Want hoe dan ook, de blessures gáán komen bij verkeerde schoenen. Soms al snel, soms pas heel laat..
Maargoed, als je dat toch niet wilt, let dan inderdaad op dat je nog een cm ruimte aan de voorkant hebt.
Edit: Hier nog een lijstje, van de asics site http://www.asics.nl/running/knowledge/h ... pschoenen/

Droomster: een schematische ademhaling wil bij mij nog weleens helpen. Daar gaat m'n hartslag ook meteen een stuk van omlaag. Inademen door je neus, uitademen door je mond en dan bijv. om de 2 stappen, of 3... Wel goed dat je toch bent begonnen!

Balen Bo, dat klinkt echt vervelend!

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:01

@Droomster; Het wordt echt beter!! De eerste les dacht ik ook, zal er nog een einde komen aan die minuut en helemaal aan die 3 minuten aan het einde. Maar toen ik van de week les 3 liep was die eerste minuut echt zoo voorbij. Dus ik zou gewoon les 1 nog een keer doen en wie weet is het al een stuk makkelijker te doen.

Na les 1 had ik ook echt giga spierpijn overal in m'n benen ongeveer. Nu na de de 3e les is mijn spierpijn bijna nihil dus het komt echt goed *\o/* *\o/*

Anoniem

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:56

Precies, bij mij was de spierpijn na les 3 ook verdwenen en ik vind 3 minuten nu echt een lachertje, hoe heeft het ooit zo kunnen zijn dat ik dat lang vond?

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:06

Vandaag ga ik alweer les 6 lopen!
Tot nu toe heb ik nooit ergens last van gehad, ook geen spierpijn.
Ik heb er zeker plezier in, en ik hoop dat ik het kan doorzetten als ik ook weer naar school moet.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:31

nou ik heb ze toch om gepraat haha we hebben 3 minuten extra gedaan
dus 2-2-2-2-2-2-2-2-3-2
dus toch nog een 3 haha! volgende keer misschien 2 keer 3! had alleen de hele tijd een steek in me zei.. komt dat door verkeerd ademen of verkeerd eten van tevoren?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:46

Kan allebei, Britt_Sisi.
Hoe lang en wat had je van tevoren gegeten?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:51

uhhm om 11 uur had ik gegeten en we gingen rond 1 uur kwartover 1 weg
ik had wel heel slecht een broodje met hagelslag gegeten, misschien verkeerd gevallen?
en ook heb ik voordat we weg gingen nog wat water gedronken..

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:58

Nou dat zou toch geen problemen moeten geven hoor.
En een broodje met hagelslag, wat is daar slecht aan?
Zoetigheid op je brood is echt geen ramp hoor, zeker niet als je niet hoeft af te vallen o.i.d.!
Dan zijn die steken waarschijnlijk van je ademhaling. Probeer je uitademing eens wat te verlengen en er een ritme in aan te brengen. Ik vermoed dat als je straks een paar weken bezig gaat je nergens meer last van zult hebben. Verkeerd ademhalen heb je namelijk ook al snel bij een wat minder goede conditie.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:05

haha nee maar ik probeer juist af te vallen :P

ik denk inderdaad dat het dan door de ademhaling komt, ik doe meestal door mijn neus inademen en dan met mijn mond uitblazen en zo lang mogenlijk, want zo kom je een beetje op een normale ademhaling ipv alleen maar te lopen hijgen. ik heb ook een hele slechte conditie en ik ben ook nog eens een roker helaas.. wel heeeeel erg aan het minderen sinds ik ben begonnen met lopen weer.

JustWendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:13

Ik heb les 19 gelopen gistern ipv woensdag. En helemaal uitgelopen! :) Zo trots op mezelf. Was alleen aan het einde van de dag, nadat ik had gewerkt en dat merk je dan toch wel. Gaat een stuk makkelijker als je 's ochtends vroeg gaat denk ik. Kom alleen zo moeilijk mijn bed uit dan :S...

Ik voel me echt stukken fitter sinds ik hardloop, maar merk wel dat zo nu en dan echt suiker aanvallen heb. Dan moet ik snoepen anders wordt zo flauw.... hebben jullie daar misschien ook last van?

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:32

Bedankt voor je info yv_
Ik wist niet dat ze ook zo'n scan van je voeten konden maken, dan ga ik zeker even langs om te kijken of ik de juiste schoenen heb, heb ze heel goedkoop op de kop kunnen tikken en de kaartjes hangen er nog aan, dat laat ik dus maar even zo, morgen langs runnersworld. Bedankt.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:09

Aan het einde van de dag lopen vind ik ook een stuk lastiger. En ik moet straks... Heb 4 dgn niks gedaan dus ik twijfel of les 24 nog een keertje ga doen of gewoon doorga met 25.

Suikeraanvallen heb ik ook soms. Neem meestal een stukje fruit of zo. Ik hou nl niet van snoep (heel handig). Koekjes daarentegen... die lust ik wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:59

Ellen, ik ga wel door met 25, ik zie vanzelf wel hoe ver ik kom, een kwartier lukte immers ook.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:09

Doe trouwens lopen vanwege:
* Conditie (voor toekomstig werk)
* Afvallen.

Nog steeds teveel last van de warmte/benauwd. Ben maar een rondje molen (kinderdijk) wezen fietsten van 5 km. Ben alleen wel benieuwd hoe morgen mijn kniëen zijn. :o

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:28

Goede schoenen is echt zo belangrijk. Ik was in april begonnen met start-to-run op schoenen die ik nog had, gewoon puma sportschoenen en na vier weken kreeg ik een peesontsteking waar ik twee maanden zoet mee ben geweest. In het begin echt strompelen en mank lopen en langzaam aan ging het over. Nu ben ik vorige week weer opnieuw begonnen, heb goede Asics aan laten meten (1,5 maat groter dan mijn eigen maat) en het gaat heerlijk. Ik merk ook gewoon dat ik veel beter loop dan toen.

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:01

Hoi ik meld me ook weer eens, ben een tijd geleden begonnen maar door geen goeie schoenen, vakantie enz ff gestopt.
Heb nu schoenen gekocht en wil deze week weer vol goeie moed beginnen. Ben eigenlijk op zoek naar Evy maar dat kan
je nergens meer downloaden via inet begrijp ik? Weten jullie hoe ik eraan kan komen?

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:48

@Wendy31: ga een paar pagina's terug, daar staat een link (of 10)....

@Lovely: heb idd les 25 gelopen gisteravond. Ging prima. Ik had helemaal geen zin en werd al moe van het idee, maar ik ging als een speer. Kwam uit op 5,2 km in 32 min incl 2 min wandelen. Nou, daar ben ik fier op hoor *D

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:11

EllenB schreef:
@Wendy31: ga een paar pagina's terug, daar staat een link (of 10)....

@Lovely: heb idd les 25 gelopen gisteravond. Ging prima. Ik had helemaal geen zin en werd al moe van het idee, maar ik ging als een speer. Kwam uit op 5,2 km in 32 min incl 2 min wandelen. Nou, daar ben ik fier op hoor *D

Heb ze inmiddels al gedownload, bedankt!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:09

Ik ga nu!
ga even met de hond naar de bossen en daar hardlopen! Ben benieuwd of het alweer wat fijner gaat dan dinsdag!
Hoevaak lopen jullie meestal?
Ik rijdt 5 a 6 x per week, hardlopen wou ik 2x per week doen... is dat wel iets als je wilt afvalleN?

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:04

Heb daarnet les 1 gelopen en vind het erg fijn dat je erdoorheen gepraat word, ook de muziek valt niet echt tegen gelukkig.
Die laatste 3 minuten waren wel ff pittig. Wat denken jullie: deze 1ste les dinsdag nog een keer lopen of gelijk naar les 2 gaan?
Heb dit wel helemaal volgehouden trouwens

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:21

Wendy, als het redelijk ging zal ik gewoon door gaan naar de volgende les!

Ik moet vandaag eigenlijk les 20 lopen(gister eigenlijk al ) maar heb totaal geen zin.. Ben super moe en brak..

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:09

Bij mij ging het vandaag vet goed!
Kreeg er super veel energie van dat die hond zo heerlijk aan het rennen was in de bos!
Volgende keer een les zwaarder!

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:41

Wat een goede berichten allemaal!
En EllenB: Zeker een hele goede tijd die je gelopen hebt! Mag je trots op zijn!

Ik heb vandaag voor het eerst 10 km gelopen. De eerste 7 gingen super, kilometer 8 werd zwaarder en de laatste 2 waren echt afzien! Maar, ben super tevreden; was in 57 minuten rond!