Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:01

Gewoon, omdat het me anders maakt dan 80% van de mensen. Dat ik de dingen intens beleef, op een andere manier. Ik weet niet, ik voel me er anders door en daardoor bijzonder.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:03

Aria_zz schreef:
ThreeFingers schreef:
En als je gevoeliger bent voor prikkels van buiten af, maakt je dat niet bijzonder.
.

Daarom :Y)

Hahaha
We zijn allemaal bijzonder, ieder op zijn eigen manier :j

Aria_zz

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:10

Ja, inderdaad! HSP zijn is daar gewoon onderdeel van vind ik ;)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:13

Soms is het fijn en handig, maar wat voor mij vaak logisch is is het voor een ander niet, en dat vind ik erg vermoeiend.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:17

Absoluut, it can be a bitch, maar maakt je niet minder speciaal :D
Ik heb ook echt een eigen logica waar sommige geen touw aan vast knopen en soms half autistische handelingen (alle eten scheiden op bord, behalve bepaalde gerechten :Y) ) maar he, it make's me me.
Ik denk dat wij als HSP daar gewoon meer moeite mee hebben, dat een ander niet zoals wij denken. Anderen zullen daar geen problemen mee hebben vermoed ik.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:19

Haha bingo. Ik pulk zelfs het navelstrengeltje uit een ei :o

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:45

Ieuw :wow: >;) :')

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:20

Tijdens het eten scheid ik ook alles op m'n bord. Ik eet ook altijd eerst bijvoorbeeld 10 hapjes van de sla en van andere dingen en van vlees eet ik altijd 4 stukjes, enz. Ook eet ik m'n patatjes van klein naar groot :Y) sommige gerechten eet ik dan wel door elkaar ipv gescheiden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:35

Ik eet altijd alles na elkaar. Eerst me groentes, dan me aardappels enzo.
Maar volgens mij heeft dat niet zoveel met hsp te maken. Gewoon met dat je dat fijn vind.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:53

Dat denk ik ook haha :P

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:35

Kimara_00 schreef:
Ook eet ik m'n patatjes van klein naar groot :Y)

Daarom eet ik zelden patat. Het is een heidens karwei om ze allemaal netjes op maat te leggen, nog los van de vreemde blikken die ik krijg als ik bezig ben. :') Maar of het HSP is, misschien wel, een manier om orde te scheppen in de chaos om je heen. En anders een licht autistisch trekje. Ik zie 'normale' mensen nooit zo moeilijk doen met eten.
Met sokken ben ik ook zo'n ramp. Ze moeten passen bij de kleding die ik aanheb, uiteraard hetzelfde zijn en vooral niet binnestebuiten. Dan voelt ik die draadjes verkeerd. :')
Heb het ook met sommige stoffen, die zijn gewoon fout. Er is één soort stofje waar ik gewoon echt niet tegen kan, als ik daar aan gevoeld heb (in de winkel bv) dan sta ik een kwartier te 'ieuwen'. En dingen om mijn nek/hals trek ik niet aan. Dat voelt alsof ik stik. Heb als kind al weleens een coltrui verknipt om die reden. Vond mams niet helemaal geweldig := .

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:49

Sokken trek ik juist altijd binnenstebuiten aan, want ik vind die naadjes juist niet fijn :')
Ik kan niet tegen kleren van wol, die vind ik echt heel erg kriebelen en gewoon niet fijn zitten. Ik knip ook altijd de labeltjes uit kleren want daar kan ik ook niet tegen.
Ik draag nooit sieraden, daar wordt ik helemaal kriegel van.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 10:10

Ik denk dat dingen eten of dragen op een bepaalde manier weinig met hsp te maken heeft maar gewoon hoe je iets fijn vind of niet? :P

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 10:26

Ik dacht gelezen te hebben dat last hebben van naadjes en labeltjes wel met hsp te maken heeft, net zoals bij sommige stoffen. Omdat je dan een gevoelige huid hebt die dan kan irriteren.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:38

Ik heb niet dat ik eten moet ordenen. Wel sommige structuren van eten kan ik niet verdragen maar denk dat iedereen dat heeft.
Vroeger toen ik klein was, was ik wel een ramp met kleding. Alles zat gewoon echt niet lekker en ik werd gek.
De eerste tijd een bh dragen was ook zo wennen. Het voelde net alsof ik was opgesloten. Nu ik ouder ben heb ik daar gelukkig geen last meer van want je wordt erg beperkt in wat je wel en niet kan dragen

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:10

Grappig! Ik eet mijn eten ook apart... Ligt natuurlijk aan het gerecht, maar als het gewoon aardappel, groenten en vlees is, dan eet ik het apart en in de volgorde. Vooral omdat ik het vlees (meestal) het lekkerste vind en wil eindigen met een lekkere smaak in mijn mond.

Met kleding heb ik idd ook vaak dat het wel fijn moet aanvoelen. Ik ben zelf wel heel erg een fan van viscose. Dat voelt zo zacht aan!
Ik heb trouwens wel dat ik na een drukke dag/ochtend/middag graag andere kleding aan doe, omdat die drukte of dat gevoel een beetje in mijn kleding blijft hangen. Hebben jullie dat ook?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:12

Pluizebolpum schreef:
Kimara_00 schreef:
Ook eet ik m'n patatjes van klein naar groot :Y)

Daarom eet ik zelden patat. Het is een heidens karwei om ze allemaal netjes op maat te leggen, nog los van de vreemde blikken die ik krijg als ik bezig ben. :') Maar of het HSP is, misschien wel, een manier om orde te scheppen in de chaos om je heen. En anders een licht autistisch trekje. Ik zie 'normale' mensen nooit zo moeilijk doen met eten.
Met sokken ben ik ook zo'n ramp. Ze moeten passen bij de kleding die ik aanheb, uiteraard hetzelfde zijn en vooral niet binnestebuiten. Dan voelt ik die draadjes verkeerd. :')
Heb het ook met sommige stoffen, die zijn gewoon fout. Er is één soort stofje waar ik gewoon echt niet tegen kan, als ik daar aan gevoeld heb (in de winkel bv) dan sta ik een kwartier te 'ieuwen'. En dingen om mijn nek/hals trek ik niet aan. Dat voelt alsof ik stik. Heb als kind al weleens een coltrui verknipt om die reden. Vond mams niet helemaal geweldig := .

Bij mij precies zo.....brrrr panty's

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:45

Wauw dat klinkt echt raar :=
Ik heb dat dus totaal niet, alleen ben ik geen fan van bh's, draag het liefst sportbh's omdat ik daar niet het gevoel heb dat mijn maag een spoedcursus afslanken krijgt :')

En coltruien, no thanks, die vind ik ook niet fijn.

Hoe zit dat bij jullie met muziek?
Was laatst bij een vriendin en zij speelt piano, kan zo genieten van een mooi pianospel :) of daarna in de auto, kwamen ook leuke nummers voorbij, kan ik ook van genieten :) <3

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:34

Al een tijdje niet gereageerd, maar wel keurig meegelezen. Inderdaad, met kleding ben ik een ramp, lipjes gaan nu wel beter en heb ik minder last van maar broeken... Ik kan er zo 35 passen waarvan er maar 1 goed zit, echt vreselijk. Eten gaat nu gewoon prima, maar ik merk wel dat als ik slechter in mijn vel zit dat ik dan meer moeite krijg met het doorslikken van eten. Vroeger werd ik ook helemaal gek van stukjes, dat kreeg ik echt niet weg.

Ik speel zelf ook piano en kom daar echt van tot rust, heerlijk vind ik het. Ik heb nu een gaaf pianostuk op mijn telefoon staan, kan er niet vaak genoeg naar luisteren. Een aanrader om eens op te zoeken, Yiruma, river flows in you.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:40

Tja muziek....of ik ga er helemaal in mee of ik vind het niks.

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:22

donnar schreef:
Al een tijdje niet gereageerd, maar wel keurig meegelezen. Inderdaad, met kleding ben ik een ramp, lipjes gaan nu wel beter en heb ik minder last van maar broeken... Ik kan er zo 35 passen waarvan er maar 1 goed zit, echt vreselijk. Eten gaat nu gewoon prima, maar ik merk wel dat als ik slechter in mijn vel zit dat ik dan meer moeite krijg met het doorslikken van eten. Vroeger werd ik ook helemaal gek van stukjes, dat kreeg ik echt niet weg.

Dat heb ik inderdaad ook.. Ook met andere kledingstukken ben ik best wel moeilijk. Als ik de stad in ga, kom ik na heel veel passen met misschien 1 of 2 kledingstukken weer naar huis..

Ik vind het sowieso ook nooit fijn om me aan te kleden, wel als het voor paardrijden is of me pyjama, maar normale kleren vind ik niet echt lekker of fijn zitten

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 00:14

Ohh Yiruma! <3 Fan! Ook een lekker nummer om uit te huilen :') :o

Vriendin leerde me Für Elise op de piano, althans een begin. Ook zo'n mooi nummer <3

Vroeger had ik een piano maar deed er niks mee, nu zou ik willen dat ik er een had :') Zelfde geldt voor zwemmen, vroeger haatte ik het en nu vind ik het super leuk, wil zelfs gaan wedstrijdzwemmen.
Vroeger haatte ik broeken en wilde ik alleen rokjes en jurkjes dragen, nu is het tegenovergesteld :') Grappig dat dat zo kan veranderen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 07:56

Hey hey, hoe is het met jullie allemaal?

Mag zo weer gaan werken. Aan de ene kant blij dat ik werk heb maar ik vind het zo verschrikkelijk. Ik ga met zo'n enorme tegenzin werken, dat het nu ook echt effect gaat hebben op mijn humeur, maar ook gevoelstoestand. Zucht.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:51

Ken ik, echt heel vervelend! Wat voor werk doe je?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:54

Ik poets op dit moment vakantie huisjes op een bungalow park. Het is echt niet zo dat al mijn collegas vervelend zijn of al het werk rot is, maar het is absoluut niks voor mij en ik ga ook echt alleen maar voor het geld.