Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:10

Hier meestal elke borst 7-8 minuten. Maar ook wel eens korter. Langer eigenlijk nooit.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:38

O dus dat zijn normale tijden?
In de eerste 2 weken dronk Emma dus per borst ong 30-45 minuten. Omdat ze ook steeds in slaap sukkelde enzo.
Nu heeft ze vanmorgen ene kant 8 minuten gedronken, en andere kant nog geen 5. toen heb ik beide kanten nog gekolfd, en had net 40 cc. Dus dat maar in de fles gegeven.

Ja die houdingen zijn belangrijk he, dat vind ik dus het lastigste. Ik heb gewoon een normaal voedingskussen maar gebruik m nooit eigenlijk.

En drinken jullie kindjes allebei de borsten elke keer?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:27

Ik heb de eerste 4 maanden maar 1 borst gevoed, daarna ben ik overgegaan op 2.
Het kan zijn dat ze het er nu makkelijker uit drinkt omdat haar mondje natuurlijk ook krachtiger wordt :)

Voedingskussen heb ik nooit gebruikt, alleen op bed zodat ik fatsoenlijk kon slapen op het laatst met die buik en mijn rug.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:31

Ik voedde in het begin ook zo 45 tot 60 minuten. Maar dat is vanzelf minder geworden.
Ik voed altijd 2 borsten, vanaf het begin. Heb begrepen dat dat beter is voor je productie. Dus laat de eerste leegdrinken, en dan bied ik de 2e aan. Soms drinkt ze de 2e ook nog leeg, en een andere keer drinkt ze er alleen een paar slokken van.

Voedingskussen had ik gekocht om mee te slapen ivm bekkeninstabiliteit, en toen werd ik opgenomen. Dus heb hem nooit gebruikt, met voeden vond ik het niet fijn. Dus dat kussen ligt al maaaanden op t voeteneind van onze bed te niksen... Denk dat ik hem binnenkort aan de hond geef, haha!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:40

O dus het hoort wel minder te worden. Ik dacht omdat ik nu eigenlijk opnieuw begon met voeden, dat we weer naar lange tijden gingen.

Ja ik gebruikte dat kussen ook alleen in m'n zwangerschap. Nu ligt ie op de bank, hubby gebruikt m wel eens als ie lekker wil liggen op de bank.

De kraamhulp leerde me dat de 2e borst als toetje is?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:42

Nou, de 2de borst schijnt wat 'slaaphormoon' af te geven, dus ja toetje... tis maar net wat voor naampje je het geeft :P

Het is per persoon verschillend wat te voeden. Chiara had de eerste maanden voldoende aan 1 en mijn productie heeft er nooit onder geleden :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:52

In het begin "moet" je 2 borsten voeden omdat je daarmee het snelst je productie op niveau hebt en houdt. Ik ben na ongeveer 1,5 a 2 mnd (weet het niet meer precies) over gegaan op 1 borst voeden omdat ik overproductie had en Marinde vooral 's morgens en 's avonds heel veel melk terug gaf. Toen ik met 6 maanden een dip had in de productie heb ik 2,5 dag weer 2 borsten per keer aangeboden en vaker aangelegd, en nu voedt (en kolf) ik weer 1 borst per keer. Ik ben gemiddeld 10-15 minuten bezig met voeden, alleen als ze zoals vanochtend veel drukker is met andere zaken (kletsen, om zich heen kijken) doen we er wel een half uur over :D, is heel gezellig bij ons in bed 's ochtends helemaal als de kat ook nog komt buurten.

Het was idd mamahonger, vannacht liet ze er zolang tussen dat ik last kreeg van lekkage en niet meer kon slapen. Omdat ik geen zin had om te kolven om 4.30 heb ik haar gevoed op mijn eigen verzoek. Heb wel voor vanavond en vannacht (heb late dienst en daarna slaapdienst) wat extra melk uit de vriezer gehaald en grotere flessen klaargezet. Dan ben ik donderdag overdag weer vrij, maandag overdag werken en dan -gelukkig- 4 dagen vrij. Vind het wel vervelend voor Marinde, ze komt nu echt in de leeftijdsfase dat ze me erg mist als ik er niet ben.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:05

Ik ben na 3 weken of zo al op 1 borst overgegaan en heb daarna nog maar zelden 2 borsten moeten geven.
Milan had aan 1 gewoon genoeg. Ik het begin zat ik ook zo een uur te voeden maar na een paar weken meestal nog maar een kwartiertje maximaal. Soms was hij zelfs na 5 min al klaar.

Ik heb ook nog een leuke foto van Milan

Afbeelding

En wij 2 :+:

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:34

Wat een mooi mannetje Ninita!

Ik probeerde net weer te voeden, maar nu ging het niet. Ze bleef maar huilen huilen en Jelle werkte ook niet echt mee. Ze heeft 1 kant 5 minuten gedronken maar bleef loslaten en huilen. Dus toch maar flesje gegeven...
Daarna kwam er een hele serie scheetjes uit, dus ik gok op krampjes.
(zakt meteen de moed me weer in de schoenen he)
Ze ligt nu op bed dus ik ga zo als Jelle ook op bed ligt maar kolven.

Lastige leeftijd is dat Susan, als ze dat gaan merken. Jelle heeft het ook nog gehad toen hij anderhalf ong was. Nu nog wel, als we ergens komen waar veel mensen zijn of vreemden, staat ie tussen m'n benen. :D

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:46

Leuke foto's van Yasemin met eten en van Milan.

Samantha, mijn zoontje is van 20 juli, ik voed meestal 1 borst per keer, heel soms smiddags 2 en duurt max 10 min. Hij krijgt wel 6 a 7 voedingen per dag. Hij geeft het zelf wel aan. Heb voor het voeden ook een pashmina shawl, lekker dun en groot. Gebruik ik bijna overal voor, als kleedje, als voedingsshawl, als zonwering met de kinderwagen, heel handig!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:11

Ik heb ook nog een eetfoto :D

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:14

hmm lekker!
Wat heeft hij trouwens prachtig mooie grote ogen met super lange wimpers zeg, wauw!

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:19

Het is inderdaad de eerste paar weken belangrijk om altijd twee borsten te geven, en te beginnen met de borst waar je geeindigd bent, dit om de melkproductoe op gang te houden en te stimuleren.
Hoe lang een kindje per borst drinkt is heel verschillend, het licht eraan hoeveel voeding de mama heeft, en ook de mate van kracht waarmee het kindje drinkt.
in de eerste week is het vaak 15/20 minuten aan de ene borst, en de anderre borst 5/10 minuten ( toetje ).
Laat je baby niet langer als 30 minuten aan de borst ( tenzij ze telkens in slaap dommellen ).
Na 30 minuten zijn je borsten zo goed als leeg, en duurt het weer even voor de voeding aangemaakt wordt.
60 minuiten : dat lijk me ook niet echt verstandig i.,v.m. gevaar voor kloven.

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:20

En sommige babys hebben gewoon genoeg aan een keer 10 en een keer 5 minuten.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:39

SusanH schreef:
In het begin "moet" je 2 borsten voeden omdat je daarmee het snelst je productie op niveau hebt en houdt. Ik ben na ongeveer 1,5 a 2 mnd (weet het niet meer precies) over gegaan op 1 borst voeden omdat ik overproductie had en Marinde vooral 's morgens en 's avonds heel veel melk terug gaf. Toen ik met 6 maanden een dip had in de productie heb ik 2,5 dag weer 2 borsten per keer aangeboden en vaker aangelegd, en nu voedt (en kolf) ik weer 1 borst per keer. Ik ben gemiddeld 10-15 minuten bezig met voeden, alleen als ze zoals vanochtend veel drukker is met andere zaken (kletsen, om zich heen kijken) doen we er wel een half uur over :D, is heel gezellig bij ons in bed 's ochtends helemaal als de kat ook nog komt buurten.

Het was idd mamahonger, vannacht liet ze er zolang tussen dat ik last kreeg van lekkage en niet meer kon slapen. Omdat ik geen zin had om te kolven om 4.30 heb ik haar gevoed op mijn eigen verzoek. Heb wel voor vanavond en vannacht (heb late dienst en daarna slaapdienst) wat extra melk uit de vriezer gehaald en grotere flessen klaargezet. Dan ben ik donderdag overdag weer vrij, maandag overdag werken en dan -gelukkig- 4 dagen vrij. Vind het wel vervelend voor Marinde, ze komt nu echt in de leeftijdsfase dat ze me erg mist als ik er niet ben.

Ligt er maar net aan hoe je 'start' is... ik moest kolven omdat Chiara door de streptk.B te ziek was om zelf te drinken en kolfde ik dus beide borsten, er zat teveel voeding al in per borst omdat ik toen ook flinke stuwing had op dag 3 en 4, toen ze op dag 6 en 7 zelf kon drinken heb ik ook maar 1 borst per voeding aangehouden :)

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:43

Natuurlijk zijn er altijd bijzondere situaties, bijvoorbeeld bij een meerling, een kindje in de couveuse, ziekte, basterie, infectie, en ga zo maar door.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:45

Chiara lag dus inderdaad 5 dagen in de couveuse. En ik heb al een aardige melkfabriek en ze heeft vanaf het begin dus al vrij kort gedronken.
Als ik dan maar 2 borsten kort zou voeden was de kans veel groter dat mijn voeding terug liep dan dat ik telkens 1 borst per keer voedde, dat is mijn toen verteld en het liep hier prima op 1 borst de eerste maanden :)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:50

Fijn toch Cyntje, dat je meisje meteen genoeg had aan 1 borst? Maar rare vraag hoor, maar loop je dan niet tot de volgende voeding met 2 ongelijke borsten?

Nou Emma wou om 11u niet drinken bij mij, dus heb ik flesje gegeven. Om 13u heb ik gekolfd, en net om 14u werd ze wakker en heeft ze wel bij mij gedronken. alhoewel ik denk dat er niet zoveel uitkwam, omdat ik natuurlijk al had gekolfd. Maar goed even die produktie omhoog krijgen...

Merken jullie trouwens verschil, als je zelf veel drinkt en eet? Ik eet enorm slecht en drink veel te weinig. Ik ontbijt met een kop koffie, soms schaaltje yoghurt met cruesli, en meestal is het avondeten m'n eerste maaltijd. Denk dat ik voor de rest totaal 3 glazen sap drink.
Als ik straks weer aan t werk ben zal ik wel normaal eten hoop ik hoor, dan heb ik meestal meer honger.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:00

2 ongelijke borsten vind ik wel zo'n onzin :')
Nee,... heb dat gelukkig nooit gehad en ik heb het ook nog nooit gehoord... en al was het wel zo,... tja... als ze aan 1 genoeg heeft, zij het zo :Y)

Het is wel van belang dat je genoeg eet hoor. Het is ook belangrijk dat je zelf voldoende binnenkrijgt om afbraak van je lichaam te voorkomen en ook calcium! Tenslotte moet de voeding ook op jouw voedingsstoffen gebaseerd worden :)

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:05

Samantha. Wow, jij drinkt wel erg weinig! Ik heb juist veel meer trek, eet sochtends 2 boterhammen, smiddags wel 4 tot 6, savonds schep ik vaak nog een keer op en drink wel 2,5 liter a 3 liter per dag. Drinken vergeet ik ook wel, maar heb me aangeleerd bij het voeden eerst een glas drinken te nemen, dan vergeet je het ook niet zo snel.

Wat betreft je vraag: je borsten wennen er aan, als ik kolf krijg ik veel uit de borst die aan de beurt is en weinig uit de andere. De keer daarna is het andersom. Als ik wel eens vergeet welke borst ik heb gegeven, merk ik het snel genoeg aan de kleine, als ik de verkeerde geef, schreeuwt ie na een minuut al moord en brand, omdat ie te weinig krijgt!

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:54

Het is zeker van belang dat je zelf goed eet en drinkt, het schijnt dat als je dit niet doet de productie zelf terug kan lopen.
Leer jezelf aan om voor of tijdens iederre voeding een groot glas water of sap te drinken.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:55

Ik moest mezelf afremmen,.... ik heb zitten eten als een paard.
Gaf nooit iets om brood maar nu at ik er al gauw 5 op een dag :=
Het kostte me enorm veel energie en daar moet je echt rekening mee houden :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:59

Hihi, ik zag dit topic vanmorgen ook al. :)

Hier ook iemand die altijd 1 borst heeft gevoed, was meer dan genoeg en de kindjes konden niet meer aan en kregen 1 borst zelfs niet leeg. Nooit geen problemen gehad met de melkproductie en ik had rond de 4e dag altijd ontzettende stuwing! :j

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:08

Als ik 1 borst voed, heb ik dus wel 1 grotere borst.. Dus onzin is het niet. ;)
*korte reactie, zit te voeden*;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:13

Nathalie schreef:
Als ik 1 borst voed, heb ik dus wel 1 grotere borst.. Dus onzin is het niet. ;)
*korte reactie, zit te voeden*;)

Ik had dat ook hoor, 1 was dan heel vol en zwaar maar als ze niet meer op kunnen, dan houdt het op. ;)
In elk geval wilde ik dat ze altijd de achtermelk dronken, zelfs dat lukte niet altijd... maargoed.