B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Catuja

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:32

Ik heb ook B12 tekort, maar na 4 weken lang elke keer 2 spuiten per week. Verneem ik er nog niks positiefs aan.. Alleen dat de eetlust niet meer maar minder is geworden, en dat ik nog steeds ontzettend moe ben... Het enige wat beter is geworden, dat ik iets meer kan onthouden.. Ik krijg alles vergoed via huisarts

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:52

nynke55 schreef:
Toch mooi dat dit topic is er is, was al bijna vergeten te prikken, vandaag. :D

Haha ik was het ook bijna vergeten. Ik ga zo nog even prikken. Ligt vast aan ons naam :+

Catuja, je bent nog maar net begonnen met de b12. Het kan tot 15 injecties duren voor je de werking kunt vernemen. Maar
bij sommige duurt het ook gewoon veel langer. Bij mij heeft het denk ik toch bij elkaar bijna een halfjaar geduurd voor ik het
verschil goed kon merken.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:52

Wat een rust hier!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:59

Ja best wel, even een vraagje aan de mensen die zelf prikken.

Hoe vaak prikken jullie? Zijn jullie ook bezig om de tijd er tussen steeds te verlengen? of prikken jullie op een vaste dag?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:36

Ik prik nu 1 keer in de week, 5 weken lang, daarna ga ik naar 1 x in de 2 maanden.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:58

Ik ga momenteel elke twee weken naar de huis arts maar ik wil overstappen op zelf prikken...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:05

Zet de injecties 2x per week. In de zomer toen het een tijdje slecht ging heb ik zelfs een paar weken 3x geprikt. Laatst ging het een tijd goed en ging ik minder prikken maar dat was niet zo verstandig. Mega terugval gehad! Ben nu nog aan het herstellen. Dus ik blijf voorlopig op 2x per week. Met de groepsbestelling b12 uit DL ga ik 1 doosje Methyl en 1 doosje Adenosyl bestellen. Ben benieuwd hoe ik er zometeen op reageer. Vorige keer eerst mega begin vererging gehad met de methyl dus we zullen zien!

Meestal prik ik op een vaste dag :j
Laatst bijgewerkt door Glossi op 22-11-11 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:07

Hmm ik herken mezelf hier eigenlijk wel in :(
Alleen heb ik er nu sinds augustus last van..

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:10

Heb je een goeie opstart dosis gehad? En krijg je nu wel genoeg om goed te herstellen?

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:14

Nou bij mij zijn ze nu eerder aan het onderzoeken wat ik precies heb.. Alleen herken ik mezelf juist hier heel erg in..

Heb sinds Augustus dagelijks last van hoofdpijn, is nog geen dag weg geweest, ben snel en vaak misselijk, heb vaak buikpijn, veel last van me keel en ik kan elke avond om 8 uur al in slaap vallen :S

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:20

Glossi schreef:
Zet de injecties 2x per week. In de zomer toen het een tijdje slecht ging heb ik zelfs een paar weken 3x geprikt. Laatst ging het een tijd goed en ging ik minder prikken maar dat was niet zo verstandig. Mega terugval gehad! Ben nu nog aan het herstellen. Dus ik blijf voorlopig op 2x per week. Met de groepsbestelling b12 uit DL ga ik 1 doosje Methyl en 1 doosje Adenosyl bestellen. Ben benieuwd hoe ik er zometeen op reageer. Vorige keer eerst mega begin vererging gehad met de methyl dus we zullen zien!

Meestal prik ik op een vaste dag :j

Wat is t verschil tussen de methyl en de adenosyl dan?
Ik begreepjuist dat de methyl beter was dan de hydro toch?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:31

Dat zou ik op moeten zoeken. Het is iig beide een actief b12. Hydroxo word omgezet in methyl en adenosyl. Beide werkt ietsje anders. Vandaar dat ik beide wil proberen. Methyl en adenosyl zijn beide goed, net als de hydroxo. Wat jij bedoelt is dat het soms voorkomt dat iemand niet goed op de hydroxo reageert maar wel op de methyl en dan met sprongen vooruit gaat. Denk dat het maar net wat je lichaam meer nodig heeft.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:33

hmm. misschien moet ik die dan ook eens mee gaan bestellen

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:43

Glossi schreef:
Dat zou ik op moeten zoeken. Het is iig beide een actief b12. Hydroxo word omgezet in methyl en adenosyl. Beide werkt ietsje anders. Vandaar dat ik beide wil proberen. Methyl en adenosyl zijn beide goed, net als de hydroxo. Wat jij bedoelt is dat het soms voorkomt dat iemand niet goed op de hydroxo reageert maar wel op de methyl en dan met sprongen vooruit gaat. Denk dat het maar net wat je lichaam meer nodig heeft.

Owke en zit er nog prijs verschil in die twee?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:46

Kido, zelfde prijs :)

Silly1972, hoe lang prik je nu? Er word deze week b12 in DL besteld. Als je mee wilt doen moet je me een pm sturen dan kan ik vragen of je er nog bij kunt.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:48

Hallo allemaal,

Ik heb de ziekte van Crohn en heb vandaag te horen gekregen dat ik ook voor B12 moet spuiten. Mijn waarden waren al eerder te laag, maar nu dus echt te laag, zodoende dat ik moet laten spuiten.
Ik moet eerst eens in de week (4 weken lang) en daarna om de 3 maanden.
Ga zo even op mijn gemakje het topic doorlezen, fijn om ervaringen te kunnen lezen. :)

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:46

Glossi schreef:

Zit ff te googlen maar zit er in beide ook dezelfde hoeveelheid B12?
Daar kom ik nog niet geheel uit...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:08

Glossi schreef:

Silly1972, hoe lang prik je nu? Er word deze week b12 in DL besteld. Als je mee wilt doen moet je me een pm sturen dan kan ik vragen of je er nog bij kunt.

Ik heb nog niet zelf geprikt, maar de naalden enzo zijn alwel binnen.

Ik krijg nu sinds mei B12
Wat zijn de prijzen?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:14

Mowoah schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb de ziekte van Crohn en heb vandaag te horen gekregen dat ik ook voor B12 moet spuiten. Mijn waarden waren al eerder te laag, maar nu dus echt te laag, zodoende dat ik moet laten spuiten.
Ga zo even op mijn gemakje het topic doorlezen, fijn om ervaringen te kunnen lezen. :)

Mowoah, je zou eigenlijk de B12 site even moeten bezoeken, daar vind je alles over B12 tekort en de ziekte van Crohn. Jouw opstartdosis is te laag.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:25

nynke55 schreef:
Mowoah schreef:
Hallo allemaal,

Mowoah, je zou eigenlijk de B12 site even moeten bezoeken, daar vind je alles over B12 tekort en de ziekte van Crohn. Jouw opstartdosis is te laag.

Ik neem aan dat de arts weet wat hij doet en dat de dosis goed is. :) Ik weet verder ook niet of ik een ernstig te kort heb of dat het is om me nu op te lappen omdat het niet goed met me gaat, helemaal niet goed zelfs. Maar ben wel geinteresseerd in je mening, waar vind ik de informatie? Stichtingb12tekort.nl? Want daar vind ik niks of ik kijk erg slecht.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:06

Kido schreef:
Glossi schreef:

Zit ff te googlen maar zit er in beide ook dezelfde hoeveelheid B12?
Daar kom ik nog niet geheel uit...

Methylcobalamine:
volgens veel onderzoekers de meest actieve vorm van vitamine B12. Het is een noodzakelijke voedingsstof in het methylatieproces. Methylcobalamine beschermt het zenuwstelsel tegen het schadelijk effect van glutamaat op neuronen (het beschermt de corticale neuronen tegen NMDA receptor gemedieerde glutamaat cytotoxiciteit). en het heeft een gunstig effect op de regeneratie van zenuwcellen. Het heeft ook een bewezen positief effect op de slaapkwaliteit en bij het slaapverkwikken, evenals een verhoogd gevoel van welzijn, concentratie en alertheid. 

Adenosylcobalamine (dibencozide):
ook een actieve vorm van vitamine B12; is essentieel voor het energiemetabolisme, en voor de normale vorming van de myelineschede en de synthese van nucleoproteïne. Een tekort eraan kan wijzen op een degeneratie van de zenuwen en het ruggenmerg.

Mowoah, helaas weten dokters en artsen vaak te weinig van b12 af. Gelukkig zijn er ook goeie artsen maar er word vaak een verkeerde behandeling gegeven.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:28

Oei, dan hoop ik dat het goed is... Ik heb ze voorgeschreven gekregen door mijn MaagDarmLever-arts, dus ik mag hopen dat hij er voldoende adequaat mee omgaat qua behandeling. Ik ga me er eens in verdiepen..

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 06:30

Glossi dank je!
Dus beide werken eigenlijk net iets anders in!

Mowoah de opstart dosis is gewoon erg belangrijk enkel weten artsen dit niet zo verder is b12 een goedkope vorm van medicijnen!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:33

Kido, klopt. Daarom bestel ik dit keer ook beide. Ik wil graag weten of ik verschil voel. Misschien heb ik die andere bijv. ook nodig of heb ik juist daar meer van nodig. Al zet de methyl ook een heel klein deel om naar adenosyl hen ik gelezen. Je kunt methyl ook prima met de hydroxo afwisselen. Ik zal mijn ervaringen weer in dit toppic schrijven.

Mowoah, dat zou je wel zeggen. Als je opstart maar goed is. 10 injecties in 5 of 10 weken. Als je neurologische klachten hebt mag je 2x in de week tot bijv. 2 jaar prikken. De bijsluiter staat wel op internet: http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h50830.pdf

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:06

Ik kom weer even binnenvallen hoor.
Ongeveer twee maanden geleden oude B12-meting gehad, waarde 165.
Paar dagen geleden een Actief-B12 meting (want dan kan ook in Enschede) en die lag op 45.
Maw: de 'oude' waarde is te laag voor iemand die prikken heeft gehad, maar de actief-B12 is nog prima.
Iemand een verklaring?