Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnneOmie

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:20

Hahaha dank je wel. Ik heb een Massimo Trail en zit erg lekker :D

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:27

Voel me op het moment trouwens weer een opgeblazen ballon :( Telkens het gevoel dat ik heel nodig naar de wc moet, het zit er gewoon, maar ga ik dan komt er niets... Ik heb dus in tegenstelling tot veel hier eigenlijk bijna nooit diaree. Ik heb meestal last van verstopping, en ook zijn er periodes dat ik nergens last van heb.

Oh ja ik heb vroegah toen ik 17 jaar was ook Pfeiffer gehad! Ben ook vaak erg moe, maar het beperkt me niet in mijn doen en laten (ook de PDS niet) want ik WIL gewoon alles blijven doen en dat doe ik dan ook gewoon. Ik kan gelukkig ook gewoon paardrijden en zelfs lange afstanden (endurance) rijden. Ik weet niet wat beter is om te hebben, verstopping of diaree, het is allebei vervelend, maar ik hoef in principe meestal niet bang te zijn om te gaan winkelen enzo want ik kan toch meestal niet naar de wc :D Maar als ik moet dan moet ik ook echt hoor en ben dan blij dat ik het kwijt ben! Pfff wat een praatjes in dit topic :=

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:30

Echt smakelijke praatjes he :D := Lekker voor bokkers die mee lezen en ondertussen zitten te eten :')

Ik weet niet wat nou 'beter' is, verstopt of niet, het is alle 2 flink bagger.
Maar stond er inderdaad van te kijken dat jij endurance rijdt, want ik zou daar dus echt niet tegen kunnen denk ik, een hele dag bij de wc vandaan is niet voor mij aangelegd :o

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:46

Hahahaha ja lekker voor de meelezers :))

Gelukkig heb ik daar meestal geen last van :D Ik moet wel 's ochtends voor ik start heel goed kijken of ik naar de wc moet en door de stress en het rare eten dat ik doe op/tijdens een wedstrijd zit ik dan meestal verstopt! Dat is dan iig een voordeel. Buikkrampen heb ik tot nu toe ook nog nooit gehad gelukkig tijdens een wedstrijd/lange rit.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:49

haha, lekker op dreef iedereen. Ik dronk eerst vrijwel nooit cola, alleen in het weekend, maar nu ben ik echt cocacolazeroverslaafd. Hier net ook weer een halveliter flesje op, niet best. Maar ik lijk er eigenlijk niet meer of minder last van te krijgen.

Uit eten gaan is meestal inderdaad niet bepaald bevorderend.

Winkelen gaat meestal wel, ik weet wel alle toiletten in de stad te vinden :D

Grootste probleem vind ik autorijden met anderen erbij, je weet nooit wanneer je naar het toilet moet, en of dat dan wel kan, en of je in de file komt... Af en toe heb ik er minder last van.

Met paardrijden heb ik er meestal geen last van, je bent toch in het bos, dus als je dan moet, dan kan dat altijd wel, en omdat ik dat weet, heb ik er ook minder last van.

En toneelvoorstellingen, verschrikkelijk, dan wil ik altijd op het einde van een rij zitten, zodat je weg kan.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:51

Sim0ne schreef:
haha, lekker op dreef iedereen. Ik dronk eerst vrijwel nooit cola, alleen in het weekend, maar nu ben ik echt cocacolazeroverslaafd. Hier net ook weer een halveliter flesje op, niet best. Maar ik lijk er eigenlijk niet meer of minder last van te krijgen.

Uit eten gaan is meestal inderdaad niet bepaald bevorderend.

Winkelen gaat meestal wel, ik weet wel alle toiletten in de stad te vinden :D

Grootste probleem vind ik autorijden met anderen erbij, je weet nooit wanneer je naar het toilet moet, en of dat dan wel kan, en of je in de file komt... Af en toe heb ik er minder last van.

Met paardrijden heb ik er meestal geen last van, je bent toch in het bos, dus als je dan moet, dan kan dat altijd wel, en omdat ik dat weet, heb ik er ook minder last van.

Dat heb ik ook, wordt gelijk al zenuwachtig als er een file is, slaat nergens op natuurlijk, maar het feit dat je stil staat en dus niet weg kan + veel mensen.
Ik moet helaas echt heel vaak met de bus reizen ( anderhalf uur heen en anderhalf uur terug) vind de heenreis s'ochtends altijd wel spannend, net uit bed, darmen die nog niet goed werken, plus lange reistijd en spits.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:53

M_EL_ISSA schreef:
Ik moet helaas echt heel vaak met de bus reizen ( anderhalf uur heen en anderhalf uur terug) vind de heenreis s'ochtends altijd wel spannend, net uit bed, darmen die nog niet goed werken, plus lange reistijd en spits.

Openbaar vervoer trek ik echt niet.... Soms moet ik wel eens met de trein, als mijn auto bij de garage staat ofzo. Maar dan wacht ik mooi op de sneltrein. Ik moet niet denken aan een stoptrein zonder toilet. Een collega van mij zat eens drie uur vast in een stoptrein, vlak voor het station, en ze mochten er echt niet uit... Haha, dan zou ik allang gek geworden zijn, of uit een raampje geklommen zijn.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:57

Haaaaai Simone :wave: :D

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:00

Haai AO! Is het soms besmettelijk, die darmklachten :P

AnneOmie

Bij mij is het autorijden met anderen in de auto niet echt een probleem wat betreft het naar de wc moeten, het is meer dat ik soms last heb van lucht in mijn darmen en gassen := en dan zit ik toch liever alleen in de auto :D

Met uit eten krijg ik echt bijna altijd een paar uur na het eten last en hele erge buikkrampen en het zweet breekt me dan echt uit, dan moet ik dus wel heel hard naar de wc rennen!! Vervolgens zijn mijn darmen meteen een week ofzo van de rel en kan ik niet meer naar de wc.

Ben blij dat ik hier een topic heb gevonden met lotgenoten en ik niet de enige ben :)

AnneOmie

Wahahaha is niet te hopen Simone :D

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:01

Ja :j ik ben daar ook welleens bang voor dat ik in dat soort gevalletjes terecht kom :+
Bij mij helpt dan vaak alleen al op staan, of even op een andere plek zitten.
Het zit eigenlijk 9 van de 10 keer tussen me oren, kan het vaak ook wel 'oproepen' dan denk ik van: Ojee.. als het nu gebeurt...
Et voiá, dan is het er ook :')

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:01

En dan nog een lekker vies topic ook, wat wil je nog meer op vrijdagmiddag...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:02

M_EL_ISSA schreef:
Ja :j ik ben daar ook welleens bang voor dat ik in dat soort gevalletjes terecht kom :+
Bij mij helpt dan vaak alleen al op staan, of even op een andere plek zitten.
Het zit eigenlijk 9 van de 10 keer tussen me oren, kan het vaak ook wel 'oproepen' dan denk ik van: Ojee.. als het nu gebeurt...
Et voiá, dan is het er ook :')

Ja, dat heb ik ook hoor, dat het voor een groot deel psychisch is, zodra je in een 'lastige' situatie komt, dan krijg je er ook gelij klast van... Maar ja, dat het psychisch is maakt het niet minder lastig.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:12

wauw, ik ben blij dit topic gevonden te hebben, allemaal lot genoten, echter kan ik mij voor een groot deel alleen vinden in de verhalen van AO, ik kan ook slecht naar de wc.
ergens is dat wel een lichtpuntje, die "gassen" kan ik aardig wegwerken, en soms best sniekie laten ontsnappen haha :)

maar goed, ik ben dus wel kapot als ik een flinke aanval heb gehad. alsof al het bloed naar mijn darmen gaat,

zoals misschien al bekend zit ik nu al 2 weken thuis, vanwege mijn darmen. ik kan rustig zitten en ineens zo'n enorme steken krijgen, dat ik zo van mijn stokkie ga %) dan voel ik me daarna net een slappe doek.
of dat nu komt van mijn PDS, ik weet het niet. artsen hier in het flevoziekenhuis, hebben geloof ik niet zo'n haast. ik heb me net maar telefonisch gemeld bij mijn werk, en aangegeven dinsdag maar weer te komen werken. zit nu alweer te stressen, want stel dat het dan nog niet over is en ik daar een aanval krijg.... ik zit aan de telefoon van de klantenservices van eneco... dus zit wel stil, maar ik moet soms gewoon eventjes gaan liggen, anders draait de hele wereld om mij heen.

en als ik echt verstopt zit, gebruik ik movicolon, daarvan ga je niet aan de race, maar het gaat allemaal net wat makkelijker. en als je het idee hebt dat het er wel zit maar niet uit kan, kun je ook een clysma gebruiken ;)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:43

Hahaha nou als die gassen er bij mij zitten dan zijn het echt donderslagen en geen stiekeme gasjes die ontsnappen := vaak stinken ze dan ook best erg *bloos*

Ik lees ook hier de meeste verhalen van mensen die echt meer diaree hebben. Jij dus ook meer last van verstopping Ivy?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:45

Sterkte Ivy! Wat vreselijk dat je zulke erge krampen hebt! Ik gebruik eigenlijk helemaal geen medicijnen, slechts af en toe een maagzuurremmer (Zantac) als het maagzuur te erg wordt. Ik ben niet zo van het medicijnengebruik.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:46

Medicijnen gebruik ik ook niet. Wel neem ik elke dag een eetlepel extra vezels (zemelen van Zonnatura, ik doe het altijd in een glas limonadem, erg vies maar ja), anders krijg ik echt veel last.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:47

ja, dat heb ik.
ben blij dat ik niet hoef te racen, ik kan op mijn dooie gemakje naar de wc lopen :Y)

blij ben ik er absoluut niet mee hoor, ik heb nooit een net buikje, altijd een beetje bollig. en als ik op mijn buik druk, voel ik me darmen heen en weer rollen, omdat het gewoon niet goed doorloopt. en ik ben er ook niet echt actief van. hoe ik ook mijn best doe, met alle goed bedoelde adviezen van jan en alleman, niets helpt......
en soms heb ik ook gewoon echt last met paardrijden.

nu is mijn paard wel mijn geestelijke therapeut..... enigste moment dat ik me lekker voel....

laatst nog een discussie gehad met de MDL arts, die zei heel droog, ja dan moet je maar aan stress therapieen gaan doen, denken aan yoga en accenpuntuur.... alsof dat het probleem oplost....

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:50

er zijn ook verhalen dat teveel vezels (doormiddel van die zakjes etc) het effect van PDS alleen maar vergroten.

ik hoef in ieder geval niet te beginnen aan vezels, dan zit ik straks echt met een probleem....

ik ga 7 november in amersfoort naar een congres over PDS, als ik iets nuttigs te weten kom, laat ik het sowieso weten :)

en bij krampen kun je ook duspatal en buscopan gebruiken, al hoewel ik er mee gestopt ben, wat het werkt niet en mijn hele darm gestel ligt compleet stil....

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:53

Hebben jullie ook dat jullie voor een aanval, dus echt met buikkrampen loopt, niet recht meer kan lopen etc.
Ook een heel erg hongerig gevoel, of ik denk dat het geen hongerig gevoel is, maar in eerste instantie maakt je buik wel die honger geluiden.

Ik vreet me die dagen altijd helemaal vol, omdat ik denk dat ik honger heb, maar dan eet ik zoveel dat ik geen honger meer kan hebben waardoor ik dus gelijk merk van, ojee binnen nu een een paar uur gaat het helemaal fout..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:56

dat heb je natuurlijk zelf in de hand.
je moet eten wat je lichaam nodig heeft.... ik heb ook wel eens een honger gevoel, maar genoeg is genoeg.

najah niet recht lopen, is waneer ik echt pijn heb ja :(

maar jij hebt een ander soort probleem als ik bij PDS, dus daar kan ik niet over oordelen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:03

Ja, dan krijg ik dus ook hele erg pijn in mijn onderrug en kan dan idd niet meer rechtlopen! Zweet breekt me dan uit en word ook misselijk.

Interessant dat Congres Ivy! Hou je ons op de hoogte!

Ik ga rennen (nee niet naar de wc := ) ik ga gauw naar mijn paard en dan vanavond naar Wanroij, lekker weekend verkeerde troep eten en weet nu al dat ik daar zondagavond spijt van heb! Maarja ik wil ook niet alles laten :n

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:03

Fijn weekend allemaal!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:05

zelfde ;)