GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 07:41

santie schreef:
Voor ik begon was mijn huid echt gruwelijk droog, ik verging permanent van de jeuk, alles zat onder de huidschilvers en echt niets hielp ertegen. Maar nu is het echt een heel stuk minder geworden. Het lijkt ook iets te doen voor mijn COPD gold 3, ik kan weer halverwegen de trap op lopen en douchen lijkt ook iets makkelijker te gaan. Slapen gaat ook een stuk beter en ik ben minder moe. Ook zit ik zo veel beter in mijn vel, dat ik antidepressiva ben gaan minderen. *\o/*
Oke, ik ben wel regelmatig wat misselijk, maar dat neem ik op de koop toe. :D

Nu 8.5 kilo kwijt. *\%/* *\%/* *\%/*

Ook bij jou hoor. Dat je minder last heb van je COPD, dat zijn die bijna 9 kilo. Fijn om te lezen.
ik lees hier al vanaf het begin mee. Vooral uit interesse als dietist in opleiding ( ben al 50 maar stap over vanuit het bedrijfsleven ) .
Ben absoluut niet tegen trouwens, ik begrijp de redenering dat je bij een BMI van 27 een arts het niet meer voorschrijft, maar vind het ook een beetje flauw, die paar maanden extra maakt dan ook niet meer uit. ( ervanuit gaande dat je het al een tijdje gebruikt ).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:33

Eleeke schreef:
Suzanne F. schreef:
Mijn huid is zoveel beter geworden door de medicatie. Totaal geen puistjes meer. Hebben meer mensen hier deze ervaring?

Dat kan heel goed ook van het afvallen en waarschijnlijk gezonder eten komen. Dus gewoon je eigen verdienste :)

Dat dacht ik eerst ook, maar ik denk niet dat dit het is. Al vanaf dag 1 verdwenen de puistjes en die zijn niet meer teruggekomen. Ik lees ook dat psoriasis kan verbeteren door de GLP 1. Dat zal voor eczeem dan ook gelden.

Polar

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:38

Mijn lipoedeem is echt een heel stuk minder, ondanks dat ik nagenoeg geen gewicht verlies met Ozempic.
Dus het komt in mijn geval niet door het afvallen of anders eten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:11

Als je weet dat (wit) buikvet in feite een orgaan is, dat door de ontregelde hormoonhuishouding chronisch ontstoken raakt bij obesitas (waardoor er allerlei ontstekingsfactoren geproduceerd worden), dan kan ik me goed voorstellen dat een terugreguleren van rondcirkelende ontstekingsfactoren ook een positief effect heeft op andere chronische ontstekingsprocessen zoals COPD en eczeem.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:14

Dat wist ik niet Ibbel.

Als je verder geen (merkbare) ziektes hebt, wat merk je dan normaliter van die chronische ontsteking?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:31

Je hebt bij obesitas een verhoogde kans op het ontwikkelen van andere chronische aandoeningen zoals hart- en vaatziektes en diabetes. Dat komt omdat er een verhoogde hoeveelheid ontstekingsfactoren rondgaan in je lijf. En latent aanwezige (autoimmuun) ziektes kunnen opeens de kop op steken, omdat daar dan nét die druppel bij komt die de emmer doet overlopen.
Er is zelfs verband met het ontwikkelen van (hand-)artrose. Ook artrose is een ontstekingsgemedieerde ziekte (in ieder geval in het begin). Ik noem specifiek handartrose, omdat dat niet is te verklaren door zwaardere belasting, zoals je dat met knieartrose nog zou kunnen vermoeden.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 10:06

En daarnaast zijn je vetcellen geprogrammeerd om weer aan te komen, ook als je vet verliest of al veel bent afgevallen. :j
Deze cellen gaan ook nooit weg, ze kunnen alleen minder gevuld raken als je afvalt.
Je vetcellen zijn altijd op zoek naar manieren om terug te gaan naar hun gevulde staat, door een hormoon aan te maken dat je hongergevoel versterkt, maar ook minder van een stof aanmaakt die zorgt dat je je vol voelt.
Laatst bijgewerkt door Polar op 08-05-25 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 10:17

Goed uitgelegd Ibbel, daarom is obesitas helaas zo'n lastige ziekte met heel veel gevolgen.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 10:25

Wow dat wist ik niet Ibbel en Polar, bedankt voor de uitleg

Net bericht gehad dat de medewerker waarmee ik vandaag intake zou hebben er helemaal niet is. Nu maandag pas intake. Nog even wachten dus, heel jammer

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 10:57

Eleeke schreef:
santie schreef:
Voor ik begon was mijn huid echt gruwelijk droog, ik verging permanent van de jeuk, alles zat onder de huidschilvers en echt niets hielp ertegen. Maar nu is het echt een heel stuk minder geworden. Het lijkt ook iets te doen voor mijn COPD gold 3, ik kan weer halverwegen de trap op lopen en douchen lijkt ook iets makkelijker te gaan. Slapen gaat ook een stuk beter en ik ben minder moe. Ook zit ik zo veel beter in mijn vel, dat ik antidepressiva ben gaan minderen. *\o/*
Oke, ik ben wel regelmatig wat misselijk, maar dat neem ik op de koop toe. :D

Nu 8.5 kilo kwijt. *\%/* *\%/* *\%/*

Ook bij jou hoor. Dat je minder last heb van je COPD, dat zijn die bijna 9 kilo. Fijn om te lezen.
ik lees hier al vanaf het begin mee. Vooral uit interesse als dietist in opleiding ( ben al 50 maar stap over vanuit het bedrijfsleven ) .
Ben absoluut niet tegen trouwens, ik begrijp de redenering dat je bij een BMI van 27 een arts het niet meer voorschrijft, maar vind het ook een beetje flauw, die paar maanden extra maakt dan ook niet meer uit. ( ervanuit gaande dat je het al een tijdje gebruikt ).

Waarschijnlijk pas 2 maanden, als ik de komende weken niet af ga vallen 3.

Mijn intake bij Wellis is al rond en heb al goedkeuring gekregen. We hebben afgesproken dat ik het nu op pauzeren zet tot ik een nieuwe pen nodig heb. Super vriendelijk te woord gestaan.

Het wegblijven van mijn eczeem kan niet verklaard worden door een lager gewicht. In de tijd dat ik het lichts was had ik meer eczeem dan ooit. Ik ben benieuwd hoe het blijft, misschien is het toeval dat het nu weg is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 12:17

Ik heb er juist een eczeem achtige klacht bij - al kan dat natuurlijk ook een hele andere oorzaak hebben :D Zit op de plek waar de kat van mijn moeder me heeft gekrabd.

Vandaag "stout" geweest en 5mg gespoten ipv 7,5mg. Kwa gewicht heb ik deze week stilgestaan, maar ik ben dan ook zo aan het worstelen geweest met genoeg eten dat ik waarschijnlijk te weinig heb gegeten. Hopelijk gaat het met een lagere dosis nu weer beter. Na het weekend nog maar een keertje op de weegschaal staan :=

Kan het zijn dat de nieuwe spuit meer effectief is dan de vorige spuit? Kan het zijn dat een spuit naarmate de tijd vordert, in kracht afneemt?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 16:47

Damn ik dacht dat het ging lukken met de golden dose van mijn 5mg Mounjaro Pen. Op YouTube gezien dat je gewoon door kunt draaien door de blokkering heen en dan de resterende vloeistof kunt doseren. Het doordraaien is gelukt, maar als ik dan indruk draait hij terug zonder dat de vloeistof eruit komt.. iemand hier ervaring met de restant uit de spuit halen met een naald?

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:20

Komt misses twijfelkont weer aan hoor :o

Ik dub, tussen Ozempic of Mounjaro.

Wat zijn jullie overwegingen geweest om te kiezen welke je zou nemen?
En zijn er nog ergens aanbiedingen? Waar kopen jullie het ?Ozempic is wel een stuk goedkoper, is dat een dealbreaker geweest voor jullie?

Nou weer genoeg vragen :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:23

karrij schreef:

En zijn er nog ergens aanbiedingen? Ozempic is wel een stuk goedkoper, is dat een dealbreaker geweest voor jullie?

Ja voor mij wel. De prijs. En het feit dat ik niet obese ben en maar 10 kilo kwijt hoefde en iets over een schildklier wat ik las bij Mounjaro wat ik link vond. Dus het werd Ozempic.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:24

Mariska_28 schreef:
Damn ik dacht dat het ging lukken met de golden dose van mijn 5mg Mounjaro Pen. Op YouTube gezien dat je gewoon door kunt draaien door de blokkering heen en dan de resterende vloeistof kunt doseren. Het doordraaien is gelukt, maar als ik dan indruk draait hij terug zonder dat de vloeistof eruit komt.. iemand hier ervaring met de restant uit de spuit halen met een naald?

Ja! Gaat meer dan uitstekend met een insulinespuitje!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:36

karrij schreef:

En zijn er nog ergens aanbiedingen? Waar kopen jullie het ?Ozempic is wel een stuk goedkoper, is dat een dealbreaker geweest voor jullie?

Ik heb gekozen voor mounjaro omdat ik flink overgewicht heb en omdat mounjaro op 2 hormonen werkt is het effectiever. Ook raadde de arts mij dat middel aan (maar ik had alleen keuze uit Wegovy en Mounjaro)

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:47

karrij schreef:

Ik heb voor Mounjaro gekozen omdat dat het meest effectieve middel is. De prijs maakt me dan niet zoveel uit.

Midoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:49

karrij schreef:

Ik heb me vooraf goed verdiept in Mounjaro. De onderzoeksresultaten en de werking op 2 hormonen gaven de doorslag.

De prijs neem ik voor lief, ik heb niet gekeken wat andere middelen kosten.

Ik heb het op dit moment via Yazen.

Morgen eigenlijk wegen maar kon t toch niet laten omdat ik al wat dacht te zien aan mezelf.
En inderdaad! 1,5 kilo kwijt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:20

Dat je dat al ziet joh!
Wat fijn!
Ik nu zo'n 9 Kilo kwijt en zie het nu pas :')
Straks de 7e dosis zetten, nog steeds 2,5mg.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:33

Ik heb voor ozempic gekozen omdat het goedkoper was en ik het waarschijnlijk langere tijd moet gebruiken.

Amahoela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:57

ik heb ozempic gekozen omdat het voordeliger is en ik niet zo heel veel kwijt hoef. Nu in de overgang is het gewoon heel lastig om de bijgesneekte kilo's eraf te krijgen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:57

Ik heb voor ozempic gekozen ivm de prijs en dat ik het waarschijnlijk lang nodig ga hebben.

Amahoela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 19:01

verstandig Dees om wat lager in dosis te gaan, je moet nog wel genoeg goede voeding binnen kunnen krijgen. Hopen dat het je helpt. even stil staat is ook niet meer dan normaal, geen enkel afvaltraject gaat zonder plateaus

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 19:01

ik heb voor mounjaro gekozen omdat ik veel kilo's kwijt moet en het effectiever schijnt te zijn

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 20:08

Prikken jullie trouwens sochtends of savonds?

Ik krijg 'm morgen binnen.. Ben aan 't denken om savonds te prikken, zodat 't snachts rustig de tijd heeft om z'n werk beginnen te doen.. Ofzo?