Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:59

Ik sta er dubbel in. Ben zelf vooral meelezer, heb hier en daar wat gepost. De insteek van het topic vond ik prima voor informatie, zowel van chronisch zieken als niet-zieken, heel interessant om te kijken waar iedereen tegenaan loopt of hoe iets bekeken wordt. Dus wel informatief en interessant.

Maar het is tegenwoordig meer een "hoe gaat het met jou vandaag"-topic, en dat mag, maar dan kan het beter in de huiskamer denk ik. Kan ook perfect als er wel nog 'informatie' in komt, bokkers vinden het in principe toch wel, maar of ze zich nog uitgenodigt voelen om mee te praten weet ik niet, en juist dat was interessant.

Als jullie er iets van kunnen maken wat ik bedoel, hersenen gaan een beetje alle kanten uit :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 11:30

Eigenlijk vind ik dat een heel goed punt, zulke berichten vind ik zelf geen enkel probleem maar het haalt wel het informatieve eruit waar het topic oorspronkelijk voor bedoeld is. Dat zou ik wel zonde vinden, want het is duidelijk dat er veel onbegrip is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:15

Ik lees ook nog steeds mee, maar schrijf vrij weinig.
Dat komt vooral omdat ik de term "chronisch ziek" voor mezelf nog vrij heftig en confronterend vind.
Maar het maakt mij persoonlijk niet zoveel uit waar het topic staat.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:29

Als niet meepraten kan ik zeggen dat de berichten in dit topic voor mij in elk geval geen reden zijn om niet aan te willen/kunnen/durven sluiten.

En persoonlijk denk ik dat de dagboekposts, om ze daar maar even onder te scharen, juist voor niet chronisch zieke mensen ook heel informatief kunnen zijn. Maar goed het maakt mij verder niet uit waar dit topic staat en wat de specifieke inhoud van de berichten is, want ik ga hier ook niet mee praten verder. Excuses mocht ik (een deel van) de oorzaak zijn van (voor sommige misschien vervelende) discussie.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:39

Ik heb wel gereageerd, want zelf chronisch depressief, maar ik lees nu vooral mee omdat ik het gevoel heb dat het meer een clubje geworden is waar ik niet bij hoor. Dit is geen verwijt hoor, ik ben nou eenmaal niet handig in sociale situaties, ook online. En misschien sluit mijn situatie ook helemaal niet aan, aangezien de meesten hier lichamelijke/pijnklachten hebben.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:06

Wat mij betreft mag iedereen hier posten.
Ik vind het ook belangrijk om niet alleen maar te klagen, iets leuks wil ik ook kwijt kunnen zoals een rit met het paard of de nieuwe hond.

Dat zijn de dingen waar ik nog een beetje aan kan meedoen en daar hang ik heel erg aan vast. Ik ben al zo beperkt.

Psychisch ziek is trouwens net zo goed chronisch ziek.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:07

Eens met Percy :j

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:10

Excuus, even voor de zekerheid: ik wilde niet beweren dat ik het een exclusief clubje vind waar niemand meer bij kan. Meer dat ik er zelf niet bij pas.

Maar dankjewel :j

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 13:33

Er was al eens eerder gesproken om dit een hk te maken maar in de eerste instantie vond ik dat jammer want dan zouden we minder vindbaar zijn.
Maar ik denk dat we nu wel op een punt zijn waar dat wel kan.

En over meelezen of meepraten, ik ben dus niet altijd van de bijleespost dus voel je niet verplicht om dat te doen.

Mijn hoofdpijn is weer weg, wat een opluchting is dat dan. Echt ongelofelijk haha. Dan wil ik meteen weer alles doen maar dan vergeet ik even dat doseren ook een dingetje is :P

Gisteren ondanks mn ziek zijn toch naar theater gegaan, het was immers de laatste woensdagrepetitie en daar wilde ik bij zijn. En wat is er veel veranderd sinds ik bewust ben geworden van mijn manier van verbinden met een groep, ik voel me gewoon zoveel meer op mijn gemak. Gisteren ging ik even naast iemand zitten en ze ging gewoon lekker tegen me aan leunen. Zo zonder iets te zeggen in verbinding zijn met iemand dat is voor mij zo waardevol. Ergens echt bij horen is echt iets waar ik zo bewust gelukkig van word. Ik kan me nu al niet voorstellen dat ik daar ooit nog weg ga haha.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:37

Van mij mag zeker iedereen mee praten.
En aan niemand van ons om te bepalen of iemand ziek genoeg is of niet.
Dat is nu al waar we zoveel tegenaanlopen in het dagelijkse leven, dat onbegrip.
En vind het dan ook heel naar als dat hier ook nog eens gebeurd.

En via internet ziet niemand hoe het echt gaat.
Net zo min als niemand dat ziet die niet bij je inwoont.

En de leuke dingen delen, ja ook zeker doen.
Want gelukkig hebben we die ook nog, ieder op zijn eigen level en manier.

Ik heb gisteren iets gedaan wt ik nog mijn hele leven niet heb gedaan.
Op een trekpaard gereden. Dit was echt geweldig. En het weer ook nog eens prachtig.
En nu lig ik er ook weer uit, hang wat binnen rond.
Maar het was het meer dan waard.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:16

Oh gaaf! Machtig :j

Ik ben weer in het ziekenhuis. Deze keer voor het aanmeten van een slaapbeugel. Mijn kaak is smal, tong dik en ruimte tussen kaak en keel klein. Oh en ik heb mijn amandelen nog. Mooi recept voor slaapapneu. Ze willen eerst dit proberen, want amandelen weghalen doen ze liever niet bij volwassenen. Schijnt best een pittige operatie te zijn.
Hopelijk gaat die beugel helpen om wat uitgeruster wakker te worden. Iemand ervaring mee?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:12

Ik ben wel akkoord met enkele kritische noten hier in de vorm van meer een dagboektopic van hoe gaat het met jou vandaag dan een chronisch ziek topic over vooroordelen en nadelen...

Er wordt bijna uitsluitend enkel nog leuke dingen gepost als ritten te paard, theater, uitstapjes en zelden wordt er nog echt over het ziek zijn of het chronische iets geschreven.
ALs je dit topic leest, lees je bijna enkel nog leuke dingen dus ja, dan zou je net vooroordelen stimuleren want ik lees hier bijna van niemand nog een uiteenzetting over hun chronische problemen.

Dus neen, ik vind dit topic inderdaad ook de bal mis slaan tegenwoordig en zijn doel missen.
Wat jammer is want dit voedt juist weer vooroordelen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:16

Little_Gift schreef:
Ik ben wel akkoord met enkele kritische noten hier in de vorm van meer een dagboektopic van hoe gaat het met jou vandaag dan een chronisch ziek topic over vooroordelen en nadelen...

Er wordt bijna uitsluitend enkel nog leuke dingen gepost als ritten te paard, theater, uitstapjes en zelden wordt er nog echt over het ziek zijn of het chronische iets geschreven.
ALs je dit topic leest, lees je bijna enkel nog leuke dingen dus ja, dan zou je net vooroordelen stimuleren want ik lees hier bijna van niemand nog een uiteenzetting over hun chronische problemen.

Dus neen, ik vind dit topic inderdaad ook de bal mis slaan tegenwoordig en zijn doel missen.
Wat jammer is want dit voedt juist weer vooroordelen.

Daar heb je gelijk in. Ik merk bij mijzelf een soort schaamte, dat je liever niet uitgebreid bespreekt waar je tegenaan loopt. Mensen vinden ziekte, zwakte, toch ook een soort falen. Het is ook gewoon vervelend om veel normaal simple dingen niet meer, of alleen nog met aanpassingen te kunnen doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:24

En ik ben dus weg als het alleen maar een klaag topic word.
Ik schreef al dat ik vandaag moet boeten voor gisteren. Dat leek mij genoeg info.

Moet ik dat dan uit gaan spellen?
Dat ik de dag daarvoor al gekookt had voor 2 dagen?
Zelf geen auto heb gereden want dat gaat niet daarbij.
Dat ik vooraf heb geïnformeerd wat het kost bij afzegging als het niet gaat.

Dat ik vanmorgen wel de stal heb gedaan? Maar nog geen hooi netjes gemaakt.
Dat er nog afwas staat die me niet lukt.
Dat ik ook moet stofzuigen maar idem dito als de afwas.

Oh ja heb nu een zonnebril op binnen terwijl de gordijnen dicht zijn. En het scherm van mijn telefoon niet eens op fel.
En ja "mijn neuroloog" zegt dat dit wel kan.

Oh ja baal dat de kaak fysio in de buurt niet aangesloten is bij het cz. Omdat ik dat anders graag had geprobeerd.

Is dat wat men dan wil?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:35

DuoPenotti schreef:
Ik schreef al dat ik vandaag moet boeten voor gisteren. Dat leek mij genoeg info.

Oh ja heb nu een zonnebril op binnen terwijl de gordijnen dicht zijn. En het scherm van mijn telefoon niet eens op fel.

Oh ja baal dat de kaak fysio in de buurt niet aangesloten is bij het cz. Omdat ik dat anders graag had geprobeerd.

Is dat wat men dan wil?

Als je de vooroordelen wil de kop indrukken en dit topic echt daar waar het feitelijk voor bedoeld was, wil benutten, dan ja, dan vrees ik dat je dat énkel doet door ook écht de negatieve en moeizame kanten te benadrukken die tegenover de leuke dingen staan, en dat elke keer inderdaad...

sterregoud schreef:
Daar heb je gelijk in. Ik merk bij mijzelf een soort schaamte, dat je liever niet uitgebreid bespreekt waar je tegenaan loopt. Mensen vinden ziekte, zwakte, toch ook een soort falen. Het is ook gewoon vervelend om veel normaal simple dingen niet meer, of alleen nog met aanpassingen te kunnen doen.

Klopt wat je zegt van dat falen en schaamte enz maar het was toch nét dat dat met dit topic weggewerkt en aangepakt wenste te worden?
Dan kan dat enkel door die schaamte en dat falen opzij te schuiven en ervoor te durven uit komen volgens mij...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:48

DuoPenotti schreef:

Is dat wat men dan wil?

Nou nou, ik heb nergens geklaagd hoor. Ik geef alleen aan, dat het delen van wat niet lukt en waar je tegenaan loopt, soms lastig is omdat er ook afkeuring of schaamte kan zijn .

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:53

Ik kreeg zelf niet per se het idee dat er alleen goed nieuws werd gedeeld, wat dan vooroordelen zou aanwakkeren. Een keer een buitenrit ergens, een pupje in huis, een hobby die veranderd is maar gelukkig niet op een vervelende manier, is dat echt iets waarvan je kan zeggen oh dit is iets waar we zout op kunnen leggen?
Waar ik nog zout op kan leggen is de aanname, of de verwachting dat mensen die wat mankeren enkel en alleen nog maar thuis zouden mogen zitten, ofzo. Dat is niet het geval, zij zijn ook mens, zij hebben ook hobbies, dromen en wensen. Ook zij mogen paardrijden, huisdieren hebben, hobbies hebben, er zijn, zichtbaar zijn.

Chronisch ziek zijn heeft zo ontzettend veel gradaties, er zullen veel mensen zijn die inderdaad werkelijk thuis zitten elke dag... Maar dat wil niet zeggen dat andere mensen, die ook wat mankeren, daardoor ook thuis moeten blijven? Waarom, laat ze genieten van wat ze nog wel hebben en nog wel kunnen.

Dat men daar gekke dingen over kan denken en uitspreken dat ligt imo niet aan de mensen met hun chronische issues die nog wat leuks van hun leven proberen te maken, die schuld ligt geheel bij de omstanders die er niks van weten maar er wel een mening en een oordeel over willen hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:55

Sterre ik zeg ook niet dat jij klaagt. Ik geef aan hoe ik er in sta.

Ik zeg wel dat als het een topic word waar alleen maar de mankementen getoond mogen worden ik weg ben.
Ik vind het juist ook fijn om te lezen wat mensen met hun klachten nog wel doen.

Dan denk ik. Laat dit topic maar staan.
Dan open ik wel een hk topic voor chronisch zieken met ook de goede kanten

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:59

Telpeva schreef:
Ik kreeg zelf niet per se het idee dat er alleen goed nieuws werd gedeeld, wat dan vooroordelen zou aanwakkeren. Een keer een buitenrit ergens, een pupje in huis, een hobby die veranderd is maar gelukkig niet op een vervelende manier, is dat echt iets waarvan je kan zeggen oh dit is iets waar we zout op kunnen leggen?
Waar ik nog zout op kan leggen is de aanname, of de verwachting dat mensen die wat mankeren enkel en alleen nog maar thuis zouden mogen zitten, ofzo. Dat is niet het geval, zij zijn ook mens, zij hebben ook hobbies, dromen en wensen. Ook zij mogen paardrijden, huisdieren hebben, hobbies hebben, er zijn, zichtbaar zijn.

Chronisch ziek zijn heeft zo ontzettend veel gradaties, er zullen veel mensen zijn die inderdaad werkelijk thuis zitten elke dag... Maar dat wil niet zeggen dat andere mensen, die ook wat mankeren, daardoor ook thuis moeten blijven? Waarom, laat ze genieten van wat ze nog wel hebben en nog wel kunnen.

Dat men daar gekke dingen over kan denken en uitspreken dat ligt imo niet aan de mensen met hun chronische issues die nog wat leuks van hun leven proberen te maken, die schuld ligt geheel bij de omstanders die er niks van weten maar er wel een mening en een oordeel over willen hebben.

Zo enorm goed gezegd!

En die willen oordelen doen het toch wel.
Nou nou die zit ook alleen maar achter de geraniums te sippen of nou nou paardrijden kan ze nog wel. Die mankeert ook niks.

Over wie zegt dat wat. De chronisch zieke of de veroordeler?

Je krijget dat nooit uitverbannen

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:03

Totaal niet mijn punt.

Mijn punt is dat dit topic gestart is om juist die mensen anders te laten denken of aan te tonen hoe het dagdagelijkse leven eruit ziet.

Dan hoort het aspect ziek zijn, daar ook bij en als je wil dat mensen iets begrijpen, dan moet je ze dat aspect ook uitleggen en laten meebeleven.

Dat wil niet zeggen dat men geen leuke dingen mag doen, dat wil alleen zeggen dat men hetgeen tegenover die leuke dingen staat, óók moet benoemen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:08

Gelukkig moeten we helemaal niets en mag iedereen die keuze voor zichzelf maken.

Verder sluit ik me bij Telpeva aan. Goed gezegd.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:09

Ik heb geloof ik ergens half september voor het laatst hier gepost.
Wel meegelezen en stilletjes meegeleefd met degenen die dat konden/kunnen gebruiken en geglimlacht bij de positieve dingen die ik las.
Gewoon omdat ik het een ieder gun om hier hun dingen te vertellen, of dat nu positief is, negatief of gewoon de dagdagelijkse dingetjes.

Voor mij maakt het niet zoveel uit of we naar de HK verhuizen of naar discord/facebook oid.
Whatsappgroepen doe ik alleen niet aan mee, mij te druk en onoverzichtelijk. :P

Ik lig net sinds een half uur in bed, drukke week, hoop gedoe, superslecht slapen en nu zegt mijn lichaam "zoekt het uit" terwijl mijn hoofd ontzettend druk is. :+
Komt wel weer goed hoor, ff een pas op de plaats maken.
Straks nog ff wat boodschappen doen en dan tot morgenmiddag ff zo min mogelijk doen en bijtanken. :)

Moet wel elke paar uur de Shih Tzu ff voor de deur uitlaten en hem medicatie toedienen etc.
Hij heeft een paar ongelukjes gehad gisteren waarbij hij lichte verlammingsverschijnselen heeft opgelopen.
Dus hondje in de lappenmand en wat extra zorgen de komende tijd. :knuffel:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:10

LG, maar die worden ook genoeg benoemd naar mijn idee.
Maar blijkbaar vinden sommige dat niet voldoende...

Voor mij zijn na jaren sommige dingen ook zo vanzelfsprekend dat ik ze niet eens meer deel.
Zoals vooraf koken.
Of na een inspanning zoiets simpels als macaroni.
En dat de boel blijft liggen.
Dat telkens benoemen vind ik zeiken.

Zolas ook het benoemen van de dagen dat ik migraine heb, wat zelfs hier niet voor waar aangenomen werd, en daarom ook geen zin meer in had dat vaker te benoemen.
Net als de dagen dat ik niet voorruit kom door de CVS.
Wat moet je dan schrijven... Alweer een dag minder gedaan dan ik wil. Boeiend..

Ja dan deel ik de dagen dat het wel gaat. Kan wie dat wil de rest van de dagen tellen als prut..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:14

Dat gezegd hebbende, ik ben alweer 1,5 uur thuis van het ziekenhuis. Net even geslapen, nu prikkelarm hangend op de bank en hopen dat ik straks voldoende hersteld ben om te gaan werken. En zo niet, dan 2 ibuprofen erin tegen de koorts en het masker weer op.
Ik werk op donderdagavond als dirigent (zzp’er) en vind dat zo enorm leuk, dat ik de klachten voor lief neem. Normaal doe ik op donderdagmiddag ook niet zoveel, zodat ik mijn krachten kan sparen voor de avond.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:18

Daihyo schreef:
Oh gaaf! Machtig :j

Ik ben weer in het ziekenhuis. Deze keer voor het aanmeten van een slaapbeugel. Mijn kaak is smal, tong dik en ruimte tussen kaak en keel klein. Oh en ik heb mijn amandelen nog. Mooi recept voor slaapapneu. Ze willen eerst dit proberen, want amandelen weghalen doen ze liever niet bij volwassenen. Schijnt best een pittige operatie te zijn.
Hopelijk gaat die beugel helpen om wat uitgeruster wakker te worden. Iemand ervaring mee?

Goed idee hier op te reageren.

Maar geen ervaring mee.
Maar klinkt pittig.
Die beugel houd de tong anders? Of hoe moet ik dat voorstellen?

Daihyo schreef:
Dat gezegd hebbende, ik ben alweer 1,5 uur thuis van het ziekenhuis. Net even geslapen, nu prikkelarm hangend op de bank en hopen dat ik straks voldoende hersteld ben om te gaan werken. En zo niet, dan 2 ibuprofen erin tegen de koorts en het masker weer op.
Ik werk op donderdagavond als dirigent (zzp’er) en vind dat zo enorm leuk, dat ik de klachten voor lief neem. Normaal doe ik op donderdagmiddag ook niet zoveel, zodat ik mijn krachten kan sparen voor de avond.

Dat masker herken ik.
Vanmorgen ook opgehad bij een al staande afspraak.
Denk dat die weinig aan mij merken.

Succes vanavond en hoop dat je er toch van kunt genieten