Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 00:28

Toevallig vandaag een loopje geprobeerd om in Z3 te blijven! Was echt heel moeilijk. Ik loop normaal rond de 5:45/6:00 per km. Nu rond de 8:00 per km :+

Voelde me een enorme slak, maarja het schijnt goed voor je te zijn?
Afbeelding

Z2 lukt mij niet. Ja met stevig wandelen, maar dat vind ik zonde, ik wil rennen!

Af en toe had ik een uitschieter naar zone 4, die ik door wandelen weer kon laten zakken naar zone 3. Ik bleef overigens wel laag in zone 4, max 157.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 07:23

Mooie foto’s, Danseresje. Lekker bezig!!

Mijn HS-zones zijn door m’n Garmin bepaald. Ik had vorig jaar een afspraak voor een sportmedisch onderzoek maar toen raakte ik geblesseerd. Ik zit nog te twijfelen over een nieuwe afspraak.
Dit zijn mijn zones nu.
Afbeelding

En een jaar geleden.
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 07:58

Samantha_ schreef:
Hebben jullie allemaal met een sport test de zones bepaald?

Nee, garmin heeft ze voor mij bepaald. Vind ik wel een prima leidraad.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:38

Samantha_ schreef:
Hebben jullie allemaal met een sport test de zones bepaald?

Nope, heeft Garmin voor me gedaan. :)

Ik heb vandaag maar weer een keer een serieuze training gedaan, ipv mijn ik-hobbel-maar-wat-duurloopjes die ik tot nu toe gedaan heb. :))
Was een wisselduurloop, iedere 30 minuten rustig afwisselen met een wat hoger tempo.
Was mn eerste duurloop met tempoblokken sinds ik de marathontraining gestart ben. :')

Ging prima, tot de laatste 2 km. Kreeg last van de warmte en werd belaagd door een boze steekvlieg. :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Puera

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:45

Mooie training, Sherivey! Prachtige foto’s weer!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:49

Wat een mooie foto’s!
Ik heb ook net gelopen, 25 km. Pf vond het warm zeg. Moest ook steeds plassen, eerste 10 km al 3x. Daarna ging het beter.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:51

Lekker loopje Sherivey!

Het is indd benauwd samantha. Irritatie plassen ook.

Als ik jullie zones zie, zijn die wat ruimer dan die van mij. Toch grappig hoeveel dat verschilt. Ik moet wel echt moeite doen vaak om zone 4 te halen en 5 is helemaal uitzonderlijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:00

Wat goed gelopen vanochtend zeg!
Ik vind het smerig warm en benauwd, dus respect voor jullie.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:12

leonie87 schreef:
Lekker loopje Sherivey!

Het is indd benauwd samantha. Irritatie plassen ook.

Als ik jullie zones zie, zijn die wat ruimer dan die van mij. Toch grappig hoeveel dat verschilt. Ik moet wel echt moeite doen vaak om zone 4 te halen en 5 is helemaal uitzonderlijk.

Moeite doen om 4 of 5 te halen? Dat is hier geen probleem hoor :P

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:20

Ik heb vooral in zone 4 gelopen zie ik, stuk ook zone 5. Heb laatste 4 km Defqon op gezet, toen liep ik ook stuk sneller haha.

Afbeelding

Vorige week liep ik zelfde tempo, toen was mn hartslag lager. Komt dus nu echt door de warmte want heb niet zo snel gelopen, gemiddeld in die 25 km 6:25

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:30

Knap hoor Leonie, dat tempo in zone 2. Maar volgens mij had ik dat al eerder gezegd. :’) Vond jij de sportmedische keuring van toegevoegde waarde?

Mooi zonnetje Danseresje. :D

Dat is nogal een verschil in tempo Irisje, kan me voorstellen dat dat even wennen was.

Grappig om te zien dat het ietsje is verschoven Puera, iets meer je best doen voor zone 5. :P

Knap hoor Sherivey, zo’n lange training. Hoe voelde dat mentaal? En hoe veel water heb je mee voor zo’n training?

Knap Samantha, 25km afstand zo in dit weer. Doe je dan een bosjesplasje? :P

Ik zit ook wel te twijfelen over een sporttest, wee niet of het echt wat toevoegt in mijn training maar ben gewoon benieuwd. Die van mij zijn nu berekend door Strava met mijn Apple Watch, geen idee hoe betrouwbaar dat is..
Hier gisteren een korte intervaltraining op het warmst van de dag.

Afbeelding

Afbeelding

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:42

prachtig die hertjes SV! Maar kan me voorstellen dat het indd niks is vergeleken zuid-afrika. Die vluchten kosten wel flink := maar dat zal het zeker waard zijn.

En wauwie Namiro zit ook in een prachtige omgeving!

Mooi rondje Sherivey!

Ik heb mijn garmin zones ingesteld aan de hand van mijn rusthartslag, dat blijkt een iets meer accurate manier dan van alleen (geschatte) maximale hartslag. Ik heb het idee dat het best klopt, ik zit niet vaak in zone 4 meer :j want 2 uur lang in zone 4 zitten kan toch niet kloppen :=
Afbeelding

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:27

Goof, het was ook benauwd zweetweer.
Maar ik klaag niet, het is droog en zomers. :+

Musli, same. Ik haal zone 4 met gemak en 5 zit ik ook regelmatig in.

Myka, in principe was het 6x een half uur, omdat het tempo steeds wisselt. Dus mentaal prima te doen.
En die warmte en het vele zweten accepteer ik gewoon. Is alleen opletten dat ik blijf zweten, anders heb ik te weinig gedronken.

Ik had 1 liter mee vanochtend. Die was bijna op. Maar ik ben een slechte drinker, ook buiten het sporten om. Moet van mezelf elke 2 km een slok nemen.

Zo'n sporttest zou ik zelf niet zo snel voor 'de leuk' doen. Kost best wel veel geld als je ZV niet een deel vergoed. :=

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:48

Haha ja Myka in de bosjes. Loop gelukkig veel in het bos, dan kom je niet zoveel mensen tegen. :')
Zat nog te denken om een plas tuit te kopen, ook handig voor een festival of hardloop evenement. Maar zie mezelf nog niet bij de mannen staan met zo’n ding.

Ik heb de 15e een test gepland, daar is het 105 euro. Maar twijfel dus om m af te zeggen.
Vind het vooral lastig met trainen, want de dag ervoor mag je niet intensief hebben getraind.
Maar misschien toch maar wel doen, ben ergens ook wel benieuwd.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 14:46

Ik heb een sporttest moeten doen om in Italië te mogen rennen.. leuk om eens te doen maar heb er verder weinig aan gehad.
Ja de opmerking dat er meer in zit als ik mijn ademhaling verbeter.. ik gebruik mijn volledige longinhoud niet.

Ik drink juist heel veel tijdens het rennen. Ik moet echt doseren op een lange run want anders ben ik te snel door mijn voorraad heen..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 15:11

Jullie gaan snel zeg! Mooie loopjes gedaan allemaal! Pittige afstanden weer.
Wij gaan morgen even denk ik.
Vandaag met een groepje van acht gesupt op de weerribben. Echt heerlijk.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:20

Het was vandaag echt vies vies vies benauwd! Stoer dat er een aantal toch zijn gaan rennen en ook nog behoorlijke afstanden!

Ik heb vandaag 24,75km gewandeld en voor de grap eens gekeken hoe ik in mijn zones zit.... Met stevig wandelen zit ik dus al voor een groot deel in zone 3 >;)
Afbeelding

Ga over de komende tijd eens kijken of die zones veranderen. Zie wel dat dat al het geval is tov een paar weken geleden.

Had vandaag ook geen last van mijn 'loopje' van gisteravond. Maar ja, de afstanden en snelheid gaan natuurlijk nog niet echt ergens over :')
Zeker in vergelijking met enkelen van jullie :D

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:24

O, en de plastuit: ik heb al een aantal jaren een Uixi/Liberpee. Echt ideaal _/-\o_
En ja, mannen kijken raar op als je bij het plaskruis gaat staan, grote hilariteit alom _O-

Dat ding heeft me al zo ontzettend vaak gered op wandelingen, elke euro waard +:)+

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:32

Neem jullie mee op een rondje in Zwitserland..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

28 graden.. 300 hm.. en vol in de zon..
deze viel in de categorie: zweet tot in mijn r**t %)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:40

Prachtig!

Vwb plastuit, ik ga niet nog iets extra's meedragen. Ik zit net zo lief even achter een boom.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:00

Maar met zo'n plastuit moet je toch ook altijd water voorhanden hebben om dat ding na het plassen af te spoelen? Of hoe werkt dat?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:46

Oh Namiro, prachtige plaatjes! Én heel diep respect!

De plastuit klop ik uit, doe hem weer in het bijbehorende waterdichte zakje en neem hem na het wandelen mee onder de douche om hem even uit te wassen. Zakje kan in de wasmachine.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 21:34

Okay.. dan heel even een praktische vraag over die plastuit..
als je een sportbroek aan hebt moet je dan niet je hele broek naar beneden doen om dat ding op de juiste plek te manoeuvreren?? Als in.. je staat alsnog in je blote kont? :o

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 22:02

Mij niet gezien zo'n plastuit. Ik red me wel achter een boom of struik.

Gaaf Namiro, genieten in zo'n mooie omgeving ondanks de hitte.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 23:57

Ik duik ook prima in de bosjes! Heb sinds kort wel een kula cloth (anti-microbieel en super absorberend doekje) om toch die paar plasdruppels af te vegen, die hang ik dichtgevouwen (met knoopje) aan mijn trailvest. Neem liever geen wc-papier mee en laat dat al helemaal niet achter in de natuur.
Ik heb een liberpee, maar eigenlijk nog niet gebruikt. Om de reden dat je veel fietsbroekjes of hardloopbroekjes alsnog half uit moet doen om het te gebruiken en het relatief veel ruimte inneemt.

Wat betreft de hartslagzones, ik vind ze ook een prettige leidraad, maar ben er niet continu mee bezig. Toen ik begon met lopen zat ik duidelijk te veel in zone 5 en ging ik te hard, mede door dit topic werd ik daar wijzer over. Sindsdien rustiger aan gaan doen en diverser gaan lopen qua tempo, maar vooral ontspannen (Goofs woorden zijn top). Waarbij ik wel op gevoel ben blijven lopen (ademhaling, voelt het steady/houdbaar) en dan af en toe mijn hartslag check. Inmiddels merk ik dat ik, zonder langzamer te lopen, makkelijker een lagere hartslag behou. Nog steeds zit ik veel in zone 4, vooral als het warm is, maar ook steeds meer in zone 3 en een klein beetje zone 2. Zone 2 bewust lopen vind ik nog steeds heel ingewikkeld, dan moet ik bizar langzaam, maar ik heb er vertrouwen in dat dat met de tijd echt wel komt zolang ik houdbaar en ontspannen loop.

Ik gebruik gewoon de zones die garmin voor mij aangeeft, gevoelsmatig kloppen die. Mijn hartslag ligt relatief hoog vergeleken met anderen (zone 5 begint bij 185 bij mij).

EmmaVZ, rennen in zone 4 is niet gek hoor. Zone 4 en 3 worden als normaal gezien bij hardlopen, zone 2 als licht joggen. Al zie je dat echt ervaren hardlopers dus uiteindelijk in steeds lagere zones kunnen lopen.

Sherivey, lekker bezig zeg!

Namiro, heerlijk! Maar ook pittig, dat kan ik me voorstellen!

Vraagje aan degene die 50 kilometer trailruns hebben gelopen (Supervixen, ninus ea). Hebben jullie nog tips/advies voor de voorbereiding daarnaartoe? Waar lette je op qua training, wat zou je anders doen, wat heb je onderschat of viel mee? Wat liepen jullie de weken vooraf aan kilometers?
26 oktober staat mijn eerste 50 km gepland. Ik ben nu de kilometers langzaam aan het opschroeven en probeer vooral zo veel mogelijk te lopen, zolang ik eromheen genoeg kan herstellen. Dus ik loop 3-4 keer in de week en dan vrij divers, kortere tempo of herstellopen, 18+ duurlopen, intervallen van rond de 8-10 kilometer en pak regelmatig hoogtemeters mee. Zo liep ik afgelopen week (zo t/m za) 68 kilometer, 17 in de Eifel met veel hoogtemeters, 5 km herstel, 14 kilometer en 31 km duurloop vandaag. Ik ga zo 3 weken op fietsvakantie, maar loop volgend weekend 37 km en wil in september ook nog een paar keer 35-40 km lopen en wat halve marathons en dan vanaf oktober afbouwen.
Dit is deels gebaseerd op hoe schema's zijn ingericht, maar ik plan het verder allemaal op gevoel.

Vandaag dus een PR op afstand gelopen, 31,86 kilometer! *\o/*
Samen met een loopmaatje de NS trail van MudSweatTrails gelopen, van Driebergen-Zeist naar Rhenen. Plan was rustig aandoen. Meeste gelopen rond de 6:20 en af en toe een klein stukje gewandeld (steilere stukken of om te eten). Op 21 kilometer hebben we geluncht bij Mas Montagne om de afstand op te breken. Erna de laatste 11 kilometer. Het ging echt lekker! Ik voelde mijn benen zeker wel aan het einde, maar was niet volledig op voor mijn gevoel. :D Nu de komende week rustig aan doen en wat meer fietsen, want volgend weekend loop ik de Austerlitz trail van 35 (route is stiekem 37) kilometer :wow:
Afbeelding

Hartslag en zones voor wie het interessant vind, ik vond het relatief veel zone 4, maar eigenlijk viel het mee. Want mijn gemiddelde hartslag was 166, precies de drempel naar zone 4. Zal ook wel door de warmte en benauwdheid komen dat hij wat hoger lag.
Afbeelding

Afgelopen woensdag 14 km, die wilde ik sneller lopen, maar ik had dinsdag erg veel last van mijn heup en bilspieren (geïrriteerde zenuw met doorstralen van tintelingen en gloeien naar mijn rug en linkerbeen). Heb ik helaas vaker (oorzaak is waarschijnlijk mijn beenlengteverschil en gekanteld bekken waardoor bij stijfheid/spierpijn er te veel druk op zenuwen komt). Gelukkig geeft rennen hier niet zo gauw meer last van, maar paardrijden wel en had maandagavond een ritje gemaakt. Dinsdag veel yoga gedaan en het zelf gemasseerd, dat helpt. Voor de zekerheid rustig gelopen, maar weinig last en erna ging het eigenlijk beter.
Afbeelding

Hier lag mijn hartslag lager (152 gemiddeld, dan te bedenken dat vorig jaar mijn hartslag gemiddeld rond de 184-190 zat!!).
Afbeelding

En maandag 5 km, herstelloopje van de 17 km in de Eifel, met koe knuffels!
Afbeelding

Afgelopen donderdag nieuwe trailrun schoenen gescoord. De salomons sense ride 5 blijken toch iets te krap, na 15 km krijg ik last van mijn grote tenen en schuur ik die open. Heel stom. Naar dé trailrun store gegaan in Zoetermeer en supergoed geholpen! Van alles gepast en op gelopen, maar de La Sportiva Bushido III sprong er voor mij uit! Grappig genoeg de hoka torrent ook (een van hun weinige schoenen met weinig demping, met veel demping loop ik te instabiel), dus die wil ik graag als 2e paar nog scoren.
Ben helemaal blij met de La Sportiva's, de kleuren vind ik geweldig en vandaag de 31 km erop gelopen en ze zaten heerlijk, nergens iets van schuurplekken of druk gevoeld.
Afbeelding